Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg skal velge meg en bistandsadvokat og trenger hjelp til å velge. Jeg ønsker en helst fra et litt kjent advokatfirma, av en anonym grunn. 
Kan noen være så snill og hjelpe meg?

Anonymkode: be21a...a02

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

1. Hege Salomonsen hos Salomon Johansen AS

2. Trine Rjukan hos Advokatfirmaet Trine Rjukan

3. Mette Yvonne Larsen hos Larsen & co.

Anonymkode: 68d3b...45f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tor Erling Staff.

Anonymkode: 37203...c23

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tor Erling Staff.

Anonymkode: 37203...c23

Tor Erling Staff? Med han som advokat vil alle gå ut i fra at du har gjort det du er tiltalt for, uavhengig om du er skyldig eller ikke

Anonymkode: 0c380...805

• Liker 2
Skrevet

De mest kjente advokatfirmaene driver primært med forretningsjus, og det finnes neppe noen der som er villig til å påta seg et oppdrag som bistandsadvokat. For øvrig er det mange advokater som er kjente (her er det jo bare til å følge med litt i media, så ser man hvilke navn som går igjen i saker med høy mediaprofil), men vær litt obs på at selv om du i og for seg kan velge hvilken advokat du vil ha, så er det langt fra sikkert at advokaten du ønsker også ønsker oppdraget. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøver igjen, da jeg er litt avhengig av å få flere svar på denne tråden. Kan si såppas at jeg ble voldtatt og trenger en bistandsadvokat. Er det noen som vet av noen som er flinke på dette området i Oslo området? 

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du finner noen hvis du googler nyhetssaker om voldekt og bistansadvokat, så kan du se hvem som virker å ha erfaring med dette. 

Anonymkode: 4c8d6...1ef

AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg prøver igjen, da jeg er litt avhengig av å få flere svar på denne tråden. Kan si såppas at jeg ble voldtatt og trenger en bistandsadvokat. Er det noen som vet av noen som er flinke på dette området i Oslo området? 

Trine Rjukan som du har fått anbefalt ovenfor er veldig flink på dette. Lykke til!

Anonymkode: 32807...177

AnonymBruker
Skrevet

Mette Y Larsen har jeg fått anbefalt, tror hun er tøff men samtidig har en omsorg for klienten, særlig i en slik sak som din. Dette er viktig i en advokat.

Anonymkode: d000e...e52

AnonymBruker
Skrevet

Hva med John Christian Elden i advokatfirmaet Elden?

Jeg vet at Andrea Voll Voldum som er offeret i Hemsedal-saken har han som advokat, men jeg vet ikke hvor flink han er i sitt arbeid. Bare et tips!

Anonymkode: 5afd1...832

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

De tre du har fått anbefalt er de tre mest kjente bistandsadvokatene i landet. 

De har alle lang erfaring og alle holder til i Oslo, men tar også oppdrag andre steder i landet.

Det viktigste er advokatens faglige og menneskelige dyktighet. Hva firmaet de jobber for heter, bør være underordnet. 

Når du ba om tips til kjent bistandsadvokat, avslørte du samtidig at dette var en sak om overgrep/voldtekt. Fordi det er bare i slike saker man får bistandsadvokat.

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De tre du har fått anbefalt er de tre mest kjente bistandsadvokatene i landet. 

De har alle lang erfaring og alle holder til i Oslo, men tar også oppdrag andre steder i landet.

Det viktigste er advokatens faglige og menneskelige dyktighet. Hva firmaet de jobber for heter, bør være underordnet. 

Når du ba om tips til kjent bistandsadvokat, avslørte du samtidig at dette var en sak om overgrep/voldtekt. Fordi det er bare i slike saker man får bistandsadvokat.

Det stemmer ikke. Man kan få oppnevnt bistandsadvokat i langt flere saker enn kun dem som gjelder seksuelle overgrep, jf. strpl. § 107 a.

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Hubro skrev:

Det stemmer ikke. Man kan få oppnevnt bistandsadvokat i langt flere saker enn kun dem som gjelder seksuelle overgrep, jf. strpl. § 107 a.

Hvor står det seksuelle overgrep? Det står overgrep skråstrek voldtekt.

Definisjonen på overgrep ble utvidet i 2008 til også å gjelde blant annet kjønnslemlestelse og tvangsgifte og noen andre områder, men som er nært knyttet til de områdene som tradisjonelt forbindes med bistandsadvokater.

Anonymkode: fdf43...44c

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tor Erling Staff? Med han som advokat vil alle gå ut i fra at du har gjort det du er tiltalt for, uavhengig om du er skyldig eller ikke

Anonymkode: 0c380...805

Skjerpings! Straff er en av de dyktigste advokatene gjennom norgeshistorien!

Anonymkode: 4dbbd...0e3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På Friday, June 30, 2017 den 3.11, AnonymBruker skrev:

Hei.

Jeg skal velge meg en bistandsadvokat og trenger hjelp til å velge. Jeg ønsker en helst fra et litt kjent advokatfirma, av en anonym grunn. 
Kan noen være så snill og hjelpe meg?

Jar du problemer med å velge, så lar du politiet velge for deg. 

De kjente advokatene tar ikke hvem som helst av klienter, men helst de sakene som kan gi dem mediaoppslag og de skal ha tid til å påta seg oppdragene. 

De kjente er heller ikke nødvendigvis de du får best hjelp hos, som klient. Å reklamere med navn gjør ikke jeg her. 

Anonymkode: 544f9...1c9

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor står det seksuelle overgrep? Det står overgrep skråstrek voldtekt.

Definisjonen på overgrep ble utvidet i 2008 til også å gjelde blant annet kjønnslemlestelse og tvangsgifte og noen andre områder, men som er nært knyttet til de områdene som tradisjonelt forbindes med bistandsadvokater.

Anonymkode: fdf43...44c

Ja, det stemmer. Måten du uttrykte deg på gav meg inntrykk av at du her tenkte på seksuelle overgrep, og brukte "overgrep" som en betegnelse på seksuelle overgrep som ikke defineres som voldtekt. 

For øvrig kan jeg ikke se noen definisjon på "overgrep", hverken i straffeprosessloven eller straffeloven. Usikker på om du her tenker som en juridisk definisjon opp mot kravet på bistandsadvokat, eller tenker mer generelt. Juridisk sett kan jeg imidlertid ikke se noen definisjon på det, og ei heller etter normal språkbruk. Overgrep kan tolkes vidt og egentlig omfatte det meste av overtramp fra andre.

Ellers sliter jeg litt med å forstå hva du vil frem til her, når du skriver at overgrepsdefinisjonen er utvidet til også å gjelde "noen andre områder" som er "nært knyttet til de områdene som tradisjonelt forbindes med bistandsadvokater". Som sagt finner jeg ikke noen fast definisjon av overgrep hverken juridisk eller i dagligtalen, og uavhengig av dette tar du fremdeles feil.

Etter strpl. § 107 a kan man ha krav på bistandsadvokat i langt flere saker enn dem som gjelder tvangsekteskap, seksualovergrep og tilgrensende forbrytelser, man kan også få det etter voldsforbrytelser, dødsfall, og også i (teoretisk sett) alle andre saker hvor retten etter en nærmere vurdering av visse vilkår finner grunn til å innvilge det. 

AnonymBruker
Skrevet

Bistandsadvokat får man oppnevnt av retten når man selv eller nære pårørende har blitt utsatt for noe straffbart eller en ulykke. 

Igjen, politiet velger for degmom du ikke har noe navn på blokken. Det viktigste er at du anmelder og kommer i gangn med prosessen. 

Anonymkode: 544f9...1c9

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor må deg være en kjent advokat? :klo: 

jeg ble utsatt for overgrep som barn, anmeldte da jeg ble voksen. Ringte litt rundt fant en advokat jeg hadde kjemi med. Og jeg kunne ikke fått en bedre! Hun var helt utrolig, er evig takknemlig for hennes hjelp. 

Og ja da, saken kom opp i media flere gnager men jeg var anonymisert. 

Er det oppmerksomhet rundt saken du vil ha? 

Anonymkode: 1007b...134

Skrevet

Advokatfirmaet Hjort. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...