Gå til innhold

Hvis barn truer med å ta selvmord?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet dette er litt tabu tema, men jeg trenger råd og vet ikke mange jeg kan snakke til om dette.  Jeg har en snart 15 åring som har slittet med litt forskjellige de siste par år- mest når han begynt på ungdomsskolen.  Han var en super blid, veldig populær og idrettsglede gutt som fortsatt har idrett som sitt utendørs aktivitet, men alt fritid går til gaming.  Det siste året har han hatt mye fravær pga sykdom og gjør det dårligere på skolen. I tillegg har han gått fra vennene sine slik at nå er han bare sosial på nett og med de andre som game i klassen.   Nå i det siste, når han er virkelig sint, har han sagt han har lyst å dø og vil drepe seg selv, men etter samtalen sier han unnskyld og at han ikke mente det og at han var bare sint.   Men den siste krangelen sagt han veldig rolig at han tenker på selvmord ganske ofte.  (uff, sitter her og grine mens jeg skriver dette).  Det er andre ting inn i bilde i forhold til langvarig sykdom som har påvirket livssynet veldig negativ, men for det meste har han vært blid og grei med opp og ned perioder.  

Trenger virkelig råd om hvem vi kan ringe for å få hjelp da jeg føler meg helt håpløs i denne situasjonen.   

Anonymkode: 248d5...ff9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du ringer fastlege som henviser dere til BUP - barneungdomspsykiatrien. Dere trenger profesjonell hjelp med dette. 

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, rikoChett skrev:

Du ringer fastlege som henviser dere til BUP - barneungdomspsykiatrien. Dere trenger profesjonell hjelp med dette. 

takk for innspillet.  Tar det som gitt at ingenting skjer nå i sommeren?  Ja, jeg ser at dette er noe vi rett og slett takler veldig dårlig da alt vi sier gjør bare ting verre.  

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

takk for innspillet.  Tar det som gitt at ingenting skjer nå i sommeren?  Ja, jeg ser at dette er noe vi rett og slett takler veldig dårlig da alt vi sier gjør bare ting verre.  

Det er vanskelig å si, men gjør det klart at det er akutt, kanskje? Ring så snart som mulig, gjerne i dag, bare få det satt i gang. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet dette er litt tabu tema, men jeg trenger råd og vet ikke mange jeg kan snakke til om dette.  Jeg har en snart 15 åring som har slittet med litt forskjellige de siste par år- mest når han begynt på ungdomsskolen.  Han var en super blid, veldig populær og idrettsglede gutt som fortsatt har idrett som sitt utendørs aktivitet, men alt fritid går til gaming.  Det siste året har han hatt mye fravær pga sykdom og gjør det dårligere på skolen. I tillegg har han gått fra vennene sine slik at nå er han bare sosial på nett og med de andre som game i klassen.   Nå i det siste, når han er virkelig sint, har han sagt han har lyst å dø og vil drepe seg selv, men etter samtalen sier han unnskyld og at han ikke mente det og at han var bare sint.   Men den siste krangelen sagt han veldig rolig at han tenker på selvmord ganske ofte.  (uff, sitter her og grine mens jeg skriver dette).  Det er andre ting inn i bilde i forhold til langvarig sykdom som har påvirket livssynet veldig negativ, men for det meste har han vært blid og grei med opp og ned perioder.  

Trenger virkelig råd om hvem vi kan ringe for å få hjelp da jeg føler meg helt håpløs i denne situasjonen.   

Det er veldig viktig at du tar kontakt allerede nå, for ventelister kan det være, så ting blir satt i gang. Selv hadde jeg en elleveåring som var suicidal, og jeg tok kontakt med fastlege som er det første man alltid tar kontakt med, som i vår tilfelle endte med akuttinnleggelse på barnepsykiatrisk i 7 uker. Det var en tung tid kan jeg love deg, så jeg vet hva tårene dine går i. Senere ble vi fulgt opp av bup. Det er så viktig at du tar kontakt med en gang så henvisningen til bup blir sendt, for det høres ikke ut som om det er like akutt ut i deres tilfelle som det var med min veldig ustabile elleveåring som jeg ikke kunne fotfølge overalt.(da tenker jeg i forhold til innleggelse)

Så vil jeg si at det er godt å lese at gutten din er så åpen med deg og snakker med deg om dette . Det er så positivt. Nå er gutten min voksen og har det bra. Når han begynte med antidepressiva løsnet det for han for alvor. Da var han 17 år gammel og det var hans eget ønske og bestemmelse å forsøke dette. Nå går han fast på det. 

Om det er noe du lurer på eller vil kommentere bare spør. Tenker på deg og deler smerten din.

Anonymkode: 4f912...8b6

• Liker 10
Skrevet

Vær snill og ring legen i dag. Vær samtidig glad at han snakker med deg om dette.

Jeg kjenner en familie som mistet datteren sin i en alder av 11 år. Det var helt klart ikke noe uhell, uten å gå nærmere inn på hva denne lille jenta gjorde. Foreldrene visste ingenting før hun var død. Den dag i dag lurer de på hva som egentlig plaget henne, for vinbar så blid og fornøyd utad.

Ring lege, bup, bv, legevakt, sykehus. Bare du ringer NÅ.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alt stenger ikke selvom det er sommer. Vurderer de det til at det er en akutt situasjon får dere hjelp med en gang.

RING NÅ! Før det er for sent.

Anonymkode: 17346...b3a

• Liker 5
Gjest GoldenLioness
Skrevet

Om han truer med selvmord så tar du grep NÅ! En lang sommer uten faste rutiner kan fort gjøre han enda mer deprimert og destruktiv. 

Ring asap og si at det er akutt og at han MÅ vurderes nå.

Skrevet

Er du et parforhold med barnefaren? Hva slags forhold har gutten til faren sin? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror alle BUPer har et akutt-tilbud, som har åpent selv om det er sommer. Men mulig du må gå via fastlege for å få time, det kan variere litt fra sted til sted. Det er uansett mulig å ringe dem direkte, hvertfall for å drøfte problemstillingen. Enten finner du nr til BUPen dere sokner til, eller du ringer ditt lokale sykehusets hovednr og så setter de deg over til riktig sted.

Jeg syns ikke dette bør vente. Samtidig må jeg si at mange ungdommer og voksne tenker på selvmord i blant, uten at det betyr at de er i nærheten av å gjøre det. Men det er jo uansett et tegn på at noe er veldig galt, og det er greit at profesjonelle vurderer alvorlighetsgraden.

Anonymkode: 4f9ec...4cd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, RoH skrev:

:dany:jeez..

Anonymkode: 168b9...f7e

• Liker 5
Skrevet

Mange steder i landet har BUP avvist barn / unge som de mener ikke sliter nok - så mitt råd er å ta kontakt med fastlegen, spør hva denne kan hjelpe med, hvor dere best kan få hjelp - kanskje er en direktehenvisning til en psykolog med refusjonsavtale bedre og raskere enn BUP. Samtidig er det tror jeg veldig viktig at gutten vet at uansett hva han vil si / ikke si så er du der, det er OK, ditt hovedfokus er hans beste. Det kan være utrolig vanskelig som mor å lytte, skjønne osv da det er lenge siden man var ung selv om man gjerne sier "Kua var kalv" osv. Opplevelsene som for foreldre kan "snakkes bort" kan for den som opplever dem være enorme!

Jeg ville samtidig satt en begrensing på alenetiden med gaming fordi det er komplisert, det er en form for sosialisering men det bidrar til isolasjon. Jeg tror ikke det er bra.

46 minutter siden, RoH skrev:

Kan jeg spørre hvorfor i all verden du mente dette var konstruktive spørsmål å stille? :klo:

Skrevet

Da jeg var suicidal som tenåring ble det søkt til bup, men jeg fikk avslag fordi mine problemer ikke var store nok... 

En ting er ihvertfall sikkert; snakk med fastlegen om det. Evt dra innom legevakta dersom det blir for ille. Det gjorde jeg etter å ha skadet meg selv (ikke mye og ikke dypt) og fikk psykolog etter to uker. 

Skrevet
54 minutter siden, RoH skrev:

Hva i all verden skal det si for en ung gutt som truer med å ta livet sitt?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Søk hjelp i dag! Det er kjempeviktig! Det er viktig at du viser sønnen din at dette tar du på alvor. Det er ikke sånn at man ikke får hjelp bare fordi det er ferie, dette vet jeg av egen erfaring.

Anonymkode: 37774...665

• Liker 1
Skrevet (endret)
15 minutter siden, Fireflies skrev:

Hva i all verden skal det si for en ung gutt som truer med å ta livet sitt?

Nå tenåringsgutter er såpass deprimerte at de truer med å ta sitt eget liv er det som oftest bakenforliggende årsaker. TS etterspør hvem som skal kontaktes fordi hun har et barn. For meg er det naturlig at det er to som oppdrar et barn og har ansvar for oppdragelsen. Ser ikke far nevnt i åpningsinnlegget. Far har vel absolutt et ansvar i en slik situasjon.  

Endret av RoH
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, RoH skrev:

Nå tenåringsgutter er såpass deprimerte at de truer med å ta sitt eget liv er det som oftest bakenforliggende årsaker. TS etterspør hvem som skal kontaktes fordi hun har et barn. For meg er det naturlig at det er to som oppdrar et barn og har ansvar for oppdragelsen. Ser ikke far nevnt i åpningsinnlegget. Far har vel absolutt et ansvar i en slik situasjon.  

Enig i dette. Det kan være godt for gutten å snakke med en mann om det han føler!  

Ellers helt enig med de som sier at du bør ta kontakt med lege eller hjelpeapparat nå.

Anonymkode: a9488...6ce

Skrevet

Jeg jobber med ungdom og mange av de har kronisk suicidale tanker. Jeg opplever det ofte som et rop om hjelp og at de trenger å prate om det som plager de. Start med å gjøre deg tilgjengelig, fortell hvor mye gutten din betyr for deg og si at du er der for han uansett på døgnet. 

Profesjonell hjelp er svært viktig i slike situasjoner, men ofte ser jeg at de kronisk suicidale ikke ser mening med livet og syns ALT er håpløst. Familien er en viktig faktor her for å verne om den personen som ikke har det bra. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde tatt kontakt med fastlegen og bedt om hastetime for henvisning - dette er å regne som akutt sykdom mener jeg.

Så er BUP neste steg, og dere må snakke med skolen også tenker jeg - for å høre om de har tilbud dere kan benytte dere av. Ikke alle skoler har det, men enkelte har muligens en psykiatrisk sykepleier e.l i kommunen eller andre man kan snakke litt med i påvente av time til psykolog.

Jeg ville personlig betalt psykolog privat om ventetiden var mer enn noen få uker - om dere har midler å avse til det(og da mener jeg mulighet til å låne penger eller anent som ikke knekker hele økonomien sammen). 

Så må dere bare være åpne om dette sammen i familien - og si til ham at han ikke skal ha dårlig samvittighet for å ha det dårlig. 

Anonymkode: bd995...81a

• Liker 2
Skrevet

Et av de sikreste tegnene på at noen tenker på å begå selvmord er at de snakker om å begå selvmord. Søk hjelp ASAP.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...