AnonymBruker Skrevet 30. juni 2017 #1 Skrevet 30. juni 2017 Hei! Dette haster litt, så håper på svar! Vi skal reise på ferie i neste uke, og tenkte å kjøpe en kattedør slik at katten vår kan gå ut og inn så mye den vil (og det vil selvsagt være noen som i tillegg møter opp for å gi den mat og passe på den mens vi er borte). Lurte på å kjøpe Sureflap kattedør som registrerer microchip, men vi har ikke chippet katten enda. Tenkte å gjøre dette etterhvert, så kan like godt kjøpe mikrochip-luke med en gang. Derfor lurer jeg på om det går an å stille mikrochip-luka inn "manuelt" nå før vi får chippet katten, slik at den i praksis fungerer som en vanlig katteluke? Håper dere kan hjelpe meg, for luken må bestilles snart hvis vi skal få den tidsnok! 😊 Anonymkode: fa4ba...203
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2017 #2 Skrevet 30. juni 2017 Kan legge til at jeg ser på XXL-versjonen, dersom dette har noe å si. TS Anonymkode: fa4ba...203
Leo Skrevet 30. juni 2017 #3 Skrevet 30. juni 2017 Nei, den virker ikke uten chip, men jeg ville ikke ha sluppet ut katten før den var merket uansett. Og hvis dere har tid til å bestille og montere luke før dere reiser, så rekker dere også fint og chippe katten også siden det tar ca. fem minutter hos dyrlegen og koster noen få hundrelapper. Jeg forutsetter da at katten allerede er kastrert. Er den ikke det trenger dere ikke luke heller for da bør katten holdes inne. 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2017 #4 Skrevet 30. juni 2017 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Dette haster litt, så håper på svar! Vi skal reise på ferie i neste uke, og tenkte å kjøpe en kattedør slik at katten vår kan gå ut og inn så mye den vil (og det vil selvsagt være noen som i tillegg møter opp for å gi den mat og passe på den mens vi er borte). Lurte på å kjøpe Sureflap kattedør som registrerer microchip, men vi har ikke chippet katten enda. Tenkte å gjøre dette etterhvert, så kan like godt kjøpe mikrochip-luke med en gang. Derfor lurer jeg på om det går an å stille mikrochip-luka inn "manuelt" nå før vi får chippet katten, slik at den i praksis fungerer som en vanlig katteluke? Håper dere kan hjelpe meg, for luken må bestilles snart hvis vi skal få den tidsnok! 😊 Anonymkode: fa4ba...203 Jo, den virker selvsagt uten chip også. Vi har en slik selv, og om du tar ut batteriene så bruker du den uten chip. Men det er uansett smarest å chippe katten. Anonymkode: f3f9a...0f4 3
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2017 #5 Skrevet 30. juni 2017 11 minutter siden, Leo skrev: Nei, den virker ikke uten chip, men jeg ville ikke ha sluppet ut katten før den var merket uansett. Og hvis dere har tid til å bestille og montere luke før dere reiser, så rekker dere også fint og chippe katten også siden det tar ca. fem minutter hos dyrlegen og koster noen få hundrelapper. Jeg forutsetter da at katten allerede er kastrert. Er den ikke det trenger dere ikke luke heller for da bør katten holdes inne. Takk for svar. Hvorfor ville du ikke sluppet katten ut før den var merket? Vi har vært inne med den til veterinær flere ganger i forbindelse med kastrering, vaksiner o.l., og veterinæren har aldri foreslått å merke katten. Vi har ikke heller kommet på det, men hadde vi blitt spurt hadde vi selvsagt sagt ja. Å chippe katten før ferien er et godt alternativ, men det tar faktisk en god stund å kjøre til nærmeste dyrlege, og det spørs om de har ledig tid nå de kommende dagene. Vanligvis har vi måttet vente en uke eller mer for dyrlegetime, og jeg tror ikke sommer og ferie gjør det noe enklere. Som nevnt ovenfor er katten kastrert. TS Anonymkode: fa4ba...203
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2017 #6 Skrevet 30. juni 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jo, den virker selvsagt uten chip også. Vi har en slik selv, og om du tar ut batteriene så bruker du den uten chip. Men det er uansett smarest å chippe katten. Anonymkode: f3f9a...0f4 Å, så bra! Tusen takk. Det vet jeg, og det skal vi også gjøre. TS Anonymkode: fa4ba...203
