Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke "utrolig mange" som misbruker denne ordningen da det ikke er "utrolig mange" som får innvilget utdanning som tiltak. 

Hvorfor tipser du ikke NAV om du vet om så mange som jukser til seg denne ordningen? 

Anonymkode: ca429...1f5

Tyster ikke på venner og familie.

Anonymkode: 7fc65...736

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Ruccula skrev:

Aap er ikke vanskelig å skaffe seg. 

Man får ikke utdanning som tiltak automatisk ved å være på AAP. Ser derfor ikke relevansen i innlegget ditt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Japp. Utrolig nok er det ALLTID uten unntak noen man kjenner. Ingen gjør dette selv. Alle på KG er skinnhellige så det holder:fnise:

Anonymkode: 4913a...e54

Ikke sant?

Det virker som om mange her på KG bare ikke vil innse hvor lett det å er å snylte til seg AAP. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet du hva, når brorparten av de jeg kjenner med AAP som studerer/har studert kun har gjort dette for å slippe studielån og etterpå plutselig er friske nok til familieliv pluss full jobb, da er jeg bombesikker på at det er mange flere. Jeg er ikke i et spesielt miljø. Jeg kjenner "vanlige folk".

Hvor mange er brorparten?

Anonymkode: cba57...b2b

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Man får ikke utdanning som tiltak automatisk ved å være på AAP. Ser derfor ikke relevansen i innlegget ditt. 

Nei, men har man først skaffet seg AAP med den hensikt å finansiere utdanning er det ikke så krevende å få tillatelse til å studier.

For eksempel er sykepleien et slikt studie NAV gir tillatelse til med en gang, fordi da er man sikret jobb. Vernepleier også, osv. osv.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men har man først skaffet seg AAP med den hensikt å finansiere utdanning er det ikke så krevende å få tillatelse til å studier.

For eksempel er sykepleien et slikt studie NAV gir tillatelse til med en gang, fordi da er man sikret jobb. Vernepleier også, osv. osv.

Ja, dette vet du tydeligvis godt om. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, dette vet du tydeligvis godt om. 

Ja, det gjør jeg faktisk. Kjenner og har kjent altfor mange som svindler NAV

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vet om flere som har fått utdanning dekket av NAV, som godt kunne jobbet, men som den ene sa, gidder ikke en hver jobb. Ingen av de endte opp med å jobbe med den sponsede utdanningen. 

Anonymkode: a5b5c...730

• Liker 4
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er blant annet min ekskjæreste og en svært god venninne jeg snakker om, i tillegg til andre venner. Så joda. Jeg vet at dette er lett å misbruke om man bare får legen på sin side.

Fortell mer om hvordan de greide dette! Jeg er svært spent, ettersom min tid på AAP, fra første skjema til siste meldekort, bestod av å dokumentere ALT (noe jeg forstår). Det er ikke bare å levere legeattest fra fastlegen med "Det bekreftes herved at Søgni har nedsatt funksjonsevne", og så får du bachelorutdanning finansiert med arbeidsavklaringspenger.  

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange er brorparten?

bror|part m1 (egentlig 'dobbelt arvelodd som tilfalt en bror i forhold til en søster') den største delen av noe

Av de jeg kjenner godt er det  omtrent 2/3 som har gjort dette, dette er da snakk om rundt 20 stykker. Legger jeg til de mer perifere vennskapene, hvor jeg ikke har fått høre det direkte av dem, men av andre bekjente (da kjærester o.l. av disse), er det snakk om rundt 50. Dette da over en god del år, selvsagt. 

Hvis en ordning er så enkel å misbruke at så mange jeg kjenner og har kjent har gjort det uten problemer nekter jeg å tro at ikke svært mange andre også gjør det. Det er ikke som om hele min omgangskrets består av masse unntak fra regelen. Min egen empiri er da ikke så unik.

Dessuten er det jo en hel haug diskusjoner i andre fora enn KG hvor nettopp dette diskuteres. Hvordan skaffe seg AAP, hva man sier til legen, hvilke leger man burde benytte, hvilke studier NAV er postive til osv osv. Mange og lange tråder med mange deltagere og ganske sikkert mange som bare leser. Her er det også tråder om uføretrygd, hvordan svindle NAV og hevde man er aleneforelder, alle mulige slags typer svindler man kan gjøre i forbindelse med NAV.

Men vet du hva? Det mest ekstreme eksempelet jeg vet om, en god venn av meg, fikk lov av NAV til å gå på Westerdals mens han mottok AAP. Westerdals, liksom. Det er ikke akkurat en skole hvor de fleste kan gå rett ut i fast jobb relatert til studiene etterpå.

Det er en naiv forestilling mange sitter med at få misbruker AAP, trygdeordninger osv i Norge. Jeg skjønner det bare ikke.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

bror|part m1 (egentlig 'dobbelt arvelodd som tilfalt en bror i forhold til en søster') den største delen av noe

Av de jeg kjenner godt er det  omtrent 2/3 som har gjort dette, dette er da snakk om rundt 20 stykker. Legger jeg til de mer perifere vennskapene, hvor jeg ikke har fått høre det direkte av dem, men av andre bekjente (da kjærester o.l. av disse), er det snakk om rundt 50. Dette da over en god del år, selvsagt. 

Jeg vet hva brorpart er, om du kjenner 3 personer så er brorparten 2 stk. Derfor jeg spurte

Ser at mange av de menneske du snakker om er basert på rykter og sladder andre sier

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Søgni skrev:

Fortell mer om hvordan de greide dette! Jeg er svært spent, ettersom min tid på AAP, fra første skjema til siste meldekort, bestod av å dokumentere ALT (noe jeg forstår). Det er ikke bare å levere legeattest fra fastlegen med "Det bekreftes herved at Søgni har nedsatt funksjonsevne", og så får du bachelorutdanning finansiert med arbeidsavklaringspenger.  

En av dem dro blant annet på rehab for rusmisbruk, selv om han neppe kunne sies å være det ennå. Han var bare glad i å feste. Han brukte ett år på å legge grunnlaget, deretter fikk han lov til å studere.

Det er så mange måter man kan gjøre dette på. Du virker helt usannsynlig naiv. Mange er villig til å legge ned mye jobb for å svindle NAV, så at du nevner dokumentasjonsplikt ler jeg bare litt av. Det er null problem. Jeg har selv gått på AAP, har god erfaring med dette.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ser at mange av de menneske du snakker om er basert på rykter og sladder andre sier

Niks.

Når jeg sier at andre bekjente har fortalt meg uten at vedkommende har sagt det direkte til meg er det da snakk om søsken og kjærester, for å gi et eksempel. Mennesker jeg kjenner bedre enn den som svindler, men som har et nært forhold til den de snakker om.

Folk har en tendens til å åpne seg for meg.

AnonymBruker
Skrevet

Niks.

Når jeg sier at andre bekjente har fortalt meg uten at vedkommende har sagt det direkte til meg er det da snakk om søsken og kjærester, for å gi et eksempel. Mennesker jeg kjenner bedre enn den som svindler, men som har et nært forhold til den de snakker om.

Folk har en tendens til å åpne seg for meg.

Du fremstår som lite troverdig. Du hevder at du har en såpass stor sosial sirkel at du kjenner mange som er eller har vært på AAP. Du kjenner og har snakket med alle disse nok til å vite at de svindler. Du hevder så at de åpner seg for deg, at de ikke lyver for å unnslippe at andre ser ned på dem fordi de er mislykkede. Å si man svindler er for mange bedre enn å innrømme at man sliter med traumer knyttet til incest eller mobbing

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var utrolig heldig og fikk innvilget AAP mens jeg tok vgs som privatist på tross av at jeg var under 26 (NAV dekker i utgangspunktet ikke studier om du er under 26 år). Hadde da gått på rehabiliteringspenger (gammel ordning) og AAP siden var ble 18. Ble sterkt oppfordret av samtlige i støtteapparatet mitt til å søke ung ufør og legge studieplaner på hylla, men takket være en fantastisk fastlege gikk NAV med på å la meg motta AAP i et (siste) forsøk på studiekompetanse. Jeg vet ikke hvor jeg hadde vært om det ikke hadde skjedd. Nå er jeg snart ferdigutdannet lege. Gikk over på studielån etter jeg fullførte VGS. Hatt noen permisjonsår hvor jeg har jobbet og studert deltid, iom at jeg for 4-5 år siden ikke klarte å kombinere jobb og studier. Nå har jeg normal studieprogresjon og godt betalt deltidsjobb ved siden av. Det hadde ikke vært mulig om ikke NAV gjorde det økonomisk mulig for meg å studere på AAP.

Anonymkode: b953b...578

• Liker 2
Gjest Mariachi
Skrevet

Er ikke dette egentlig attføring, som jo "alltid" har fantes?

Skrevet

En av dem dro blant annet på rehab for rusmisbruk, selv om han neppe kunne sies å være det ennå. Han var bare glad i å feste. Han brukte ett år på å legge grunnlaget, deretter fikk han lov til å studere.

Det er så mange måter man kan gjøre dette på. Du virker helt usannsynlig naiv. Mange er villig til å legge ned mye jobb for å svindle NAV, så at du nevner dokumentasjonsplikt ler jeg bare litt av. Det er null problem. Jeg har selv gått på AAP, har god erfaring med dette.

Heller naiv enn villig til å se på at store deler av omgangskretsen min svindler NAV uten å foreta meg noe. Lurer også på hvorfor din erfaring er mer gyldig enn min, men samtidig er jeg jo glad for å ikke tilhøre et miljø hvor man skamløst snakker om å svindle fellesskapet. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du fremstår som lite troverdig. Du hevder at du har en såpass stor sosial sirkel at du kjenner mange som er eller har vært på AAP. Du kjenner og har snakket med alle disse nok til å vite at de svindler. Du hevder så at de åpner seg for deg, at de ikke lyver for å unnslippe at andre ser ned på dem fordi de er mislykkede. Å si man svindler er for mange bedre enn å innrømme at man sliter med traumer knyttet til incest eller mobbing

Ja, forsøk å diskreditere meg. For all del.

Hvis du klarer å lese skriver jeg jo nettopp at jeg IKKE har snakket direkte med alle de jeg vet om, men at kjærester, søsken osv. av disse har åpnet seg til meg. Noen av de jeg snakker om av de 20 som har sagt det direkte til meg er jo nettopp egen familie, svært gode venner, ekskjærester, mens de perifere bekjentskapene altså har hatt kjærester, søsken osv. som JEG har kjent godt.

Og ja, jeg har kjent og kjenner mange. Husk at dette er over en god del år i tillegg. 

Men du, hvorfor må jeg gjenta det jeg skrev i foregående innlegg? 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Søgni skrev:

Heller naiv enn villig til å se på at store deler av omgangskretsen min svindler NAV uten å foreta meg noe. Lurer også på hvorfor din erfaring er mer gyldig enn min, men samtidig er jeg jo glad for å ikke tilhøre et miljø hvor man skamløst snakker om å svindle fellesskapet. 

Jeg tyster ikke på familie og venner. Beklager.

Jeg har ikke skrevet at mine erfaring med AAP er mer gyldig enn din, men MIN erfaring er at dokumentasjonskravet krever svært liten innsats. Nå hadde jeg AAP pga. psykiske problemer, ikke somatiske lidelser. Det er muligens der forskjellen ligger.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Mariachi skrev:

Er ikke dette egentlig attføring, som jo "alltid" har fantes?

Jo.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...