AnonymBruker Skrevet 29. juni 2017 #1 Skrevet 29. juni 2017 Hva er vanlig å skatte på etterbetaling ung uføre? Er det 30 prosent? Hvis man ber om å bli etterlignet, vil det lønne seg? Anonymkode: 8ef40...64a
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2017 #2 Skrevet 29. juni 2017 Dette ordner skatteetaten. Anonymkode: 2486c...207
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2017 #3 Skrevet 29. juni 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Dette ordner skatteetaten. Anonymkode: 2486c...207 Ved utbetalingen eller året etter? Ts Anonymkode: 8ef40...64a
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2017 #4 Skrevet 29. juni 2017 Ved utbetalingen. Anonymkode: c4df7...35c
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2017 #5 Skrevet 29. juni 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ved utbetalingen. Anonymkode: c4df7...35c Da har nav satt skatten? ts Anonymkode: 8ef40...64a
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2017 #6 Skrevet 29. juni 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Da har nav satt skatten? ts Anonymkode: 8ef40...64a Nav har overhodet ingenting med å fastsette skattetrwkk på noe som helst. Alt av skattetrekk bestemmes av sSkatteetaten uansett hva eller hvilke utbetalinger det gjelder. Nav, arbeidsgivere og andre er pålagt å trekke den skattet skatteetaten bestemmer. Henvend deg til Skatteetaten om dette om du trenger mer informasjon. Anonymkode: 2486c...207 3
Brunette88 Skrevet 29. juni 2017 #7 Skrevet 29. juni 2017 (endret) . Endret 29. juni 2017 av Brunette88
applestories Skrevet 29. juni 2017 #8 Skrevet 29. juni 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette ordner skatteetaten. Anonymkode: 2486c...207 Man har da plikt til å informere Skatteetaten om hva man forventer å ha i inntekt slik at skattesatsen blir rett. Skatteetaten endrer ikke skattetrekk i løpet av året, det må man enten gjør selv eller kontakte dem for å få gjort. Det er mange som får uføretrygd, AAP og pensjon som får seg en overraskelse når skattemeldingen kommer, da de antok at dette ordner seg selv. 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2017 #9 Skrevet 29. juni 2017 1 time siden, applestories skrev: Man har da plikt til å informere Skatteetaten om hva man forventer å ha i inntekt slik at skattesatsen blir rett. Skatteetaten endrer ikke skattetrekk i løpet av året, det må man enten gjør selv eller kontakte dem for å få gjort. Det er mange som får uføretrygd, AAP og pensjon som får seg en overraskelse når skattemeldingen kommer, da de antok at dette ordner seg selv. Får man etterbetalt enten det er fra Nav, forsikringsutbetalinger eller annen skadeerstatning med store utbetalinger, så skal skatteetaten ordne dette slik at skatteoppgjøret påfølgende år ikke byr på store overraskelser. Derfor brukes ikke nødvendigvis den skatteberegningen man har fått for sin beregnede inntekt i inntektsåret. Igjen, trenger ts en ytterligere forklaring på hvordan dette ordnes av Skatteetaten så kan hun sende en mail, ringe eller oppsøke Skatteetaten. Da får hun individuelt svar, ikke generelt svar slik hun får i en tråd på et anonymt nettforum. Anonymkode: 2486c...207
applestories Skrevet 29. juni 2017 #10 Skrevet 29. juni 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Får man etterbetalt enten det er fra Nav, forsikringsutbetalinger eller annen skadeerstatning med store utbetalinger, så skal skatteetaten ordne dette slik at skatteoppgjøret påfølgende år ikke byr på store overraskelser. Derfor brukes ikke nødvendigvis den skatteberegningen man har fått for sin beregnede inntekt i inntektsåret. Igjen, trenger ts en ytterligere forklaring på hvordan dette ordnes av Skatteetaten så kan hun sende en mail, ringe eller oppsøke Skatteetaten. Da får hun individuelt svar, ikke generelt svar slik hun får i en tråd på et anonymt nettforum. Anonymkode: 2486c...207 Dette har jeg aldri sett gjort, da har de visst egne regler for etterbetalinger. Før man ringer Skatteetaten anbefaler jeg på det sterkeste å sjekke ventetiden først. Jeg måte hjelpe en dame her en dag som hadde forsøkt, hun fikk oppgitt 77 minutter ventetid. Jeg ringte i en grønn periode rett før 11 og slapp unna med 9 minutter. Prøvde chatten deres for første gang senere samme dag, da fikk jeg svar etter noen sekunder. Der kan du kun stille generelle spørsmål, men vi fikk gode svar. 1
Scherbatsky Skrevet 29. juni 2017 #11 Skrevet 29. juni 2017 (endret) 43 minutter siden, applestories skrev: Dette har jeg aldri sett gjort, da har de visst egne regler for etterbetalinger. Før man ringer Skatteetaten anbefaler jeg på det sterkeste å sjekke ventetiden først. Jeg måte hjelpe en dame her en dag som hadde forsøkt, hun fikk oppgitt 77 minutter ventetid. Jeg ringte i en grønn periode rett før 11 og slapp unna med 9 minutter. Prøvde chatten deres for første gang senere samme dag, da fikk jeg svar etter noen sekunder. Der kan du kun stille generelle spørsmål, men vi fikk gode svar. Jepp, det har de. Siden november i fjor har de også ett helt nytt system som ordner det slik at dette skal lignes automatisk som om de hadde blitt utbetalt i de årene det gjaldt for. Man skal selvfølgelig sjekke over, men det skal gå automatisk. Man kutter dermed ett ledd i prossessen etter en etterbetaling - som er at mottaker må søke på skattemeldingen og så får utbetalt eventuell skatt tilgode, som mange får pga det store skattetrekket som skjer automatisk på slikt, 44%, på høsten. TS, skattetrekket er vanligvis 44%, og skal visstnok ligge mellom 32-35 (ifølge hyggelig jurist/eks-NAV ansatt som svarer på spørsmål på div forum for folk som lurer), dette ordnes automatisk ved skattemeldingen året etter. Jeg fikk igjen masse på skatten i år pga dette. Endret 29. juni 2017 av Scherbatsky
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2017 #12 Skrevet 29. juni 2017 Skatt på etterbetaling er vel på 44%. Dette kan ikke endres. Anonymkode: adde3...79d
Scherbatsky Skrevet 30. juni 2017 #13 Skrevet 30. juni 2017 (endret) 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Skatt på etterbetaling er vel på 44%. Dette kan ikke endres. Anonymkode: adde3...79d Forskuddstrekket ja. Men det egentlige trekket er lavere og jevnes ut når skattemeldingen for det året kommer Endret 30. juni 2017 av Scherbatsky
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå