Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heisann! 

Jeg prøvde meg på roing på romaskin for første gang i går. Har forstått det slik at det skal funke bra for å trene utholdenhet. Men jeg brukte ca 10 min på 2000m, noe jeg har forstått er en utrolig dårlig tid. Greia var at jeg ble fort veldig sliten i beina i forhold til pusten, og følte derfor at jeg ikke klarte å gi max. Har jeg muligens gjort noe feil? 

Kan legge til at jeg var litt sliten i beina etter en styrkeøkt dagen før, dersom det har noe å si.

Anonymkode: 06334...4d9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, øvelsen skal jo trene utholdenhet, og dette var første gang?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Pringle skrev:

Tja, øvelsen skal jo trene utholdenhet, og dette var første gang?

Ja, men det er jo ikke sånn at jeg ikke har trent utholdenhet før. Trener både styrke og løping flere ganger i uka. Det var første gang med roing. Ikke utholdenhetstrening.

AnonymBruker
Skrevet

Du tror vel ikke at man skal slå verdensrekorden første gang? 

Anonymkode: d7479...8d6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, men det er jo ikke sånn at jeg ikke har trent utholdenhet før. Trener både styrke og løping flere ganger i uka. Det var første gang med roing. Ikke utholdenhetstrening.

Man blir god på det man øver på. Vil du bli god i roing, så må du gjøre det mer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Man blir god på det man øver på. Vil du bli god i roing, så må du gjøre det mer.

Skal ikke bli så fryktelig god i roing, nei, men skal forbedre kondisen. 

Leste feks at en tid på 10.15 tilsvarer karakter 3 på en rotest på videregående. Trodde ikke jeg hadde så dårlig kondis.

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal ikke bli så fryktelig god i roing, nei, men skal forbedre kondisen. 

Leste feks at en tid på 10.15 tilsvarer karakter 3 på en rotest på videregående. Trodde ikke jeg hadde så dårlig kondis.

Du sier du ble sliten i beina. Da må du kanskje jobbe med utholdenheten i beina, da. Det går ikke på lungekapasiteten akkurat.

AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Heisann! 

Jeg prøvde meg på roing på romaskin for første gang i går. Har forstått det slik at det skal funke bra for å trene utholdenhet. Men jeg brukte ca 10 min på 2000m, noe jeg har forstått er en utrolig dårlig tid. Greia var at jeg ble fort veldig sliten i beina i forhold til pusten, og følte derfor at jeg ikke klarte å gi max. Har jeg muligens gjort noe feil? 

Kan legge til at jeg var litt sliten i beina etter en styrkeøkt dagen før, dersom det har noe å si.

Jeg synes ikke du skal tenke for mye på dette, første gang i romaskin og du var sliten etter en økt fra dagen før da sier det seg selv at romaskin blir tungt. Jeg ville ha fokusert på intervaller, jeg gjennomfører 5 min og 2 min pause (men du kan fint ta mindre pause eksempelvis) da det er da jeg kommer gjennom den økten jeg skal ha på maskinen. 

Anonymkode: 2c633...40c

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du sier du ble sliten i beina. Da må du kanskje jobbe med utholdenheten i beina, da. Det går ikke på lungekapasiteten akkurat.

Tullball :-)

Roing aktiviserer stort sett alle musklene i kroppen, roing og fristil langrenn er de to utholdenhetsidrettene som utvikler mest energi over tid pga en bruker hele muskulaturen.

Lungekapasiteten kommer til kort pga at alle musklene er i sving på en gang og dermed trenger alle musklene oksygen hele tiden, noe det tar tid å trene opp.

Anonymkode: c7ade...628

Gjest noe tilfeldig
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Roing aktiviserer stort sett alle musklene i kroppen, roing og fristil langrenn er de to utholdenhetsidrettene som utvikler mest energi over tid pga en bruker hele muskulaturen.

Lungekapasiteten kommer til kort pga at alle musklene er i sving på en gang og dermed trenger alle musklene oksygen hele tiden, noe det tar tid å trene opp.

Trodde jogging/løping trumfet roing? (Brukte å ro mye før..) 

AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eh... Hun sa at hun ble sliten i beina, ikke at hun ble andpusten.

AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, Raven.WritingDesk skrev:

Trodde jogging/løping trumfet roing? (Brukte å ro mye før..) 

Ja, akkurat som at det er vanskelig å oppnå makspuls ved sykling for en som stort sett bare jogger. Beina surner før man får opp pulsen skikkelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...