peraspera Skrevet 29. juni 2017 #1 Skrevet 29. juni 2017 Hei! Nå er jo søknadsfristen for høyere utdanning rett rundt hjørnet, og jeg sliter veldig med å velge mellom Oslo og Bergen. Skal gå medisin, og har hørt mye forskjellig om de ulike byene. Har hørt at det er mer "status" å studere medisin i Oslo enn Bergen, noe som gjør at jeg trekkes mot Oslo. Har også litt familie i Oslo, mens Bergen er helt ukjent terreng. På den andre siden sies det jo Oslo er en dårlig studentby mens Bergen har veldig godt student miljø. Er dette tilfellet eller er det litt overdrevet? Gjerne del erfaringene deres fra begge stedene!
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2017 #2 Skrevet 29. juni 2017 Det regner hele tiden i Bergen. Jeg hadde blitt deprimert. Anonymkode: 2bd98...87e 1
xoxolol Skrevet 29. juni 2017 #3 Skrevet 29. juni 2017 Her tenker jeg at det er mange faktorer som spiller inn. Jeg er selv fra Oslo, men studerer i Bergen. Oslo er en fantastisk flott by med mye å by på! Været er også definitivt mye bedre enn i Bergen. Det skal likevel sies at det er tøft å være student her. Bolig- og leiemarkedet er mye dyrere og sprengt kapasitetsmessig, jobbmarkedet er hardere og det er "mindre" tilbud rettet kun mot studentene. I form av kulturelle tilbud stiller muligens Oslo og Bergen likt, men det blir mer intimt i Bergen, grunnet færre mennesker. Dersom du er interessert i uteliv, så er det store forskjeller mellom Oslo og Bergen. Oslo er større og har flere utesteder, men Bergen har et vel så godt tilbud og langt biligere priser (samt at det er gratis å komme inn på alle steder), da de retter seg mer mot studentene (typ 29 kr ølen på torsdager). Sosialt er det tøft å komme inn i et miljø i Oslo dersom du ikke kjenner noen. Dette er fordi mange av studentene har et nettverk fra før av og ikke "trenger" like mange nye venner, så her må man selv ta mye initiativ og melde seg inn i foreninger. I Bergen er det ikke det samme omfanget, da det er MANGE som flytter dit fra østlandet. Videre har jeg hørt (vet ikke om det stemmer) at fadderukene prioriteres mer i Bergen og fadderuken er på mange måter en folkefest i byen, da sentrumet og utestedene er svært sentralisert (det er virkelig gøy å være med på). Jeg elsker Oslo, men fy søren - det er fantastisk å være student i Bergen altså. 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2017 #4 Skrevet 29. juni 2017 Nei, det er ikke mer status å studere i Oslo. Når du er ferdigutdannet betyr ikke dette en døyt uansett. Man hører mye dårlig om studentmiljøet i Oslo, men akkurat når det gjelder medisinstudiet er det ganske annerledes. Kullene på medisin, uansett hvor du studerer i Norge, er generelt veldig sammensveiset og det er mange muligheter for å engasjere seg i foreninger. Har du kikket på studiemodellene? Er det noe du liker bedre/dårligere med den ene studiemodellen? Anonymkode: 1bc8e...5c4
peraspera Skrevet 29. juni 2017 Forfatter #5 Skrevet 29. juni 2017 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er ikke mer status å studere i Oslo. Når du er ferdigutdannet betyr ikke dette en døyt uansett. Man hører mye dårlig om studentmiljøet i Oslo, men akkurat når det gjelder medisinstudiet er det ganske annerledes. Kullene på medisin, uansett hvor du studerer i Norge, er generelt veldig sammensveiset og det er mange muligheter for å engasjere seg i foreninger. Har du kikket på studiemodellene? Er det noe du liker bedre/dårligere med den ene studiemodellen? Anonymkode: 1bc8e...5c4 Nå som studiet i Oslo har fått karakterer og i større grad er delt opp i moduler virker begge studiestedene greie med tanke på oppbyggingen. Dog mulig at forskjellene er større enn det jeg har fått inntrykk av
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2017 #6 Skrevet 29. juni 2017 Det er definitivt mer status å ha gått studiet i Oslo. Vergen som studentby syntes jeg var ganske oppskrytt, Trondheim er bra studentby, Oslo og Bergen er ca det samme... Anonymkode: 2493d...180 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2017 #7 Skrevet 29. juni 2017 Som medisinstudent kommer du til å være såpass isolert oppe på Gaustad at "Oslo er en dårlig studieby" ikke kommer til å spille noen som helst rolle. Mange medisinstudenter kommer fra Oslo, men det er også mange som kommer fra resten av landet, og på grunn av at det er ganske mye obligatorisk undervisning blir det sånn at alle kjenner alle. Det skjer mye sosialt også, både når det gjelder festing, idrett, kor etc. Anonymkode: 386a1...421 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå