Gå til innhold

"Jeg trodde vi hadde kommet lenger, i 2017"

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tror dere de sa sånt i "gamle dager" også?

"Herregud, vi er kommet til 1889, jeg trodde vi hadde kommet lenger, trodde man gjorde seg ferdig med sånt på 1840-tallet!"

Anonymkode: 608f0...812

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blir litt som at foreldrene mine uffer og okker seg over hvordan vi er i dag. Er rimelig sikker på at mine besteforeldre var like oppgitt. Alt var bedre før, alltid. Jeg kommer sikkert til å si det samme selv når jeg blir gammel. 

Det uttrykket du nevner blir ofte brukt i politiske debatter der personen ikke har noe bedre å komme med. Da håner man den andre i stedet.

• Liker 2
Skrevet

Jepp.

"Nei, vettu hva, NÅ har vi kommet langt nok" er jo på vei inn igjen da. ;)

Skrevet (endret)

:)

IMG_1624.JPG

IMG_1644.JPG

Endret av JackIost
  • Liker 1
Gjest Herr Heftig
Skrevet (endret)

jeg gleder meg til å si ting som:

"Herregud, det er 2018, hvis tre personer elsker hverandre og har lyst til å få barn sammen så burde de da få lov til det."

"Nei, vet du hva, det er 2019, å drive med diskriminering av single ved å gi særfordeler til gifte og sengedelende samboere er singelisme."

"Man skulle trodd at i 2020 var man kommet langt nok til å erkjenne at søskenkjærligheten kan bli så sterk at den blir seksuell. Så lenge de ikke får barn så gjør ikke det noe."

- Dette inlegget gir uttrykk for mine reelle meninger og er kun ment å mobbe dem som f.eks er motsandere av polygami, incest og singelfolk. 

Endret av Herr Heftig
AnonymBruker
Skrevet

Ja tror de sa det.

Anonymkode: 34b03...fbd

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tror dere de sa sånt i "gamle dager" også?

"Herregud, vi er kommet til 1889, jeg trodde vi hadde kommet lenger, trodde man gjorde seg ferdig med sånt på 1840-tallet!"

Anonymkode: 608f0...812

De klaget ihvertfall over "ungdommen nå til dags"...

• Liker 2
Gjest NotNaomi
Skrevet
5 timer siden, Herr Heftig skrev:

"Herregud, det er 2018, hvis tre personer elsker hverandre og har lyst til å få barn sammen så burde de da få lov til det."

"Nei, vet du hva, det er 2019, å drive med diskriminering av single ved å gi særfordeler til gifte og sengedelende samboere er singelisme."

"Man skulle trodd at i 2020 var man kommet langt nok til å erkjenne at søskenkjærligheten kan bli sterk at den blir seksuell. Så lenge de ikke får barn så gjør ikke det noe."

- Dette inlegget gir uttrykk for mine reelle meninger og er kun ment å mobbe dem som f.eks er motsandere av polygami, incest og singelfolk. 

Vits i å mobbe? Du tror på en sunn utvikling skjønner jeg. Ironi. 

Gjest NotNaomi
Skrevet

Tror det er sagt til alle tider :-) August i Hamsun-bøkene er et godt eksempel :-) alt må gå framover. Koste hva det koste vil. Og så tror vi at vi har rett også. I hver generasjon. 

AnonymBruker
Skrevet

1913 trodde man at man var for utviklet til å krige.

Man har alltid sagt slik.

Og vær generasjon tror de er bedre en den forrige . Men gang på gang viser nåværende generasjon at de ikke er noe bedre.

Anonymkode: c05ac...0e9

• Liker 3
Gjest Elseby13
Skrevet
15 timer siden, Herr Heftig skrev:

"Man skulle trodd at i 2020 var man kommet langt nok til å erkjenne at søskenkjærligheten kan bli sterk at den blir seksuell. Så lenge de ikke får barn så gjør ikke det noe."

Dette kommer garantert til å skje. Mer ekstremt også. Det finnes forresten krefter som kjemper for å senke den seksuelle lavalder også, grøss. I fremtiden må vi godta alt og omfavne alle ting som ansees som unormale/gale nå.

Gjest Herr Heftig
Skrevet
2 timer siden, Elseby13 skrev:

Dette kommer garantert til å skje. Mer ekstremt også. Det finnes forresten krefter som kjemper for å senke den seksuelle lavalder også, grøss. I fremtiden må vi godta alt og omfavne alle ting som ansees som unormale/gale nå.

Jeg synes den seksuelle lavalderen burde være 14.

Skrevet

Forestillingen om at vi har bedre verdier nå enn hva vi selv hadde tidligere (eller naboene nå og tidligere) har alltid vært der. Fordi vi gjør teknologiske fremskitt så har vi en forestilling om at også våre verdier på en rekke andre områder også er mer vitenskapelig/rasjonelt videreutviklet.

Mest absurd er dette kanskje innen klesmote. Hva som er riktig skifter i alle mulige retninger uten noen rasjonell overbygning. Veldig tydelig er det f.eks. når det gjelder hva som er anstendig. I dag skal brystvorter skjules mens det er greit å vise lår og mage. Tidligere var det helt motsatt. Ingen av delene er mer rasjonelle eller vitenskapelig enn den andre. Noen av disse forestillingene sitter så hardt at folk er villige både å drepe og å dø for de.

AnonymBruker
Skrevet

Tror denne ender på andreplass i kåringen av verdens mest irriterende floskler, hårfint foran "I verdens rikeste land!" og et lite knepp bak "Her sendte vi folk til månen i 1969, men [...]". Men de kan være morsomme når de dras for humorens skyld, da.

Anonymkode: 02278...cfa

AnonymBruker
Skrevet

Med mindre det stoppes av at en viss religiøs gruppe blir for stor og får for stor politisk makt så vil vi bli mer og mer siviliserte. Det betyr at flere og flere handlinger som voksne mennesker gjør frivillig og som ikke skader noe annet enn andre menneskers moralistiske følelser vil bli tillatt. Jeg tror det er store sjanser for at det gjelder f.eks. polygami, men neppe den seksuelle lavalderen som handler om å beskytte barn.

Anonymkode: 5fb99...3d3

Skrevet

He he. Ser for meg omvendt senario:

"Ja men, jeg vil  ha stemmerett." " Når må du skjerpe deg, det er tross alt bare 1810 ennå altså." (joda de prata sånn da ;))

Skrevet
På 30.6.2017 den 22.09, Macro skrev:

Blir litt som at foreldrene mine uffer og okker seg over hvordan vi er i dag. Er rimelig sikker på at mine besteforeldre var like oppgitt. Alt var bedre før, alltid. Jeg kommer sikkert til å si det samme selv når jeg blir gammel. 

Det uttrykket du nevner blir ofte brukt i politiske debatter der personen ikke har noe bedre å komme med. Da håner man den andre i stedet.

Litt som én skribent sa det: vi liker ikke forandringer, og mange vil at ting skal være som det alltid har vært. Så de mimrer over sin egen ungdomstid og klager på dagens. 

Jeg kan dog se noen ting, som at Internett, smarttelefoner, osv, har sine fordeler og ulemper. Jeg tror nok vi klarer oss bedre med internett enn uten, samtidig som at Internett og TV gjør at barn sitter mer inne enn ute og leker. Men vi kan vel egentlig innrømme at mange ting har blitt lettere pga Internett? 

Skrevet
10 timer siden, Bag skrev:

Forestillingen om at vi har bedre verdier nå enn hva vi selv hadde tidligere (eller naboene nå og tidligere) har alltid vært der. Fordi vi gjør teknologiske fremskitt så har vi en forestilling om at også våre verdier på en rekke andre områder også er mer vitenskapelig/rasjonelt videreutviklet.

Mest absurd er dette kanskje innen klesmote. Hva som er riktig skifter i alle mulige retninger uten noen rasjonell overbygning. Veldig tydelig er det f.eks. når det gjelder hva som er anstendig. I dag skal brystvorter skjules mens det er greit å vise lår og mage. Tidligere var det helt motsatt. Ingen av delene er mer rasjonelle eller vitenskapelig enn den andre. Noen av disse forestillingene sitter så hardt at folk er villige både å drepe og å dø for de.

Jeg tror at det på mange måter har det, pga lett tilgjengelig informasjon og økt oppmerksomhet rundt mange ting, som dyrevelferd, likestilling, miljøvern, o l. For ikke å snakke om at barnemishandling og barns rettigheter virker som at det er noe man legger økt fokus på, slik jeg har skjønt det. F eks ideen om at barn skal sees og høres. Vil ikke si at jeg vet hvordan dette var på 1800-tallet, men temmelig overbevist om at fysisk avstraffelse ble brukt i skolen for ikke alt for mange tiår siden. Samt ideen om at barn skal sees men ikke høres. 

Skrevet
På 1.7.2017 den 14.00, Elseby13 skrev:

I Vesten har det i senere tid blitt avslørt å ha foregått barneekteskap i USA, blant mormoner. De har noen praksiser som kanskje kan minne litt om islamske lovverk. Dvs at de praktiserer polygami og barneekteskap, men jeg tror også man kan dra inn noen av kjønnsrollene kvinnene lever under. 

I tillegg så har man denne gruppen som kalles NAMBLA, som åpenbart ikke klarer å innse at et barn ikke kan samtykke til sex, og at derfor er det overgrep. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...