Gå til innhold

P.G.A.D. andre med erfaring?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

P.G.A.D. står for "Persistant Genital Arousal Disorder"
Sier seg selv hva denne tråden vil omhandle om.... 

Jeg har slitt med dette hele livet. Mens jeg gjør ting, uansett hva, så blir jeg plutselig... ja. Så, f.eks, når jeg skrev essay eller slik til ungdomskole merket jeg det spesielt, at jeg kunne gå over til seksuelle fortellinger i et forsøk på å "lette" meg selv (og måte starte et nytt essay f.eks). Tenkte det var normalt nok, men jeg har alltid hatt unaturlig sensitiv hud. Derfor liker jeg ikke å bli berørt av fremmede. Litt fordi jeg er redd varmen fra dem kan gjøre meg kåt. Jeg blir overdrevent varm og klarer knapt kontrollere meg av samleie, men tenkte det var fordi jeg var uerfaren. Derimot. 
Jeg blir varm konstant minst 3 ganger om dagen. Jeg foretrekker å gå uten klær hjemme, da tøy kan gjøre meg varmer. Ofte når jeg skal sove, føler jeg meg ekstremt... .... det er slitsomt. Spesielt når det ikke stopper. Jeg har ikke hatt samleie på et par år, jeg liker ikke faktumet at kroppen min er så sensitiv. Jeg reagerer heldigvis ikke på min egen berøring vanligvis. 

Jeg har lest at man kan lette "følelsen" av is der nede i behandling for kvinner. 
For første gang testet jeg dette i dag, og helt ærlig... det gjorde det verre for min del. 
....
Helt ærlig, jeg har aldri tatt det opp med lege, og føler det er flaut. 
Derfor tenker jeg, hvorfor ikke høre om andre har lignende problem? 
Og om de vet om noe som helst som kan fungere for å "hindre" en i å bli varm der nede? 

Jeg synes enda det er flaut å snakke om, men kanskje andre sliter med å konstant være kåt til tider, eller å bli kåt av litt vind mens man går tur? 

Forstår det derimot om andre synes det kanskje er for rart å prate om det. 

Anonymkode: ebcea...863

• Liker 1
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det har sine grunner at regelmessig faste har vært normen i klostrene..

Anonymkode: 6ce22...de3

• 3 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Dette er en gammel tråd og jeg vet ikke om TS fortsatt er på forumet. Men da jeg googlet PGAD i dag tidlig ble jeg positivt overrasket over at noen hadde forsøkt å diskutere temaet overhodet. Men jeg stusser på hvordan TS beskriver det, for denne varianten av PGAD er litt annerledes enn det jeg opplever og litt annerledes enn det jeg har lest. Hvis du skulle se dette, TS, kan jeg spørre om du har fått diagnosen eller om dette er noe du selv har lest deg til?

Jeg fikk konstatert PGAD for tre år siden, da jeg var 18 år. Det var først da jeg turde å snakke med lege om det. Jeg fikk av spesialist vite at jeg hadde veldig typiske symptomer, dvs. orgasmer som kom uten forvarsel, veldig lett og raskt, og uavhengig av om jeg var kåt eller ikke. Dette er noe det er så lett å lage dårlige vitser om, derfor snakker jeg ikke om det til noen. Men man kan tenke seg at det er vanskelig å leve med, og derfor kommer PGAD innunder sekkeposten seksuelle dysfunksjoner.

https://www.helsenett.no/194-sykdommer/seksualitet/seksualitet/19612-brysom-seksuell-spenning.html

Det uvanlige er at jeg opplever dette i min alder. Har forstått at det skjer sjelden eller aldri. Det handler ikke bare om ikke-seksuell stimuli som ved trening, sykling og sånn (er vanskelig for meg å drive med), men også ved følelsesmessig påvirkning (filmer, bøker), og selvsagt ved nærhet eller intimitet (dansing, kyssing). Det er ikke så gøy å få orgasme på første date, på grunn av en klem. Men man blir flink til å skjule det.

Jeg vil gjerne vite mer om din erfaring TS, eller andres, hvis det er flere her som har fått diagnostisert PGAD eller som tror de kan ha det etter å ha lest dette. Vi kan eventuelt opprette kontakt i RL senere, hvis vi tror vi kan ha nytte av det.

Anonymkode: 06486...605

• 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hei!

jeg har hatt dette hele livet, men gikk til legen med det for første gang nå nylig. Kunne veldig gjerne tenke meg å dele erfaringer om du ønsker! Venter også på å få time på rikshospitalet for dette, da der plager meg noe voldsomt. Utrolig frustrerende å ha som student.. 

Anonymkode: 13629...362

• 3 måneder senere...
Skrevet

Jeg har også PGAD. Har hatt det i mange år. Jeg har både gode og dårlige perioder, men de dårlige periodene blir stadig lengre og verre for hvert år som går 😥

Håper dere andre har det bra ❤️.

Anonymkode: 3fefe...516

• 8 måneder senere...
Skrevet (endret)

Hei! Vil gjerne komme i kontakt med noen som sliter med dette. Send meg melding

Endret av Mlil
  • 7 måneder senere...
Skrevet

Har selv alle symptomene på pgad, untatt smerter. Noen perioder er så ille at jeg kjenner meg på grensen til suicidal. Har trodd jeg var den eneste i Norge i og med at det visst er så ekstremt sjelden. Hvordan går det med dere nå?

Skrevet

Føler med deg. Har holdt på å miste det fullstendig flere ganger. Har du hatt det hele livet? 

• 4 uker senere...
Skrevet

For en lettelse å finne denne tråden! Har nettopp fått «påvist» PGAD, og man føler seg jo veldig alene om det. Begynte å få symptomer i august/september. Er selv helt sikker på at plagene kom etter bruk av beroligende medisiner mot angst (Sobril). Jeg har googlet meg halvt ihjel etter hva plagene kunne være, men det har vært lite å finne spesielt på norsk, og ble derfor så glad når jeg fant denne tråden!! Fastlegen henviste meg til fysioterapeut med spesialitet innen bekkenbunnstrening og hun anbefalte meg en god sexolog. Har hatt flere timer hos begge nå etter jul, og det har vært en lettelse å få en bekreftelse på hva dette er. Opplevde bedring raskt etter time hos fysio og sexolog, mye pga at jeg ble mer avslappet rundt det, har gjort knipeøvelser ofte, hatt fokus på å slappe av, og har greid å ha fokus på andre ting og dermed ikke kjent like mye etter på plagene. Dessverre har det blitt mye verre igjen de siste dagene og da går jeg rett ned i kjelleren igjen merker jeg. Plagene har ført til en lang og tung periode med depresjon i høst, har prøvd ulike typer antidepressiva, men føler at alle typene har gjort plagene med PGAD verre. Det var så fint å få en god periode nå, men så blir det så forferdelig tungt å kjenne at det går dårligere igjen… Kjenner meg igjen i det noen andre her skriver om å nesten bli suicidal av dette. Jeg får tanker innimellom om at jeg ikke kommer til å holde ut dette. Håper noen kan finne en behandling etter hvert… Det er hvertfall en liten «trøst» i å vite at man ikke er alene om det.

Anonymkode: f8e18...949

• 4 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Føler også plagene avtar når jeg har mye å gjøre, er på farten og rundt folk. Men samtidig opplever jeg at problemene blir mer og mer intense etter hvert som årene går.. Til tross for gode perioder. Jeg har prøvd alt, og ingenting hjelper. Virkelig en forbannelse hele greia.

• 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk også til sexolog/fysioterapeut, men øvelsene hjalp ingenting. Mest sannsynlig fordi jeg egentlig har pudendusnevralgi. Dvs, jeg kjenner ikke så mye smerte fra nerven, så nevralgi er jo et lite dekkende ord, det er hovedsakelig en følelse av konstant og ekstremt sterk opphisselse 🥺

Jeg får jevnlig satt nerveblokade nå og det hjelper veldig.

Anonymkode: 3fefe...516

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...