Gå til innhold

Naboen under liker ikke altankassene mine.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har akkurat satt opp noen altankasser på altanen. De henger på utsiden av altanen. Oppi har jeg noen potter med litt urter osv i. De henger slik at de ikke vil dryppe ned på feks naboen under sin altan. Altanene er pittesmå og derfor er det ikke plass til å henge altankassene på innsiden som hadde vært det idielle.

Naboen under har sagt ifra på en fin måte at det ikke er greit å ha altankasser. Det ble bestemt for lenge siden av enkelte beboere. 

Det er ingen forskrifter eller regler som tilsier at man ikke kan ha altankasser - det har jeg sjekket. Altankassen er også forsvarlig sikret slik at den ikke kan falle ned.

Jeg ønsker selvfølgelig ikke å skape uvennskap med naboene under. Grunnen hun oppgir er at det kan komme vann, jord og støv inn på altanen til naboer under. 

Jeg tenker at dette ikke er noe stor greie å komme på kant med naboene med, jeg ønsker et fredelig naboforhold. Det er bare litt kjipt nå som jeg hadde lyst å pynte opp til sommeren. 

Hva syns dere? Skal jeg sjekke med styret om det er lovlig? Dersom det er lovlig - skal jeg fortsette med altankasser eller blåse i det siden naboen ikke ønsker det? 

Anonymkode: 9f0dd...fc5

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjekk med styret og la dem gi beskjed til naboen. Du kan også forsøke å komme fram til et kompromiss :)

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Katten.2.0 skrev:

Sjekk med styret og la dem gi beskjed til naboen. Du kan også forsøke å komme fram til et kompromiss :)

Har du forslag til et kompromiss? Bare lurer siden du foreslo det - kan ikke helt se en annen løsning enn å enten ta dem bort eller la dem henge :)  Hilsen TS

(Uten at det skal være av betydning - ser at det henger litt altankasser på andre altaner, men ikke vår oppgang...) 

ts

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du forslag til et kompromiss? Bare lurer siden du foreslo det - kan ikke helt se en annen løsning enn å enten ta dem bort eller la dem henge :)  Hilsen TS

(Uten at det skal være av betydning - ser at det henger litt altankasser på andre altaner, men ikke vår oppgang...) 

ts

Ja, ettersom det er dette med jord, vann og støv som bekymrer naboen, er kunstige planter uten jord og uten vanning et godt alternativ, ettersom din hensikt med verandakassene  er å pynte opp :)

Anonymkode: 181af...5ae

• Liker 8
Skrevet

Evt å halvere mengden kasser :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke det enkelte beboere ble enige om seg i mellom for flere år siden kan gjøres gjeldende mot nyinnflyttede når det ikke står i vedtektene, men det er selvsagt lurt å holde seg inne med naboene og ikke skape unødvendig uvennskap. 

Hva med å prøve å finne et kompromiss? Finn en løsning som gir minst mulig fare for søl, f.eks. selvvanningskasser med tett bunn for å unngå vannsøl, og et toppdekke av grus/kulestein e.l. som holder jorda på plass om det blåser (og er pent å se på i tillegg)? 

Snakk med naboen, og fortell at siden vedtektene ikke har regler mot balkongkasser vil du gjerne ha det, siden du er så glad i planter og blomster og det betyr så mye for trivselen din (eller noe liknende), men at du selvsagt vil gjøre alt du kan for å unngå at naboene får vann, jord og støv på sine balkonger. Fortell om tiltakene du gjør, og inviter gjerne til en kaffekopp på balkongen så naboen får se selv. 

Anonymkode: adb1e...479

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Det var jo leit for naboen din da.

Anonymkode: 8fe19...518

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har akkurat satt opp noen altankasser på altanen. De henger på utsiden av altanen. Oppi har jeg noen potter med litt urter osv i. De henger slik at de ikke vil dryppe ned på feks naboen under sin altan. Altanene er pittesmå og derfor er det ikke plass til å henge altankassene på innsiden som hadde vært det idielle.

Naboen under har sagt ifra på en fin måte at det ikke er greit å ha altankasser. Det ble bestemt for lenge siden av enkelte beboere. 

Det er ingen forskrifter eller regler som tilsier at man ikke kan ha altankasser - det har jeg sjekket. Altankassen er også forsvarlig sikret slik at den ikke kan falle ned.

Jeg ønsker selvfølgelig ikke å skape uvennskap med naboene under. Grunnen hun oppgir er at det kan komme vann, jord og støv inn på altanen til naboer under. 

Jeg tenker at dette ikke er noe stor greie å komme på kant med naboene med, jeg ønsker et fredelig naboforhold. Det er bare litt kjipt nå som jeg hadde lyst å pynte opp til sommeren. 

Hva syns dere? Skal jeg sjekke med styret om det er lovlig? Dersom det er lovlig - skal jeg fortsette med altankasser eller blåse i det siden naboen ikke ønsker det? 

De fleste sturer har som følge av helse, miljø, sikkerhet bestemmelser om at altanksser skal henge på innsiden. Uansett hvor godt de festes, så skjer det fra tid til annen at balkonkasser eller blomsterpotter faller ned. Befinner det seg et menneske under da, så er borettslaget ansvarlig for skade. Grunnen er at borettslaget er ansvarlig for fasade og utvendige installasjoner. 

Har ikke ditt borettslag en slik bestemmelse på papiret, så vil du her kunne bidra til at brl. får dette i sine ordensregler eller vedtekter. Heng kassene dine på innsiden, så unngår du bråk. 

Anonymkode: ce318...25b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Til dere som foreslår at altankassene skal henge på innsiden - det er ikke mulig - altanen er kjempeliten. Men det går mot å ta dem bort, vil jo ikke at noen skal skade seg eller skape uvennskap. 

Men kommer til å sjekke med styret for min egen del, det er jo greit å vite for sin egen del. Så naboen under for to minutt siden. De bor i 2 etg og tømte nettopp to kaffikopper over rekkverket. Det ble et søl uten like nedover borettslagets bosspann. Syns i grunnen det er litt ironisk at de er redd for litt støvog vann, når de søler ned bosspannene som alle beboerne må åpne og lukke. 

Jeg kommer i hvert fall ikke til å lage bråk :) 

Hilsen TS

• Liker 8
Gjest NotNaomi
Skrevet

Det er jo bare kjempekoselig når folk pynter opp! Trist at det skal komme klager på det. Du skriver at de er sikret godt og at jord osv ikke vil falle på noens balkong. Hva er da problemet?

Sjekk reglene og så håper jeg du har retten på din side. Men bra naboen så fra på pen måte,for da er det jo håp om at det kan ordne seg.

Gjest Peanut
Skrevet (endret)

Husker mormoren min hadde balkongkasser på utsiden med jord og blomster i og naboen over hadde det samme. Fikk aldri jord, vann eller støv inn ovenfra til mormoren min <_< 

Endret av Peanut
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er kjempekoselig når folk pynter verandaene sine, men som en som har en altan over seg, så kan jeg fortelle deg at det ikke er noe kjekt med disse blomsterkassene. Før det ble bestemt at dette ikke var lov i sameiet vårt, så falt og blåste det flere ganger i uken jord, skitt og blader ned til meg.
Det som snudde det hele var da en blomsterkasse falt ned, og traff en kvinne i sameiet, slik at hun brakk ankelen. Kan være skummelt med disse som henger utenfor kanten på altanen. Om du ønsker å beholde kassene, så syns jeg idéen om plastblomster var en god idé. Så kan du kanskje ha urtene dine i en slik vegghengt kasse..? 

Anonymkode: 306fd...a85

• Liker 3
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til dere som foreslår at altankassene skal henge på innsiden - det er ikke mulig - altanen er kjempeliten. Men det går mot å ta dem bort, vil jo ikke at noen skal skade seg eller skape uvennskap. 

Men kommer til å sjekke med styret for min egen del, det er jo greit å vite for sin egen del. Så naboen under for to minutt siden. De bor i 2 etg og tømte nettopp to kaffikopper over rekkverket. Det ble et søl uten like nedover borettslagets bosspann. Syns i grunnen det er litt ironisk at de er redd for litt støvog vann, når de søler ned bosspannene som alle beboerne må åpne og lukke. 

Jeg kommer i hvert fall ikke til å lage bråk :) 

Hilsen TS

Ha kassene hengende der du :) Så lenge det ikke står noe lov mot det osv. Si at du"""" fjerner blomsterkassene når de slutter å kaste kaffe over rekkverket. Det ville nok ikke ledelsen i borettslaget likt. For varm kaffe er verre enn litt blomsterjord på naboens veranda. ""Så snur du, og går... 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Alternativ løsning: Har du vurdert å plante urtene dine i en jordbærkrukke?

Dette er en jeg fant på Finn akkurat nå. Den er ikke bælsvær (diameter gitt å være 20-30 cm. Høyde 41 cm).

Jordbærkrukke.jpg

Anonymkode: 64f85...093

AnonymBruker
Skrevet

Nå er en ALTAN, ( altus, «høy») et gulv utenfor en bygning, over første etasje.Takterrasser kalles ofte altaner. En altan kan ha rekkverk, og være understøttet av søyler, buegang eller annet underbygg. Underbygget kan være et inngangsparti, bislag eller annet tilbygg, og altanen er da på taket av dette tilbygget. Dette forutsetter at tilbygget ikke er i hele hovedbygningens høyde. Altan har som oftest ikke tak, men har av og til et såkalt skjermtak (ikke del av bygningens tak).

1280px-Altan_2008.jpg

Det her er en altan. Siden TS ikke bor slik er det nok mer en BALKONG det er snakk om - Balkong= oppholdsplass på husfasade konstruert som et framspring med golv som fortsettelse av golvet i rommet innenfor. Balkongen kan bæres av bjelker som er utkraget fra golvet innenfor eller av konsoller. https://no.m.wikipedia.org/wiki/Balkong 

Anonymkode: 752f0...4c9

• Liker 5
Gjest NotNaomi
Skrevet

Syns det er nitrist med kunstige blomster :-( litt av gleden er jo å vanne og stelle dem slik at de blir vakre. Menmen. Må en ha det før å pynte opp,så bedre enn ingenting da. Tross alt.

Gjest noe tilfeldig
Skrevet (endret)

Nei Fyfaen, drit i naboen!!

Ignore Ignore Ignore! 

Vi fikk også tilbakemelding på noe da vi flyttet inn i ny bolig, fra sure naboer. Ble først litt satt ut og følte oss ille, som nye i nabolaget. Så viste det seg at majoriteten av alle gjorde det samme som oss og det var ingen vedtekter som sa at det ikke var greit.

ikke faen om vi da skal gå på tå for å etterleve ønskene til en sur nabo! 

Endret av noe tilfeldig
AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle mulige svar og synspunkt. 

Jeg vil presisere. Jeg har noe som ligner bildet, slik at det ikke skal veie så mye.  Samme konsept som her.

Tenker at det ikke fyker så mye støv og dritt ut av dem.  Jeg tenker at jeg ihvertfall skal til bunns i dette om jeg bare er offer for en nabo som liker å bestemme.....

Og ja, kanskje det ikke heter altan? Det ser ut som noe sånt, ved at gulvet mitt er taket til naboen under...Ligner litt på denne.

TS

Gjest Coolaid
Skrevet (endret)

Kunstig er vel no go for de fleste? Ts, sjekk med borrettslaget/styret :) 

Endret av Coolaid
Skrevet

Jeg har i årenes løp bodd i noen leiligheter og i samtlige borettslag/sameier har det stått i vedtektene at blomsterkasser plassert på utsiden av balkongrekkverket ikke er tillatt nettopp på grunn av at vann, jord osv. havner hos naboen under i tillegg til at de er farlige hvis de faller ned. På den annen side har jeg heller aldri sett en balkong som er så liten at det ikke er plass til minst en blomsterkasse på innsiden av rekkverket. Da er den i så fall så liten at man ikke kan gå ut på den og må klassifiseres som en såkalt fransk balkong.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...