Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, forsøk å diskreditere meg. For all del.

Hvis du klarer å lese skriver jeg jo nettopp at jeg IKKE har snakket direkte med alle de jeg vet om, men at kjærester, søsken osv. av disse har åpnet seg til meg. Noen av de jeg snakker om av de 20 som har sagt det direkte til meg er jo nettopp egen familie, svært gode venner, ekskjærester, mens de perifere bekjentskapene altså har hatt kjærester, søsken osv. som JEG har kjent godt.

Og ja, jeg har kjent og kjenner mange. Husk at dette er over en god del år i tillegg. 

Men du, hvorfor må jeg gjenta det jeg skrev i foregående innlegg? 

Anonymkode: 7fc65...736

Dette fremstår som enda mindre troverdig

Anonymkode: cba57...b2b

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Søgni skrev:

Lurer også på hvorfor din erfaring er mer gyldig enn min, men samtidig er jeg jo glad for å ikke tilhøre et miljø hvor man skamløst snakker om å svindle fellesskapet. 

Jeg tilhører ikke et spesielt miljø, som allerede nevnt.

Hvorfor alle disse angrepene fra deg?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du har bare deg selv å takke om du aldri melder det inn

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette fremstår som enda mindre troverdig

Jeg skrev da akkurat det jeg skrev i innleggene før det, fordi du stilte spørsmål som jeg allerede hadde svart på.

Jeg skjønner godt at folk som rettmessig har AAP og studerer mens de mottar det blir snurte, men fakta er. Mange svindler. Det er naivt å skulle argumentere heftig for det motsatte.

Når vi allerede vet hvor mange som svindler til seg andre ytelser (og her finnes det statistikker over anmeldte forhold osv), hvorfor skulle AAP være et særlig unntak?

AnonymBruker
Skrevet

Du har bare deg selv å takke om du aldri melder det inn

Meg selv å takke for hva da? Jeg henger ikke helt med på hva du snakker om.

Når man diskuterer bør man klare å unngå personangrep, uansett tema.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker å tro at systemet fungerer. Samtidig har jeg en venninne som fikk prøve seg på en bachelor i kunsthistorie av alle ting, sponset av NAV. Det henger ikke helt på greip for meg. Skal man ikke ha reelle muligheter for å få jobb etter endt utdanning? 

Anonymkode: 89264...a61

Skrevet

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tyster ikke på familie og venner. Beklager.

Jeg har ikke skrevet at mine erfaring med AAP er mer gyldig enn din, men MIN erfaring er at dokumentasjonskravet krever svært liten innsats. Nå hadde jeg AAP pga. psykiske problemer, ikke somatiske lidelser. Det er muligens der forskjellen ligger.

Beklager at det oppfattes som angrep, jeg har sikkert mitt å gå på, men jeg gikk jo ut fra at du tålte litt krasse innlegg siden du var villig til å kalle meg usannsynlig naiv. Og det er heller ikke et angrep å bli oppgitt over at noen vet om MANGE som svindler NAV, altså, de misforstår ikke AAP men de er i et miljø hvor mange forteller detaljert om egen svindel, uten å være villig til å ta grep, men heller gå ut fra at dette er normalen i en tråd om AAP. Hadde blitt like oppgitt over noen som nekta å rapportere skattesvindel, visste om mange som misbrukte au pair-ordningen grovt osv. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Meg selv å takke for hva da? Jeg henger ikke helt med på hva du snakker om.

Når man diskuterer bør man klare å unngå personangrep, uansett tema.

Å si at noen fremstår som lite troverdig er ikke et personangrep. Om noen skrev en paranoid analyse om hvorfor evolusjonen var løgn så er det helt innafor å si at det fremstår som lite troverdig

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En kompis av meg driver med dette nå. Han sier at han sover dårlig om nettene og har derfor fått aap. Lett som en plett. 

Nå ønsker han å få støtte tiø å fullføre studiene, da han synes han har for mye gjeld

Anonymkode: 923df...0e9

AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet du hva, når brorparten av de jeg kjenner med AAP som studerer/har studert kun har gjort dette for å slippe studielån og etterpå plutselig er friske nok til familieliv pluss full jobb, da er jeg bombesikker på at det er mange flere. Jeg er ikke i et spesielt miljø. Jeg kjenner "vanlige folk".

Tror heller at de kjenner deg nok til å vite hvor judgy du er, og lar være å fortelle sannheten,gitt.

Anonymkode: f4ae4...725

AnonymBruker
Skrevet

Enda en "kjenner en" her.

Men dette er helt sant. En i min omgangskrets fikk dekket både levekostnader og skolepenger til masterutdanning på BI. 

Anonymkode: 96ef2...d03

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Av de jeg kjenner godt er det  omtrent 2/3 som har gjort dette, dette er da snakk om rundt 20 stykker. Legger jeg til de mer perifere vennskapene, hvor jeg ikke har fått høre det direkte av dem, men av andre bekjente (da kjærester o.l. av disse), er det snakk om rundt 50. Dette da over en god del år, selvsagt. 

30 stk du kjenner godt som er i utdanning som tiltak gjennom NAV, og da over 50 stk dersom man inkluderer bekjente? Dette er så lite troverdig at det blir bare latterlig. Ikke kjenner du til det som foregår mellom dem og lege/NAV heller. De kan si noe helt annet til deg. 

Og det er så mange som ikke forstår seg på trygdesystemet vårt, så jeg ville absolutt ikke ta hva andre sier for god fisk. 

Det verste er at du ikke klarer å se hvor idiotisk det du skriver er. 

Anonymkode: ca429...1f5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Utrolig mange misbruker denne ordningen.

AAP er ikke så vanskelig å skaffe seg som du gir inntrykk av. Selv kjenner jeg en rekke mennesker som bevisst har sykmeldt seg, fått AAP og deretter fått lov til å utdanne seg på AAP, kun for å slippe studielån.

Man SLIPPER ikke studielån. Skal du studere og få AAP kan du ikke ha rett til studielån. I tillegg gir Lånekassen ekstra støtte til de som kan dokumentere sykdom, og så lenge man har rett til støtte fra Lånekassen får du ikke studere og få AAP (med særdeles få unntak).

Jeg har brukt opp nesten alle årene mine med stipend og lån, men jeg får ikke lån uansett nåe jeg er langt over 120 stp forsinket. Jeg kan få studielån igjen hvis jeg jobber inn disse, men det er jo lettere sagt enn gjort når man er syk.

Anonymkode: 617a2...58a

• Liker 1
Skrevet

Kjenner en som får støtte til utdanning. Omskolering. Vedkommende har ikke studielån fra før av. Synes det er flott at NAV støtter utdanning, men det er ufattelig surt at vedkommende går ut med mastergrad og null i studielån, men jeg må betale på mine 300 000 i mange år. Jeg synes NAV kunne støttet utdanning litt, men at det også var krav om at vedkommende måtte ta opp studielån, og at NAV ikke skulle betale alt og mer ti.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, Grønt blad skrev:

Kjenner en som får støtte til utdanning. Omskolering. Vedkommende har ikke studielån fra før av. Synes det er flott at NAV støtter utdanning, men det er ufattelig surt at vedkommende går ut med mastergrad og null i studielån, men jeg må betale på mine 300 000 i mange år. Jeg synes NAV kunne støttet utdanning litt, men at det også var krav om at vedkommende måtte ta opp studielån, og at NAV ikke skulle betale alt og mer ti.

Det er vel inntil 3 års støtte NAV gir. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

bror|part m1 (egentlig 'dobbelt arvelodd som tilfalt en bror i forhold til en søster') den største delen av noe

Av de jeg kjenner godt er det  omtrent 2/3 som har gjort dette, dette er da snakk om rundt 20 stykker. Legger jeg til de mer perifere vennskapene, hvor jeg ikke har fått høre det direkte av dem, men av andre bekjente (da kjærester o.l. av disse), er det snakk om rundt 50. Dette da over en god del år, selvsagt. 

Hvis en ordning er så enkel å misbruke at så mange jeg kjenner og har kjent har gjort det uten problemer nekter jeg å tro at ikke svært mange andre også gjør det. Det er ikke som om hele min omgangskrets består av masse unntak fra regelen. Min egen empiri er da ikke så unik.

Dessuten er det jo en hel haug diskusjoner i andre fora enn KG hvor nettopp dette diskuteres. Hvordan skaffe seg AAP, hva man sier til legen, hvilke leger man burde benytte, hvilke studier NAV er postive til osv osv. Mange og lange tråder med mange deltagere og ganske sikkert mange som bare leser. Her er det også tråder om uføretrygd, hvordan svindle NAV og hevde man er aleneforelder, alle mulige slags typer svindler man kan gjøre i forbindelse med NAV.

Men vet du hva? Det mest ekstreme eksempelet jeg vet om, en god venn av meg, fikk lov av NAV til å gå på Westerdals mens han mottok AAP. Westerdals, liksom. Det er ikke akkurat en skole hvor de fleste kan gå rett ut i fast jobb relatert til studiene etterpå.

Det er en naiv forestilling mange sitter med at få misbruker AAP, trygdeordninger osv i Norge. Jeg skjønner det bare ikke.

Jeg vet om to mye verre eksempler enn det. Kjenner to stk som har fått utdannelser innen alternativmedisin sponset av staten. De kunne like gjerne sendt dem til engleskolen. Det er noen år siden - jeg HÅPER ordningen har blitt strammet inn! Jeg kan ikke skrive nøyaktig hvilke utdanninger der er snakk om (to forskjellige), da ville i alle fall den ene vært lett å identifisere. Men det er tulleutdanninger som det ikke er lett å livnære seg av heller.

Anonymkode: 55c40...028

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel inntil 3 års støtte NAV gir. 

Da personen begynte på utdanningen, fikk man seg jobb med bachelorgrad, men i løpet av utdanningstiden har dette endret seg, og overalt krever de mastergrad. Skal vedkommende få relevant jobb, måtte han ha mastergrad. Nav gjorde derfor et unntak. 

Viktig å understreke at jeg ikke er irritert på min venn, men nav.

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet om to mye verre eksempler enn det. Kjenner to stk som har fått utdannelser innen alternativmedisin sponset av staten. De kunne like gjerne sendt dem til engleskolen. Det er noen år siden - jeg HÅPER ordningen har blitt strammet inn! Jeg kan ikke skrive nøyaktig hvilke utdanninger der er snakk om (to forskjellige), da ville i alle fall den ene vært lett å identifisere. Men det er tulleutdanninger som det ikke er lett å livnære seg av heller.

Anonymkode: 55c40...028

Det har blitt strengere. Jeg fikk "ikke lov" til å velge et yrke fordi det tok så lang tid og penger før jeg ble etablert med stabil økonomi. 

AnonymBruker
Skrevet

På generelt grunnlag mener jeg at det ikke burde eksistere en slik støtteordning. Hvis du er i en jobb som ikke fungerer, så får du prøve å finne deg en annen jobb - om det så er ufaglært arbeid. Jeg vil tro at det å f.eks. sitte i kassa i en butikk er noe veldig mange kunne klart. Eller jobbe i klesbutikk. Det er ganske drøyt hvis personer som har utdanning får støtte til ny utdanning som "passer dem bedre". Dog kan jeg si meg enig at man burde gi støtte til personer som ønsker å fullføre videregående utdanning/yrkesfag. Men at man skal gi støtte til personer som skal studere er jeg helt i mot. 

Anonymkode: e534c...326

AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

30 stk du kjenner godt som er i utdanning som tiltak gjennom NAV, og da over 50 stk dersom man inkluderer bekjente? Dette er så lite troverdig at det blir bare latterlig. Ikke kjenner du til det som foregår mellom dem og lege/NAV heller. De kan si noe helt annet til deg. 

Og det er så mange som ikke forstår seg på trygdesystemet vårt, så jeg ville absolutt ikke ta hva andre sier for god fisk. 

Det verste er at du ikke klarer å se hvor idiotisk det du skriver er. 

Enig. Må være noe av det dummeste jeg har lest her inne.

Anonymkode: 4913a...e54

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...