hennae89 Skrevet 1. juli 2017 #1 Skrevet 1. juli 2017 Hører stadig om folk som tar utdannelse støttet av Nav, virker som vanlig skolegang bare at de får betalt. Hva er opplegget med dette og hva gjør at de får støttet utdanningen i stedet for å søke studielån, jobbe etc som andre studenter? 2
Søgni Skrevet 1. juli 2017 #2 Skrevet 1. juli 2017 NAV kan gi støtte til utdanning som et tiltak, oftest er det aktuelt på AAP. Det er ganske strengt, du kan ikke troppe opp på et NAV-kontor og si at du vil studere hva som helst, du må for det første regnes som å ha rett til arbeidsavklaring (strengt i seg selv) og det må sannsynliggjøres at det er nødvendig for å få personen ut i arbeid. Det er arbeidsrettet, noe som vil si at hele bakgrunnen for å få dette som tiltak er at du skal i jobb, fremfor å havne på ytelse. Får man dette innvilget, så kan det godt hende man har studielån fra før, og har jobbet i en årrekke. Ofte fungerer man ikke i jobben man har eller yrker med kvalifikasjonskrav man oppfyller, og denne utdanningen blir derfor en forutsetning for å komme i jobb. Alternativet kan være å ikke klare å jobbe mer. Noen ganger bygger utdanningen man får som tiltak på den utdanningen man har fra før, som man tok som ordinær student. Ofte har deltakere på slike tiltak helseutfordringer som gjør at det er vanskelig å jobbe i tillegg. Utdanning blir derfor et middel NAV bruker i noen tilfeller, for å få noen i jobb. 22
Gladius Veritatis Skrevet 1. juli 2017 #3 Skrevet 1. juli 2017 Eg skal begynne med dette. Kjempefin ordning. Får utdanning dekt som tiltak under AAP. Til dine spørsmål. Lånekassen støttar berre utdanning i 8 år. Eg har nesten brukt opp desse. Når den første utdanninga mi gjekk skeis, er det fint at NAV kan kome inn å hjelpe. I tillegg er NAV si støtte langt større enn studielån, noko som gir mulighet for eit meir verdig liv. Å leve godt er godt for helsa og aukar sjansen for at ein til slutt vil kome ut i arbeid. Deltidsjobb krev overskot. Dette er det mange som ikkje har. Det er trass alt ein grunn til at ein hamnar på AAP. 5
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2017 #4 Skrevet 1. juli 2017 4 minutter siden, Søgni skrev: Utdanning blir derfor et middel NAV bruker i noen tilfeller, for å få noen i jobb. Utrolig mange misbruker denne ordningen. AAP er ikke så vanskelig å skaffe seg som du gir inntrykk av. Selv kjenner jeg en rekke mennesker som bevisst har sykmeldt seg, fått AAP og deretter fått lov til å utdanne seg på AAP, kun for å slippe studielån. Anonymkode: 7fc65...736 10
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2017 #5 Skrevet 1. juli 2017 16 minutter siden, hennae89 skrev: Hører stadig om folk som tar utdannelse støttet av Nav, virker som vanlig skolegang bare at de får betalt. Hva er opplegget med dette og hva gjør at de får støttet utdanningen i stedet for å søke studielån, jobbe etc som andre studenter? Noen er selvsagt reelt syke, men det er svært, svært mange som misbruker ordningen og som kunne søkt ordinært studielån i stedet. Dessverre blir det slik når vi tillater så mange dette. Det burde vært MYE strengere. Anonymkode: 7fc65...736 7
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2017 #6 Skrevet 1. juli 2017 Som oftest dreier seg seg om et tiltak for de som går på AAP (og bare en liten andel av disse oppfyller kravene for å få utdanning som et tiltak), men NAV kan også være tilbøyelige om du allerede har studert før du ble arbeidsledig fra en fulltidsjobb, korte utdanninger og norskopplæring for innvandrere. Anonymkode: ca429...1f5 1
