Gå til innhold

Trenger hjelp! pc trøbbel!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann! For noen timer siden presterte jeg virkelig å drite meg ut :( Jeg har lenge irritert meg over en "rotemappe" jeg har hatt på pcen så igår og idag har jeg brukt endel timer på å dele mappen i 2 (og da i viktighetsgrad), endte opp med 2 store mapper der jeg bestemte meg for at den ene fint kunne slettes (mest fordi jeg hadde sortert såpass bra at hvis jeg mot formodning trengte noe fra den var det lett å finne igjen via e-poster etc..) SÅ høyreklikket jeg på mappen..Valgte slett..fikk beskjed om at den var for stor for søplekassa ville jeg slette den permanent, ja selvfølgelig vil jeg det..Slettet. Gikk en tur i butikken og fikk en ganske kjip magefølelse nesten med en gang, og når jeg kom hjem fikk jeg det bekreftet..Jeg hadde slettet FEIL mappe!!!

Og iogmed at den var for stor for søpplekassa er den per nå bortevekk..og det er KJIPT!!!! Første jeg tenkte var å google problemstillingen og fant raskt et program som het EaseUS eller noe i den duren, som scannet pcèn min og der kunne jeg se mappen (dvs ikke SE men se filnavn etc.. så helt klart at den er på pcen min et sted), prøvde å gjennoprette men fikk da beskjed om å kjøpe en lisensnøkkel..for det første..den kunne kostet flesk (klikket ikke på linken) for det andre ekstremt skeptisk til å legge igjen info på sider jeg ikke stoler på, og for det tredje..langt i fra noen rik mann da jeg fortiden er delvis arbeidsledig.. Passet jævlig dårlig :(:(

Noen som har noen tips som ikke koster skjorta? Noen som kan hjelpe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har windows 7 om det er rellevant

Gjest Optimo
Skrevet

Prøv dette programmet:

https://www.piriform.com/recuva

Krysser fingrene for at du finner igjen filene. Det viktigste er at du ikke har overskrevet plassen på disken. Om du ikke har gjort mye med maskinen etter at du slettet dette, bør det være håp. 

Skrevet
På 2.7.2017 den 10.28, Guile skrev:

Prøv dette programmet:

https://www.piriform.com/recuva

Krysser fingrene for at du finner igjen filene. Det viktigste er at du ikke har overskrevet plassen på disken. Om du ikke har gjort mye med maskinen etter at du slettet dette, bør det være håp. 

Prøvde det. De fant millionvis av filer, men syns det var litt rart, fordi ikke EN fil hadde et navn jeg kunne kjenne igjen (alt av filer hadde enten bare tall eller no rart jeg ikke klarer å skjønne hva er. Det er en preview funksjon der, men ingen av filene jeg prøvde "egnet" seg for preview.. SÅ godt mulig programmet fant de, men da har mappen isåfall endret navn, eller fått annet navn av recuva :( MEN som sagt,, EaseUS eller hva det het fant mappen med en gang, utfordringen var bare som sagt at det kostet penger å recovre filene da man måtte kjøpt en lisensnøkkel..hakke råd til det :( MEN da tenker jeg at de må være der..en så lenge ihvertfall.

Tusen takk for tips :)

Skrevet

Recuva finner filene. Men den klarer ikke å hente opp navn. Finnes en lang forklaring hvorfor :)

Sorter de på feks "filtype" eller "dato" osv, så plukker du ut filene som du kjenner igjen. De er der så lenge de ikke legger inn nye filer på maskinen.

Dvs. Du kan tenke på de slettede filene som en side i en bok. Du tok blanko over alt sammen, så du ikke ser hva som stod der.

Recuva finner det som er under blancoen så lenge det ikke skrives over med ny skrift (filer)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har brukt recuva med hell, det funker. Jeg gjenopprettet alt til en ekstern harddisk og sorterte etterpå. 

Anonymkode: 8c8cf...f46

• Liker 1
Skrevet

Så herlig :D

Bra det løste seg!

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, HanDerreRåbert skrev:

MEN da tenker jeg at de må være der..en så lenge ihvertfall.

Hvis du fortsetter å bruke maskinen vil de sannsynligvis snart bli overskrevet.

Anonymkode: 9be4e...066

Skrevet

Får prøve igjen imorra kanskje..har jo brukt pcen siden da, tenkte ikke over at det kunne endre det :(

Takk for tips ang navnene, jeg skjønte ikke en dritt der jeg satt igår hahah! Får krysse fingra eller ta lærdom fra det dersom alt er borte. takk for svar og tips og forklaringer :)

Skrevet

tror jeg bare får ta lærdom av dette :( så ut som jeg fant ihvertfall noen av filene i mappen, men alt var merket "rødt" som etter hva jeg forsto betyr at de ikke kan reddes (hvorfor de blir funnet da forblir et mysterium men sånn er livet)

Uansett maks dritt, men kommer nok ALDRI til å gjøre denne feilen igjen!!

Igjen takk for tips og råd :)

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, HanDerreRåbert skrev:

tror jeg bare får ta lærdom av dette :( så ut som jeg fant ihvertfall noen av filene i mappen, men alt var merket "rødt" som etter hva jeg forsto betyr at de ikke kan reddes (hvorfor de blir funnet da forblir et mysterium men sånn er livet)

Harddisken bruker det meste av plassen på å lagre data, men også noe på å lagre registre over filene. Når du sletter ei fil permanent på en tradisjonell snurreharddisk så blir det bare markert at den plassen nå kan brukes av andre filer. Når du bruker datamaskinen etter det vil den lagre data i form av f.eks. logger, oppdateringer og data du lagrer selv. Noen ganger vil noe av plassen fra det du slettet bli brukt, men ikke nødvendigvis alt. Programmet du brukte leter opp ting som er slettet, men fortsatt finnes i registeret, og sjekker så om plassen de filene lå på har blitt overskrevet. Hvis den har det kan den ikke lenger hente dem fram, selv om den kan se at de har vært der. Jo mer du bruker maskinen i ettertid, jo mer av plassen vil bli overskrevet.

På SSD-harddisker vil alle cellene som slettede data har vært lagret i resettes med jevne mellomrom for å øke skrivehastigheten, så der er sjansen for å hente fram noe mye mindre.

• Liker 1
Skrevet
13 timer siden, HanDerreRåbert skrev:

Får prøve igjen imorra kanskje..har jo brukt pcen siden da, tenkte ikke over at det kunne endre det :(

Takk for tips ang navnene, jeg skjønte ikke en dritt der jeg satt igår hahah! Får krysse fingra eller ta lærdom fra det dersom alt er borte. takk for svar og tips og forklaringer :)

Send meg gjerne PM hvis du ønsker hjelp :)

• Liker 1
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Harddisken bruker det meste av plassen på å lagre data, men også noe på å lagre registre over filene. Når du sletter ei fil permanent på en tradisjonell snurreharddisk så blir det bare markert at den plassen nå kan brukes av andre filer. Når du bruker datamaskinen etter det vil den lagre data i form av f.eks. logger, oppdateringer og data du lagrer selv. Noen ganger vil noe av plassen fra det du slettet bli brukt, men ikke nødvendigvis alt. Programmet du brukte leter opp ting som er slettet, men fortsatt finnes i registeret, og sjekker så om plassen de filene lå på har blitt overskrevet. Hvis den har det kan den ikke lenger hente dem fram, selv om den kan se at de har vært der. Jo mer du bruker maskinen i ettertid, jo mer av plassen vil bli overskrevet.

På SSD-harddisker vil alle cellene som slettede data har vært lagret i resettes med jevne mellomrom for å øke skrivehastigheten, så der er sjansen for å hente fram noe mye mindre.

Er vel mye her jeg rett og slett har misforstått. Mappen var på omlag 2GB tror jeg..MEN har jo brukt pcen masse i helgen og frem til nå etc.. Når jeg først skjønte at jeg hadde driti meg ut var første tanke å google og se om det fantes en måte å finne det tilbake. Fant da EaseUS (eller hva det het) som fant mappen og alt innhold men da jeg skulle gjøre om slettingen fikk jeg som sagt beskjed om at jeg måtte kjøpe en lisensnøkkel (som jeg ikke har råd til), mistet da litt motet men prøvde her. Etter litt tips og googling prøvde jeg Recuva (i ettertid ser jeg at jeg skulle nok lest meg opp litt på hvordan det funket før jeg prøvde lykken) som jeg trodde ikke fant filene da jeg ikke kjente igjen et eneste navn men alle filer det fant var gjort om til tall og navn jeg ikke dro kjensel på, jeg trodde da at det ikke var mer og gjøre så "ga opp" litt. Fant ut at noe på den slettede mappen var mulig å gjennskape med litt tålmodighet og etter minne, så satte igang med det etter middag igår. Er dog i startgropa og vet ikke hvordan det blir tilslutt eller hvor lenge jeg gidder å prøve men har gjennskapt circa 350 MB. Plus at jeg har prøvd diverse programmer uten hell mens jeg har holdt på. 

Når jeg fikk tips om at Recuva lager andre navn etc.. prøvde jeg igjen og trodde en stund jeg var inne på noe da den fant ting som passet med tiden og størrelser, men siden alt var rødt kunne den ikke recovre noen ting, så da mistet man motet igjen lol

AnonymBruker
Skrevet

Det som gir best sjanse til å gjennopprette filer i et slikt tilfelle er å skru av maskinen med en gang, og så bruke en annen PC til å lage en bootbar USB-pinne med recoveryprogram på. I tillegg bør man ha en USB-harddisk man kan kopiere filene til. Man finner slike bootbare programmer ved å søke etter f.eks. usb boot recover deleted files.

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som gir best sjanse til å gjennopprette filer i et slikt tilfelle er å skru av maskinen med en gang, og så bruke en annen PC til å lage en bootbar USB-pinne med recoveryprogram på. I tillegg bør man ha en USB-harddisk man kan kopiere filene til. Man finner slike bootbare programmer ved å søke etter f.eks. usb boot recover deleted files.

med andre ord litt seint? ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...