AnonymBruker Skrevet 29. juni 2017 #1 Skrevet 29. juni 2017 Jeg skal få rullestol. Den skal jeg bruke ved spesielle anledninger. hvor jeg ellers ville gått og stått mye. Siden jeg har en sykdom som utvikler seg, så må jeg på sikt bruke rullestol hele tida. På ei side tror jeg dette kan bli en velsignelse, for den er et fantastisk hjelpemiddel, som gjør at jeg kan bli med på ting jeg ellers ikke kunne blitt med på. Men jeg er så redd for at folk skal se rart på meg, at folk jeg kjenner skal se annerledes på meg, om dere forstår? Er det andre som har vært gjennom det samme, som har hatt noen av disse tankene, og hvordan opplevdes det å få den? Bør jeg si det til noen på forhånd, venner og slikt, eller er det sosialt ok å bare dukke opp i rullestol en dag? Dere uten rullestol men som har innspill om temaet er selvsagt også velkomne til å dele tanker:) Anonymkode: 40d2b...bbd 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2017 #2 Skrevet 29. juni 2017 Bare gled deg! Det er virkelig en befrielse å kunne bevege seg uten smerter. For meg var det en helt ny hverdag hvor jeg plutselig var fri til å gjøre mye som jeg ikke hadde kunnet på flere år. Men jeg synes du bør gjøre folk oppmerksomme på at du venter på rullestol, slik at de kan ta hensyn til det og ikke f.eks. avtale at dere treffes på steder uten heis. Jeg har en stor elektrisk stol hvor det er plass til at en står bakpå og en på fanget mitt, og så kan vi suse av gårde i "full fart" (det går jo ganske sakte med tre personer ombord). Det avdramatiserer det hele. Pleier ofte å la folk få prøvekjøre en liten runde. Hvis du har en manuell stol kan du jo øve deg på å danse med den. Husk at du har lov til å klistre på klistremerker, blinkende lys, sy nytt trekk og ha andre morsomme ting på den. Prøv å tulle og lek med stolen, og ha det gøy! Anonymkode: 02df9...915 10
Gjest NotNaomi Skrevet 29. juni 2017 #3 Skrevet 29. juni 2017 Hvis en av mine venner dukket opp i rullestol,ville jeg nok lurt på grunnen ja. Litt rart om jeg ikke visste hvorfor. Det er selvfølgelig sosialt akseptabelt! Men hvorfor ikke gi litt info og slippe spekulasjoner? Det er ikke så alminnelig at venner tenker "Å,hun bruker rullestol nå? Å, ok. ". En er ho ikke såå likegyldig.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2017 #4 Skrevet 30. juni 2017 Jeg ville nok sagt det på forhånd for å gjøre "sjokket" mindre liksom. Selv ser jeg ikke annerledes på folk om de sitter i rullestol, men husker da min mor gjorde det. Følte vi fikk utrolig mange blikk når jeg f. eks. trilte henne i byen. Alt fra "oi, klarer de det der da" (men ingen som tilbød seg å hjelpe), "oi, stakkars", "årgh tar plass og lenger tid" osv. Anonymkode: 84eb4...1e5 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2017 #5 Skrevet 30. juni 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare gled deg! Det er virkelig en befrielse å kunne bevege seg uten smerter. For meg var det en helt ny hverdag hvor jeg plutselig var fri til å gjøre mye som jeg ikke hadde kunnet på flere år. Men jeg synes du bør gjøre folk oppmerksomme på at du venter på rullestol, slik at de kan ta hensyn til det og ikke f.eks. avtale at dere treffes på steder uten heis. Jeg har en stor elektrisk stol hvor det er plass til at en står bakpå og en på fanget mitt, og så kan vi suse av gårde i "full fart" (det går jo ganske sakte med tre personer ombord). Det avdramatiserer det hele. Pleier ofte å la folk få prøvekjøre en liten runde. Hvis du har en manuell stol kan du jo øve deg på å danse med den. Husk at du har lov til å klistre på klistremerker, blinkende lys, sy nytt trekk og ha andre morsomme ting på den. Prøv å tulle og lek med stolen, og ha det gøy! Anonymkode: 02df9...915 Jeg ble glad av å lese innlegget ditt Det er slik du beskriver, at jeg drømmer om at den skal endre livet mitt til det bedre. Min er manuell med hjelpemotor! 1 minutt siden, NotNaomi skrev: Hvis en av mine venner dukket opp i rullestol,ville jeg nok lurt på grunnen ja. Litt rart om jeg ikke visste hvorfor. Det er selvfølgelig sosialt akseptabelt! Men hvorfor ikke gi litt info og slippe spekulasjoner? Det er ikke så alminnelig at venner tenker "Å,hun bruker rullestol nå? Å, ok. ". En er ho ikke såå likegyldig. Dette er et svar på det dere begge skriver om å si fra, som jeg kanskje burde nevnt i hovedinnlegget: Ja, jeg er enig i at det ser rart ut om det kommer ut av det blå, men alle som kjenner meg vet at jeg har en sjukdom, altså. Man ser det også på meg når jeg går, så jeg har allerede litt øving med å ha en funksjonshemming som er synlig:) Men nå blir det jo enda mer synlig. Anonymkode: 40d2b...bbd
Gjest NotNaomi Skrevet 30. juni 2017 #6 Skrevet 30. juni 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ble glad av å lese innlegget ditt Det er slik du beskriver, at jeg drømmer om at den skal endre livet mitt til det bedre. Min er manuell med hjelpemotor! Dette er et svar på det dere begge skriver om å si fra, som jeg kanskje burde nevnt i hovedinnlegget: Ja, jeg er enig i at det ser rart ut om det kommer ut av det blå, men alle som kjenner meg vet at jeg har en sjukdom, altså. Man ser det også på meg når jeg går, så jeg har allerede litt øving med å ha en funksjonshemming som er synlig:) Men nå blir det jo enda mer synlig. Anonymkode: 40d2b...bbd Hvis de vet er det vel ikke noe problem. Det blir kanskje litt uvant for noen å se deg i rullestol,men tror det ikke tar lang tid før de overser den.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2017 #7 Skrevet 30. juni 2017 Det du må tenke er om du heller vil ha et vondere fysisk liv og spille for folk, eller om du vil ha et bedre mer praktisk og enklere liv , og vise den sanne jeg til vennene dine og se hvem som er dine sanne venner. Ser de anderledes på deg er de jo ikke venner, for da har de i utgangspunktet ikke forståelse for sykdommen din! Hvis de ikke vet om sykdomssituasjonen din syntes jeg det er på tide å nevne Fremmede mennesker vil ikke tenke at du er rar, man forstår at de som bruker rullestol trenger det, og rullestol er et hjelpemiddel som gjør livet enklere for vedkommende. Jeg bruker ikke rullestol men har andre hjelpemidler (dusjstol, arbeidsstol til kjøkkenet, rullator osv) og satt med de samme tankene som deg før jeg begynte. Ja i starten så gjemte jeg til og med hjelpemidlene mine om jeg fikk gjester, men da spilte jeg jo frisk og det var innmari tungt å aldri ha venner som forstod min situasjon bak fasaden, så jeg begynte å åpne meg mer. Nå har vennene mine god innsikt i hvordan sykdom jeg har og hva slags konsekvenser den gir, så om vi møtes ute tar de hensyn og spør om jeg vil sitte i stedet for å stå osv. Det er så godt å ha venner som vet, og som forstår, for da slipper man å spille, og bare føle seg hundre ganger sykere og utenfor/unormal/alene når man kommer hjem igjen og kollapser. Lykke til! Du kommer nok til å få et mye rikere liv med rullestol som gjør at du i stedet for å måtte si nei, kanskje kan gå ut allikevel fordi du har stolen som avlaster deg Anonymkode: b57fd...198 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2017 #8 Skrevet 30. juni 2017 Rullestol er kult. Jeg har faktisk fått prøvd en slik avansert elektrisk en og skulle ønske jeg hadde en selv! Det morsomste er å ta piruetter Jeg ville sagt fra på forhånd så folk ikke blir helt sjokkert når du kommer rullende. Noen trenger nok å vende seg til det og noen kanskje blir litt ukomfortable, det vet man jo aldri på forhånd. Men bare vær deg selv hele veien så går det nok helt fint. Gratulerer med ny stol og kjør nå endelig forsiktig! Anonymkode: 52ccb...19d
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2017 #9 Skrevet 30. juni 2017 Det er en del som ikke forstår at rullestol ikke nødvendigvis betyr at du ikke kann gå,hvis du skjønner. Ei venninne ble kalt nav svindler noen ganger fordi hun bruker rullestol men kan gå innimellom. Anonymkode: 22549...f17
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2017 #10 Skrevet 30. juni 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er en del som ikke forstår at rullestol ikke nødvendigvis betyr at du ikke kann gå,hvis du skjønner. Ei venninne ble kalt nav svindler noen ganger fordi hun bruker rullestol men kan gå innimellom. Anonymkode: 22549...f17 Det er jo ikke deres feil at de har så lav iq at de ikke makter å fatte hvorfor noen mennesker har rullestol. Noen folk er dumme, og det er ikke noe vits i å bli såret over, det er jo værst for de med lav intellegens. Tenk så lite de ellers greier å forstå av verden! Men kansje man kan prøve å forklare og se om de greier å forstå. Anonymkode: 4170b...2ee 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2017 #11 Skrevet 30. juni 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ble glad av å lese innlegget ditt Det er slik du beskriver, at jeg drømmer om at den skal endre livet mitt til det bedre. Min er manuell med hjelpemotor! Anonymkode: 40d2b...bbd Det er jo det beste for den kan du ta med deg i bil (antagelig må du få litt hjelp for det kan være litt tungt å løfte den inn i bil, og de første gangene kan det ta litt tid med demonteringen). Det eneste den ikke er så godt på er mye grus/sand, i skogen, på brostein (bruk god BH, for det rister!) og på T-banen fordi gapet og høydeforskjellen mellom perrong og toget er mange stedet for stor. En annen fordel med manuell stol er at du kan få vennene dine til å hjelpe deg ned fra høye fortau, eller få hjelp hvis det er ett eller to små trappetrinn (mens jeg som har en stor stol må kjøre tilbake og rundt). Du kommer jo opp i 9,9 km/t, så du kan "løpe" om kapp med vennene dine. Sistemann bort til den lyktestolpen der borte må kjøpe øl til alle sammen, eller noe sånt. Og så har du jo lov til å drikke og kjøre. Det er en vits som pleier å slå an. I fornøyelsesparker er vennene mine alltid veldig glad for stolen for da kan de feste vesker og jakker bakpå stolen, og så slipper vi ofte unna køen fordi rullestolinngangen til attraksjonene mange steder er en annen enn den vanlige. Det er virkelig bare positive ting med å ha en rullestol, men det er så klart naturlig å være litt nervøs første gang man bruker den. Den er jo veldig tydelig. Det er litt som når man får briller for første gang, de sitter jo midt i fjeset og er veldig tydelige, men man venner seg fort til det og etter ganske kort tid vil man plutselig synes personen ser rar ut uten brillene. Anonymkode: 02df9...915 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2017 #12 Skrevet 30. juni 2017 Jeg brukte rullestol en periode. Har MS og et attakk var så ille at beina mine sluttet å virke for en stund. Jeg opplevde ingenting negativt den stunden jeg måtte bruke det. Selvsagt vil man jo helst slippe, men alternativet var å ligge i senga hjemme. Venner og bekjente forstod, men så var det vel inneforstått med hvorfor det var sånn. Lykke til, TS! Anonymkode: 7b531...c4d
Supernova17 Skrevet 30. juni 2017 #13 Skrevet 30. juni 2017 Jeg er mye sammen med mennesker i rullestol og jeg tar hensyn uten å vise det tydelig. For eksempel tar jeg dem med til steder med heis og hvor det går an å kjøre. Jeg har fått klar beskjed om at de ikke vil bli behandlet annerledes enn før og heller ikke annerledes enn andre mennesker - og det respekterer jeg. Du er jo fortsatt helt oppegående og vil ikke bli behandlet som du er lam i hele kroppen? Kanskje du bør gi beskjed til dine nærmeste og si hvordan du vil ha det? Så slipper de å få sjokk og stille mange spørsmål. Du kan heller gi beskjed når du vil ha hjelp? Da slipper det å bli mye masing. Det er i alle fall min erfaring.
emilie123 Skrevet 30. juni 2017 #14 Skrevet 30. juni 2017 Har en venninne som av og til bruker rullestol. Det er ikke noe problem, heller motsatt, da kan vi både være lenger ute og vi når over større områder. Ville vel kanskje sagt til de nærmeste vennene mine at jeg skulle få rullestol.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå