Gå til innhold

Aioli

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har du en god oppskrift å dele? Eller tips om en god som kan kjøpes i butikk. :) 

Anonymkode: 76164...e71

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg blander majones, rømme, salt, pepper, knust hvitløk og sitronsaft, til jeg får en passende smak. 
Blandingsforholdene varierer etter hvor/hvem det skal serveres til, og om det skal stå i kjøleskap over natten eller spises øyeblikkelig. 

• Liker 1
Gjest Catalina Culès
Skrevet (endret)

2 hele egg,
10 hvitløksfedd,
2 ts disjonsennep,
2 ts salt,
2 ts hvitvinseddik,
saften av 1/2 sitron,
3 dl rapsolje,
2 dl god olivenolje
kvernet svart pepper!

Har alt bortsett fra olje i en foodprosessor og kjør på full guffe i 5 min. Så sper jeg oljen i en tynn stråle mens den går på maks. Når jeg ser den begynner å bli veldig tykk, tilsetter jeg 1/2 dl kaldt vann før jeg fortsetter med olje.

Endret av Catalina Culès
Skrevet

Det er kjempelett å lage og mye bedre enn det du får kjøpt. Bruk bare eggeplommer, ikke hele egg, i majones/aïoli, det er mye mye bedre. Jeg bruker to eggeplommer, salt, pepper, en teskje Dijonsennep og så mye presset hvitløk man ønsker. Visper sammen mens man gradvis sper med 2,5-3 dl olje. Hvis du vil ha den litt tynnere etterpå sper du med litt kaldt vann. Skulle den skille seg underveis er det ingen krise. Du tar bare en ny bolle med en ny eggeplomme i, så visper du først gradvis inn den "ødelagte" aïolien og så fortsetter du med resten av oljen. Ingenting går til spille. :)

• Liker 2
Skrevet

Jukse-aioli: Ekte majones, hakket/presset hvitløk, litt salt og litt sukker.

Skrevet

Følg oppskriften til @Arkana, da får du en supergod aïoli som passer til det meste!

AnonymBruker
Skrevet

Forrige uke da jeg var på piknik kjøpte jeg en Aioli fra butikken da jeg oppdaget at jeg hadde glemt aiolien hjemme, og den smakte helt forferdelig. Så jeg anbefaler deg å holde deg unna Lohmanns aioli. 

Anonymkode: 5f59c...c94

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...