Gå til innhold

Andre ting, isteden for salt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner ett par stykker som blant annet drysser oppi ett par teskjer salt, hver gang de skal koke for eksempel grønnsaker eller spagetti  til middag. Eller hvis de skal koke ris og / eller poteter, så blir det fort litt salt oppi der også. For ikke å snakke om salt som de tar oppi fisk eller kjøttdeig, mens denne fremdeles ligger i stekepanne kasserolle + å salte litt til, når all maten endelig har havnet på tallerken...

De påstår at maten får mye mer smak, på grunn av alt dette saltet. Men dette kan vel ikke være særlig sunt? Er det ikke mulig å bruke andre krydder som smakstilsetning, for eksempel chilli eller løk? :P

Anonymkode: 73b18...96d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bruker aldri salt til slik :P å kan strengt talt ikke kjenne forskjell på spagetti kokt med eller uten salt. 

Bruker det kanskje i gryter hvis buljongen ikke er nok (noe den stort sett er). Skjønner ikke hvorfor alt skal saltes, tror det hos mange går på vane. 

På pommes frites kan jeg bruke chillipulver istedet (nam!) feks. 

Jeg bruker alt mulig av krydder der det egner seg. Bare å smake seg frem det :P 

Anonymkode: daf8e...381

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bruker aldri salt til slik :P å kan strengt talt ikke kjenne forskjell på spagetti kokt med eller uten salt

Bruker det kanskje i gryter hvis buljongen ikke er nok (noe den stort sett er). Skjønner ikke hvorfor alt skal saltes, tror det hos mange går på vane. 

På pommes frites kan jeg bruke chillipulver istedet (nam!) feks. 

Jeg bruker alt mulig av krydder der det egner seg. Bare å smake seg frem det :P 

Anonymkode: daf8e...381

Da vil jeg påstå du har ganske ... spesielle smaksløker. 

Anonymkode: 6b1e9...839

• Liker 7
Skrevet

Bruker sjeldent salt til slikt. Foretrekker heller krydder fremfor salt.

Gjest Overrasket
Skrevet
På 7/1/2017 den 21.02, AnonymBruker skrev:

Da vil jeg påstå du har ganske ... spesielle smaksløker. 

Anonymkode: 6b1e9...839

Helt enig. Iht. italiensk matlaging skal man faktisk koke pastaen med overraskende mye salt. Men poenget er at man spiser jo ikke all det saltet, dvs. man får det jo ikke i seg. Det meste helles ut med kokevannet man slår ut, så det går jo rett i vasken.

Skrevet

Jo, i denne varmen er det sunt. Hvis man trener og svetter, er det sunt. Saltbalansen er svært viktig - man skal ikke overdrive, men det er faktisk verre å underdrive. Man skal ha i seg salt, hver dag. Et lite dryss gjør ingenting. 

Normale mennesker blir mer tørste dersom de får i seg så mye salt at væskebalansen forstyrres, og da drikker man. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

To teskjeer salt i kokevannet til pasta eller ris er jo ingenting.

Det er ikke det synlige saltet man tilsetter selv til hjemmelaget mat av rene råvarer som er problemet. Det er det usynlige saltet i ferdigmat/halvfabrikata som virkelig får opp saltprosenten i kostholdet. Posesupper, for eksempel. Lager man all mat fra bunnen unngår man også store mengder tilsatt salt.

Anonymkode: 0d59c...924

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
På 3.7.2017 den 16.40, AnonymBruker skrev:

To teskjeer salt i kokevannet til pasta eller ris er jo ingenting.

Det er ikke det synlige saltet man tilsetter selv til hjemmelaget mat av rene råvarer som er problemet. Det er det usynlige saltet i ferdigmat/halvfabrikata som virkelig får opp saltprosenten i kostholdet. Posesupper, for eksempel. Lager man all mat fra bunnen unngår man også store mengder tilsatt salt.

Anonymkode: 0d59c...924

Posesuppene inneholder omtrent ikke noe salt lengre. Vil påstå at det meste man lager fra brunn av selv inneholder mer salt når det er ferdig tilberedt :) 

Anonymkode: 86b2f...170

AnonymBruker
Skrevet
På 3.7.2017 den 9.47, Simbyxor skrev:

Jo, i denne varmen er det sunt. Hvis man trener og svetter, er det sunt. Saltbalansen er svært viktig - man skal ikke overdrive, men det er faktisk verre å underdrive. Man skal ha i seg salt, hver dag. Et lite dryss gjør ingenting.

Det er nesten umulig å få i seg for lite salt i dag, med mindre man lager absolutt alt selv og ikke blander salt i noen ting. Bare frokost med 2-3 skiver brød fra butikk vil fylle ca halve minimumsbehovet.

Anonymkode: 5ee2b...321

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...