Gå til innhold

Skremmende: Apoteket ga meg feil medisin

Gjest gjesta

Anbefalte innlegg

Gjest gjesta

Jeg var på apoteket og skulle hente medisin på blå resept. Hun som ekspederte meg gjorde alle de "vanlige" rutinene. Leste resepten, fant medisinen på dataen, skrev ut etikett, hentet medisin og klistret på lappen. Så kom en annen og kontrollerte at alt var riktig og signerte på utlevering av medisinen.

Det som er skremmende er at da jeg kom hjem så sjekket jeg litt nærmere og oppdaget da at de hadde gitt meg feil medisin. Den jeg fikk hadde et relativt likt navn til det jeg skulle ha hatt. Sånt skulle ikke være mulig! I mitt tilfelle så gjaldt det medisin som gjør samme nytten, men sånt slurv kan få uante konsekvenser. Så mitt råd er faktisk å sjekke at du får det du skal ha. Spesielt dersom medisinen er ny for deg. Sjekk også at dosering stemmer. Min mor fikk en gang medisin i en styrke som var 10 ganger det hun egentlig skulle ha hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bellatrix

Mange medisiner har andre medisiner med samme virkning som bare er billigere. Har flere ganger kommet hjem med en annen medisin, men med akkurat de samme virkemidlene. De har bare forskjellige navn ellers er de helt like. Ingenting å engste seg for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daniella_
Mange medisiner har andre medisiner med samme virkning som bare er billigere. Har flere ganger kommet hjem med en annen medisin, men med akkurat de samme virkemidlene. De har bare forskjellige navn ellers er de helt like. Ingenting å engste seg for.

Hver gang jeg skal hente antidepressiva så skal de mase seg til at jeg skal ha den billigere varianten.

Jeg lot meg lurte første gang og den fungerte ikke på samme måte. Etter den gangen er jeg nesten redd disse "kopiene", så jeg kjøper aldri billigere varianter av medisiner.

De burde ha opplyst deg om dette trådstarter.

Det finnes også personer som meg som ikke vil ha disse "kopiene", og som faktisk reagerte på det psykisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Tror de har plikt til å gi deg den billigste varianten.

Nei, de har plikt til å gi deg beskjed om at det finnes en billigere variant. Men, de kan ikke gi deg andre medisiner uten å spørre først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix

Ok. Jeg har fått billigere variant flere ganger, men de har alltid opplyst meg så det kan sikkert stemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stemmer at det finnes billigere varianter av omtrent samme medisin, men apoteket bør jo spørre om man er interessert/forklare før man får en annen medisin !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... Blir helt sjokkert over at noen apotek utleverer "billig-varianten" uten å spørre?? :o

Jeg vet også at de er pliktig til å spørre, men det er noe helt annet enn å bare GI deg den medisinen.

Selv sier jeg alltid nei til disse billigvariantene. Jeg vil ha den medisinen jeg er vant til å bruke og jeg har f.eks. hørt at billig-alternativet til Zyrtec har endel bivirkninger. Da betaler jeg heller noen kroner mer for orginalen :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er skremmende er at da jeg kom hjem så sjekket jeg litt nærmere og oppdaget da at de hadde gitt meg feil medisin. Den jeg fikk hadde et relativt likt navn til det jeg skulle ha hatt. Sånt skulle ikke være mulig! I mitt tilfelle så gjaldt det medisin som gjør samme nytten' date=' men sånt slurv kan få uante konsekvenser. Så mitt råd er faktisk å sjekke at du får det du skal ha. Spesielt dersom medisinen er ny for deg. Sjekk også at dosering stemmer. [/quote']'

Det kan godt hende at apoteket ga det et syonympreparat, som er akkurat det samme, men som er mye billigere! det har skjedd meg ofte. Egentlig skal de si fra om sånt... Men jeg har spurt min mor om det ( hun er farmasøyt) og hun har forklart meg at det er samme medisinen.

Men det er jo bare mennesker, de kan gjøre feil som alle andre. Selv om det kan være fatalt for de det gjelder!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synonympreparatene er akkurat de samme (det er derfor det heter synonympreparater). Skjønner ikke hvorfor dere ikke kan stole på profesjonelle folk som sier at det er de samme medisinene. Det har stått en del i diverse aviser at apotekerne merker at mange (særlig eldre) er skeptiske og ikke tror på at det er det samme, men det er det. De som påstår at de ikke virker på samme måten, det sitter i hodet, for hvis du studerer pakningsvedlegget eller felleskatalogen, så er det akkurat det samme innholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Arkana: Apotekere kan gjøre feil som alle andre vel, selv om de er profesjonelle. Moren jobber i et yrke der hun må samarbeide med apoteket ang. medisiner, og hun har fortalt mange skrekkhistorier. Som følge av det hun selv har opplevd stoler hun ikke på apotekere, og dobbeltsjekker alt. Ettersom medisinering kan være veldig viktig er det kanskje like greit å sjekke selv uansett hvor flink apotekeren er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget var vel ikke om man skulle sjekke eller ikke, det er helt naturlig at man tar en titt og sørger for at man har fått riktig medisin. Det jeg snakket om var synonympreparater, og at jeg ikke kan forstå hvorfor folk takker nei når apotekeren tilbyr disse preparatene når det er akkurat det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Poenget var vel ikke om man skulle sjekke eller ikke' date= det er helt naturlig at man tar en titt og sørger for at man har fått riktig medisin. Det jeg snakket om var synonympreparater, og at jeg ikke kan forstå hvorfor folk takker nei når apotekeren tilbyr disse preparatene når det er akkurat det samme.

men om apoteket gir et synonympreparat uten å si i fra, så skjønner jeg at folk blir litt skeptiske. ikke alle som er som meg, og slår opp i felleskatalogen for den minste ting. hehe..

Men å få feil dose er jo ganske alvorlig da. men det kommer jo litt an på hva slags medisin det er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Selv om synonympreparater skal være like kan de ha totalt forskjellige bivirkner for en person faktisk. Så har man fått resept på en spesiell medisin fra legen og er kjent med den bør man holde seg til denne og heller betale litt ekstra. Synonympreparater fungerer ikke likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Selv om synonympreparater skal være like kan de ha totalt forskjellige bivirkner for en person faktisk. Så har man fått resept på en spesiell medisin fra legen og er kjent med den bør man holde seg til denne og heller betale litt ekstra. Synonympreparater fungerer ikke likt.

Litt rart siden det faktisk er akkurat samme innholdet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt rart siden det faktisk er akkurat samme innholdet!

tilsetningsstoffer, og sammensetning og sånt da vet du. Det trenger ikke være likt fordi om virkestoffet er det samme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feill! Det du snakker om her er ikke-synonyme preparater fra én og samme legemiddelgruppe.

Selv om to legemidler i samme legemiddelgruppe ofte har tilnærmet lik effekt, er det ofte forskjeller når det gjelder bivirkninger, interaksjoner, godkjent bruksområde og individuell effekt. Toleransen for legemidler varierer fra person til person, og én pasient kan få bivirkninger av ett preparat, men ikke av andre i samme gruppe.

Synonympreparater er imidlertidig like. De inneholder samme virkestoff i samme styrke og legemiddelform, og som er funnet medisinsk likeverdige. Virkningen er den samme. I meget sjeldne tilfeller forekommer det at pasienten av en eller annen grunn reagerer annerledes pga. et eller flere av hjelpestoffene i tabletten. Dette er altså så sjeldent at dersom en pasient opplever at et synonympreparat virker annerledes enn et tilsvarende, regner man med at det først og fremst er den psykologiske effekten som spiller inn. Våre vurderinger av et legemiddel er sterkt styrt av våre følelser og tro på virkningen. Det vet man fra utallige undersøkelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså. Et synonympreparat er aldeles IKKE feil medisin!

Skriver under på Arkanas innlegg!

Jepp, dette har dere helt rett i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...