AnonymBruker Skrevet 30. juni 2017 #1 Skrevet 30. juni 2017 Hei. Jeg legger alt jeg spiser veldig nøye inn i kalori kalkulator. Spiser en del usunne ting som iskrem og sjokolade, men antall kalorier jeg spiser er aldri over 1600. Min BMR er litt under 1500 og jeg er ganske overvektig. Jeg trener ikke men går mye hver dag. Vekta står dønn stille, selv om jeg skulle ha gått ned i følge regnskapet. 😕 Jeg vil egentlig ikke slutte å spise sjokolade og is klarer ikke, er det ikke tilstrekkelig å passe på at antall kalorier er mindre enn behovet? Anonymkode: e4e4e...cda
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2017 #2 Skrevet 30. juni 2017 Bruker du vekt? Veier du det du spiser? Anonymkode: e055a...651
ajarRun Skrevet 30. juni 2017 #3 Skrevet 30. juni 2017 Du teller feil. Nesten alle teller alt for lite kalorier når de teller kalorier. Ofte med enorme marginer. 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2017 #4 Skrevet 30. juni 2017 4 minutter siden, amativeReflection skrev: Du teller feil. Nesten alle teller alt for lite kalorier når de teller kalorier. Ofte med enorme marginer. Dvs at kalkulatorer ikke virker? Jeg pleier å legge inn mer heller enn mindre. Anonymkode: e4e4e...cda
ajarRun Skrevet 30. juni 2017 #6 Skrevet 30. juni 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Dvs at kalkulatorer ikke virker? Jeg pleier å legge inn mer heller enn mindre. Anonymkode: e4e4e...cda Jeg er ganske sikker på at kalkulatorer virker (antar du mener en vanlig bordkalkulator som du bruker for å summere kaloriene du har lest på pakkene). Hvis du spiste 100 kalorier mindre enn BMI ville du gått ned i vekt. Hva er mest sannsynlig: a) at du er et medisinsk mirakel som strider mot de termodynamiske lover b) at du glemmer å telle noe eller bruker feil utgangspunkt Hvis du ikke veier maten har du en feilmargin på flere hundre kalorier bare der. Hvis du steker mat i fett har du flere hundre kalorier ekstra. 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2017 #7 Skrevet 30. juni 2017 1 minutt siden, amativeReflection skrev: Jeg er ganske sikker på at kalkulatorer virker (antar du mener en vanlig bordkalkulator som du bruker for å summere kaloriene du har lest på pakkene). Hvis du spiste 100 kalorier mindre enn BMI ville du gått ned i vekt. Hva er mest sannsynlig: a) at du er et medisinsk mirakel som strider mot de termodynamiske lover b) at du glemmer å telle noe eller bruker feil utgangspunkt Hvis du ikke veier maten har du en feilmargin på flere hundre kalorier bare der. Hvis du steker mat i fett har du flere hundre kalorier ekstra. Kalori kalkulator. Sånn som regner ut automatisk, som vektklubb etc tilbyr. Anonymkode: e4e4e...cda
ajarRun Skrevet 30. juni 2017 #8 Skrevet 30. juni 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kalori kalkulator. Sånn som regner ut automatisk, som vektklubb etc tilbyr. Anonymkode: e4e4e...cda Regner ut automatisk? Hvor mye maten din veier? Mon tro om jeg bør lage en "kalkulator" som regner ut hvor mye et menneske veier...
Gjest Cyrus Skrevet 30. juni 2017 #9 Skrevet 30. juni 2017 Jeg skal nå gi deg et meget kort, men også meget konsist tips som jeg gir alle som lurer på hvorfor de ikke går ned i vekt. Du spiser mer enn du forbrenner.
Pringle Skrevet 30. juni 2017 #10 Skrevet 30. juni 2017 (endret) For å gå ned i vekt: Du trenger ikke trene, du trenger ikke spise noe spesielt eller kutte ut noe, men du trenger å spise færre kalorier enn du forbrenner. Dette kan du ikke bare gjøre noen dager, eller bare innimellom, du må gjøre det konsekvent, og i månedsvis. For å se om du er på vei ned, og for å kunne justere matinntaket, må du veie deg regelmessig og under samme forhold hver gang, og se på vektutiviklingen gjennom uker. Garbage in, garbage out. Hvis du ikke legger inn korrekte mengder av de matvarene du virkelig spiser, og alltid gjør det, kan ikke kalkulatoren gi deg informasjon om hvor mange kalorier du faktisk får i deg. Det kan for mange være en stor lettelse å slutte å kalle maten de liker, "usunn", men på samme tid bli klar over at endel matvarer er laget med hensikt å være vanskelig å la være å overspise - sånn at de er trygge på at de kan spise akkurat hva de vil og at matvalg er ens eget personlige valg, helt og fullt - og bare passe på at de ikke spiser for mye. Endret 30. juni 2017 av Pringle
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2017 #11 Skrevet 30. juni 2017 Som alle andre sier: til syvende og sist handler det om kalorier inn/kalorier ut. Likevel så er det vanlig å oppleve et noe uregelmessig vekttap når man slanker seg. Dette skyldes at kroppen holder på eller slipper vann på grunn av hormoner, saltinntak, dehydrering osv. Og fører til at du noen uker vil gå ned mer, andre uker mindre eller ikke i det hele tatt. Men om du holder deg til planen din, uke etter uke, måned etter måned, og kanskje år, så vil du gå ned i vekt. Bare ikke så forutsigbart og regelmessig som du gjerne skulle ønske. Hvor lenge har du holdt på, TS? Anonymkode: c2afe...be2 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2017 #12 Skrevet 30. juni 2017 Kan være du spiser for lite og har senket forbrenning din. Kan folk slutte å komme med "det er så enkelt som kalorier inn og kalorier ut?" NEI, det er mye mer komplisert enn det! Jeg kjenner ei som har fått diagnosen anoreksi(spiser med andre ord svært lite) og hun har en BMI på 23. Kroppen hennes er i krisemodus og senker forbrenning. Personlig går jeg opp i vekt i stressperioder hvor jeg har så mye å gjøre at jeg kun rekker middag(ca. 800 kcal) i løpet av dagen. Noen kan spise så mye de vil av søppelmat uten å legge på seg, andre må passe veldig på. Da snakker vi ikke bare kalorier inn og kalorier ut. Ts, hvor ofte spiser du? Du kan jo heller ikke få i deg nok næring når du spiser så få kcal og samtidig bytter ut sunn mat med snop. Anonymkode: 5dcb2...26d 2
tirben Skrevet 30. juni 2017 #13 Skrevet 30. juni 2017 Jeg klarte endelig å gå ned ønskede kilo etter at jeg hadde prøvd diverse råd og tips! Det som hjalp var å kutte ut sukker, mel og kornprodukter, og melkeprodukter. Da synes folk at det høres ekstremt ut, men det er det ikke. Jeg spiser rent kjøtt og fisk, masse grønnsaker, egg, bær, kokosmelk og sjekker alltid innholdsfortegnelse på det jeg kjøper. Baker mitt eget steinalderbrød som er superenkelt og veldig godt! 1
Gjest tgr93 Skrevet 30. juni 2017 #14 Skrevet 30. juni 2017 En annen ting er at du kan ha gått ned i omkrets på kroppen. Bruk målebånd å loggfør ☺️Vekta kan stå stille, men at du fortsatt går ned i kroppsmasse. Ellers er jeg forøvrig enig i de andre her.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2017 #15 Skrevet 30. juni 2017 Jeg lagde n lignende tråd her i vinter. Fikk de samme svarene som deg. Viste seg at det hadde medisinske årsaker. Så folk burde passe seg for å være eksperte på andres matinntak... Anonymkode: 5e0ad...4b4
Blod Skrevet 30. juni 2017 #16 Skrevet 30. juni 2017 Selv om du spiser usunne ting, så skal det med kalorier spille inn. Men hvis du klarer å kutte ned på det usunne, og heller spise litt mer sunnere så kan det hjelpe mye. Det handler ikke bare om kalorier, men hva som er i maten du spiser. Om du hadde spist kun naturlig, sunn mat og spist mer kalorier enn du gjør nå, så lover jeg du hadde sett en endring etterhvert. Så hvis du prøver å spise enda sunnere måltider og klarer å kutte litt ned på snopet, vil dette hjelpe. 1
Silje92 Skrevet 30. juni 2017 #17 Skrevet 30. juni 2017 Hvis du spiser en del iskrem og usunne ting, hvor mange av de resterende kaloriene er til næringsrik mat:)? Spiser du 500 kcal med godiss eller annet søtt er det ikke mye å sitte igjen med 1100 kcal. Ville kanskje begrenset meg til en lørdag i uka med moderate mengder usunne ting 👌 greit nok at deg skal være kcal inn vs ut og at du høyt sannsynlig spiser mer enn du loggfører. Det viktigste tror jeg er å endre spisemønsteret ditt og ikke telle alle disse kcal 😊 det blir lettere når du etterhvert når målet ditt og skal opprettholde samme vekt over tid, det er som oftest det folk sliter med mest. Ikke vektnedgangen, Men tiden etterpå:) 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå