Gå til innhold

Kroppen holder veldig på vann - hvordan få det til å slippe?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sliter med at kroppen holder veldig på vann. Årsaken er nok litt dårlig kosthold i det siste, og at jeg er fryktelig fæl til å salte maten. Har hatt sånne perioder tidligere, og jeg vet jo at det blipper etterhvert, men føler meg så oppblåst og ubehagelig, at jeg gjerne skulle blitt kvitt det nå. 

Noen som har tips? Vet at jeg må endre kostholdet til mindre karbo og mer proteiner samt redusere saltinntaket, men skulle gjerne hatt en quick-fix.....

vurderer å kle på meg en søppelsekk og dra for å trene fornå svette ekstra.....

Anonymkode: 03f54...67f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kroppen din består av store deler vann. Uten vann i kroppen, så fungerer du ikke. 

Salt binder vann. Når du salter maten så kan du ikke vente annet enn at du føler deg oppblåst. 

Anonymkode: 5ba36...5ec

• Liker 1
Skrevet

Hvis jeg blir inaktiv i noen dager og i tillegg spiser feil så holder kroppen på vannet. Det er ubehagelig. Det som hjelper for meg er sunt kosthold pluss å bevege meg mer. Og når jeg sitter så må jeg sitte med bena høyt.

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, emilie123 skrev:

Hvis jeg blir inaktiv i noen dager og i tillegg spiser feil så holder kroppen på vannet. Det er ubehagelig. Det som hjelper for meg er sunt kosthold pluss å bevege meg mer. Og når jeg sitter så må jeg sitte med bena høyt.

Har ikke vært inaktiv. Vært mer aktiv enn ellers, enten gått tur eller trent hver morgen før jobb, og noen dager også etter jobb. 

Det er nok kostholdet som er den store synderen her, så nå er det skjerpings. Men, er så ubehagelig når kroppen holder på vannet, så håper det gir seg snart.

Drikker verken kaffe eller sprit, så det er ikke noe alternativ. 

Noe som tror det kan funke og svette ut vannet?

Anonymkode: 03f54...67f

AnonymBruker
Skrevet

Svettefesten har begrensa effekt. Jeg vet ikke hvor rask du vil ha quick fix, men på ca ett døgn fungerer det å drikke en del vann, 3-4 liter (ikke mer, og fordel det jevnt utover dagen - ikke alt på en gang). Når du pøser på med vann sånn så ser kroppen mindre behov for å holde på det. Gjør det i kombinasjon med å spise mindre karbohydrater og droppe saltet det samme døgnet.

Anonymkode: 2fa61...1d4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Salt binder bare vann når du spiser karbohydrater, så det er riktigere å si at karbohydrater binder vann enn at salt binder vann. Jeg har mye mindre vann i kroppen med masse salt og lite karbohydrater enn med lite salt og mye karbohydrater. Jeg spiser mye salt mat og salter til og med brusen og safta. Det smaker mye bedre da, synes jeg. Høyt saltinntak er uproblematisk for friske mennesker som ikke spiser mye karbohydrater, og det er farligere å spise for lite salt enn for mye salt. Det skal mye til å bli forgiftet fordi man spyr det opp hvis magesekken blir for salt. Og overskuddet går også ut i urinen. Så altså etter flere år med et veldig høyt saltinntak i forhold til hva som er normalt så har jeg lite vann i kroppen, normalt blodtrykk (i nedre sjiktet av normalverdiene) og fine mineralverdier i kroppen. Faktisk var jeg rett under normalområdet av vannprosent på en helseundersøkelse på jobb, men da hadde jeg ikke drukket siden kvelden før fordi vi skulle ta litt prøver og jeg hadde time tidlig på morgenen.

Men quick fix? Da må du nok svette det ut, i badstu eller ved å trene. Det er begrenset effekt av det da. Det er ikke mange desiliterne du kan svette ut på denne måten.

Anonymkode: ae318...152

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Svettefesten har begrensa effekt. Jeg vet ikke hvor rask du vil ha quick fix, men på ca ett døgn fungerer det å drikke en del vann, 3-4 liter (ikke mer, og fordel det jevnt utover dagen - ikke alt på en gang). Når du pøser på med vann sånn så ser kroppen mindre behov for å holde på det. Gjør det i kombinasjon med å spise mindre karbohydrater og droppe saltet det samme døgnet.

Anonymkode: 2fa61...1d4

Du vet tydeligvis ikke hvordan nyrene fungerer.. 

Anonymkode: 63511...825

AnonymBruker
Skrevet

Du har jo svaret selv, TS. Du må kutte saltet drastisk ned, muligens bare kutte det helt ut noen dager, og så drikke mye vann og spise litt sunnere.

Jeg går ned i vekt fra dag til dag så lenge jeg drikker nok vann og ikke salter maten. Jeg spiser mat med salt, f.eks bacon, men jeg salter ikke noenting ekstra. 

Anonymkode: 20c72...7e1

• Liker 1
Skrevet

Hvordan merker dere at kroppen holder på vann? :klo:

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporing

sofie777, mod

Skrevet
18 timer siden, penny_ skrev:

Det føles som kroppen eser ut og jeg ser at jeg blir hoven i bena. Trykker jeg midt på leggen så blir trykket etter fingeren stående lenge igjen. Går jeg på vekta så kan jeg ha gått opp 4-5 kg bare på en dag eller to (uten å ha spist mer) pluss at jeg er mindre på do.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, penny_ skrev:

På vekta, på sokkemerkene og på spesielt vannfulle dager så merker jeg det på fingrene.

Anonymkode: ae318...152

AnonymBruker
Skrevet

Spør legen din om dette. Dersom du faktisk har tendens til ødem, vil legen være til bedre hjelp enn brukerne på kvinneguiden.

Anonymkode: 0dd32...1df

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...