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2017 #7 Skrevet 30. juni 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Hvorfor ville du ikke sluppet katten ut før den var merket? Vi har vært inne med den til veterinær flere ganger i forbindelse med kastrering, vaksiner o.l., og veterinæren har aldri foreslått å merke katten. Vi har ikke heller kommet på det, men hadde vi blitt spurt hadde vi selvsagt sagt ja. Å chippe katten før ferien er et godt alternativ, men det tar faktisk en god stund å kjøre til nærmeste dyrlege, og det spørs om de har ledig tid nå de kommende dagene. Vanligvis har vi måttet vente en uke eller mer for dyrlegetime, og jeg tror ikke sommer og ferie gjør det noe enklere. Som nevnt ovenfor er katten kastrert. TS Anonymkode: fa4ba...203 Du trenger ingen time for dette. Det tar 5 minutter, og det gjør veterinæren mellom 2 konsultasjoner. Papirene tar 5 minutter, og det gjør sekretæren. Anonymkode: 53ed0...ba8 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2017 #8 Skrevet 30. juni 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du trenger ingen time for dette. Det tar 5 minutter, og det gjør veterinæren mellom 2 konsultasjoner. Papirene tar 5 minutter, og det gjør sekretæren. Anonymkode: 53ed0...ba8 Åja, dette visste jeg ikke. Så bra! TS Anonymkode: fa4ba...203
Leo Skrevet 30. juni 2017 #9 Skrevet 30. juni 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Hvorfor ville du ikke sluppet katten ut før den var merket? Vi har vært inne med den til veterinær flere ganger i forbindelse med kastrering, vaksiner o.l., og veterinæren har aldri foreslått å merke katten. Vi har ikke heller kommet på det, men hadde vi blitt spurt hadde vi selvsagt sagt ja. Å chippe katten før ferien er et godt alternativ, men det tar faktisk en god stund å kjøre til nærmeste dyrlege, og det spørs om de har ledig tid nå de kommende dagene. Vanligvis har vi måttet vente en uke eller mer for dyrlegetime, og jeg tror ikke sommer og ferie gjør det noe enklere. Som nevnt ovenfor er katten kastrert. TS Anonymkode: fa4ba...203 Fordi det er så og si umulig å finne igjen kattens eier hvis den har kommet på avveie, blitt påkjørt osv. hvis den ikke er merket. (Jeg har prøvd mange, mange ganger og selv med betydelig innsats har det faktisk aldri lykkes meg å finne eieren til en umerket katt enten den har vært død eller levende. Påkjørte katter kan da også være så maltraktert at de er vanskelige å kjenne igjen uansett hvis de da altså ikke har chip). Og når eierne reiser bort så er det mange katter som mistrives og tar seg en tur på egenhånd. Sannsynligheten for at katten forsvinner er med andre ord større når dere er bortreist enn ellers. Det høres ellers ganske vanvittig ut at veterinæren ikke har foreslått å merke katten hvis dere har vært der med den flere ganger. Vi har forresten også en slik katteluke og den virker ikke uten chip, men jeg skal ikke påstå at alle er like. Det kan selvfølgelig avhenge av når de er produsert osv. 3
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2017 #10 Skrevet 30. juni 2017 43 minutter siden, Leo skrev: Fordi det er så og si umulig å finne igjen kattens eier hvis den har kommet på avveie, blitt påkjørt osv. hvis den ikke er merket. (Jeg har prøvd mange, mange ganger og selv med betydelig innsats har det faktisk aldri lykkes meg å finne eieren til en umerket katt enten den har vært død eller levende. Påkjørte katter kan da også være så maltraktert at de er vanskelige å kjenne igjen uansett hvis de da altså ikke har chip). Og når eierne reiser bort så er det mange katter som mistrives og tar seg en tur på egenhånd. Sannsynligheten for at katten forsvinner er med andre ord større når dere er bortreist enn ellers. Det høres ellers ganske vanvittig ut at veterinæren ikke har foreslått å merke katten hvis dere har vært der med den flere ganger. Vi har forresten også en slik katteluke og den virker ikke uten chip, men jeg skal ikke påstå at alle er like. Det kan selvfølgelig avhenge av når de er produsert osv. Tusen takk for utfyllende svar! Nå er katteluka bestilt, og jeg skal prøve å få fikset ID-merking også i løpet av neste uke. TS Anonymkode: fa4ba...203 1
Leo Skrevet 30. juni 2017 #11 Skrevet 30. juni 2017 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for utfyllende svar! Nå er katteluka bestilt, og jeg skal prøve å få fikset ID-merking også i løpet av neste uke. TS Anonymkode: fa4ba...203 Ingenting er bedre enn ansvarlige katteeiere, så bare hyggelig! Hvor lurt det er å merke katten har jeg et eksempel på fra mitt eget kattehold. En av mine ble dessverre påkjørt og drept, men takket være at hun var merket fikk jeg beskjed bare noen minutter at ulykken hadde skjedd. Vedkommende som kjørte på henne tok nemlig katten med seg til nærmeste veterinær. Hadde katten da vært skadet i stedet for død kunne veterinæren ha satt i gang behandling relativt umiddelbart fordi det med en eier, som veterinæren dessuten kjente til, også finnes en adresse å sende fakturaen til. En skadet katt som ikke er merket, og dermed ikke har noen eier som er mulig å spore opp på en enkel måte, vil ofte bli avlivet fordi Mattilsynet kun dekker et minimum av behandling og veterinærer jobber som kjent ikke gratis de heller.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2017 #12 Skrevet 30. juni 2017 12 minutter siden, Leo skrev: Ingenting er bedre enn ansvarlige katteeiere, så bare hyggelig! Hvor lurt det er å merke katten har jeg et eksempel på fra mitt eget kattehold. En av mine ble dessverre påkjørt og drept, men takket være at hun var merket fikk jeg beskjed bare noen minutter at ulykken hadde skjedd. Vedkommende som kjørte på henne tok nemlig katten med seg til nærmeste veterinær. Hadde katten da vært skadet i stedet for død kunne veterinæren ha satt i gang behandling relativt umiddelbart fordi det med en eier, som veterinæren dessuten kjente til, også finnes en adresse å sende fakturaen til. En skadet katt som ikke er merket, og dermed ikke har noen eier som er mulig å spore opp på en enkel måte, vil ofte bli avlivet fordi Mattilsynet kun dekker et minimum av behandling og veterinærer jobber som kjent ikke gratis de heller. Sorry, litt off-topic, men katten vår ble nylig påkjørt og drept også. Den var chippet, så slik jeg fikk vite om det. Problemet er at jeg sliter så med skyldfølelse, for om jeg hadde nektet den å gå ut,ville den jo vært i live i dag. Tenkte du også slik, og hvor lang tid tok før du sluttet å føle deg trist? Er jeg en dårlig katteeier fordi jeg lot katten gå ut som den ville, og den ble drept fordi jeg ikke passer godt nok på? Føles som om familien vår er ødelagt. Er der smart å skaffe en ny, lignende katt, kan det gjøre det bedre ? Anonymkode: f3f9a...0f4
Leo Skrevet 30. juni 2017 #13 Skrevet 30. juni 2017 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sorry, litt off-topic, men katten vår ble nylig påkjørt og drept også. Den var chippet, så slik jeg fikk vite om det. Problemet er at jeg sliter så med skyldfølelse, for om jeg hadde nektet den å gå ut,ville den jo vært i live i dag. Tenkte du også slik, og hvor lang tid tok før du sluttet å føle deg trist? Er jeg en dårlig katteeier fordi jeg lot katten gå ut som den ville, og den ble drept fordi jeg ikke passer godt nok på? Føles som om familien vår er ødelagt. Er der smart å skaffe en ny, lignende katt, kan det gjøre det bedre ? Anonymkode: f3f9a...0f4 Du er absolutt ingen dårlig katteeier fordi om du lot katten gå ut som den ville, så prøv å slå fra deg den tanken. Selv om noen katter kan trives som innekatter, så har, i hvert fall etter min mening og erfaring, de fleste katter det best når de kan være ute og følge de instinktene naturen har gitt dem. Prøv heller å tenke på at du ga denne katten det beste livet den kunne ha fått og at den døde fordi et katteliv utendørs rett og slett er forbundet med mange farer, men at det er slik katter er skapt til å leve. Det går rett og slett ikke an å passe på dem hele tiden og har man kastrert og chippet og i tillegg følger med dem så godt det lar seg gjøre, tar dem med til veterinæren når det er nødvendig osv. så er det ikke så mye mer man får gjort. Selv om det har gått noen år så føler jeg meg fremdeles trist når jeg tenker på den flotte katten som er borte, men tristheten er kombinert med gode og morsomme minner så det er litt vondt og godt på en gang. Akkurat denne katten hadde jeg et veldig nært forhold til fordi jeg reddet henne fra å sulte i hjel som kattunge og brukte i det hele tatt mye tid og krefter på henne. Likevel føler jeg ingen skyld for at hun døde for jeg vet at hun ville ha trivdes svært dårlig som innekatt. Faktisk var lysten hennes til å være ute og være sin egen herre så sterk at jeg måtte overtale en veterinær til å kastrere henne da hun var fire måneder gammel fordi hun gjorde absolutt alt for å få lov til å komme ut. (Og katter som er født om våren slik denne var kan bli kjønnsmodne veldig tidlig). Nå har jeg flere kjæledyr, men stort sett synes jeg det er en god ting å få en ny valp eller kattunge når en er død. Disse dyrene våre er jo uansett så forskjellige at den ene ikke erstatter den andre, men for eksempel en kattunge er jo så absolutt et lyspunkt i sorgen. Sommeren er høysesong for både kattunger og voksne katter som trenger et godt hjem, og det kan du tydeligvis tilby, så jeg vil si at det er bare å se seg om etter en ny! 3
Tvist Skrevet 1. juli 2017 #14 Skrevet 1. juli 2017 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for utfyllende svar! Nå er katteluka bestilt, og jeg skal prøve å få fikset ID-merking også i løpet av neste uke. TS Anonymkode: fa4ba...203 Håper det går i orden da, noen katter trenger lang tid på å lære å bruke katteluke.
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2017 #15 Skrevet 2. juli 2017 Jeg hadde aldri turt å ha katteluke stående åpen slik når jeg var bortreist. Du kan risikere "katteparty" i huset, altså at andre katter har gått inn for å spise og slappe av, samt rasere kåken. Anonymkode: 85f18...322
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå