Gå til innhold

Alvorlig økonomisk knipe, hva skal jeg prioritere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei dere,

Håper noen som har erfaring og/eller kunnskap kan hjelpe.

Jeg har pga sykdom og samlivsbrudd kommet i alvorlige økonomiske problemer. En del av gjelden er stiftet av tidligere samboer, men jeg kommer ikke unna den.

Jeg skylder ca 400 000. Studielån og lån på eiendom (70 000) kommer i tillegg. Men dette er lån med gunstig rente.

Resten av gjelden er div inkasso saker, skatt, forbrukslån og kredittkort. Jeg venter inn en sum som dekker ca halvparten av denne gjelden. Spm mitt er hvilke kreditorer jeg bør prioritere?

De med høyest rente? Eller bør jeg betale ut mindre beløp slik at disse kreditorene forsvinner helt, selv om renten er lavere?

Anonymkode: 572b7...7b0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skriv et innlegg paa pengevett.com Mange som har vaert igjennom lignende der.

AnonymBruker
Skrevet

Forfalt gjeld til offentlig myndighet må alltid betales først, deretter kan du begynne med den gjelden med høyest rente. Så skatt og eventuell gjeld til fogden og SI må betales først. Jeg antar at du har undersøkt og utelukket muligheter for å låne mer på fast eiendom, hvis det er det du har? 

Anonymkode: 250de...f4d

• Liker 3
Skrevet (endret)

Skyldig skatt er iallfall noe du bør prioritere, ettersom staten er den verste kreditoren du kan ha. De SKAL ha penga sine, de, så det er bare å betale. De inndriver pengene på andre måter (lønnstrekk f.eks.) om de ikke får dem. Det gjør forsåvidt alle, men staten venter ikke.

Deretter ville jeg tatt en ringerunde på alle kredittkort og forbruksgjelds-kreditorene, og forklart at du er i en vanskelig økonomisk livssituasjon som er vanskelig å komme ut av, og spurt pent om de kunne redusere rentene for deg og få i stand en avbetalingsplan du kan leve med.

I normale fall er man ikke ansvarlig for gjeld en samboer har stiftet. Har du signert på noe som medlånetaker eller kausjonist muligens, og derved blitt ansvarlig?

Endret av Million
  • Liker 2
Skrevet

Kontakt alle kreditorene og si at du har en viss sum penger og at du vil gjøre opp gjelda og at du ønsker en avtale. Om du kan betale en stor del av summen i en slump kan de være at de er villige til å ettergi deler av gjelden f.eks.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar. Jeg formulerte meg antagelig litt feil ang samboer. Gjelden er forsåvidt ikke stiftet av ham, men av meg for å hjelpe ham ut av en knipe for noen år siden. Jeg er fullstendig klar over at det var idiotisk, men får jo ikke gjort noe annet enn å betale. Tro meg, Jeg har forsøkt. Jeg har ikke krefter til å gå etter ham slik det er nå. Og siden gjelden vokser for hvert minutt som går vil jeg i første omgang betale selv det jeg klarer. Så får jeg se senere om det er noe som helst mulighet å få noe fra ham. 

Det er desverre begrenset hva man klarer å håndtere med alvorlig sykdom.

Men konklusjonen er altså skatt og SI først. Så de resterende etterpå hvis jeg forstår dere rett?

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men konklusjonen er altså skatt og SI først. Så de resterende etterpå hvis jeg forstår dere rett?

Ja. Når de to statlige kreditorene har fått sitt, er det gjelden med høyest rente du deretter prioriterer.

Har du forsøkt å ringe og få ned renten, og forklart situasjonen til de øvrige kreditorene?

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Million skrev:

Ja. Når de to statlige kreditorene har fått sitt, er det gjelden med høyest rente du deretter prioriterer.

Har du forsøkt å ringe og få ned renten, og forklart situasjonen til de øvrige kreditorene?

Ja, jeg har sendt mail med dokumentasjon på sykdom, inntekt og øvrig gjeld. Noen få sa seg villig til å sette saken i bero (inkasso), og ene kreditttilbyderen tilbød å komme med lavere rente mot at jeg signerte et gjeldsbrev, og oppga hvor mye jeg kunne betale hver mnd. 

Problemet er at jeg aner ikke hvor mye jeg kan betale i en fast ordning, pga at det er så mange kreditorer. Hvis jeg skal betale til alle samtidig, blir det ikke nok til noen. Hvis jeg venter med noen vokser rentene... I rekordfart virker det som. Heldigvis fikk jeg brev om innvilget økonomisk rådgivning fra kommunen i dag. Så får jeg håpe at det nytter. Frustrerende at alt tar sånn tid. Jeg kontaktet dem for nesten et år siden, når jeg forsto at jeg kom til å slite. Situasjonen kunne nok vært veldig anderledes dersom jeg hadde vært frisk nok til å ta tak selv på et tidligere tidspunkt.

Takk igjen for at dere har tatt dere tid til å svare, og ikke minst for fraværet av dømmende kommentarer.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville bare si, jeg håper du får hjelp!

Jeg ville tatt skatt først, fordi de tar det uansett, og så rett og slett begynt på de gjeldene som er minst - men jeg er ikke en ekspert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...