Gå til innhold

Skal få oss hund, men har et spørsmål!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Vi skal hente hund denne uka og trenger et bur til bilen, men som også kan brukes inne. Er alle bur godkjent til bil? Eller er det regler på hvordan bur? Vi har fått arvet et bur av en gammel dame som hun brukte inne. Vi skal kjøpe ny bil om et PR måneder og tenker at vi da kjøper et ordentlig et, men kan jeg bruke det inneburet nå da? 

Lagt ved bilde av ca slik det buret vi har nå er

IMG_1525.PNG

Anonymkode: 07f2f...0be

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den type stålbur anbefales ikke i bilen. Skulle dere bli påkjørt, så vil sånne bur klappe sammen over hunden (de er sammenleggbare). 

Det er egne bilbur som er godkjente, blant annet Hercules og Variocage.

Frem til dere får ny bil så kan dere evt bruke sele. Det finnes egen sele/sikkerhetssele til hund. Det er ikke like sikkert som godkjent bilbur, men det er bedre enn stålbur og tøybur. :)

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Tviler på ar det buret er kollisjonssikkert. Dette buret vil kollapse og i verste fall spidde hunden. Et helsveiset bur er f.eks mye mer trafikksikkert.

Anonymkode: 00940...77a

Skrevet

Det skal ingenting til før det buret klapper sammen og dreper hunden, det er heller ikke godkjent. Sele eller bilbur. Flybur etc er også innafor. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor står det på nettsidene til Petworld ar de kan brukes i bil da?

IMG_1526.PNG

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor står det på nettsidene til Petworld ar de kan brukes i bil da?

IMG_1526.PNG

Det kan brukes ja, men det betyr ikke at det er sikkert.

Anonymkode: 00940...77a

• Liker 2
Skrevet

Plukk opp dritten til hunden din.

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, Slepdeprid skrev:

For det hadde noe med saken å gjøre mener du? 

Anonymkode: 426d4...ebc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er for tiden ikke noen regler for trafikksikre bur her til lands. Bare at dyret ikke ska være løst i bilen. Hvilket bur du velger er opp til deg, men jeg vil anbefale et Herkules eller Trixie bur (eller tilsvarende). Disse er kollisjonssikre. De er kanskje noe store og tunge til å dra inn og ut av bilen. Du kan også eventuelt bruke sele i bilen og bur i hjemmet. Det vil være tryggere enn et sammenleggbart stålbur.

Anonymkode: 2e82e...078

Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Vi skal hente hund denne uka og trenger et bur til bilen, men som også kan brukes inne. Er alle bur godkjent til bil? Eller er det regler på hvordan bur? Vi har fått arvet et bur av en gammel dame som hun brukte inne. Vi skal kjøpe ny bil om et PR måneder og tenker at vi da kjøper et ordentlig et, men kan jeg bruke det inneburet nå da? 

IMG_1525.PNG

Det buret er livsfarlig og overhode ikke kollisjonssikkert. Hunden din kan spiddes ved en kollisjon. Jeg anbefaler å investere i et helsveiset bur eller variocage/hercules bur.

Hunden trenger forøvrig ikke ha ha bur inne, den er ikke en underlat.

Lykke til med valpen

• Liker 2
Skrevet

Det at buret får plass i bilen betyr ikke at det er trygt under en kollisjon. Vi har bur til bilen fra hundebur.com. Trønderbur har samme opplegg. Helsveisa bur spesialtilpasset bilen din og hundens størrelse. De på bildet er livsfarlige under kollisjon og vil spidde hunden. 

Du trenger ikke bur inne, hunden trenger å kunne bevege seg rundt og skifte underlag.

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, Rainbow skrev:

Det at buret får plass i bilen betyr ikke at det er trygt under en kollisjon. Vi har bur til bilen fra hundebur.com. Trønderbur har samme opplegg. Helsveisa bur spesialtilpasset bilen din og hundens størrelse. De på bildet er livsfarlige under kollisjon og vil spidde hunden. 

Du trenger ikke bur inne, hunden trenger å kunne bevege seg rundt og skifte underlag.

Skal ikke ha bur inne :) Skrev bare at det kan brukes inne. 

Problemet er bare at jeg skal kjøpe ny bil om et par måneder og vil ikke kjøpe et bur til 4000 som er tilpasset bilen jeg har nå, og ikke passer i ny bil om et par måneder. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er bare at jeg skal kjøpe ny bil om et par måneder og vil ikke kjøpe et bur til 4000 som er tilpasset bilen jeg har nå, og ikke passer i ny bil om et par måneder. 

Det forstår jeg. Kjøp derfor sele og sikkerhetsbelte til et par hundre kroner i stedet for. :)

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Slepdeprid skrev:

Gjør det. Fornøyd?

Anonymkode: 2e0f3...c09

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gjør det. Fornøyd?

Anonymkode: 2e0f3...c09

:)

Skrevet

Tror ikke det er noen regler om hvilke bur som er godkjent, men det er påbudt å sikre hunden i bilen. De fleste seler og bur som selges er ikke trygge, bare se på kræsjtester på youtube. Det finnes et britisk(?) byrå som har testet og listet opp de som består testen, men jeg husker ikke hva det heter. Til vår hund har vi en Sleepypod mobile pet bed. Den er godkjent, og det tror jeg alle de andre produktene deres er også

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp god sele til hunden,  null problem. 

Anonymkode: ca80c...b60

AnonymBruker
Skrevet
På 2.7.2017 den 11.32, BlackCloud skrev:

Det skal ingenting til før det buret klapper sammen og dreper hunden, det er heller ikke godkjent. Sele eller bilbur. Flybur etc er også innafor. 

Det finnes ingenting i veitrafikkloven om hva som er godkjente bur i bil. Loven er at hunden skal være sikret mot å å være i veien for føreren og løs slik at den ved kollisjon/bremsing ikke skal fly fremover i bilen. Sikret som gods alså.

Det er ikke dermed sagt at jeg anbefaler det buret, men infoen om godkjent eller ikke i bil er altså feil.

Anonymkode: dd9d4...1ef

AnonymBruker
Skrevet
På 2.7.2017 den 11.25, AnonymBruker skrev:

IMG_1525.PNG

Disse burene er for må iflg Mattilsynet hvis du skal lukke døren når buret står inne (ikke i bil).

Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes ingenting i veitrafikkloven om hva som er godkjente bur i bil. Loven er at hunden skal være sikret mot å å være i veien for føreren og løs slik at den ved kollisjon/bremsing ikke skal fly fremover i bilen. Sikret som gods alså.

Det er ikke dermed sagt at jeg anbefaler det buret, men infoen om godkjent eller ikke i bil er altså feil.

Det skal jo også være sikkert for hunden. Godkjent eller ikke er det uansvarlig og unødvendig å utsette sitt kjære familiemedlem for den risikoen.

Endret av BlackCloud

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...