AnonymBruker Skrevet 30. juni 2017 #1 Del Skrevet 30. juni 2017 https://www.kunstbilder.no/ Jeg har i dag et stort bilde på lerret i stua (format ca 120x160). Problemet er at det henger slik at det blekes av solen selv om vi har solskjerming på vinduene. Har lyst på et nytt og vurderer et fra Japan photo. Men hvilken type skal jeg velge? Mtp solproblematikk tenker jeg at aluminiumsplate er et godt alternativ, men jeg klarer ikke se for meg hvordan det ser ut... Akryl vet jeg hvordan ser ut, men jeg er redd det blir litt kontoraktig..og ikke minst at det er veldig mye refleksjon i den overflaten. Alternativet er å gå for lerret igjen og så heller bytte ut om det blekes om noen år. Innspill? Spesielt lurer jeg på om noen har erfaring med aluminiumstrykk? Anonymkode: a3fd4...61c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 30. juni 2017 #2 Del Skrevet 30. juni 2017 Jeg fotograferer selv og har fått trykket en del bilder i forholdsvis store formater bl.a. hos Japanphoto. Nå har en del av dem hengt oppe i flere år og de påvirkes ikke av lys etc. I tillegg tåler de skikkelig rengjøring. Hvis du ser for deg et fotografi trykket på gammeldags, matt fotopapir så har du utseendet på aluminiumsplaten. Den er med andre ord ikke noe i nærheten av så blank som akryl/galleritrykk. Ingen av de to sistnevnte synes jeg blir fine i private hjem fordi de er så blanke at de gir mange "rare" reflekser når man ikke kan styre lyset 100%. Lerret har du jo nå opplevd en av ulempene ved. En annen er at lerret kan være følsomt for temperaturforandringer og luftfuktighet. Jeg synes også at lerret i liten grad fremhever motivet og den skarpheten i bildet som jeg tilstreber å få til når jeg fotograferer. Jeg har med andre ord prøvd alle alternativene du nevner og er ikke i tvil om at du bør gå for aluminium! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2017 #3 Del Skrevet 30. juni 2017 Takk, Leo 😀 Er nok noe med navnet som gjør at jeg ser for meg en litt kald plate med motiv på, om du skjønner. Tror du aluminiumsplate vil egne seg i relativt stort format? Anonymkode: a3fd4...61c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 30. juni 2017 #4 Del Skrevet 30. juni 2017 Du kan ikke se på bildet at det er trykket på en metallplate hvis det er det du mener og aluminium egner seg ypperlig til store formater siden det er både lett og solid. Hos illux.no kan du dessuten få dem med ramme og/eller oppheng på baksiden (Jeg synes ikke huller gjennom platen til oppheng er så fint, men det er selvfølgelig smak og behag). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2017 #5 Del Skrevet 30. juni 2017 Det var det jeg mente, ja. Tusen takk for svar 😊 (jeg har hengt på kg i maaange år, og du har alltid så gode, informative svar. Takk!) Anonymkode: a3fd4...61c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 30. juni 2017 #6 Del Skrevet 30. juni 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk, Leo 😀 Er nok noe med navnet som gjør at jeg ser for meg en litt kald plate med motiv på, om du skjønner. Tror du aluminiumsplate vil egne seg i relativt stort format? Anonymkode: a3fd4...61c Du kan også vurdere det Japanphoto kaller "hard skumplate" (Som ofte kalles kapaplate andre steder). Gir et uttrykk som er noe mellom lerret og aluminiumsplate, altså litt "mykere" enn sistnevnte, og egner seg også godt til store formater. Dog litt mindre solid enn aluminium og med tanke på sollys så er jeg usikker på om den tåler like mye. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 30. juni 2017 #7 Del Skrevet 30. juni 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det var det jeg mente, ja. Tusen takk for svar 😊 (jeg har hengt på kg i maaange år, og du har alltid så gode, informative svar. Takk!) Anonymkode: a3fd4...61c Det var hyggelig å høre! Når det gjelder kundeservice så kan jeg i hvert fall anbefale Japanphoto. Bestiller du derfra er det ikke noe problem å angre hvis du ikke er 100% fornøyd. For eksempel trykket de et bilde for meg tre ganger før vi i felleskap fant feilen i billedfilen som gjorde at bildet så helt merkelig ut på trykk og jeg ble fornøyd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2017 #8 Del Skrevet 30. juni 2017 Har veldig lyst til å forsøke aluminium. Tror jeg forsøker meg på et litt mindre format først, før jeg evt bestiller i stor størrelse. Anonymkode: a3fd4...61c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå