Gå til innhold

Hvorfor går sivilkledd politi så shabby kledd?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det virker som om det er om å gjøre å se mest mulig dass ut når man er sivilkledd politi.

Det at politiet skal smelte inn i resten av befolkningen, betyr bare at man skal gå vanlig kledd. Ikke kledd som en uteligger.

Og det er helt tydelig en klar kleskultur i politiet. For de er så likt kledd at du kan spotte en sivilkledd politibetjent på mils avstand.

Som regel er det joggesko, slitte og møkkete olabukser med hull i (som går til anklene for kvinner, og altfor store og lange for menn), en slitt og møkkete t-skjorte og en grå og møkkete hettegenser/hettejakke utenpå (enten åpen eller halvåpen).

Hvorfor ikke bare gå vanlig kledd som folk flest?

Anonymkode: bcd0c...14e

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Fordi de skal infiltrere shabby miljøer, ikke de ordentlige.

Det sagt, norske menn er ganske shabby. I alle fall i Oslo. Eller "scruffy" da om jeg skal sitere en amerikansk kvinnelig gjest på ca 30.

Anonymkode: a8695...3db

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, her stigmtiserer du noe ekstremt! Men, hvis en sivil betjent skal inn i et kontorlandskap med meglere vil jeg tro han ahr på seg det som passer inn der, skal han inn blandt uteliggere, rusmisbrukere, enkelte kriminelle grupper osv tilpasser de seg dette. At du gjenkjenner en spaner i den gruppen du skisserer får meg til å stille spørsmål ved ditt liv, din omgangskrets osv..

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Haha veldig enig.

Det er neppe fordi de skal infiltrere kriminelle miljøer. Her er det noen som har sett for mye på tv.

Vanlige kriminelle kler seg relativt pent, akkurat som alle andre. Det er vel ungdomsgjenger som kanskje går skitten kledd. Men 35 år gamle hvite politibetjenter glir vanligvis ikke naturlig inn i disse miljøene selv om de går kledd som ungdommer. Selv ikke om de tar på seg hårgelé. De vil stikke seg kraftig ut uansett.

Det er nok som TS sier, en kultur eller en forventning om å gå kledd sånn. Men de gjør som de vil. Lette å oppdage er de i alle fall.

Anonymkode: 1b793...0a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi

Altså. Jeg misliker uniformer såå mye! Så må en ivære seg en åtte timer pluss,så hadde jeg kledd meg shabby jeg også iblant! 

Men jeg skjønner tydeligvis ingenti g av denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"Og det er helt tydelig en klar kleskultur i politiet. For de er så likt kledd at du kan spotte en sivilkledd politibetjent på mils avstand.

Som regel er det joggesko, slitte og møkkete olabukser med hull i (som går til anklene for kvinner, og altfor store og lange for menn), en slitt og møkkete t-skjorte og en grå og møkkete hettegenser/hettejakke utenpå (enten åpen eller halvåpen)."

Vel, hypotesen til TS bygger på at man ser og identifiserer alle sivilkledte politibetjenter, og at alle disse kler seg nettopp slik. Med andre ord; det er umulig for TS å sikkert vite hvem som i realiteten er sivilkledt politi fordi hypotesen faller på egen urimelighet. Ser du etter joggesko, slitte og møkkete olabukser med hull i, en slitt og møkkete t-skjorte og en grå og møkkete hettegenser... ja, så vil annet sivilkledt politi gå deg hus forbi. :fnise:

Anonymkode: f6719...6f0

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har da sett sivilkledd politi i skjorte, pen genser og chinos. Og damene med vanlige bukser, bluse og cardigan. Tror nok sivile politi går veldig variert kledd.

Anonymkode: 1499c...b20

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er når politiets sivilbekledning får en artikkel i Kvinner og Klær at man skjønner at det har blitt for mange kvinner i politiet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 timer siden, Jus sanguinis skrev:

Det er når politiets sivilbekledning får en artikkel i Kvinner og Klær at man skjønner at det har blitt for mange kvinner i politiet.

:laugh:

Anonymkode: 5dd15...eb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kjenner en politimann som ofte går i sivil her i Oslo, og han kunne ikke sett mer sivilpoliti ut om han så prøvde. Snytt ut av en lavbudsjettsfilm på tidlig 90-tall. Fin fyr, men akkurat det er ganske morsomt.

Anonymkode: 63021...fdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 30.6.2017 den 13.39, AnonymBruker skrev:

Det virker som om det er om å gjøre å se mest mulig dass ut når man er sivilkledd politi.

Det at politiet skal smelte inn i resten av befolkningen, betyr bare at man skal gå vanlig kledd. Ikke kledd som en uteligger.

Og det er helt tydelig en klar kleskultur i politiet. For de er så likt kledd at du kan spotte en sivilkledd politibetjent på mils avstand.

Som regel er det joggesko, slitte og møkkete olabukser med hull i (som går til anklene for kvinner, og altfor store og lange for menn), en slitt og møkkete t-skjorte og en grå og møkkete hettegenser/hettejakke utenpå (enten åpen eller halvåpen).

Hvorfor ikke bare gå vanlig kledd som folk flest?

Hadde de hatt litt vett, hadde de trent opp eks kriminelle isteden for å prøve seg i miljøet.. men det blir nok litt for profesjonelt i lille Norge :) 

Anonymkode: fdf68...713

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde de hatt litt vett, hadde de trent opp eks kriminelle isteden for å prøve seg i miljøet.. men det blir nok litt for profesjonelt i lille Norge :) 

Anonymkode: fdf68...713

I praksis blir vel det omtrent det samme som å bruke kriminelle som politi-agenter, noe Oslo-politiet har gjort i noen tiår allerede med varierende hell. I hvert av tilfellene med Mensur Laiq, Jan Kvalen og Bjørn Arild Skjørsæther førte det til skandaler for Oslo-politiet. For øyeblikket har vi jo den famøse saken med Eirik Jensen og Gjermund Cappelen gående, som også er i samme gate.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

BA20486_4924862a.jpg?chk=177457

P_gripelse_foto_to_4287359a.jpg?chk=FAAA

De på det øverste bildet går ikke i sivil, de har bare tatt en hettegenser over uniformen i full fart for å stikke seg litt mindre ut. Hun som blir arrestert på det nederste er typisk narkovrak, og for å ta slike kler politiet seg også som narkovrak.

Anonymkode: 8b21a...29a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner en politimann som ofte går i sivil her i Oslo, og han kunne ikke sett mer sivilpoliti ut om han så prøvde. Snytt ut av en lavbudsjettsfilm på tidlig 90-tall. Fin fyr, men akkurat det er ganske morsomt.

Har du oversikt over når han til enhver tid er på jobb? Politifolk går i sivile klær på fritiden, vet du.

Hvis det hadde vært så enkelt å avsløre politifolk som jobber sivilt ville vi ikke hatt alle de sakene der gjengmiljø og andre kriminelle blir tatt. De kriminelle miljøene består av folk som er uhyre på vakt og de er ofte så paranoide at de ser politi overalt. Likevel blir de tatt, norske fengsler er overfylte.

Anonymkode: 2a953...9c9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du oversikt over når han til enhver tid er på jobb? Politifolk går i sivile klær på fritiden, vet du.

Hvis det hadde vært så enkelt å avsløre politifolk som jobber sivilt ville vi ikke hatt alle de sakene der gjengmiljø og andre kriminelle blir tatt. De kriminelle miljøene består av folk som er uhyre på vakt og de er ofte så paranoide at de ser politi overalt. Likevel blir de tatt, norske fengsler er overfylte.

De kriminelle miljøene består også av en rekke angivere. Politiet har gjerne informanter ikke bare i selve miljøet, men også rundt de kriminelle miljøene som kan bidra med informasjon. Det kan være naboer, vitner til ugjerninger, arbeidskollegaer og øvrig omgangskrets. Spanernes bekledning er ikke alfa omega for å få tatt kriminelle.

Endret av Klossmajor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke alle jobbtidene hans, men jeg ser jo når han er på jobb. Det er sjelden han på fritiden står og henger rundt de samme kvartalene med timers mellomrom, et helt annet sted i byen enn han noensinne har tilbrakt mer tid enn nødvendig på de 20 årene vi har kjent hverandre, iført totalt andre klær enn han noen gang har brukt (eller kunne brukt, såpass godt kjenner jeg ham) i privatlivet. Han hadde neppe heller sagt "Pst, jeg er på jobb!" til meg da jeg passerte ham og ville slå av en prat hvis han bare hadde bestemt seg for å henge på et belastet sted i Pelle og Proffen-stil en dag han hadde fri.

Du tror vel forhåpentligvis heller ikke at jeg hadde beskrevet en venn av meg som "snytt ut av en lavbudsjettsfilm på tidlig 90-tall" når han var iført det han pleide å kle seg i. Det sier jeg selvfølgelig nettopp fordi det ikke er snakk om at han bare går i sine vanlige klær. Klesstilen til vennene mine er heller ikke noe jeg ville beskrevet som at de ikke kunne sett mer sivilpoliti ut om de så prøvde. Om du mot formodning er vant til slikt vil jeg anbefale nye venner.

Selvfølgelig vet jeg at politifolk går i sivile klær på fritiden, det gjorde jeg selv da jeg var innom politiet, så det er ingen grunn til å være spydig. Jeg sier ikke at det er lett å avsløre alle politifolk i sivil, de gjør en god jobb og jeg vet godt at de får resultater. Det eneste jeg sa var at jeg synes han ene jeg kjenner som ofte går i sivil er fryktelig lett å kjenne igjen, og at akkurat det er ganske fornøyelig. Det har jeg dekning for.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...