AnonymBruker Skrevet 30. juni 2017 #1 Skrevet 30. juni 2017 Hei Jeg lurer på om noen har noen gode og RASKE måltidsforslag som er veganske? Jeg er veldig lat og liker ikke bruke mye tid på mat, men vil likevel leve med et vegansk kosthold som gir meg alt jeg trenger... Så sliter jeg litt med å variere det jeg spiser. Noen gode forslag? Helst lunsj og middag. Anonymkode: e5141...2f6
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2017 #2 Skrevet 30. juni 2017 Bare å kutte ut kjøtt fra normale retter og egg/melk fra andre. veganmisjonen er en fin blogg. Anonymkode: 388a7...5c8
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2017 #3 Skrevet 30. juni 2017 Jeg er for lat til å svare på dette spørsmålet. Lær deg å krydre maten, det er nøkkelen til å lage god mat Anonymkode: 42839...90f 1
Nordis Skrevet 30. juni 2017 #4 Skrevet 30. juni 2017 Lær deg noen enkle oppskrifter som du finner på nett eller i kokebøker. Lær deg hvilke krydder som passer sammen ift hvilket "kjøkken" de representerer, skal du lage en italiensk rett, indisk, meksikansk? Du skjønner. Lag alltid store porsjoner og frys ned rester i små begre - da har du til lunsj eller middag på dager du ikke orker å lage mat. Ha alltid enkelte basisvarer i hus, som f.eks bønner (som ikke må bløtlegges), linser, kikerter, ferske og frosne grønnsaker og bær, ris, et godt utvalg krydder. Samt plantemelk, havregryn, quinoa, pasta, oljer, frø, nøtter, frukt osv. Å starte med et vegansk kosthold kan virke litt vanskelig i starten, men etter relativt kort tid så finner man ut hva som er lurt å ha i hus og hva som passer sammen, slik at man raskt kan improvisere sammen et måltid. Bruk gjerne noen enkle oppskrifter (fra f.eks Veganmisjonen) i starten. Etter hvert trenger du ikke oppskrifter i like stor grad. Lær deg å lage enkel mat fra bunnen, slik at du ikke blir avhengig av veganske ferdigprodukter. Noen slike kan likevel være lurt å ha i fryseren til en "lat" dag. 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2017 #5 Skrevet 30. juni 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei Jeg lurer på om noen har noen gode og RASKE måltidsforslag som er veganske? Jeg er veldig lat og liker ikke bruke mye tid på mat, men vil likevel leve med et vegansk kosthold som gir meg alt jeg trenger... Så sliter jeg litt med å variere det jeg spiser. Noen gode forslag? Helst lunsj og middag. Anonymkode: e5141...2f6 Pizza, taco, grillspyd.. Anonymkode: e1128...b0d
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2017 #6 Skrevet 30. juni 2017 Jeg har en stor favoritt Kok opp ris og la den bli avkjølt (man kan også bruke ris fra dagen før dersom man vil bruke mindre tid, skjær opp litt agurk, tin frosne edamebønner i mikroen, hakk vårløk, skjær avokado i kuber, miks alt forsiktig inn i risen slik av avokadoen fremdeles er hel, pøs på med soyasaus. Utrolig god og lett lunsj/middag Man kan også pynt med sesamfrø Anonymkode: 7fb42...baf
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2017 #7 Skrevet 30. juni 2017 Jeg bruker en dag annenhver eller hver tredje måned omtrent på å lage masse veganske middagskaker. Jeg lager gjerne 2-3 ulike variasjoner, med litt forskjellige typer bønner og linser, og ulik krydring. Disse fryser jeg ned på brett i fryseren, og pakker i poser når de er frosne. Når jeg trenger et raskt måltid tar jeg noen kaker opp av fryseren, lager noe tilbehør avhengig av hva jeg har og hvor god tid jeg har, og spiser. Som tilbehør kan jeg ha: Brødskive og en frukt/grønnsak. Nudler, chilisaus og forskjellige grønsaker i biter. Poteter, brun saus og kokte grønnsaker. Salat og rundstykke. Ris og wokede grønnsaker. Jeg er også veldig glad i å lage annen mat til fryseren. Tomatsaus krever f.eks en del tid å lage, men det er ikke vanskeligere å lage 5 liter enn 5 dl, man må bare ha en større gryte og mer ingredienser. Tomatkartonger er fine å fryse sausen i. Hvis jeg vet jeg trenger en rask middag tar jeg opp en pakke tomatsaus og en pakke kokte bønner dagen før. Når jeg skal ha middag koker jeg spagetti i en gryte mens jeg varmer sausen og bønnene i en annen, og etter 10 min har jeg middag. Hvis jeg glemmer å ta opp fra fryseren tiner jeg sausen i en skål i mikroen. Suppe er også fint å ha i fryseren, og lages gjerne når råvarene er billige. Til lunsj har jeg enten middagsrester, havregrøt eller pastasalat. Hvis jeg lager pastasalat lager jeg klart mye for flere dager, slik at jeg bare trenger å koke pasta, kutte opp litt ekstra og blande alt sammen. Salaten lager jeg alltid kvelden før. Anonymkode: 0ae62...f61
Blod Skrevet 5. juli 2017 #8 Skrevet 5. juli 2017 Retter med hermetikk, da tar det ikke lang tid. Hakkede tomater, kikerter, bønner, linser, kokosmelk etc. Så kan du lage gryteretter, og skjære opp noen gulrøtter, søtpotet ol. Hvis du gidder, og ha oppi. Og krydderet er alt brød med kikertpostei. Frosne grønnsaker, vann, buljong og krydder, så har du suppe. Stekte grønnsaker bakt potet/søtpotet pommes frittes vegansk burger vegansk pølse
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå