Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

har tenkt til å utdanne meg som lektor i nærmeste framtid, Men det jeg da lurer på er om jeg kan støte på noen problemer, anngående det å få jobb siden jeg er muslim, og har et mainstream muslimsk navn.

Anonymkode: 9743f...24d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Anonymkode: ff94d...dc6

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det kan vel hende, spørs litt hvor du søker - om du søker på tjukkeste bøgda, så spørs det kanskje? Kjipt, men sant.

Anonymkode: d7ca3...6b4

Skrevet

Hos oss spiller det ingen rolle om du heter Mohammed eller Truls, om du er kristen, hindu eller muslim. Er du best kvalifisert får du jobben. 

• Liker 8
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

har tenkt til å utdanne meg som lektor i nærmeste framtid, Men det jeg da lurer på er om jeg kan støte på noen problemer, anngående det å få jobb siden jeg er muslim, og har et mainstream muslimsk navn.

Offentlige stillinger er antagelig det sikreste kortet en innvandrer kan satse på. Det finnes få områder der dokumentert kompetanse drukner alle andre hensyn.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Går du med hijab?

Anonymkode: 581d1...c19

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Religion og navn har ikke noe å si. Jeg vil heller tro at det er et pluss å ha en annen bakgrunn enn flertallet av de ansatte (bl.a. for å speile elevsammensetningen). Er du i tillegg mann er det et enda større pluss. At u er formelt kvalifisert og personlig egnethet er det som teller. Vi har flere muslimske lærere på min vgs. "på bygda" på Østlandet. De har blitt ansatt fordi de er (godt) kvalifisert og dyktige til å lære bort.

Anonymkode: 9af23...d42

Skrevet

Kan ikke skjønne hvorfor det skulle by på noe som helstmed problemer. 

• Liker 1
Gjest NotNaomi
Skrevet
2 timer siden, Kanutte skrev:

Hos oss spiller det ingen rolle om du heter Mohammed eller Truls, om du er kristen, hindu eller muslim. Er du best kvalifisert får du jobben. 

Jeg tenker dette gjelder for det meste gitt. Kort sagt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er lærer og har hatt flere muslimske kolleger opp igjennom årene. 

De liberale muslimene som ikke henger seg opp i hvordan andre lever sine liv, fungerer godt som lærere og kan tilføye skolen noe ekstra. Den beste kollegaen jeg har hatt noen gang var muslimsk.

De konservative som ser ned på liberale muslimer, opplever jeg at fungerer svært dårlig. Jeg har hatt særlig en kollega som var konservativ muslim, og hun taklet ikke at de liberale muslimske elevene for eksempel spiste gelatin osv, og det ble ofte dårlig stemning av det. Hun følte seg nok forpliktet til å veilede elevene til det hun mente var riktig, men det ble veldig feil når de ikke hadde det like strengt som det hun ønsket. 

For å være lærer er det superviktig å kunne tolerere andres levemåter og godta alle typer mennesker som de er uten å se ned på de som ikke holder samme standard som en selv. Da er man ihvertfall på god vei til å kunne være lærer, uansett religion. :)

Anonymkode: 28bae...198

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg stemmer frp, og tviler på at du får problemer.

Anonymkode: 315a6...3bb

AnonymBruker
Skrevet

Null problemos! Jobber på en skole med med flere lærere som ikke har norsk bakgrunn (deriblant muslimer). 

Anonymkode: 0bc55...17e

Gjest Tekola
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger.

Tekola, teamleder.

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg håper dette er en tulletråd. Du skal selvsagt utdanne deg til hva du selv ønsker, uavhengig av navn og religion. Lykke til 🔆

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Går du med hijab?

Anonymkode: 581d1...c19

Nei, er mann.

• Liker 2
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble ferdig utdannet lektor i juni. Kvinne, uten hijab, liberal muslim. Med et utenlandsk navn, flytende i norsk, engelsk og morsmålet mitt. 

Fra januar - mai søkte jeg på alle stillinger jeg var kvalifisert til i hele Oslo og Akershus, over 100 søknader sendt elektronisk. Ikke én eneste innkallelse til intervju. Til tross for at et lang og godt CV. selv mine kollegaer der jeg var vikarlærer reagerte og konkluderte med at det gikk på navnet mitt. 

La inn bilde på elektronisk CV, kalt inn til et intervju i juni. Var kalt inn 8 stk av 30. Jeg fikk jobben. 

Kan ikke være sikker på at det er navnet mitt det gikk på at jeg ikke ble kalt inn før, men man tenker sitt. Eller bilde som bevis på at jeg ikke bærer jihab. Dog gjelder det å ikke gi opp. Prøv så godt du kan og hva du tror på eller ikke spiller ingen rolle! Elevene er i fokus. 

Anonymkode: d193d...0ac

AnonymBruker
Skrevet

Som forelder hadde jeg vært svært kritisk.

Anonymkode: 17f12...14b

• Liker 6
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble ferdig utdannet lektor i juni. Kvinne, uten hijab, liberal muslim. Med et utenlandsk navn, flytende i norsk, engelsk og morsmålet mitt. 

Fra januar - mai søkte jeg på alle stillinger jeg var kvalifisert til i hele Oslo og Akershus, over 100 søknader sendt elektronisk. Ikke én eneste innkallelse til intervju. Til tross for at et lang og godt CV. selv mine kollegaer der jeg var vikarlærer reagerte og konkluderte med at det gikk på navnet mitt. 

La inn bilde på elektronisk CV, kalt inn til et intervju i juni. Var kalt inn 8 stk av 30. Jeg fikk jobben. 

Kan ikke være sikker på at det er navnet mitt det gikk på at jeg ikke ble kalt inn før, men man tenker sitt. Eller bilde som bevis på at jeg ikke bærer jihab. Dog gjelder det å ikke gi opp. Prøv så godt du kan og hva du tror på eller ikke spiller ingen rolle! Elevene er i fokus. 

Hvis du har søkt hos oss er det andre ting en navnet ditt det går på. Det kan ha vært bedre kvalifiserte enn deg i bunken (vi har ansatt flere med flerkulturell bakgrunn, også hijab i år).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 10.7.2017 den 11.20, Kanutte skrev:

Hvis du har søkt hos oss er det andre ting en navnet ditt det går på. Det kan ha vært bedre kvalifiserte enn deg i bunken (vi har ansatt flere med flerkulturell bakgrunn, også hijab i år).

Det er jo det jeg håper! At arbeidsgivere ser mer enn kun navn. Man vil jo tro det beste om alle. Jeg kan fint leve med at andre er mer kvalifisert enn meg og unner de jobb, men liker ikke tanken på at noen dessverre kun ser navn og tenker "uaktuelt". Jeg gleder meg til å være en person for unge som kan lære dem gode verdier og lære dem at man ikke skal dømme andre før man kjenner dem. I tillegg til fag da vel og merke! :)  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

På vår skole (Oslo) vet jeg at vi ønsker flere lærere med utenlandsk bakgrunn. :) Skolen ligger i en flerkulturell bydel og det er bare positivt at personalet gjenspeiler det samme mangfoldet som våre elever.

Men - i år var det kun erfarne lærere som fikk stillinger utlyst hos oss, dette på grunn av at vi allerede har mange lærere som er nyutdannede og dermed trenger flere med erfaring. 

Selv tror jeg at det er en kjempefordel å få inn lærere med minoritetsbakgrunn (enten det går på etnisitet, religion, legning eller funksjonsnedsettelse) - det finnes mange elever som tilhører disse gruppene og jeg tror det er kjempeflott at disse elevene får forbilder. :) 

Anonymkode: a2925...b84

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...