Gjest sint Skrevet 6. januar 2005 #1 Skrevet 6. januar 2005 Først klager man og skriker etter listene og at de må offentliggjøres selv om de ikke er ferdig gjennomarbeidet. Så når man har mast dem til seg klager man på at de ikke er riktige. Og vi klager for at det er langt færre døde og savnede enn først fryktet. Og det er mye hets for at tragedien er "blåst opp" for mye. Ikke forstår jeg hvordan at flere hundre tusen døde kan blåses opp for mye... Det var riktignok ikke stor prosent nordmenn blant de døde, men mennesker av andre nasjonaliteter kan da også ha en verdi? Nå er hovedfokus alt som er feil og hvem som gjorde feil. Flere som var der nede eller hadde slekt og venner der nede klager på at ikke norske myndigheter ordnet med bopel og fly hjem fortere, at myndighetene ikke laget sentere for pårørende der nede fort nok og hjalp bedre til med leting etter savnede. Selvfølgelig ville det ideelle vært om hver berørt/pårørende fikk en personlig kontakt fra myndighetene som ordnet alt praktisk for dem, men hallo - dette er en katastrofe av dimensjoner, det er ingen som har vært borti lignende og det er ingen som har visst hva som trengs! Om politiet eller UD eller KRIPOS skrev feil navn på listen er vel ikke så nøye? Det er jo ganske kjapt og greit å ringe og be dem stryke navn som er feil? Hvorfor ikke gi litt slack, ha fokus på den pågående katastrofen og hjelp til de som lider og så kan man ta en rasjonell evaluering av hva som kunne vært gjort bedre i etterkant? Jeg skammer meg på vegne av Norge og nordmenn: En nasjon av klagere som syter fordi det ikke var så mange døde som forventet, går i staver fordi navnet deres står på en liste som hele tiden har blitt fremholdt som usikker og med mange feil. Skammer meg...
Gjest StoreSky Skrevet 6. januar 2005 #3 Skrevet 6. januar 2005 ..spes det med at folk er "skuffet" (?) over at det heldigvis ikke var flere nordmenn som er døde/savnet. 150 000 døde mennesker er da vitterlig en katastrofe!!
Superlammet Skrevet 6. januar 2005 #4 Skrevet 6. januar 2005 Helt enig! Jeg kan forstå at endel av de som ble satt opp på savnet listen uten grunn er frustrerte, men jeg synes det er direkte uforskammet å gå ut i media med det! Det virker som om de er utakknemlige for livet, ja også selv om de ikke befant seg i katastrofeområdet. Jeg synes det virker noget egoistisk å dermed klage på at lista er feil. Hva med pårørende som ikke visste noe som helst? Pårørende er mer enn nær familie, men også venner og bekjente. Og det er ikke alltid venner og bekjente får beskjed i det hele tatt.
Center Skrevet 6. januar 2005 #5 Skrevet 6. januar 2005 Er faktisk ganske enig. Men så er det nå en gang sånn, at man kanskje reagerer annerledes under en slik katastrofe enn man kunne tenke seg på forhånd. Jeg forstår at man blir frustrert over at listene er feil, men man skal helt klart bare være takknemlig for at mange av de som stod der var i god behold. På den annen side hade det ikke kostet de ansvarlige så mye å ta en telefon til noen pårørende evnt for å sjekke opplysningene. Da hadde de kanskje unngått problemet. Og alle er vel enig i at selv om man ikke var forberedt på omfanget av katastrofen, så er det ting å lære av det som har skjedd. En evaluering er på sin plass, for man vet jo ikke om vi vil oppleve en tilsvarende katastrofe igjen. Selv om vi selvfølgelig ikke håper på det
Caramba Skrevet 6. januar 2005 #6 Skrevet 6. januar 2005 Det er ikke rart at det var mange feil på listene etter katastrofen. Det var mye kaos etter hendelsen, og det var sikkert ikke enkelt å kartlegge alle nordmenn i områdene. Jeg synes det var klokt å offentliggjøre en liste, selv om det inneholdt ufullstendige opplysninger. Da fikk man enkelt og greit sjekket ut folk som var i god behold. Nå vet man ganske godt hvem som faktisk er savnet, og kan konsentrere seg om å identifisere dem. Men en liten evaluering av UD og ambasadenes håndtering kan vel være på sin plass etter en sånn katastrofe. Slike ting kan skje igjen, og da håper jeg de norske myndigheteten i det aktuelle området er trenet til å takle uventede hendelser hvor nordmenn i området trenger bistand raskt. Man kan alltid bli bedre, og man lærer av erfaring.......
Gjest sint Skrevet 6. januar 2005 #7 Skrevet 6. januar 2005 Men en liten evaluering av UD og ambasadenes håndtering kan vel være på sin plass etter en sånn katastrofe. Slike ting kan skje igjen, og da håper jeg de norske myndigheteten i det aktuelle området er trenet til å takle uventede hendelser hvor nordmenn i området trenger bistand raskt. Man kan alltid bli bedre, og man lærer av erfaring....... Akkurat det jeg mener ETTER katastrofen kan man ta en rasjonell evaluering man kan dra nytte av. Ikke sånn som nå at man bruker veldig mye tid og ressurser på skittslenging mens folk dør for fote der nede på grunn av mangel på de mest elementære ting som vann, mat og tak over hodet. Hvis man nå kunne konsentrere seg om å få frem nødhjelp og hjelp til overlevende i stede for å sløse med tid og ressurser!
Superlammet Skrevet 6. januar 2005 #9 Skrevet 6. januar 2005 Bingo bingo! Godt poeng fra gjesten "sint". Her må man konsentrere seg om en ting av gangen, og huske at det var og er et evig kaos der nede. Feil på lista er bare bra, for da får man med sikkerhet fjernet de som er i live fra lista! Sverige, Danmark og Finland (for å bruke våre nærmeste naboer som eksempler) gjorde akkurat det samme!
Ottine Skrevet 6. januar 2005 #10 Skrevet 6. januar 2005 Helt enig med trådstarter - vi nordmenn eeelsker å klage og syte. Folk får komme seg opp av sofakroken, ta ansvar og få en jobb i UD, da, om de synes det er så ille! Makan!
Gjest Anonymous Skrevet 6. januar 2005 #11 Skrevet 6. januar 2005 Har dere noen gang hatt behov for hjelp og bistand fra myndigheter og hjelpeapparatet? Tror ikke disse alltid har så mye respekt for enkeltmennesker at det gjør noe!
Gjest sint Skrevet 6. januar 2005 #12 Skrevet 6. januar 2005 Har dere noen gang hatt behov for hjelp og bistand fra myndigheter og hjelpeapparatet? Tror ikke disse alltid har så mye respekt for enkeltmennesker at det gjør noe! Egosentrisk holdning igjen: Det er en katastrofe med flere hundre tusen døde, flere hundre tusen hjemløse uten mat og drikke eller mulighet til å skaffe seg det, og flere hundre tusen som har mistet familie og venner - skal man da bruke tid og penger på å ta seg av dem en etter en? Nei, da er det mest tjenelig for helheten å tenke mengde og handle deretter! DA kan man hjelpe mange, ikke ellers.
Gjest Anonymous Skrevet 6. januar 2005 #13 Skrevet 6. januar 2005 Egosentrisk holdning igjen: Det er en katastrofe med flere hundre tusen døde, flere hundre tusen hjemløse uten mat og drikke eller mulighet til å skaffe seg det, og flere hundre tusen som har mistet familie og venner - skal man da bruke tid og penger på å ta seg av dem en etter en? Nei, da er det mest tjenelig for helheten å tenke mengde og handle deretter! DA kan man hjelpe mange, ikke ellers. Jeg spurte om noen av dere hadde vært i deres sko????
Superlammet Skrevet 6. januar 2005 #15 Skrevet 6. januar 2005 Jeg spurte om noen av dere hadde vært i deres sko???? Her er det snakk om at nordmenn som er i live og trygt hjemme igjen klager over at de fortsatt sto på lista. Bedre med 10 for mye enn 1 for lite spør du meg.
Gjest Anonymous Skrevet 6. januar 2005 #16 Skrevet 6. januar 2005 Veldig enig med hovedinnlegger og mange andre her. Synes likevel vi skal ha en viss forståelse for at mennesker som har vært der nede, opplevd kaos og katastrofe på nært hold og sikkert er i sjokktilstand, føler at de ble overlatt til seg selv og skulle ønsket seg mer hjelp. Jeg er sikker på at mange som har vært i bilulykker kjefter opp eller slår til ambulansepersonalet også. Man er ikke seg selv i en slik saituasjon. Det som blir feil er at media lar disse menneskene komme så mye til orde, og tar deres "parti" i usaklig grad. Selvsagt trenger man en granskning og katastrofeberedskap. Men at lille Norge på andre siden av jorda skulle vært til stede umiddelbart og med masse personell er faktisk en umulighet. Er også glad noen tar opp det med å bli "skuffet" over at tallene over savnede nordmenn var lavere enn fryktet; jeg har også inntrykk av at meda selv presset regjering og UD til å oppgi svært usikre og varierende tall på et for tidlig tidspunkt. dessuten at media tross alt fråtset i og hauset opp disse høye tallene. Klart 1000 døde og mange barn gjør seg godt på forsidene, samme om tallene er sikre eller ei. Og når disse tallene - heldigvis og naturlig nok- viser seg å være lavere enn først fryktet, blir neste agenda å framstille vår utenrikspolitiske apparat som helt på bærtur. Men media - DE har ikke noe ansvar... Og enig i at vi må huske at de som er hardest rammet av katastrofen, og som sikkert heller ikke sitter på sikre lister over sine savnede, er landene i Sør-Øst-Asia. det er disse som må bygge opp igjen store områder og landsbyer/byer, blant annet. Men selvsagt blir man ekstra berørt når ens egne landsmenn er rammet... Kjente selv igjen et navn på savnetlista, heldigvis er det fjernet nå. Men når disse "personlige" følelsene velter opp bør en prøve å se katastrofen i perspektiv og ha solidaritet med flere medmennesker enn seg selv...
Ottine Skrevet 6. januar 2005 #17 Skrevet 6. januar 2005 Har dere noen gang hatt behov for hjelp og bistand fra myndigheter og hjelpeapparatet? Tror ikke disse alltid har så mye respekt for enkeltmennesker at det gjør noe! Ja, jeg har vært i en situasjon der jeg trengte mye hjelp fra det offentlige hjelpeapparatet. Synes hjelpen, støtten og omtanken vi fikk var helt fantastisk!
Gjest Ms Chanandler Bong Skrevet 6. januar 2005 #18 Skrevet 6. januar 2005 Først klager man og skriker etter listene og at de må offentliggjøres selv om de ikke er ferdig gjennomarbeidet. Så når man har mast dem til seg klager man på at de ikke er riktige. Og vi klager for at det er langt færre døde og savnede enn først fryktet. Og det er mye hets for at tragedien er "blåst opp" for mye. Ikke forstår jeg hvordan at flere hundre tusen døde kan blåses opp for mye... Det var riktignok ikke stor prosent nordmenn blant de døde, men mennesker av andre nasjonaliteter kan da også ha en verdi? Nå er hovedfokus alt som er feil og hvem som gjorde feil. Flere som var der nede eller hadde slekt og venner der nede klager på at ikke norske myndigheter ordnet med bopel og fly hjem fortere, at myndighetene ikke laget sentere for pårørende der nede fort nok og hjalp bedre til med leting etter savnede. Selvfølgelig ville det ideelle vært om hver berørt/pårørende fikk en personlig kontakt fra myndighetene som ordnet alt praktisk for dem, men hallo - dette er en katastrofe av dimensjoner, det er ingen som har vært borti lignende og det er ingen som har visst hva som trengs! Om politiet eller UD eller KRIPOS skrev feil navn på listen er vel ikke så nøye? Det er jo ganske kjapt og greit å ringe og be dem stryke navn som er feil? Hvorfor ikke gi litt slack, ha fokus på den pågående katastrofen og hjelp til de som lider og så kan man ta en rasjonell evaluering av hva som kunne vært gjort bedre i etterkant? Jeg skammer meg på vegne av Norge og nordmenn: En nasjon av klagere som syter fordi det ikke var så mange døde som forventet, går i staver fordi navnet deres står på en liste som hele tiden har blitt fremholdt som usikker og med mange feil. Skammer meg... Bra sagt. Kunne ikke ha vært mer enig.
Gjest Anonymous Skrevet 7. januar 2005 #19 Skrevet 7. januar 2005 Synes likevel vi skal ha en viss forståelse for at mennesker som har vært der nede, opplevd kaos og katastrofe på nært hold og sikkert er i sjokktilstand, føler at de ble overlatt til seg selv og skulle ønsket seg mer hjelp. Jeg er sikker på at mange som har vært i bilulykker kjefter opp eller slår til ambulansepersonalet også. Man er ikke seg selv i en slik saituasjon. Det som blir feil er at media lar disse menneskene komme så mye til orde, og tar deres "parti" i usaklig grad. Selvsagt trenger man en granskning og katastrofeberedskap. Men at lille Norge på andre siden av jorda skulle vært til stede umiddelbart og med masse personell er faktisk en umulighet. .. Nå opplevde vel noen av disse at andre folk fra andre nasjoner faktisk fikk bistand fra sine landsmenn, så dette var vel ikke bare noe de innbilte seg i sjokk. Selv om man er få så kunne man vel ha ordnet noe. Jeg har ikke sett at media har tatt parti for disse, men at de har formidlet det de har sagt.
Caramba Skrevet 7. januar 2005 #20 Skrevet 7. januar 2005 Det er vel bare rett og rimelig å høre på hva ofrene for denne katastrofen faktisk mener om saken. Det var de som var der da bølgen kom, og de som fikk føle på kroppen hvordan hjelpen fungerte. Det er ikke all kritikk som er "klaging og syting", det er faktisk sunt å få fakta på bordet om hvordan hjelpearbeidet fungerte den første tiden etter katastrofen. Det kan igjen bidra til å bedre beredskapen dersom det skulle skje nye katastrofer i inn og utland.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå