Gå til innhold

Tilvenning i barnehage, ha med søsken?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynner i ny jobb samme uka som mini begynner i bhg. Far har ferie da og har sønnen fra tidligere på samvær.

Er det greit at søsken er med på tilvenning? Det gjør meg ingenting om storebror er med, men hvis broren er i rommet, så bryr ikke mini seg om noen andre. Da er det kun broren som gjelder. Det trenger ikke bli slik i det hele tatt, men ser for meg at mini ikke blir så kjent med andre barn og ansatte. Gjelder ikke bare en dag, men alle de tre tilvenningsdagene den uken.

Anonymkode: 6e94e...c9a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Går storebror i den barnehagen? 

Hvis ikke, la barnet tilvennes uten storebror. Det blir verre for barnet når både mor og storebror skal være der mer, og i til tillegg at barnet ikke blir kjent med andre barn pågrunn av storebror. 

Anonymkode: 23646...7f8

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Mente når du og storebror IKKE skal være der med **

Anonymkode: 23646...7f8

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg begynner i ny jobb samme uka som mini begynner i bhg. Far har ferie da og har sønnen fra tidligere på samvær.

Er det greit at søsken er med på tilvenning? Det gjør meg ingenting om storebror er med, men hvis broren er i rommet, så bryr ikke mini seg om noen andre. Da er det kun broren som gjelder. Det trenger ikke bli slik i det hele tatt, men ser for meg at mini ikke blir så kjent med andre barn og ansatte. Gjelder ikke bare en dag, men alle de tre tilvenningsdagene den uken.

Du gir egentlig svaret selv der jeg har uthevet. Ved tilvenning skal fokus være på barnet og barnehagen, og å skape trygge relasjoner, og det vil bli mye vanskeligere om storebror er med, om det i det hele tatt er tillatt. Om faren uansett har ferie, kan han passe sønnen sin den tiden tilvenningen foregår.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal han være med? Går han i den bhg? Det er tilvenning for han som skal begynne i bhg, og da skal fokuset være på han og gjøre bhg, de andre barna og de ansatte trygge for han. Går ikke storebror der tror jeg dere ødelegger tilvenningen for dere selv med å ha han med...

Anonymkode: 72358...516

• Liker 4
Gjest Magnifiq
Skrevet

Nei. Søsken tar man ikke med på tilvenning. Storebror kan kanskje være noen timer alene hjemme?

Skrevet

Skjønte ikke helt hvorfor broren skulle være med?

Du sier at far har ferie - og minste bryr seg bare om bror hvis han er i rommet?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Far har samvær og ferie, da tar han seg av broren mens minien er på tilvenning. 

Anonymkode: 3d49b...ea4

• Liker 4
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Far har samvær og ferie, da tar han seg av broren mens minien er på tilvenning. 

Anonymkode: 3d49b...ea4

Poenget var vel at far skal ta tilvenning siden TS begynner i ny jobb, og da må jo noen passe storebror. 

Jeg ville nok ikke hatt med storebror hvis jeg hadde kunnet unngå det. Kan ikke storebror være hos besteforeldre eller en venn eller noe akkurat de timene?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva med besteforeldrene, evt onkler og tanter?

Anonymkode: d3f37...0e0

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da tilpasser du tilvenning slik at den går uka før du starter i ny jobb. 

Det er mini som skal tilvennes i barnehagen, ikke mini og storesøsken. Skal flere ta med seg eldre barn, blir ikke tilvenningen slik en ordinær barnehage dag blir. Det kan og blir mye unødvendig støy. Tilpass deg og la mini få den tryggheten og det opplegget andre barnehagebarn får. 

Anonymkode: 1112c...abf

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er storebror? Kan ikke han være på besøk til en kompis eller en nabo han kjenner veldig godt de timene dere er i barnehagen? Fokuset skal være på den minste når mini skal tilvennes, ikke søsken.

Anonymkode: 7fae2...13a

• Liker 1
Gjest NotNaomi
Skrevet

Jeg hadde med eldste i tilvenning med yngste. Jeg hadde ikke tilgang til barnepass og faren deres var tjue timer unna med fly :-)

De ansatte i barnehagen var kjempeflinke.Tok med eldste bort til annet. Det gikk veldig fint det. 

Det kommer jo an på hvor dyktige de er i barnehagen også. At de skjønner og tar seg tid. :-)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke tatt med søsken under tilvenning. Når min eldste begynte i barnehagen fikk lillesøsteren som da var 3 mnd være hos bestemoren imens. Jeg syntes man bør ha fullt fokus på den som begynner i barnehagen, og ikke eventuelle søsken :-)

Anonymkode: 1bbdc...ba1

Skrevet
16 minutter siden, NotNaomi skrev:

Det kommer jo an på hvor dyktige de er i barnehagen også. At de skjønner og tar seg tid. :-)

De ansatte har da vel nok med de barna som hører til der og nye som skal tilvennes og foreldre som skal bli kjent.

• Liker 4
Gjest NotNaomi
Skrevet
1 minutt siden, Biloba skrev:

De ansatte har da vel nok med de barna som hører til der og nye som skal tilvennes og foreldre som skal bli kjent.

Ja,de har nok. Men tror ikke vi er så mange som må ta med storesøsken. Så godt de i de tilfellene er proffe og velvillige.

AnonymBruker
Skrevet

Storebror kan ikke være med nei.

Dette burde dere selvfølgelig planlagt for lenge siden. Men uansett, du har krav på perm i forbindelse med tilvenning så da får du benytte deg av det hvis dere ikke får barnevakt til eldste.

Anonymkode: 74b9d...9e0

Skrevet

Du vet du har krav på fri fra jobb ved tilvenning i barnehage? Tre dager.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, NotNaomi skrev:

Jeg hadde med eldste i tilvenning med yngste. Jeg hadde ikke tilgang til barnepass og faren deres var tjue timer unna med fly :-)

De ansatte i barnehagen var kjempeflinke.Tok med eldste bort til annet. Det gikk veldig fint det. 

Går jo ikke bare på dyktight det der da, kommer jo helt ann på om har folk nok til å plutselig ta seg av en ekstra og attpåtil ta h*n bort så resten av avdelingen blir som normalt...

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, NotNaomi skrev:

Ja,de har nok. Men tror ikke vi er så mange som må ta med storesøsken. Så godt de i de tilfellene er proffe og velvillige.

De følte vel ikke at de hadde noe valg akkurat når du kom med en ekstra.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...