Søgni Skrevet 1. juli 2017 #7 Skrevet 1. juli 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Utrolig mange misbruker denne ordningen. AAP er ikke så vanskelig å skaffe seg som du gir inntrykk av. Selv kjenner jeg en rekke mennesker som bevisst har sykmeldt seg, fått AAP og deretter fått lov til å utdanne seg på AAP, kun for å slippe studielån. Anonymkode: 7fc65...736 Det er så rart i disse trådene, hvor mange som kjenner en haug mennesker som klarer å manipulere seg gjennom en rekke systemer og flaskehalser, for å få ytelser de ikke har krav på. Når man samtidig hører i media om hvor mange som må sloss for å få det de faktisk oppfyller kravene til. Er det mulig du misforstår hva som regnes som krav til AAP? Hvis ikke, hvorfor i alle dager melder du ikke inn denne systematiske svindelen du kjenner så mange som driver med, slik at svindel av fellesskapets midler ikke kan skje i stort omfang rett under nesa på deg? 35
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2017 #8 Skrevet 1. juli 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Utrolig mange misbruker denne ordningen. AAP er ikke så vanskelig å skaffe seg som du gir inntrykk av. Selv kjenner jeg en rekke mennesker som bevisst har sykmeldt seg, fått AAP og deretter fått lov til å utdanne seg på AAP, kun for å slippe studielån. Anonymkode: 7fc65...736 Nei, det er ikke "utrolig mange" som misbruker denne ordningen da det ikke er "utrolig mange" som får innvilget utdanning som tiltak. Hvorfor tipser du ikke NAV om du vet om så mange som jukser til seg denne ordningen? Anonymkode: ca429...1f5 20
Brimi Skrevet 1. juli 2017 #9 Skrevet 1. juli 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Utrolig mange misbruker denne ordningen. AAP er ikke så vanskelig å skaffe seg som du gir inntrykk av. Selv kjenner jeg en rekke mennesker som bevisst har sykmeldt seg, fått AAP og deretter fått lov til å utdanne seg på AAP, kun for å slippe studielån. Anonymkode: 7fc65...736 Det har blitt mye strengere nå. Jeg får AAP mens jeg gjør ferdig studiekompetanse, men jeg får antakeligvis ikke støtte under høyere utdanning. Skal bli gøy å leve på 7000,- per måned i 4 år og sosialen de månedene jeg ikke får støtteFriske mennesker har ihvertfall muligheten til å jobbe ved siden av. Jeg vet ikke om jeg kommer til å klare skolen engang. 6
Søgni Skrevet 1. juli 2017 #10 Skrevet 1. juli 2017 6 minutter siden, Brimi skrev: Det har blitt mye strengere nå. Jeg får AAP mens jeg gjør ferdig studiekompetanse, men jeg får antakeligvis ikke støtte under høyere utdanning. Skal bli gøy å leve på 7000,- per måned i 4 år og sosialen de månedene jeg ikke får støtteFriske mennesker har ihvertfall muligheten til å jobbe ved siden av. Jeg vet ikke om jeg kommer til å klare skolen engang. OT, men i tilfelle du ikke vet det, så kan det hende du kan ha rett til ekstra stipend fra Lånekassen! https://www.lanekassen.no/nedsattfunksjonsevne 8
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2017 #11 Skrevet 1. juli 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen er selvsagt reelt syke, men det er svært, svært mange som misbruker ordningen og som kunne søkt ordinært studielån i stedet. Dessverre blir det slik når vi tillater så mange dette. Det burde vært MYE strengere. Anonymkode: 7fc65...736 Denne uttalelsen har du ikke belegg for i det hele tatt. Sannheten er nok heller en formulering som dette: Noen misbruker selvsagt ordningen, men det er svært, svært mange som er reelt syke. Siden jeg er blant de som faller inn under denne ordningen selv, så kan jeg i alle fall forsikre om at det ikke er videre lukurativt å gå på AAP. Joda, det er bedre enn studielån og ekstrajobber, men jeg skulle gitt hva som helst for faktisk å være frisk nok til at jeg hadde kunnet gå den «tradisjonelle» veien igjen!! Jeg har en lang utdannelse som i utgangspunktet kvalifiserer for godt betalte jobber, men sykdom gjør at jeg ikke lenger kan jobbe med det jeg er utdannet som. Overgangen her var ganske stor. For i det hele tatt å komme i betraktning på arbeidsmarkedet er det helt nødvendig med påfyll av kompetanse innen jobber som jeg, etter grundig kartlegging, vet at jeg kan fungere i. Både NAV og attføringsbedrift måtte involveres for at studiet mitt kunne aksepteres som en del av aktivitetsplanen min. Jeg har på ingen måte mulighet til å ta ekstrajobber i forbindelse med studiet, da en del av mitt problem er fatigue, altså utmattelse. Jeg bruker det jeg har av energi til å mestre det deltidsstudiet jeg tar. I nettverket mitt har jeg flere eksempler på at NAV har avslått AAP-brukernes ønsker om utdanning enn de som faktisk har fått aksept. Dette fordi NAV ikke støtter hva som helst. Det må både være et reelt utdanningsbehov hos AAP-mottakeren og en realisme i utdanningsønsket: det må kunne forenes med de helseutfordringene som AAP-mottakeren har. Anonymkode: d8c39...995 5
ajarRun Skrevet 1. juli 2017 #12 Skrevet 1. juli 2017 42 minutter siden, Søgni skrev: NAV kan gi støtte til utdanning som et tiltak, oftest er det aktuelt på AAP. Det er ganske strengt, du kan ikke troppe opp på et NAV-kontor og si at du vil studere hva som helst, du må for det første regnes som å ha rett til arbeidsavklaring (strengt i seg selv) og det må sannsynliggjøres at det er nødvendig for å få personen ut i arbeid. Det er arbeidsrettet, noe som vil si at hele bakgrunnen for å få dette som tiltak er at du skal i jobb, fremfor å havne på ytelse. Får man dette innvilget, så kan det godt hende man har studielån fra før, og har jobbet i en årrekke. Ofte fungerer man ikke i jobben man har eller yrker med kvalifikasjonskrav man oppfyller, og denne utdanningen blir derfor en forutsetning for å komme i jobb. Alternativet kan være å ikke klare å jobbe mer. Noen ganger bygger utdanningen man får som tiltak på den utdanningen man har fra før, som man tok som ordinær student. Ofte har deltakere på slike tiltak helseutfordringer som gjør at det er vanskelig å jobbe i tillegg. Utdanning blir derfor et middel NAV bruker i noen tilfeller, for å få noen i jobb. Hvis du er i en avvikende studiesituasjon eller noe sånt trenger du ikke å sannsynliggjøre at det er nødvendig for å få arbeid. 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2017 #13 Skrevet 1. juli 2017 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Utrolig mange misbruker denne ordningen. AAP er ikke så vanskelig å skaffe seg som du gir inntrykk av. Selv kjenner jeg en rekke mennesker som bevisst har sykmeldt seg, fått AAP og deretter fått lov til å utdanne seg på AAP, kun for å slippe studielån. Anonymkode: 7fc65...736 Japp. Utrolig nok er det ALLTID uten unntak noen man kjenner. Ingen gjør dette selv. Alle på KG er skinnhellige så det holder Anonymkode: 4913a...e54 4
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2017 #14 Skrevet 1. juli 2017 Jeg kjenner også noen som gjorde dette på tross av at vedkommende ikke er så veldig syk. Når hun var ferdig utdannet gikk hun rett ut i en hverdag med arbeidstid som tilsvarer mer enn 100% stilling + 2 små barn hjemme. Jeg tenker at man da fint kunne klart å studert og jobbet deltid samtidig også. Anonymkode: dcb85...d76 9
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2017 #16 Skrevet 1. juli 2017 36 minutter siden, Gladius Veritatis skrev: Eg skal begynne med dette. Kjempefin ordning. Får utdanning dekt som tiltak under AAP. Til dine spørsmål. Lånekassen støttar berre utdanning i 8 år. Eg har nesten brukt opp desse. Når den første utdanninga mi gjekk skeis, er det fint at NAV kan kome inn å hjelpe. I tillegg er NAV si støtte langt større enn studielån, noko som gir mulighet for eit meir verdig liv. Å leve godt er godt for helsa og aukar sjansen for at ein til slutt vil kome ut i arbeid. Deltidsjobb krev overskot. Dette er det mange som ikkje har. Det er trass alt ein grunn til at ein hamnar på AAP. Synes slike tilfeller som ditt synes jeg er helt kurant ift å betalt støtte til utdanning fra Nav. Noe annet er de som aldri har betalt noe sjøl til egen utdanning, og så får alt gratis fra Nav. Kjenner til mange slike tilfeller fra noen år siden, men ikke så mye de siste årene. Håper virkelig det er strammet inn, for det blir usmakelig at noen må streve som F for å utdanne seg, mens andre får det på gullfat. Anonymkode: 9f829...218 4
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2017 #17 Skrevet 1. juli 2017 47 minutter siden, Søgni skrev: Det er så rart i disse trådene, hvor mange som kjenner en haug mennesker som klarer å manipulere seg gjennom en rekke systemer og flaskehalser, for å få ytelser de ikke har krav på. Når man samtidig hører i media om hvor mange som må sloss for å få det de faktisk oppfyller kravene til. Er det mulig du misforstår hva som regnes som krav til AAP? Hvis ikke, hvorfor i alle dager melder du ikke inn denne systematiske svindelen du kjenner så mange som driver med, slik at svindel av fellesskapets midler ikke kan skje i stort omfang rett under nesa på deg? Det er blant annet min ekskjæreste og en svært god venninne jeg snakker om, i tillegg til andre venner. Så joda. Jeg vet at dette er lett å misbruke om man bare får legen på sin side. Anonymkode: 7fc65...736 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2017 #18 Skrevet 1. juli 2017 Jeg får AAP mens jeg skal ta generell studiekompetanse i løpet av 2 år. Dette er på grunnlag av at jeg ikke har mulighet for å jobbe uten en utdannelse innen noe helsa tillater. Jeg har ikke mulighet til å jobbe ved siden av studiene, så istedet for å ende opp med uforutsigbare utbetalinger blandt annet om sommeren så får jeg AAP. Når jeg starter med skolen vil jeg ha vært sykemeldt i et år og gått på AAP i et år. Før det har jeg gått i store smerter, så jeg har ikke noe annet valg en å ta en utdannelse innen noe jeg kan jobbe med i mange år. Anonymkode: 01061...371 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2017 #19 Skrevet 1. juli 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes slike tilfeller som ditt synes jeg er helt kurant ift å betalt støtte til utdanning fra Nav. Noe annet er de som aldri har betalt noe sjøl til egen utdanning, og så får alt gratis fra Nav. Kjenner til mange slike tilfeller fra noen år siden, men ikke så mye de siste årene. Håper virkelig det er strammet inn, for det blir usmakelig at noen må streve som F for å utdanne seg, mens andre får det på gullfat. Anonymkode: 9f829...218 Man har ike fått alt på gullfat om man havner på nav. Mennesker som har vokst opp med ressurssterke, rike foreldre og som ikke har opplevd traumer e.l vil ikke havne på nav. Går man på nav har man problemer, da har man ikke fått servert alt på gullfat. Det er ikke noe å misunne mennesker som har slitt med ensomhet, selvhat eller psykiske lidelser langt inn i 20-årene og noen ganger lengre inn i alderdommen. Anonymkode: cba57...b2b 6
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2017 #20 Skrevet 1. juli 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Denne uttalelsen har du ikke belegg for i det hele tatt. Sannheten er nok heller en formulering som dette: Noen misbruker selvsagt ordningen, men det er svært, svært mange som er reelt syke. Vet du hva, når brorparten av de jeg kjenner med AAP som studerer/har studert kun har gjort dette for å slippe studielån og etterpå plutselig er friske nok til familieliv pluss full jobb, da er jeg bombesikker på at det er mange flere. Jeg er ikke i et spesielt miljø. Jeg kjenner "vanlige folk". Anonymkode: 7fc65...736 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå