AnonymBruker Skrevet 29. juni 2017 #1 Skrevet 29. juni 2017 Passer du vekten ved å telle kalorier eller passer på hva du spiser? Vet ikke om jeg i det hele tatt får "lov" til å skrive denne posten mtp hvor nazi reglene her inne har blitt. Så må først presisere at jeg ikke har spiseforstyrrelser eller et problemfylt forhold til mat og kropp. Jeg har vært tynn hele livet, spist hva jeg ville men ikke store mengder. Veide meg sjeldent, men hver gang jeg veide fra tenårene til midten av tjueårene så veide jeg det samme, sikkert ikke lov å skrive hvor mye, men det var i grenseland mellom normalvekt og undervekt. Så begynte jeg å legge på meg uten at jeg endret kosthold og treningsregime, og nå veier jeg en del kg mer, men er fortsatt slank. Vet ikke helt hvordan jeg skal gripe fatt i det. Tenke at "det er bare normal vektøkning som kommer med alderen" eller ta noen grep. Jeg føler jeg spiser sunt! Mye grønnsaker og god mat, ikke store mengder, men skeier ut i helgene med digg og øl. Men ikke mer enn vanlig. Føler jeg kanskje burde begynne å få oversikt over hvor mye kcal jeg spiser, men syns det høres så styrete ut. Pluss, vet ikke om man kan bli forstyrret av å telle kalorier? Anonymkode: eb1f8...1c4
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2017 #2 Skrevet 29. juni 2017 For å si det enkelt; jeg må ikke telle kalorier for å være normalvektig. Jeg må telle kalorier for å være så slank jeg helst vil være. Jeg har gode kostholdsvaner hjemmefra, overspiser ikke og trener jevnlig, så det å være normaltvektig har aldri vært et problem for meg. Jeg kan også "skeie ut" og holde en normal vekt. I tenårene og starten av tyveårene har jeg riktignok vært veldig slank, av typen lavere enden av BMI. Skal jeg være der nå (27), så må jeg jobbe for det - hardt. Teller kalorier, og nei, det er godt mulig at det ikke er sunt. Jeg har dog ikke problemer med å slutte i perioder. Anonymkode: 8b235...969 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2017 #3 Skrevet 29. juni 2017 Hvis du fortsatt er slank og normalvektig er det jo ikke noe å gripe fatt i! Kroppen utvikler seg og du er nå en voksen kvinne mann med tilhørende kropp. Normal telling av kalorier fører ikke til at man blir forstyrret. Hvis du er bekymret for det er du nok i faresonen og bør snakke med lege eller andre før du begynner å endre kostholdet. Anonymkode: 80058...628 3
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2017 #4 Skrevet 29. juni 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvis du fortsatt er slank og normalvektig er det jo ikke noe å gripe fatt i! Kroppen utvikler seg og du er nå en voksen kvinne mann med tilhørende kropp. Normal telling av kalorier fører ikke til at man blir forstyrret. Hvis du er bekymret for det er du nok i faresonen og bør snakke med lege eller andre før du begynner å endre kostholdet. Anonymkode: 80058...628 Jeg spør om råd og erfaringer. Er ikke i noen "faresone". Hva gjør du selv da? Spiser det du vil? Anonymkode: eb1f8...1c4 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2017 #5 Skrevet 29. juni 2017 Nei. Kroppen har en utrolig evne til å regulere inntak etter bruken av kalorier, så det trenger jeg ikke tenke på. Jeg spiser når jeg er sulten og spiser til jeg er passe mett. Jeg er ikke tynn, men slank og muskuløs. Inntaket av godteri reguleres naturlig etter det jeg har lyst på. Ofte har jeg mer lyst på en brødskive enn snacks. Har veldig lite søtsug, og det er naturlig siden jeg spiser meg mett på vanlig mat og har et sunt kosthold. Anonymkode: 62cc6...21b 3
exictence Skrevet 29. juni 2017 #6 Skrevet 29. juni 2017 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Passer du vekten ved å telle kalorier eller passer på hva du spiser? Anonymkode: eb1f8...1c4 Ja. Teller ikke nøyaktige kalorier, men sånn noen lunde, og passer på at vekten er stabil. Legger jeg på meg litt, passer jeg på å spise litt mindre de kommende dagene til jeg har den vekten jeg er fornøyd med og vil ligge på. 1
pepsimaxtakk Skrevet 29. juni 2017 #7 Skrevet 29. juni 2017 Du blir ikke automatisk forstyrret av å telle kalorier. En SF er noe en er disponert for, det ligger svært ofte en sårbarhet i de som blir syke. Jeg tenker at det er ikke noe problem å telle innimellom for å sjekke at man ligger innenfor målene sine, men jeg vil ikke anbefale å telle hver dag. Det kan fort bli litt stress 2
Gjest morhjertegod Skrevet 29. juni 2017 #8 Skrevet 29. juni 2017 (endret) Om du er normalvektig, så hold deg unna slankekurer og dietter. Jeg spiser stort sett hva jeg ønsker, men prøver tenke på hva kroppen trenger, hva har den godt av. Så jeg er bevist på hva jeg putter i meg, men ikke fanatisk. Så jeg tror at man kommer langt med å tenke seg om, som at halve middagen bør bestå av grønnsaker feks. Nå skal de sies at jeg aldri har tellet kallorier, alle har jo forskjellig forbrenning og hva man kan unne seg, men bli besvist uten å sulte deg. Endret 29. juni 2017 av morhjertegod
skruf Skrevet 29. juni 2017 #9 Skrevet 29. juni 2017 Jeg teller ikke kalorier, men er relativt bevist på hva jeg putter i meg i løpet av dagen. Opptatt av at kroppen skal få de næringsstoffene den trenger, et variert kosthold. Spiser sunt, men passer på å ikke være helt nazi. Er derimot nøye på å ikke spise snop i ukedagene, men det er for å følge samme regelen som jentungen har med godteri på lørdager. Brus drikkes sjeldent, går i vann, funlight og kaffe. Greit å være litt bevist på flytende kalorier. Vi bruker heller ikke magre produkter. Kroppen trenger fett, og fett metter. Er oppvokst med et sunt kosthold, og det videreførte jeg da jeg flyttet for meg selv. Jeg har også alltid hatt i bakhodet at jeg vil ikke at døtrene mine skal vokse opp med ei mor som konstant teller kalorier, jeg ønsker ikke at de skal få et anstrengt forhold til mat. Har alltid vært slank, men før jeg fylte 30 så var jeg vel mere på en undervektig bmi. Etter jeg ble 30 så merket jeg at kroppen endret seg og jeg la lettere på meg, men for min del så var det greit siden jeg har slitt litt med å få vekten opp. Men jeg kan ikke fråtse uhemmet, da fyker nok vekten i været.
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2017 #10 Skrevet 29. juni 2017 Jeg er i helt samme situasjon som deg, bortsett fra at jeg ikke har begynt å legge på meg enda. Naturlig tynn og har aldri måtte tenke over hva jeg spiser. Du kan selvsagt laste ned f.eks lifesum og sjekke hvor mange kcal du spiser over en periode, sånn at du vet hva du spiser. Hvis du spiser "mer enn du burde" kan du jo evt. gjøre noen små endringer og se om vekta går ned igjen. Eller trene mer selvsagt. Mest sannsynlig er det bare forbrenningen som har gått litt ned, så du kan ikke lenger spise hva du vil uten å legge på deg. Helt normalt, og det skjer sikkert meg også snart. Det skader ikke å ha en viss oversikt, men ikke bli helt opphengt i de kaloriene Anonymkode: 39488...ada
Lill3My Skrevet 29. juni 2017 #11 Skrevet 29. juni 2017 Du kan teste ut appen Myfitnesspall og loggføre det så du spiser i en uke slik at du oppdager eventuelle kalorimeter du ellers ikke ville tenkt over. Anbefaler ikke å loggføre mat for evig og alltid med ved å gjøre den en ukes tid får du et solid innblikk i hva maten din består av. Kanskje oppdager du også at du feks ligger høyt på karbohydrater og fett og for lavt på protein, da kan du med enkle grep justere dette litt i tiden fremover
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2017 #12 Skrevet 29. juni 2017 Jeg har aldri tenkt over kalorier eller telt kalorier. Jeg spiser sunne ting, og usunne ting hver eneste dag, men jeg hater bli for mett så jeg overspiser aldri og er i aktivitet hver dag. Jeg spiser absolutt ikke mindre med alderen, kanskje faktisk litt mer. Hatt stabil vekt siden jeg var tenåring og er i 30 årene nå. Anonymkode: 881ad...72f 1
Inwe Skrevet 30. juni 2017 #13 Skrevet 30. juni 2017 Nei, men jeg vet ca hva jeg får i meg. Nå driver jeg å strammer opp litt og spiser deretter, i andre perioder spiser jeg akkurat det jeg vil når jeg vil. Nå er både jeg og min samboer interessert i trening og kosthold, han er veltrent og jeg er normalvektig. Forbrenningen din forandres i løpet av livet, det er nok derfor du plutselig har gått opp uten å forandre noe særlig. Ikke begynn å tell kalorier, det holder somregel å endre noen småting også er du tilbake der du var.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2017 #14 Skrevet 30. juni 2017 Trenger ikke passe meg, men jeg merker at kroppen regulerer dette selv. Spiser jeg mye en dag, så har jeg mindre matlyst og er mer mett neste dag. Spiser jeg noe med mye kalorier, spiser jeg mindre posjoner av annen mat den dagen. Jeg trener ikke Anonymkode: 4c31b...682
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2017 #15 Skrevet 30. juni 2017 Antar jeg kvalifiserer som temmelig normalvektig med min BMI på 22. Jeg passer på hva jeg spiser. Jeg spiser ikke en hel masse tomme kalorier i tillegg til det jeg egentlig trenger. Det vil si at jeg i det daglige forsøker å unngå å spise noe utover mine faste 3-4 måltider hver dag. Det vil si at jeg (stort sett) unngår is, kake, godteri, brus med sukker, kaffedrikker med sukker, tar meg ikke en håndfull nøtter mens jeg lager middag, lager ikke snacks på kvelden i helgene i tillegg til middag, kjøper ikke en sjokolade i butikken hvis jeg er småsulten osv. osv. Spiser selvfølgelig disse tingene hvis jeg f.eks. er i selskap, men ikke dag og ikke jevnlig. Dager jeg trener spiser jeg mer, men prioriterer også da mat jeg blir mett av. Anonymkode: 3e6cb...479
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå