Gå til innhold

Medisinstudiet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvordan er medisinstudiet mtp. arbeidsmengde? Har lest på ulike forumer, hvor det står alt fra at man er ferdig med lesingen til i 17-tiden, mens andre sier man må lese fra morgen til kveld, i helger og i ferier.

Jeg har tatt et årsstudium i psykologi. Da prioriterte jeg å lese for meg selv hele dagen, da det er den måten jeg lærer best på (forelesningene var ikke obligatoriske). Der var det et utrolig stort pensum man skulle gjennom. Jeg leste fra 8-16/17 hver dag med svært få pauser. Dette følte jeg var helt OK.

Men har nå lest litt, og sett at undervisningen på medisin er obligatorisk og strekker seg ofte fra 8-16, dvs. at jeg som lærer best ved å lese pensum og ta notater, må gjøre alt dette på kveldstid.

Frykter at det kan gå dårlig for meg. Skal jeg være ærlig fikk jeg aldri noe særlig ut av forelesningene hverken i psykologi, eller i klasseromsundervisningen på VGS. Det blir for kjedelig for meg, og hvis jeg skal sitte veldig lenge å høre andre snakke kan jeg fort bli lei/miste konsentrasjonen.

Så - jeg er forberedt på å jobbe hardt! Og mye! Men hvor hardt? Og hvor mye? 

Som sagt - jeg leste effektivt fra 8-16/17 gjennom et helt år (og enda lengre da eksamenene nærmet seg!) Men om jeg skal ha undervisning frem til 16, for og så ta lesingen på kveldstid kan det hende jeg allerede er så mentalt utslitt at lesingen blir veldig lite effektiv.. 

Så - lurer på; kan man studere medisin og samtidig ha et sosialt liv? Kan man bestå fagene hvis man lærer best ved å lese selv, men hoveddelen av dagen blir brukt til forelesninger (som jeg av erfaring ikke har fått så mye ut av)? Kan man komme seg gjennom studiet, når man ikke egentlig er naturlig smart med klisterhjerne - men heller har jobbet veldig hardt for å komme inn?

Anonymkode: 545f0...8a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg går ikke på medisinstudiet, men har en barndomsvenninne som er ferdig med første året. Det er mye lesing og pugging, og det er i tillegg et praktisk yrke, og har derfor mye praksis. 

Anonymkode: fd75b...4b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg undres hva dere som leser 8(7,5 med pause) timer om dagen faktisk gjør. Leser dere pensum ørten ganger eller leser dere ekstremt sakte? Etter en overfladisk utregning burde du da lese mellom 300 og 400 sider på en dag. Som er 1500-2000 sider i uken. Et 15stp emne har vel pensum på rundt 2000 sider, og du har 30stp i semesteret. På to uker har en da lest hele pensum. Så på ett semester skal du da virkelig lese gjennom pensum 8 ganger?

(Tar "leseemner" som utgangspunkt her og ikke emner som krever utregning ol.)

Endret av Gjøksuppe
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

^ For det første var pensum i psykologi utrolig (!) stort. Enkelte ting tok lang tid å komme seg gjennom fordi de krevde forståelse. Kan vel si med en gang at jeg leste LANGT ifra 400-500 sider/dag. Jeg leste slik at jeg kom i mål akkurat 10 dager før eksamen, slik at jeg rakk repetisjon også. 

-TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De aller fleste på medisinstudiet har et givende sosialt liv, og mange engasjerer seg i foreninger, idrett etc. Det obligatoriske på medisinstudiet er praksis og noe gruppearbeid. På noen studiesteder er også kurs obligatorisk. Forelesninger er ikke det, men de aller fleste går på mesteparten av de. 

Når det gjelder til egenlesning og kollokvie kan du gjøre egentlig som du vil, og det er vel også derfor du for så ulike svar. Det er noen som kun legger lesingen til 8-16/17 i hverdagene, og dermed frigjør ettermiddagene og helgene. Noen leser litt mer her og der. De to første årene er veldig overkommelige når det gjelder lesing, obligatorisk og fritid. På 3. og 4. året begynner du med ukestjeneste, og da må du gjerne lese mer samtidig som du har mye mer praksis. Dette trenger du imidlertid ikke å bekymre deg for nå, og når du har kommet så langt i studiet har du allerede kommet i en god rytme og vet litt mer. 

Hvor mye du må lese varierer også ganske mye. Noen tar stoffet lettere/har bedre studieteknikk enn andre og kan derfor lese mindre enn andre. Noen leser svært mye selv om de tar stoffet lett. Noen leser det helt minimale. Store variasjoner her, så jeg ville ha brukt det første semesteret til å kartlegge det litt. Selv om det er greit å få en liten oversikt basert på hva andre gjør er jo det aller viktigste hvordan du leser i forhold til din egen læring (og eksamen). 

Selv om hovedandelen av studentene går i forelesningene er det også noen som ikke gjør det. De består eksamen helt fint de også. :) 

Med tanke på din bakgrunn og det du skriver her tror jeg du er godt rustet for medisinstudiet. Det er som regel en ganske myk start og en fin overgang fra videregående. Pensum er stort og det er som regel ikke konkretisert hva du skal lese på, men dette går seg til, særlig etter det første året. Det er litt typisk førsteårsstudenter å være stresset over pensum, om man har lest nok etc. Håper du gleder deg til å starte også da. :) 

Anonymkode: 2ce0f...19e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere som leser i 8 timer hver dag: hvordan klarer dere å huske alt dere leser til eksamen?😅 Dere skriver notater ved siden av? Jeg blir helt smårar av å sitte å lese i timesvis, har utrolig dårlig konsentrasjon og har glemt det jeg leste tidligere på dagen litt utpå ettermiddagen allerede.. 

Jeg går ikke medisin, men økonomi.

Anonymkode: 8af3c...79b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BlandaDrops
12 timer siden, Gjøksuppe skrev:

Jeg undres hva dere som leser 8(7,5 med pause) timer om dagen faktisk gjør. Leser dere pensum ørten ganger eller leser dere ekstremt sakte? Etter en overfladisk utregning burde du da lese mellom 300 og 400 sider på en dag. Som er 1500-2000 sider i uken. Et 15stp emne har vel pensum på rundt 2000 sider, og du har 30stp i semesteret. På to uker har en da lest hele pensum. Så på ett semester skal du da virkelig lese gjennom pensum 8 ganger?

(Tar "leseemner" som utgangspunkt her og ikke emner som krever utregning ol.)

Haha, så sant !

Ingen leser 8 timer om dagen, isåfall sjekker vedkommende mailen og oppdaterer Facebook hvert femte minutt.

8 timer effektivt selvstudium om dagen er kun sprøyt...

Endret av BlandaDrops
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen, tusen takk for svar! Angående pensum; er det vanlig å lese gjennom alt pensum, siden det ikke konkretiseres hva som skal leses? Jeg er av typen som alltid må være på den sikre siden, og ikke klarer og bare fokusere på "det viktigste". 

Og til deg som sier at ingen leser 8 timer om dagen - hvorfor i all verden skal jeg sitte her å lyve om det som anonym på et forum? Får jo ingenting ut av det. Jeg og en venninne satt på biblioteket hver dag fra 8-16 hele det året (så klart - av og til satt vi kortere, av og til lengre, men i hovedsak fra 8-16). Vi tok notater mens vi leste, og før eksamen lagde vi "oversiktskart" ved hjelp av notatene som vi brukte til å pugge. Og det gjorde virkelig susen - for bare av å lese/skrive notater ville jeg absolutt ikke husket alt! 

Og jeg kan også si at på slutten av dagen var vi begge rimelig "kake" i hodet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BlandaDrops
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen, tusen takk for svar! Angående pensum; er det vanlig å lese gjennom alt pensum, siden det ikke konkretiseres hva som skal leses? Jeg er av typen som alltid må være på den sikre siden, og ikke klarer og bare fokusere på "det viktigste". 

Og til deg som sier at ingen leser 8 timer om dagen - hvorfor i all verden skal jeg sitte her å lyve om det som anonym på et forum? Får jo ingenting ut av det. Jeg og en venninne satt på biblioteket hver dag fra 8-16 hele det året (så klart - av og til satt vi kortere, av og til lengre, men i hovedsak fra 8-16). Vi tok notater mens vi leste, og før eksamen lagde vi "oversiktskart" ved hjelp av notatene som vi brukte til å pugge. Og det gjorde virkelig susen - for bare av å lese/skrive notater ville jeg absolutt ikke husket alt! 

Selvsagt skal alt pensum leses det er jo derfor det er oppført som pensum. Du kan jo sjekke hva som er gitt ved tidligere eksamener dersom du ønsker å hoppe så lavt over lista som mulig, men læringsutbyttet er langt større om man gidder å lese alt.

Jeg påstår ikke at du juger med vilje, men at du lurer deg selv til å tro at du leser åtte timer om dagen bare fordi du sitter på biblioteket i åtte timer.

(Minner litt om de som har vært på alle forelesningene, men som oppdaterer Face istedenfor å følge med på undervisningen).

Endret av BlandaDrops
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er det ikke, nettopp fordi det er ingen tydelige avgrensninger på hva "pensum" er, og fordi det er så massivt. Man må prioritere, og det er ingen som klarer å dekke absolutt alt. Forelesninger og eksamensoppgaver brukes som veiledere, og det går bra med de aller fleste på eksamen. Etter man har unnagjort det første året blir man også litt flinkere til å vite hva man skal lese på og hvordan man skal jobbe med fagene. Jeg tror nok man vil tilpasse seg ganske raskt, og å gå inn med de arbeidsvanene du har er nok bare en fordel. :) 

Alle er forskjellige og har forskjellige lesevaner, og personlig synes jeg egentlig ikke noe om å legge seg så mye opp i hva andre gjør (jeg sikter til de som betviler leseøktene dine). 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BlandaDrops
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er det ikke, nettopp fordi det er ingen tydelige avgrensninger på hva "pensum" er, og fordi det er så massivt. Man må prioritere, og det er ingen som klarer å dekke absolutt alt. Forelesninger og eksamensoppgaver brukes som veiledere, og det går bra med de aller fleste på eksamen. Etter man har unnagjort det første året blir man også litt flinkere til å vite hva man skal lese på og hvordan man skal jobbe med fagene. Jeg tror nok man vil tilpasse seg ganske raskt, og å gå inn med de arbeidsvanene du har er nok bare en fordel. :) 

Alle er forskjellige og har forskjellige lesevaner, og personlig synes jeg egentlig ikke noe om å legge seg så mye opp i hva andre gjør (jeg sikter til de som betviler leseøktene dine). 

Avgrensingen du leter etter finner du oppført i litteraturlistene på de fleste program. I tillegg finner man eksakte sider oppført under emnekoden på universitets nettsider.

Å ja, det er vanlig å lese gjennom alt pensum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
40 minutter siden, BlandaDrops skrev:

Selvsagt skal alt pensum leses det er jo derfor det er oppført som pensum. Du kan jo sjekke hva som er gitt ved tidligere eksamener dersom du ønsker å hoppe så lavt over lista som mulig, men læringsutbyttet er langt større om man gidder å lese alt.

Jeg lurer på hva du mener med hva som er oppført som pensum. Dette er jeg ikke kjent med på medisinstudiene i Norge, og jeg har studert ved to av fire steder. Hvor studerer du? 

Det jeg er kjent med er diffuse læringsmål som verken avgrenser eller tydeliggjør hva man skal kunne. "Pensum" er massivt, og det er ingen som kommer gjennom alt. Evnen til å prioritere og vurdere hva som er viktig er ganske essensielt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BlandaDrops

Glemte et øyeblikk at jeg kommenterte under medisinstudiet spesifikt.

Beklager, min feil.

(Jeg er anestesisykepleier)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...