AnonymBruker Skrevet 2. juli 2017 #1 Skrevet 2. juli 2017 Ser at det er mangen her som har en slags stigma mot vektere. Hvorfor? Hva er det konkret med vektere som gjør dere så sinte? Anonymkode: bc93f...bc2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2017 #2 Skrevet 2. juli 2017 Jeg har lest de fleste trådene om vekteryrket her i det siste og ser ikke det samme som deg. De fleste har rett også slett ingen mening om vektere, hvorfor skulle de ha det. Man er kanskje borti dem på kjøpesenter og i sikkerhetskontrollen på flyplassen, og får vel sånn sett ikke noe inntrykk av hverken personene som har jobben eller noe annet. Yrket er vel stort sett et gjennomtrekksyrke som svært få blir veldig lenge i, altså ikke en jobb for livet men et "venteyrke" for de aller fleste. Anonymkode: cfbf3...dfe 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2017 #3 Skrevet 2. juli 2017 Jeg vet ikke hvorfor noen er sinte. Men det er vel noen vektere som ved sin oppførsel kanskje gir yrket vektere et dårlig rykte. Tyttebærpoliti typ haha. Jeg lo så godt når min samboer, som er vekter fortalte meg at dette var et "kallenavn" han hadde fått slengt etter seg av en jypling som ville yppe til bråk hehehe. Anonymkode: 48a18...af1
Gjest NotNaomi Skrevet 2. juli 2017 #4 Skrevet 2. juli 2017 Stigma er nøkkelord på Kg om dagen. Mye sinte folk på veldig mange. Eller nei. Men mye om den slags. Tror du virkelig det er en rasjonell grunn? :-) Vent å se om det kommer fornuftige svar på spørsmålet ditt.
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2017 #5 Skrevet 2. juli 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har lest de fleste trådene om vekteryrket her i det siste og ser ikke det samme som deg. De fleste har rett også slett ingen mening om vektere, hvorfor skulle de ha det. Man er kanskje borti dem på kjøpesenter og i sikkerhetskontrollen på flyplassen, og får vel sånn sett ikke noe inntrykk av hverken personene som har jobben eller noe annet. Yrket er vel stort sett et gjennomtrekksyrke som svært få blir veldig lenge i, altså ikke en jobb for livet men et "venteyrke" for de aller fleste. Anonymkode: cfbf3...dfe Har lest at folk spytter etter vektere, slenger skjellsord etter dem, og sier de bare er "wannabe-politi" flere ganger den siste tiden. Mulig vi har ulik oppfatning, men det er sånn det ser ut. Anonymkode: bc93f...bc2
Gjest NotNaomi Skrevet 2. juli 2017 #6 Skrevet 2. juli 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har lest de fleste trådene om vekteryrket her i det siste og ser ikke det samme som deg. De fleste har rett også slett ingen mening om vektere, hvorfor skulle de ha det. Man er kanskje borti dem på kjøpesenter og i sikkerhetskontrollen på flyplassen, og får vel sånn sett ikke noe inntrykk av hverken personene som har jobben eller noe annet. Yrket er vel stort sett et gjennomtrekksyrke som svært få blir veldig lenge i, altså ikke en jobb for livet men et "venteyrke" for de aller fleste. Anonymkode: cfbf3...dfe Og her klarte du å være nedlatende på en fiffig måte. Sånn :- hvem legger merke til dere egentlig. Det er et yrke få i (vil) være lenge. Bla bla. Tror de gjør en viktig jobb gitt. Er ihvertfall glad de er tilstede i visse områder. Og de har flere oppgaver enn en liksom. Vektere brukes til flere jobber.
fuglekvitter__ Skrevet 2. juli 2017 #7 Skrevet 2. juli 2017 På kvinneguiden så har folk et stigma i mot alt, da. 1
Gjest NotNaomi Skrevet 2. juli 2017 #8 Skrevet 2. juli 2017 Akkurat nå, fuglekvitter__ skrev: På kvinneguiden så har folk et stigma i mot alt, da. Tror det er en liten epidemi for den slags om dagen ja. Folk tåler ikke sommeren ;-)
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2017 #9 Skrevet 2. juli 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har lest at folk spytter etter vektere, slenger skjellsord etter dem, og sier de bare er "wannabe-politi" flere ganger den siste tiden. Mulig vi har ulik oppfatning, men det er sånn det ser ut. Anonymkode: bc93f...bc2 Min mann har aldri blitt spyttet etter eller slengt skjellsord etter. Vel, tyttebærpoliti da. Men det tok han ikke særlig alvorlig hehe. Han har vært i dette yrket i 8 år. Mulig det er takket være han selv da han er ekstremt rolig og innbyr ikke akkurat til noe leven ved sitt vesen. Anonymkode: 48a18...af1
fuglekvitter__ Skrevet 2. juli 2017 #10 Skrevet 2. juli 2017 Akkurat nå, NotNaomi skrev: Tror det er en liten epidemi for den slags om dagen ja. Folk tåler ikke sommeren ;-) Mulig det NotNaomi.
Perle Skrevet 2. juli 2017 #11 Skrevet 2. juli 2017 (endret) "Stigmaet" du snakker må vel i såfall stamme fra oppfatningen om at denne yrkesguppen stort sett består av de som aldri fant helt ut av hva de ville bli, og/eller som ikke kom inn på politiskolen. Ingen DRØMMER om å bli "kjøpesenterpoliti". Endret 2. juli 2017 av Perle 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2017 #12 Skrevet 2. juli 2017 1 minutt siden, Perle skrev: "Stigmaet" du snakker må vel i såfall stamme fra gjelds oppfatningen om at denne guppen stort sett består av disse som aldri fant helt ut av hva de ville bli, og/eller ikke kom inn på politiskolen. Ingen DRØMMER om å bli "kjøpesenterpoliti". Åja, stemmer, man møter kvektere KUN på kjøpesenter... Anonymkode: bc93f...bc2 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2017 #13 Skrevet 2. juli 2017 6 minutter siden, NotNaomi skrev: Og her klarte du å være nedlatende på en fiffig måte. Sånn :- hvem legger merke til dere egentlig. Det er et yrke få i (vil) være lenge. Bla bla. Tror de gjør en viktig jobb gitt. Er ihvertfall glad de er tilstede i visse områder. Og de har flere oppgaver enn en liksom. Vektere brukes til flere jobber. Ja de gjør en viktig jobb. Når de får flere yrkesutdannete vektere ut fra skolene og inn i yrket håper jeg anseelsen til yrket stiger, og at de får den respekten for kunnskapen og jobben sin de fortjener. Jeg applauderer dem inn! (og jeg vet at de gjør mye mer, jeg snakket om det folk flest ser) Anonymkode: cfbf3...dfe 1
Perle Skrevet 2. juli 2017 #14 Skrevet 2. juli 2017 (endret) 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Åja, stemmer, man møter kvektere KUN på kjøpesenter... Anonymkode: bc93f...bc2 Selvfølgelig ikke. De gjør en viktig jobb. Men TS etterspør hvorfor denne gruppen er stigmatisert og da svarer jeg litt tabloid, at jeg tror at mange havner i dette yrket ved en tilfeldighet. Litt som med "trikkefører", "renholdsmedardveider" og fotpleier. Endret 2. juli 2017 av Perle 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2017 #15 Skrevet 2. juli 2017 1 minutt siden, Perle skrev: Selvfølgelig ikke. De gjør en viktig jobb. Men TS etterspør hvorfor denne gruppen er stigmatisert og da svarer jeg litt tabloid, at jeg tror at mange havner i dette ved en tilfeldighet. Litt som med "trikkefører", "renholdsmedardveider" og fotpleier. Holder selv på med fagbrevet i sikkerhet, og kan si at den påstanden ikke er sann. Anonymkode: bc93f...bc2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2017 #16 Skrevet 2. juli 2017 Jeg kunne selvsagt nevnt noen av de tingene jeg gjorde da jeg jobbet som vekter. Jeg gikk faktisk litt på kjøpesenter og sentrumspatrulje, men sto også i døra på den bruneste baren i byen, var vakt på bensinstasjon om natta, kjørte mobilpatrulje både dag og natt, transportere kontanter, sto vakt i havna ved private båter, sto vakt på konsert, sto vakt på museum, satt i resepsjonen i et offentlig bygg og satt ofte sikringsvakter for alt mulig rart. Variert jobb og perfekt for et ungt eventyrlystent menneske. Anonymkode: cfbf3...dfe 1
TheOne Skrevet 2. juli 2017 #17 Skrevet 2. juli 2017 Fordi det er et yrke som kan sende hvem som helst inn i en potensiell maktposisjon, og det er det ikke alle som er egnet til. Minimumskravet for å få jobb som vekter er bestått trinn 1, og det består kun av noen timer kursing, noe som etter min mening er for lite. Dermed ender man fort opp med vektere med svært lav personlig egnethet. Heldigvis jobber jeg for en offentlig kunde som krever faglærte vektere, som gjør at jeg slipper å jobbe med slike folk. Man har faktisk en solid vekterutdanning som gir fagbrev, for de som tar det via skole eller praksis. 1
TheOne Skrevet 2. juli 2017 #18 Skrevet 2. juli 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Har lest at folk spytter etter vektere, slenger skjellsord etter dem, og sier de bare er "wannabe-politi" flere ganger den siste tiden. Mulig vi har ulik oppfatning, men det er sånn det ser ut. Anonymkode: bc93f...bc2 I mine ti år i bransjen har jeg aldri blitt spyttet på, eller hørt om noen som hr blitt spyttet på. Et skjellsord nå og da må man tåle, men det kommer stort sett fra en tilfeldig narkoman, og det er ikke akkurat noe å bry seg om.
TheOne Skrevet 2. juli 2017 #19 Skrevet 2. juli 2017 (endret) 11 timer siden, Perle skrev: "Stigmaet" du snakker må vel i såfall stamme fra oppfatningen om at denne yrkesguppen stort sett består av de som aldri fant helt ut av hva de ville bli, og/eller som ikke kom inn på politiskolen. Ingen DRØMMER om å bli "kjøpesenterpoliti". Dette er bare tull. I mine ti år som vekter har jeg aldri møtt på en som er i yrket fordi han kunne tenke seg å bli politi, men ikke kom inn. Det er der i mot svært mange vektere som er i jobben fordi de enten sparer penger i forkant av politihøgskolen, eller fordi de vil prøve ut lignende oppgaver FØR de søker politihøgskolen. Mange av mine kolleger har forlatt yrket til fordel for studieplass på politihøgskolen. Mens andre jobber som vekter fordi det er umulig å få jobb som politibetjent etter fullført utdanning. Nei, ingen DRØMMER å bli "kjøpesenterpoliti", men ingen drømmer å gå sulten, eller gå på NAV. Og som en av de best betalte ufaglærte stillingene i Norge, er det er godt alternativ. Endret 2. juli 2017 av TheOne 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2017 #20 Skrevet 2. juli 2017 Jeg er vekter, har vært det i 13 år. Jeg har blitt skjelt ut en del, men bryr meg ikke. Egenskapen er å bare snu ryggen til å gå eller be personen om å gå. Jeg jobber på flyplass og her er det action hele dagen lang. Anbefaler INGEN å bli vekter på flyplass. Dårlig lønn, dårlige arbeidstider, mye dritt fra passasjerer OG ledelsen. Jeg begynner heller på nave enn å fortsette i dette yrket. Anonymkode: aab03...ddb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå