AnonymBruker Skrevet 30. juni 2017 #1 Skrevet 30. juni 2017 Jeg har i mange år vært sammen med mannen min og vi har det kjempefint sammen med hus, barn og dyr. Mannen min har søsken, hvor en av disse er en søster. Hun har også mann, og barn på vei. Vi hos oss er veldig glad i hverandre og fornøyd med hvordan vi har fått til livet vårt, men kanskje av den mer tilbakeholdne typen når det gjelder å skryte av det. Vi sier skjelden noe om hvor fint vi har det og skryter heller ikke av egne liv eller av forholdet vårt ute blandet folk. (Sier selvfølgelig positive ting der det passer deg) Søsteren til mannen min er stikk motsatt. Hun har stort behov for å fortelle alle hvor bra livet hennes er, hvor glad hun er for ting eller hvor høyt hun elsker mannen sin. - selv om jeg føler vi innerst inne kanskje er de som har det best når dørene lukkes Dette gjør at familien til mannen min favoriserer hennes familie og forhold fremfor vårt. De kan snakke om hvor fint de to har det sammen, hvor perfekte de er for hverandre, hvor flink de er med hus, barn og det som er.. mens de aldri sier slike ting til oss. Jeg føler denne søsteren gjør disse tingene for å få oppmerksomhet, og for å gi utrykk for at hun har det bedre enn oss/andre. Noe som irriterer meg veldig, da vi er rake motsetningen oppførselsmessig. Nå når de har barn på vei er jeg redd alle kommer til å synes hun er en bedre mor fordi hun skryter og forteller så mye om barnet.. selv om vi selvfølgelig er like glad i våre barn, men har bare ikke noe behov for å late som alt er rosenrødt hele tiden (noe det faktisk ikke er med små barn) Tenker mye på hvordan jeg skal forholde meg til denne oppførselen i fremtiden???? Jeg gidder ikke å bli med på skryteshowet hennes og gi masse oppmerksomhet til barnet hennes, når de gir lite til oss. Vil på samme tid at de skal dempe oppførselen sin, så det går Ann å prate om ting på normal måte. Anonymkode: 60f55...cae
Minlillesky Skrevet 30. juni 2017 #2 Skrevet 30. juni 2017 Oppfør dere på samme måte som dere gjør nå. Vær dere selv. Ikke la det gå utover den lille babyen,pga foreldrene er sånn og sånn. Babyen er uskyldig. Har du prøvd å prate med henne om dette? Spørre om hvorfor hun har behov for å holde på sånn hele tiden? Spørre om hun kan dempe seg litt? Spørre om alt står bra til, om det er noe du/dere kan bidra med? De som skryter mest og høyt, har det som oftest ikke så bra hjemme.. 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2017 #3 Skrevet 30. juni 2017 Grunnen til at hun holder på slik er fordi hun ikke har det noe bra. Som du sier så tror du at dere har det best når alt kommer til alt. Og det er nok en stor del av sannheten. Min svigerinne er slik (vi er gift med "hver vår" bror, og man kan ikke møte henne uten at kjeften går nonstop om hvor fint og flott de har det og bla bla bla bla... Vi bor i samme nabolag, og jeg kan være den første til å skrive under på at, nei, så fint og flott har de det ALDELES ikke. Jeg har mange ganger gått i lysløypa som tilfeldigvis er 50 meter bak huset deres og hørt de krangle så busta fyker rundt dem. Barna griner av bråket, de har kredittgjeld og har hatt namsmannen på døra. Ungene får ikke leke fritt i hennes utstillingshjem. Min manns bror er redusert til en skygge av seg selv etter han traff henne. Men skryte av alt, DET kan hun. Fint hus, fine biler, hytte og sydenturer 3 ganger i året er vel og bra det. Men sannheten er jo at de er på konkursens og falittens rand. Jeg og mannen min er litt mer moderate. Vi har et pent hjem, men ikke noe utstillingshjem. Vi har ikke hytte og kun en bil. Vi nøyer oss med en sydentur i året. Men vi lever et harmonisk liv uten de store kranglene. Vi truer ikke hverandre med kniver på 17.mai og skjærer sund ryggen på festantrekket til hverandre før vi smilende tar en selfie og legger ut idyllen på instagram. (Ikke st jeg tror de heller gjør det, men dere skjønner sikkert tegninga). Skrytebilder av fyr i peisen og et glass vin, mens realiteten var at hun drakk alene mens mannen hadde rømt ut i garasjen for å stable ved liksom. Så poenget mitt er ay du har nok rett, de har det ikke noe bedre enn deg. Snarere har de det nok helt for jævlig. Men når de skryter uhemmet av alt vil de fremstå som vellykket overfor andre. Som får henne til å føle seg bedre. Anonymkode: 12db1...888 4
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2017 #4 Skrevet 30. juni 2017 Høres utrolig slitsom ut, men det er stortsett en ganske tung jobb å skulle endre andre, så ofte er det kanskje bedre å jobbe med hvordan en selv skal mestre det., f.x begrense kontakten en periode etc. For min egen del må jeg si at jeg ofte har oppdaget at det jeg selv reagerer på, er det ofte andre som har reagert på også, selv om de ikke har sagt noe. For eksempel var jeg for noen år siden i barselgruppe med ei som var veldig slitsom. Hun var veldig belærende og hadde alltid fasiten. Jeg ergret meg grønn, men trodde alle de andre likte henne. Etter at året i permisjon var gått, mistet vi stortsett kontakten alle sammen, men jeg møte tilfeldigvis igjen ei av de andre som da kunne fortelle at hun hadde vært så utrolig irritert på denne personen som alltid skulle lære oss andre alt. Og hun hadde også hørt fra andre som kjente henne, at de reagerte på det samme. Dette har jeg opplevd flere ganger, så det kan jo hende mange rundt dere er like lei av denne atferden som det du er, og st det før eller siden vil slå tilbake på henne selv. Anonymkode: 6c857...484
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2017 #5 Skrevet 30. juni 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: skjærer sund ryggen på festantrekket til hverandre Vet ikke om det er så normalt å ødelegge klærne til hverandre, eller...har jeg gått glipp av noe? Anonymkode: 67c2a...601
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2017 #6 Skrevet 30. juni 2017 Har forresten ei venninne som er litt sånn. Legger ut fine statusoppdateringer på fb, som oftest ispedd litt "skjult"skryt hvor den svært så hektiske hverdagen m fin jobb etc beskrives, og bilder av familien postes. I realiteten har mannen flyttet ut, men hun tar bilder når de møtes sånn at det ser ut som de fortsatt er en familie.... Anonymkode: 6c857...484 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2017 #7 Skrevet 30. juni 2017 sjalusi er en vond og vanskelig følelse... Anonymkode: 65c96...19b 7
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2017 #8 Skrevet 30. juni 2017 Har selv en svigerinne som skyter uhemmet av hvor fantastisk de har det, men dette er bare image.. Kansje noen bare er sånn? Det handler sikkert om usikkerhet og at de er ulykkelige fordi de sammenligner seg med andre i deres krets. Svigerinna mi elsker å sammenligne seg med oss, og steller seg raskt ved siden av meg i samme tøyet ( om vi tilfeldigvis begge har tights, fesk) for å feks vise hvem som er slankest. :-) Sånn er hun. Anonymkode: 67c2a...601
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2017 #9 Skrevet 30. juni 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har forresten ei venninne som er litt sånn. Legger ut fine statusoppdateringer på fb, som oftest ispedd litt "skjult"skryt hvor den svært så hektiske hverdagen m fin jobb etc beskrives, og bilder av familien postes. I realiteten har mannen flyttet ut, men hun tar bilder når de møtes sånn at det ser ut som de fortsatt er en familie.... Anonymkode: 6c857...484 Rart.. Lurer på hvor mange som vet sannheten. Mon tro om hun blir lykkelig av å leve en løgn. Anonymkode: 67c2a...601 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2017 #10 Skrevet 30. juni 2017 Jeg skjønner ikke problemet, jeg. Svigerinnen din er skrytete, og nå gruer du deg til at de får barn, for de kommer til å skryte av barnet? Svigerforeldrene dine skryter også av henne? Skjønner det er irriterende, men favorisering? Det kan forresten godt hende at de snakker varmt om dere til svigerinnen, mange er slik, og det er da bedre at de skryter enn at de baksnakker? På hvilken måte arter favoriseringen seg? Kan ikke mannen din si ifra til sine foreldre hvis de legger ut om hvor flott det er hos søstra, at dere også har det fint og at det er slitsomt å høre hvor liksom mye bedre hun er, alle er jo like gode? Anonymkode: 25dbb...5dd 9
Gjest NotNaomi Skrevet 30. juni 2017 #11 Skrevet 30. juni 2017 Det er litt rart at du skal irritere deg så mye over henne. Du har det jo bra ikke sant? Så hvorfor føler du for å konkurrere med henne? ( om at hun får skryt for å bli en bedre mor..) Ja,det kan sikkert være irriterende med folk som skryter. Men du bør jo gå i deg selv å spørre hvorfor du ikke bare kan godta forskjellene og fremdeles ha det bra.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2017 #12 Skrevet 30. juni 2017 Jeg lurer jo litt på hvorfor du føler du sitter på fasiten på hva som er riktig oppførsel og personlighet? Tenker du høre kjip og snerpete ut, det er jo også slitsomme mennesker å omgås.. Anonymkode: eb746...b5e 4
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2017 #13 Skrevet 30. juni 2017 Kjenner til typen. Slike folk blir fort avslørt. Dessutten hva angår det deg, du har det bedre enn henne og burde bare bli trist på hennes vegne. Folk som holder på slik har et stort markeringsbehov og mindreverdighetskomplekser. Ikke har dem innsikt nok til å forstå hvor kleint det blir med all den skrytinga. Bare tragisk alt ihop. Du kan jo si det rett ut til henne ? Anonymkode: 86144...b6a
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2017 #14 Skrevet 30. juni 2017 du høres litt tante jantelov ut..har du tenkt på hvordan barna dine føler det at du ikke skryter av dem slik som de gjør? Anonymkode: 6f5fd...fb8 3
Puny Skrevet 30. juni 2017 #15 Skrevet 30. juni 2017 Altså selv om det er litt kleint med folk som skryter på denne måten, så betyr jo ikke det at det ikke er sant, altså at de har det veldigfint sammen. Det er jo ikke søsteren sin feil at hennes familie favoriseres, det er de som bedriver favoriseringen som bør gå i seg selv. 3
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2017 #16 Skrevet 30. juni 2017 Jeg tenker at vi bare må akseptere hverandre for den vi er. Hun er på sin måte, du på din. Det nytter lite å irritere seg over andre på den måten du gjør. Du er helt klart sjalu på oppmerksomheten hun får på grunn av væremåten sin. Hva kan du egentlig gjøre med det? Jo, du kan heve deg over det, du kan ikke forandre andre, kun deg selv. Du sier du vil hun skal dempet seg litt. Hvor realistisk er egentlig det? Skal du ta det opp med henne da eller? Og du tror det går bra? Anonymkode: 0a03b...c32 4
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2017 #17 Skrevet 30. juni 2017 Grunnen er vel fordi det er lettere for familien å gi oppmerksomhet til søsteren og manne når de er så opptatt av å fortelle og skryte av at de har det så bra. dere to som ikke er sånn, føler de nok ikke behov for å gi denne oppmerksomheten, da de ser at dere har det bra sammen. Sånn er det med meg og samboeren også, vi skryter aldri og ingen gir oss den type oppmerksomhet som søsteren til mannen din får. Men har fått høre en gang i løpet av de 7 åra av min mor vi har vært sammen, at hun ser at vi har det bra sammen. Anonymkode: b061b...a11
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2017 #18 Skrevet 30. juni 2017 5 timer siden, NotNaomi skrev: Det er litt rart at du skal irritere deg så mye over henne. Du har det jo bra ikke sant? Så hvorfor føler du for å konkurrere med henne? ( om at hun får skryt for å bli en bedre mor..) Ja,det kan sikkert være irriterende med folk som skryter. Men du bør jo gå i deg selv å spørre hvorfor du ikke bare kan godta forskjellene og fremdeles ha det bra. Føler ikke for å konkurrere med henne på noen måte:-) men har tidligere vært mye stygt som har blitt sagt og gjort mot meg fra enkelte i den familien, som gjør at jeg heller skulle ønske vi kunne pratet sammen og hatt det hyggelig uten at hun skal heve seg over situasjonen. Anonymkode: 60f55...cae
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2017 #19 Skrevet 30. juni 2017 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Føler ikke for å konkurrere med henne på noen måte:-) men har tidligere vært mye stygt som har blitt sagt og gjort mot meg fra enkelte i den familien, som gjør at jeg heller skulle ønske vi kunne pratet sammen og hatt det hyggelig uten at hun skal heve seg over situasjonen. Anonymkode: 60f55...cae Men hva har hun med det å gjøre? (Det som er blitt sagt gjort mot deg). Anonymkode: 1f59a...bb8 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2017 #20 Skrevet 30. juni 2017 Kanskje det faktisk er enklere å gi dem oppmerksomhet fordi de er åpne og positive? Det er mye hyggeligere å omgås mennesker som deler av seg selv enn pessimistiske realister som egentlig aldri høres glade og fornøyde ut... Anonymkode: eb746...b5e 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå