Gå til innhold

Utfordringer med svigerfamilien, er de bare sjenerte?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg og mannen min har vært sammen i over 7 år, og gift i 2. Vi venter nå vårt første barn. Fra første gang jeg møtte svigerfamilien min, har jeg fått utfordret min sosiale kompetanse. De er flotte, solide folk. Men.. De snakker nesten bare om lokale personer, og lokale nyheter. Mannen min dras med i samtalen, men jeg blir sittende utenfor. Jeg prøver å spørre om det jeg kan, men ofte er det for spesifikt. Jeg prøver å spørre litt om andre ting også, og prøver å engasjere meg i tema jeg kan bidra i, men jeg mister litt motet etter mange timer med tema jeg ikke kan noe om. 

Siden dette er det som er vanlig å snakke om, og alle i familien tilsynelatende liker det, synes jeg det er vanskelig å vite hva jeg kan gjøre for å føle meg som en del av samtalen/familien. Jeg synes det er vanskelig å bytte tema og blir litt passiv. Og føler meg sjenert og lite viktig. Håper dere ikke tror jeg alltid må være midtpunktet, det er ikke det, men tror de fleste hadde blitt lei av mange timer sammenhengene i flere dager der du ikke føler du blir inkludert eller kan bidra med noe særlig. 

Egentlig går jeg overens med de fleste, og har ikke vanskelig for å snakke, men her har det låst seg litt. Det skal også nevnes at de aldri spør meg om noe, de har ikke gratulert meg med graviditeten og har ikke spurt om noe, selv om jeg har vært veldig dårlig og de ikke har barnebarn fra før, noe de har mast om i 5år. Det skal sies at jeg tror ikke de misliker meg, men de har en samtaleform som er intern, og der de antar det meste i stede for å spørre. Svigermor er sjenert, og svigerfar liker best å prate selv. Svigerbror og svigersøster har samme mønster. 

Noen som har råd? Jeg vil så gjerne ha et godt forhold til dem, vi bruker mye tid her i ferier og lignende, og nå når de skal bli besteforeldre vil jeg så gjerne kunne slappe av og være meg selv her, men blir sjenert og låst. Vet jeg ikke kan forandre dem, men hva kan jeg gjøre? Har sagt det til mannen, han forstår problemet, men han har ikke vært til så mye hjelp foreløpig.

Beklager litt rotete innlegg, håper dere skjønner hva jeg vil frem til. 

Endret av Snart mamma88
Videoannonse
Annonse
Gjest NotNaomi
Skrevet

Det er veldig kjedelig å føle seg utenfor når en vil bidra. De tenker tydeligvis over at de gjør dette,men vet ikke helt hva du får gjort da det er dem som ikke skjønner å inkludere.

Men jeg tenker at når barnebarn kommer,så får dere noe felles å dele samt snakke om :-) 

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du kan dreie samtalen litt ved å spørre om hva de synes om lokal nyhet x og så dreie diskusjonen over på en mer prinsipiell diskusjon? 

Anonymkode: 8cb98...282

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...