Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen her med denne "tilstanden"? Som har fått behandling og fått håret tilbake? For flere år siden mistet jeg "plutselig" mye hår og da kun i fronten/luggen. Det har ikke blitt bedre eller verre, men det ser likevel jævlig ut og jeg er møkk lei av alskens produkter som ikke funker. Stoffskifte og alt av jern osv er helt normalt. Spesielt er jeg lei av å alltid ha samme frisyre for å unngå å se skalla ut. :sukk: 

Anonymkode: 3ebad...efa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du fått anbefalt alle disse produktene fra legen din? Hvis ikke så ta en ordentlig prat med han/henne og få en henvisning til hudlege. Har en venninne som fikk samme diagnose for 5 år siden (dame) som ikke har hatt noe hjelp av alskens produkter. Hun valgte parykk til slutt. Det sies at hvis det ikke har skjedd noe særlig forandring etter 2 år, så kommer det sannsynlig ikke tilbake. Denne sykommen er en møkkasykdom, da den går på det psykiske  i stor grad.

Anonymkode: a52cb...9d6

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har du fått anbefalt alle disse produktene fra legen din? Hvis ikke så ta en ordentlig prat med han/henne og få en henvisning til hudlege. Har en venninne som fikk samme diagnose for 5 år siden (dame) som ikke har hatt noe hjelp av alskens produkter. Hun valgte parykk til slutt. Det sies at hvis det ikke har skjedd noe særlig forandring etter 2 år, så kommer det sannsynlig ikke tilbake. Denne sykommen er en møkkasykdom, da den går på det psykiske  i stor grad.

Anonymkode: a52cb...9d6

Noe anbefalt av lege og noe fra frisører. Hver gang jeg tar det opp får jeg beskjed om å stresse mindre, spise sunt og variert osv. Men jeg gjør jo alle disse tingene og ingenting skjer. Får bestille meg en ny time og be om henvisning til hudlege.

Det går veldig på det psykiske, helt forferdelig. Er liksom ikke så forfengelig, men jeg vil gjerne ha hår likevel :P særlig når det er så synlig siden det er luggen som er så vanvittig tynn. :( 

Anonymkode: 3ebad...efa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt alopecia siden jeg var 3 år, i større eller mindre grad. Til tider har det vært en stor psykisk påkjenning, så jeg skjønner følelsen din så utrolig godt! 

Dessverre er det sannsynligvis ingenting en hudlege kan gjøre for deg. Ved mindre flekker kan du bruke kortisonkremer og kanskje få litt effekt av det, men effekten forsvinner så fort du slutter. Ved større flekker hjelper bare kortisonsprøyter, men jeg fikk beskjed av min hudlege om at bivirkningene der langt overgår virkningen på flekkene, så det er heller ingen vei å gå. 

For min del merker jeg tydelig at stress er en viktig faktor, som du selv er inne på. Det siste året har jeg skrevet masteroppgave og på det verste mistet jeg 1/4 av alt håret på hodet. Jeg ble ferdig med oppgaven for to måneder siden, og nå er nesten alt håret tilbake.  Jeg følte ikke at jeg var så stresset selv, jeg trente og spiste sunt hele veien, men det må jeg tydeligvis ha vært. 

Det viktigste jeg har gjort opp igjennom er å dele frustrasjonen med håret som forsvinner med andre. Jo mer jeg har pratet om det med venner, jo enklere har det blitt å takle. Jeg følte enormt mye skam i oppveksten og ble også mobbet ganske kraftig tidlig i barndommen for skalletheten, men de siste årene har skammen blitt mindre fordi jeg ikke lenger går rundt og bekymrer meg for om folk ser en flekk og ikke skjønner hva det er. 

Av alle mulige autoimmune sykdommer, så har vi fått den som gjør at vi mister litt hår her og der. Jævlig teit, sykt frustrerende, men heldigvis bare kosmetisk. Sånn sett er vi jo heldige! 

Anonymkode: 0f7c9...b84

Skrevet

Du må jo gå til privat hudlege! Time på en uke eller to. Ikke måtte vente et halvt år på venteliste!
Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...