Gå til innhold

Skamfull og pinlig på samme tid

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg bor i en del av Oslo som har en høy andel innvandrere. I boligblokken jeg bor i, er halvparten innvandrere. Blant annet de som bor direkte over meg. Det er en barnefamilie (småbarn), kone og mann. Jeg har vel hilst på mannen i huset fra den familien mer enn noen andre av naboene mine tilsammen, den tiden jeg har bodd her. Det er liksom han jeg bare støter på overalt, i nærmiljøet, i vaskekjelleren og i oppgangen. Han snakker norsk, men det er gebrokkent. Usikker på hvor han kommer fra, kanskje Iran eller noe. Kona går i norske klær og dekker ikke til håret eller noe, så de virker veldig "vestlige". Nåja, nok om det.

Uansett, jeg har faktisk, må jeg skamfullt innrømme, trodd og regnet med at både mann og kone var NAV-klienter og aldri har gjort et ærlig dagsverk siden de satte foten på norsk jord.... helt til i dag.

Jeg skulle på apoteket på senteret i nærheten av der jeg bor. Trakk kølapp og kikket på tavlene hvilken kasse jeg sannsynligvis skulle til ,da det var mitt nummer opp neste. Da stivner jeg og ser at det er naboen over meg som sitter bak skranken! Skal han ekspedere meg og se hva jeg kjøper på resept?!? Og han har JOBB! Jeg tenker at jeg vil ikke vise han hva som feiler meg (resepten), min egen nabo, så jeg snur for å gå ut ut igjen. Det plinger på tavlen, det er min tur... så jeg bestemmer meg for å la det stå til. Går bort og sier hei, småprater høflig mens han ekspederer resepten min. Jeg spør om han har jobbet der lenge, ja, siden 2008 eller noe. "Er du apotektekniker eller noe?" sier jeg, og da peker han på skiltet sitt og smiler. "Jeg er farmasøyt" sier han. Da ble jeg skamfull. Her har jeg gått og tenkt at "han er sikkert arbeidsløs NAV'er" siden dag en, full av fordommer som jeg er. Skamfult måtte jeg minne meg selv på at "man skal ikke skue hunden på hårene".

Det var pinlig og skamfult på en gang å gå på apoteket i dag. Pinlig fordi naboen nå vet hva jeg har av resepter, og skamfullt fordi jeg dømte han uten å vite noe om han i det hele tatt. Jeg skal tenke meg om før jeg dømmer noen sånn igjen uten å vite noe om dem..... :rodme:

Anonymkode: b1673...c44

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Istedenfor å se på dette som skamfult, se på det som noe du kan lære av - at slike fordommer stemmer ikke alltid. 

Naboen din ser nok mange resepter hver dag, tror ikke han blir å huske hva du har. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, dette var pinlig av deg og du har nok godt av å kjenne på denne følelsen av å være skamfull. I det minste hjelper det deg til å ikke trekke slike konklusjoner neste gang du møter mennesker med innvandrerbakgrunn. 

Anonymkode: 45392...903

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...