Gå til innhold

Avrunding karaktersnitt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter studieåret som nettopp er avsluttet endte jeg med et snitt på 1,5 (A=1, B=2). Har jeg da A- eller B-snitt?

Skrevet

Da har du B.

Ihvertfall etter normale avrundingsregler. 

Betraktet ut fra karakterer blir det også B. Karakter er litt som høydehopp. Man må over stanga, og man må over karaktergrensa. Nesten en A er fortsatt en B. 

Men det kan være at studiestedet regner det anderledes, sjekk med dem. 

Skrevet
8 minutter siden, stan skrev:

Da har du B.

Betraktet ut fra karakterer blir det også B. Karakter er litt som høydehopp. Man må over stanga, og man må over karaktergrensa. Nesten en A er fortsatt en B. 

Ok, takk for svar. Var ikke så veldig nøye, to år til jeg er ferdig, så jeg har fortsatt tid 😊

AnonymBruker
Skrevet

Er det fortsatt noen som bruker at A = 1, B = 2, osv? Det vanlige er A = 5, B = 4, osv, altså motsatt av det du bruker.

http://www.umb.no/statisk/phd-studier/norskeskjema/retningslinjer_karaktersnitt.pdf forklarer hvordan det fungerer. Det er slik det gjøres på de universitetene jeg har forhold til (UiB, NTNU, UiS og UMB).

Om du har 1 A og 1 B, har du 4,5 i snitt og det regnes som A. 

Anonymkode: da744...83e

AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, stan skrev:

Da har du B.

Ifølge normale avrundingsregler har man jo en A (x,5 rundes alltid opp), så hvis det er en B følger man ikke normale avrundingsregler. 

Anonymkode: 630a9...3d6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ifølge normale avrundingsregler har man jo en A (x,5 rundes alltid opp), så hvis det er en B følger man ikke normale avrundingsregler. 

Sorry, blinkset på tallene. 

AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, stan skrev:

Da har du B.

Nei, det rundes opp. Etter normale avrundingsregler også. Altså vil TS ha A i snitt. 

Anonymkode: cfa3e...7db

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det rundes opp. Etter normale avrundingsregler også. Altså vil TS ha A i snitt. 

Jeg tenkte det samme, men siden A er 1 og B er 2 vil det jo rundes opp til 2 (som er B). 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg tenkte det samme, men siden A er 1 og B er 2 vil det jo rundes opp til 2 (som er B). 

Men hvis en person har la oss si 2,8 i snitt er dette C/D og vil rundes opp til C. Altså er ikke B det samme som 2 som TS tror. 1 er E, 2 er D, 3 er C osv. 

Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er 1,5 så runder man opp til 2, som er lik B. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, stan skrev:

Hvis det er 1,5 så runder man opp til 2, som er lik B. 

Nei, for 2 er ikke B. 2 er D. 4 er B. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Håpløst at så mange svarer når de åpenbart ikke kan reglene. 1,5, eller 4,5, avhengig av om A er 5 eller 1, er definitivt A i snitt. 1,5/4,5 er nedre grense for A-snitt.

Anonymkode: da744...83e

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, for 2 er ikke B. 2 er D. 4 er B. 

I følge TS er B = 2.

Men jeg er enig i at det er bedre å snu det rundt med B=4 og A = 5. Det er ihvertfall systemet som brukes til å oversette norske karakterer til amerikanske. 

Da vil snittet være 4,5. Og om reglene ovenfor gjelder så blir det en A. 

Det skal jo TS være fornøyd med :)

• 2 uker senere...
Skrevet

Takk for svar. Tenkte det ikke hadde så mye å si om man bruker A=1 eller 5. Det ser uansett som at det er A da. Krysser fingrene for at jeg klarer å opprettholde det :fnise:

Skrevet

Hvilken rolle spiller det? :)

Tror ingen arbeidsgivere bryr seg om snittet er 4,4 eller 4,6, i begge tilfeller er det sånn ca. midt mellom A og B. Er det snakk om opptak videre opp til noe som krever A i snitt? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...