Christiane_W Skrevet 29. juni 2017 #1 Skrevet 29. juni 2017 For et par år siden kjøpte mannen og jeg en prosjektert leilighet i Drammen sentrum som en investering. Prosjektet er i disse dager i ferd med å bli ferdigstilt og vi overtok leiligheten vår for en drøy måned siden og har "gleden" av å være på fellesmail lista i sameiet. To spørsmål melder seg seg stadig: Kan man ikke forvente at folk som legger fra fire til 12 millioner på bordet for en leilighet setter seg litt inn i hva som rører seg i nabolaget den ligger i? Og hvorfor i alle dager velger de å bosette seg midt i sentrum (vi snakker så sentralt det kan bli i Drammen) om de ikke tolerer at det er utesteder etc. som genererer noe støy i nærheten? Flere beboere klager over at soveromsvinduene deres vender mot Pavarotti, et utested som har eksistert i snart 30(!) år, og mener kommunen og utbygger burde ta grep så de ikke får ødelagt nattesøvnen sin. Det har også vært klager over at det er mye folk i "gågata" som snakker høyt og mye, spesielt på lørdager, og at de hører bassen fra konsertstedet Buddy Scene når det skjer noe der. I dag dukket det opp en artikkel i lokalavisa Drammens Tidende om at utestedet Huset Pub frykter konkurs og har sagt opp flere ansatte etter at kommunen har gitt dem strenge støyrestriksjoner etter gjentatte naboklager. Disse naboklagene kommer fra folk som har kjøpt leiligheter over puben i nyere tid. Puben har eksistert i omtrent 20 år. Nok en gang stiller jeg meg spørsmålet; hvorfor setter ikke folk seg inn i hva som rører seg i nabolaget de flytter til? Og hvordan kan det komme som en overraskelse at man har kjøpt leilighet over en pub når den har vært der i to tiår? 32
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2017 #2 Skrevet 29. juni 2017 Man kan vel heller spørre om hvorfor de bygger leiligheter over og ved siden av utesteder. Personlig skjønner jeg ikke at det finnes noen som har lyst å bo ved siden av et utested, med mindre de jobber natt hele tiden selv og ikke er hjemme for å sove på kvelds/nattestid... Anonymkode: 09fdc...100 5
Tillion Skrevet 30. juni 2017 #3 Skrevet 30. juni 2017 (endret) Kan det være beboerne faktisk har et poeng? Høres nesten ut som det er dårlig lydisolering ift. beliggenheten, hvis til og med prat i gatene føles så påtrengende. Uansett leit om utestedene får skylda. Endret 30. juni 2017 av Tillion 6
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2017 #4 Skrevet 30. juni 2017 6 timer siden, Tillion skrev: Kan det være beboerne faktisk har et poeng? Høres nesten ut som det er dårlig lydisolering ift. beliggenheten, hvis til og med prat i gatene føles så påtrengende. Uansett leit om utestedene får skylda. Men beboerne klager jo ikke på dårlig lydisolering, de klager på støyen fra vanlig byliv som man faktisk må kunne forvente når man velger å bosette seg slik. Skulle de hatt noe poeng burde de altså klaget på lydisoleringen, men det gjør de altså ikke. Anonymkode: 9058d...f19 9
Fru Uperfekt Skrevet 30. juni 2017 #5 Skrevet 30. juni 2017 8 timer siden, Christiane_W skrev: For et par år siden kjøpte mannen og jeg en prosjektert leilighet i Drammen sentrum som en investering. Prosjektet er i disse dager i ferd med å bli ferdigstilt og vi overtok leiligheten vår for en drøy måned siden og har "gleden" av å være på fellesmail lista i sameiet. To spørsmål melder seg seg stadig: Kan man ikke forvente at folk som legger fra fire til 12 millioner på bordet for en leilighet setter seg litt inn i hva som rører seg i nabolaget den ligger i? Og hvorfor i alle dager velger de å bosette seg midt i sentrum (vi snakker så sentralt det kan bli i Drammen) om de ikke tolerer at det er utesteder etc. som genererer noe støy i nærheten? Flere beboere klager over at soveromsvinduene deres vender mot Pavarotti, et utested som har eksistert i snart 30(!) år, og mener kommunen og utbygger burde ta grep så de ikke får ødelagt nattesøvnen sin. Det har også vært klager over at det er mye folk i "gågata" som snakker høyt og mye, spesielt på lørdager, og at de hører bassen fra konsertstedet Buddy Scene når det skjer noe der. I dag dukket det opp en artikkel i lokalavisa Drammens Tidende om at utestedet Huset Pub frykter konkurs og har sagt opp flere ansatte etter at kommunen har gitt dem strenge støyrestriksjoner etter gjentatte naboklager. Disse naboklagene kommer fra folk som har kjøpt leiligheter over puben i nyere tid. Puben har eksistert i omtrent 20 år. Nok en gang stiller jeg meg spørsmålet; hvorfor setter ikke folk seg inn i hva som rører seg i nabolaget de flytter til? Og hvordan kan det komme som en overraskelse at man har kjøpt leilighet over en pub når den har vært der i to tiår? Har bodd midt i Bergen sentrum og forundret meg av naboer som dine. Bosetter man seg midt i en by så må en tåle normal støy, og det du beskriver her anser jeg som innenfor normalen. Vil en ha ro så bosetter man seg andre steder enn i sentrum. 10
Christiane_W Skrevet 30. juni 2017 Forfatter #6 Skrevet 30. juni 2017 48 minutter siden, Fru Uperfekt skrev: Har bodd midt i Bergen sentrum og forundret meg av naboer som dine. Bosetter man seg midt i en by så må en tåle normal støy, og det du beskriver her anser jeg som innenfor normalen. Vil en ha ro så bosetter man seg andre steder enn i sentrum. Nettopp! Når man velger å bosette seg midt i sentrum kan man ikke regne med ro døgnet rundt. Man må faktisk ta med i beregningen at det er liv i byen og den "støyen" det medfører. Om man ikke tolererer støy og ønsker ro rundt seg er sentrum helt feil - og i Drammen finnes det faktisk stille og rolige områder med kort gangavstand til sentrum. Bor man der kan man oppsøke sentrumslivet når man ønsker. Selv har vi bygd hus og bosatt oss utenfor byen, nettopp fordi vi ønsker ro rundt oss hjemme i en ellers hektisk hverdag. Leiligheten i sentrum skal leies ut, vi kunne aldri tenke oss å bosette oss så midt i smørøyet. Det er et bevisst valg vi har tatt, vi har blitt så voksne at vi ikke har behov for å bo i tøffelavstand til puben. Jeg synes det er veldig merkelig (og ganske sløvt) at folk ikke setter seg bedre inn i hva som rører seg i området der de velger å bosette seg før de kjøper bolig - det er jo faktisk den største investeringen i de fleste av oss gjør. Hva tenker man når man kjøper leilighet midt i kjernen av både handel og uteliv hvor soveromsvinduet vender ut mot et av byens eldste og mest veletablerte utestedene i byen samt et par av nyere dato som også er godt besøkt (et område hvor det stort sett alltid er liv til langt på natt i helgene) om man er sensitiv for støy og ønsker ro? Det blir i alle fall bare dumt å sende ut sutrete fellesmailer til alle i sameiet der man mener det er skandaløst at arkitekt(!) og utbygger har lagt et leilighetsbygg i et område med både utesteder, handel og annet som er til sjenanse for beboerne. Det er jo bare helt idiotisk! 5
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2017 #7 Skrevet 30. juni 2017 Det er så mange kravstore og egoistiske folk for tida. Jeg er enig med deg. Hvis man må ha ro bosetter man seg vel ikke midt i byen! De samme folkene kommer sikkert til å være de første som klager hvis utested etter utested må legge ned og det blir for stille og rolig i byen... Vi bor på landet. Her er problemet folk som flytter ut av byen for å bo i landlig idyll og kjøpe økologisk mat rett fra bonden. De vil gjerne ha det nevnte, men de holder ikke ut støy og lukt fra gårdsdriften og klager til kommunen. Resultatet er at stadig flere bønder gir opp levebrødet og flytter til byen. Anonymkode: b2eae...f38 9
Gjest chisandra Skrevet 30. juni 2017 #8 Skrevet 30. juni 2017 Er akkurat det samme andre veien - folk flytter ut på landet og irriterer seg over bønder og traktorkjøring
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2017 #9 Skrevet 30. juni 2017 Godt spørsmål, vi har det samme hos oss. I utkanten av sentrum i en større norsk by. Ikke diskusjon på fellesmail, men i styremøter og generalforsamling kommer det tydelig frem at noen klager på at det er så "mye støy". Vel, no shit. For det første er det faktisk ikke så mye støy som det ellers er i tilsvarende områder i andre bydeler i samme avstand til sentrum, for det andre er det faktisk i utkanten av sentrum i en av Norges største byer. Ønsker man seg mer ro, så får man heller flytte til en av de ennå mer litt roligere drabantbyene som ligger rundt, der kan man attpåtil få en vesentlig større leilighet til omtrent samme sum som en mindre en der jeg bor. Anonymkode: 2b1e7...236 4
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2017 #10 Skrevet 30. juni 2017 Ønsker man ikke støy, så bor man i enebolig i et rolig område. Disse velger å bo i byn for å kunne ha korte avstander til jobb og liv og løye. Helt til de skal slappe av selv. Da er det gale at man kan høre naboen eller kjenne røyklukten til han under. Og puben man kunne spasere drita full hjem fra på fredag, er ikke fullt så gøy på lørdag når man bare vil begrave seg under dyna. Og så har vi de som jobber turnus og klager på at de kan høre naboungene på ettermiddagen når de har sovetiden sin Anonymkode: b1762...698 5
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2017 #11 Skrevet 30. juni 2017 Helt enig. Jeg kan ikke fatte og begripe at leilighetene på Tjuvholmen er så sinnsykt dyre. Det er jo konstant støy der. Hele døgnet. Og ikke har de sol på terrassene sine heller, de som ikke bor langs vannet. Kunne aldri tenkt meg å bo der. Eller Sørenga hvor det skal 50.000 å bade om sommern. Liker meg i litt stille sentrumsnære gater i steden. Anonymkode: 79864...e39 5
Gjest Emera Skrevet 30. juni 2017 #12 Skrevet 30. juni 2017 Jeg ser det samme her i byen. Nå settes det opp mange bygg med butikklokaler på bakkenivå og leiligheter oppover. De bygges naturlig nok i de mest trafikkerte områdene, og gjerne ved store veikryss. Så flytter det inn folk, da, og etter en stund kommer "til salgs-" plakatene opp. For da har det blitt for støyende. Jeg tror mange lar seg besnære av annonsene for disse boligene. De framhever selvsagt kun det positive (heter noe med -hage, nytt og flott, høy standard, sentralt, nære butikker osv.), og unnlater helt å nevne at bygget står rett ved en av byens travleste veier. Men enig, det er helt utrolig at kjøperne ikke ser lenger enn til annonsene. Når jeg går forbi slike byggeplasser tenker jeg at her ville jeg aldri bodd! Det er jo temmelig åpenbart at når trafikken drønner forbi før bygget er ferdig og luften er tett av eksos, så vil det være sånn senere også.
Puny Skrevet 30. juni 2017 #13 Skrevet 30. juni 2017 Det er jo et spørsmål om hva slags by/sentrum man ønsker seg da. Man må ta et lokalpolitisk valg, ønsker man et sentrum som er ribbet for barnefamilier og kun har kontorer og utesteder, typ Kvadraturen i Oslo ( i hvert fall for et par år siden) , eller ønsker man å tilrettelegge for en sameksistens av leiligheter og utesteder. Løkka i Oslo har jo greid å løse dette ganske greit, med strenge restriksjoner for hvor lenge utestedene kan ha uteservering for eksempel. 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2017 #14 Skrevet 30. juni 2017 18 timer siden, Christiane_W skrev: For et par år siden kjøpte mannen og jeg en prosjektert leilighet i Drammen sentrum som en investering. Prosjektet er i disse dager i ferd med å bli ferdigstilt og vi overtok leiligheten vår for en drøy måned siden og har "gleden" av å være på fellesmail lista i sameiet. To spørsmål melder seg seg stadig: Kan man ikke forvente at folk som legger fra fire til 12 millioner på bordet for en leilighet setter seg litt inn i hva som rører seg i nabolaget den ligger i? Og hvorfor i alle dager velger de å bosette seg midt i sentrum (vi snakker så sentralt det kan bli i Drammen) om de ikke tolerer at det er utesteder etc. som genererer noe støy i nærheten? Flere beboere klager over at soveromsvinduene deres vender mot Pavarotti, et utested som har eksistert i snart 30(!) år, og mener kommunen og utbygger burde ta grep så de ikke får ødelagt nattesøvnen sin. Det har også vært klager over at det er mye folk i "gågata" som snakker høyt og mye, spesielt på lørdager, og at de hører bassen fra konsertstedet Buddy Scene når det skjer noe der. I dag dukket det opp en artikkel i lokalavisa Drammens Tidende om at utestedet Huset Pub frykter konkurs og har sagt opp flere ansatte etter at kommunen har gitt dem strenge støyrestriksjoner etter gjentatte naboklager. Disse naboklagene kommer fra folk som har kjøpt leiligheter over puben i nyere tid. Puben har eksistert i omtrent 20 år. Nok en gang stiller jeg meg spørsmålet; hvorfor setter ikke folk seg inn i hva som rører seg i nabolaget de flytter til? Og hvordan kan det komme som en overraskelse at man har kjøpt leilighet over en pub når den har vært der i to tiår? Uten å kjenne det omtalte området, så vil vil uttale meg generelt. Noen er helttidsklagere og klager over alt mulig, med dels grunn dels ubegrunnet. Jo mer pengestrek en person er desto mer mener enkelte at de kan råde over det meste. Dette er bare å lukke øyne og ører for og la de styre på. Anonymkode: ce81a...9fa 4
Christiane_W Skrevet 30. juni 2017 Forfatter #15 Skrevet 30. juni 2017 1 time siden, Puny skrev: Det er jo et spørsmål om hva slags by/sentrum man ønsker seg da. Man må ta et lokalpolitisk valg, ønsker man et sentrum som er ribbet for barnefamilier og kun har kontorer og utesteder, typ Kvadraturen i Oslo ( i hvert fall for et par år siden) , eller ønsker man å tilrettelegge for en sameksistens av leiligheter og utesteder. Løkka i Oslo har jo greid å løse dette ganske greit, med strenge restriksjoner for hvor lenge utestedene kan ha uteservering for eksempel. I Drammen har de lagt opp til sameksistens i enkelte områder, f.eks. Union Brygge. Der må utestedene stenge uteserveringen senest kl. 23:00 og de fleste stedene har vel kun skjenkeløyve til midnatt. Unntaket er Papirhuset som ligger i et forretningsbygg et lite stykke fra boligene i området, de får skjenke til klokka tre på natta (innendørs), men de holder vel kun åpent så lenge fredag og lørdag. Huset Pub (som jeg skrev om i førsteinnlegget) er en nabolagspub i et boligområde og må stenge dørene kl. 23:00. De har siste servering av alkohol kl. 22:30, så det er ikke sånn at de holder på hele natta lang. Sameiet vi har leilighet i ligger midt i sentrum og det er nok ikke barnefamilier som er målgruppen - det er ikke akkurat et barne-/familievennlig område. 2
Christiane_W Skrevet 30. juni 2017 Forfatter #16 Skrevet 30. juni 2017 Jeg synes forresten det er stor forskjell på at man kjøper en leilighet i et nybygg med tomme forretningslokaler på bakkeplan og reagerer om det blir snakk om å leie ut et av dem til et utested i stedet for butikker som man ble forespeilet og at man kjøper leilighet over et utested som har ligget der i årevis og klager over støyen. I førstnevnte scenario kunne nok jeg også stått "på barrikadene" og protestert, men når man velger å kjøpe bolig over et eksisterende utested synes jeg det er helt på trynet å gå til krig mot stedet og gjøre alt man kan for å få det stengt pga at man ikke takler støyen. 3
Belima Skrevet 30. juni 2017 #17 Skrevet 30. juni 2017 Bor midt i byen her jeg bor. Jeg tåler støy om natta også, men lurer på hvorfor arkitekter ikke legger sovermmene inn mot bakgården når det er mulig. De fleste bygårdene her jeg bor av nyere dato har soverommene ut mot gata og resten inn mot bakgårdene. 5
Gjest NotNaomi Skrevet 1. juli 2017 #18 Skrevet 1. juli 2017 Klart en må regne med lyden av liv i en by! En blir både vant til det og glad i det om en skjønner hva en flytter til. Og det bør en jo skjønne.
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2017 #19 Skrevet 1. juli 2017 De har ikke befaring området før bygging Føler seg rett til å klage Verden er til for de Samme ser du her på kg. Folk kjøper seg leilighet i blokk. Så får de barn,da skal alle naboer innrette seg etter de. De klager på lyder pga dårlig isolering. Bygg hytte i skogen.... Anonymkode: e0de6...87a 1
Polly Ester Skrevet 1. juli 2017 #20 Skrevet 1. juli 2017 Nå ser det jo ut som Pavarotti skal stenge pga kunder som klager på hjemmelaget saus, så da slipper de sure naboene kunder derifra i hvert fall. Ellers er jeg veldig enig med deg; man flytter ikke til sentrum når man vet at det er liv der i helgene til ganske seint på natta. Og nå som det er så fint vær også. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå