Nadiahagen Skrevet 30. juni 2017 #1 Skrevet 30. juni 2017 Hei dere:). Kan husverten øke leien 1 mnd etter jeg har sagt opp? Jeg har 3 mnd oppsigelse, og har da enda 2 husleier å betale før jeg er ferdig. Fikk i posten at husleien er økt med 500 kr.. Hvordan er loven på dette?
ajarRun Skrevet 30. juni 2017 #2 Skrevet 30. juni 2017 7 minutter siden, Nadiahagen skrev: Hei dere:). Kan husverten øke leien 1 mnd etter jeg har sagt opp? Jeg har 3 mnd oppsigelse, og har da enda 2 husleier å betale før jeg er ferdig. Fikk i posten at husleien er økt med 500 kr.. Hvordan er loven på dette? https://www.forbrukerradet.no/forside/bolig/husleie/husleie/ Kommer an på hva den var opprinnelig og hvor mye den er på. Og hvor lenge du har bodd der. Er det en konsumprisindeksregulering eller en økning til gjengs leie?
Gjest O.G. Skrevet 30. juni 2017 #3 Skrevet 30. juni 2017 9 minutter siden, Nadiahagen skrev: Hei dere:). Kan husverten øke leien 1 mnd etter jeg har sagt opp? Jeg har 3 mnd oppsigelse, og har da enda 2 husleier å betale før jeg er ferdig. Fikk i posten at husleien er økt med 500 kr.. Hvordan er loven på dette? Ikke lov i hele tatt det.
Nadiahagen Skrevet 30. juni 2017 Forfatter #4 Skrevet 30. juni 2017 Akkurat nå, amativeReflection skrev: https://www.forbrukerradet.no/forside/bolig/husleie/husleie/ Kommer an på hva den var opprinnelig og hvor mye den er på. Og hvor lenge du har bodd der. Er det en konsumprisindeksregulering eller en økning til gjengs leie? Han huseier har lov å øke husleien det vet jeg, men om det var lov etter jeg hadde sagt opp var spørsmålet.
Nadiahagen Skrevet 30. juni 2017 Forfatter #5 Skrevet 30. juni 2017 Akkurat nå, O.G. skrev: Ikke lov i hele tatt det. Har du noe lov verk å vise til sånn at jeg kan vise det til huseier?
Nadiahagen Skrevet 30. juni 2017 Forfatter #6 Skrevet 30. juni 2017 Akkurat nå, amativeReflection skrev: Er det en konsumprisindeksregulering eller en økning til gjengs leie? Konsum ja
Gjest O.G. Skrevet 30. juni 2017 #7 Skrevet 30. juni 2017 (endret) 2 minutter siden, Nadiahagen skrev: Har du noe lov verk å vise til sånn at jeg kan vise det til huseier? En huseier kan etter husleieloven § 4-2 sette opp husleien dersom det har gått ett år etter forrige leiefastsetting. Det vil si at du som leier skal bo i leiligheten ett år før leien kan bli satt opp. Deretter kan leien settes opp hvert år etter det. Leien kan da kun endres i forhold til konsumprisindeksen fra forrige leiejustering. Du kan regne ut hvor mye leien har endret seg i forhold til konsumprisindeksen. Leietakeren skal få en måneds skriftlig varsel om oppjustering av leien. Dersom leieforholdet har vart i mer enn 2,5 år kan leien settes opp til "gjengs leie". Hva leien kan settes opp til avhengier av standarden på leiligheten og etterspørselen etter utleieleiligheter, men leien kan ikke være urimelig i forhold til det som er vanlig for liknende leilighet. Leietakeren skal i slikt tilfelle ha varsel på seks måneder. Dette fremgår av husleieloven § 4-3, jf. § 4-1. Endret 30. juni 2017 av O.G.
ajarRun Skrevet 30. juni 2017 #8 Skrevet 30. juni 2017 3 minutter siden, O.G. skrev: Ikke lov i hele tatt det. Tull. 2 minutter siden, Nadiahagen skrev: Han huseier har lov å øke husleien det vet jeg, men om det var lov etter jeg hadde sagt opp var spørsmålet. Det er irrelevant for spørsmålet ditt at du har sagt opp. Det skulle tatt seg ut om jeg kunne sende oppsigelse gyldig fra år 3800 og så slippe husleieendring de neste femten hundre år. Akkurat nå, Nadiahagen skrev: Konsum ja Det kan han. Bare sjekk at økningen er riktig med kalkulatoren som er lenket på siden jeg ga deg.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2017 #9 Skrevet 30. juni 2017 Du skal ha både begrunnelse og varslingstid før husleien økes. https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/utleie/nar-kan-du-heve-husleien/ Anonymkode: 0ddc7...4c3
Nadiahagen Skrevet 30. juni 2017 Forfatter #10 Skrevet 30. juni 2017 Akkurat nå, amativeReflection skrev: Tull. Det er irrelevant for spørsmålet ditt at du har sagt opp. Det skulle tatt seg ut om jeg kunne sende oppsigelse gyldig fra år 3800 og så slippe husleieendring de neste femten hundre år. Det kan han. Bare sjekk at økningen er riktig med kalkulatoren som er lenket på siden jeg ga deg. Ja jeg vet husverten kan øke leien, men spørsmålet var om han kunne det siden jeg hadde sagt opp?
Gjest O.G. Skrevet 30. juni 2017 #11 Skrevet 30. juni 2017 Akkurat nå, amativeReflection skrev: Tull. Det er irrelevant for spørsmålet ditt at du har sagt opp. Det skulle tatt seg ut om jeg kunne sende oppsigelse gyldig fra år 3800 og så slippe husleieendring de neste femten hundre år. Det kan han. Bare sjekk at økningen er riktig med kalkulatoren som er lenket på siden jeg ga deg. Han kan ikke sette opp prisen til 500kr mer sånn uten videre nu nei
Gjest Blondie65 Skrevet 30. juni 2017 #12 Skrevet 30. juni 2017 Jeg skjønner ikke helt hvorfor du ikke skal kunne få husleieøkning i oppsigelsestiden dersom husleieøkningen ellers er i tråd med husleieloven? Dvs. enten at du har bodd der så lenge at det er en justering til gjengs leie eller at det er en indexregulering. Jeg ser at dette er en indexregulering - stemmer økningen med konsumprisindexen da?
ajarRun Skrevet 30. juni 2017 #13 Skrevet 30. juni 2017 Akkurat nå, Nadiahagen skrev: Ja jeg vet husverten kan øke leien, men spørsmålet var om han kunne det siden jeg hadde sagt opp? At du har sagt opp er irrelevant. Akkurat nå, O.G. skrev: Han kan ikke sette opp prisen til 500kr mer sånn uten videre nu nei Såfremt hun har bodd der mer enn et år, kan leien settes opp etter konsumprisindeksen uten videre når som helst etter et måneds varsel.
Gjest O.G. Skrevet 30. juni 2017 #14 Skrevet 30. juni 2017 Akkurat nå, amativeReflection skrev: At du har sagt opp er irrelevant. Såfremt hun har bodd der mer enn et år, kan leien settes opp etter konsumprisindeksen uten videre når som helst etter et måneds varsel. Men det er jo ikke 500kr.
isw Skrevet 30. juni 2017 #15 Skrevet 30. juni 2017 14 minutter siden, Nadiahagen skrev: Hei dere:). Kan husverten øke leien 1 mnd etter jeg har sagt opp? Jeg har 3 mnd oppsigelse, og har da enda 2 husleier å betale før jeg er ferdig. Fikk i posten at husleien er økt med 500 kr.. Hvordan er loven på dette? Teoretisk sett ja, men leieøkning skal skje med samme frist som oppsigelsestiden. Det ulovlige her er at det effektueres umiddelbart. 1
Nadiahagen Skrevet 30. juni 2017 Forfatter #16 Skrevet 30. juni 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du skal ha både begrunnelse og varslingstid før husleien økes. https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/utleie/nar-kan-du-heve-husleien/ Anonymkode: 0ddc7...4c3 Har fått begrynnelse, og det er regnet ut pga av konsumpris.. 1
ajarRun Skrevet 30. juni 2017 #17 Skrevet 30. juni 2017 1 minutt siden, O.G. skrev: Men det er jo ikke 500kr. Det kan godt være det. Hvis vedkommende betaler minst 23 809 i månedsleie. 1 minutt siden, Nadiahagen skrev: Har fått begrynnelse, og det er regnet ut pga av konsumpris.. Kan du si når du flyttet inn og hva leien er slik at vi kan regne om 500 er riktig?
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2017 #18 Skrevet 30. juni 2017 2 minutter siden, Nadiahagen skrev: Har fått begrynnelse, og det er regnet ut pga av konsumpris.. Man kan øke med komsum i et løpende leieforhold. En oppsigelsestid er ikke et løpende leieforhold. Man skal også ha minst 1 måneds varsel på dette. Jeg kan ikke se at dette er lovlig med tanke på at du er inne i oppsigelsestiden og at du ikke fikk varsel om økningen. Anonymkode: 0ddc7...4c3
Nadiahagen Skrevet 30. juni 2017 Forfatter #19 Skrevet 30. juni 2017 Akkurat nå, amativeReflection skrev: Det kan godt være det. Hvis vedkommende betaler minst 23 809 i månedsleie. Kan du si når du flyttet inn og hva leien er slik at vi kan regne om 500 er riktig? Jeg har bodt der over et år, så husverten har lov å øke , og jeg har fått brev der det står nøye grunn. Alt dette er greit. Jeg bare lurte på om det var lov å øke siden jeg har sagt opp, og har enda 2 mnd å betale.
Nadiahagen Skrevet 30. juni 2017 Forfatter #20 Skrevet 30. juni 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Man kan øke med komsum i et løpende leieforhold. En oppsigelsestid er ikke et løpende leieforhold. Man skal også ha minst 1 måneds varsel på dette. Jeg kan ikke se at dette er lovlig med tanke på at du er inne i oppsigelsestiden og at du ikke fikk varsel om økningen. Anonymkode: 0ddc7...4c3 Hvor finner jeg den loven?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå