Gå til innhold

Kjærsten min skal kjøpe seg inn i min leilighet

Anbefalte innlegg

Gjest ugghabuggha
Skrevet

Men vi klarer ikke å bli helt enig om til hvilken sum....

Jeg mener vi bør ha en eiendomsmegler/takstmann her for å taksere leieligheten og så kan han kjøpe seg inn for halve summen, altså markedsverdi. Kjærsten min mener han skal kjøpe seg inn for 1/2 av det jeg ga for leieligheten. Jeg synes det er uretferdig, skal han få kjøpe uten verdistigning også når vi selger skal han ha samme gevinst som meg???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring en takstmann eller megler og selg utifra markedsprisen evnt. litt lavere.

Hvis du har kjøpt for f.eks. 5 år siden så har jo leiligheten steget betraktelig, det skal jo ikke tilfalle han. Det er du som har tjent disse pengene!

Hva så om det blir slutt om 2 år? Da har du gitt han masse penger. Er det riktig? Greit at man flytter sammen og er bestemt på at ting skal vare, men jeg syns man skal ta sine forholdsregler. Du kan heller vurdere saken om 5 år, og da kan dere slå sammen gjelden deres (så sant han har mer en deg) hvis du er 110 % sikker på at dere kommer til å fortsatt være sammen de neste 10 årene.

Gjest Dreyer.
Skrevet

Det spiller ingen rolle hva du ga for leiligheten. Det riktigste er å gå ut fra salgsverdien nå. Du trenger ikke bruke takstmann, det koster jo noen tusen. En (gratis) verdivurdering fra en megler eller flere er greit nok.

Da jeg kjøpte meg inn hos kjæresten betalte jeg alle omkostninger ved det, altså tinglysing + dokumentavgift.

Gjest gjest 0
Skrevet

Synes han skal betale det boligen er verdt i dag ja!

Notar har gratis verdiantydning mener jeg...

Pam

Gjest Kaffegjesten
Skrevet

Selvfølgelig skal han betale seg inn for hva leiligheten er verd IDAG. Du er vel ikke så dum at du gir bort penger. Hvis dere har bodd sammen i leiligheten frem til nå - du har hatt leilighet m/verdistigning? og lån - han har hatt penger i banken og renteinntekter av dette (vet at renteinntekter ikke er mye idag, men prinsippet...)

Gjør som mange har påpekt - få fatt i en takstmann - det koster ikke mye, men er antagelig vel verd de pengene - og så kan han kjøpe seg inn.

Følg Titti72's råd, men hvis dere skal slå sammen gjeld - husk samboeravtaler og gjensidig testamente. Hvis dette er et problem kan dere neppe leve sammen heller og da er det like godt å la være.

Skrevet

Jeg mener at hvis han skal kjøpe seg inn uten å betale for prisstigningen, må du kunne kreve at han ikke skal få igjen for prisstigningen ved evt. salg, heller. Spør ham om han synes det er en OK deal (jeg tipper ikke han synes det, men kanskje han tar poenget).

Gjest Anonymous
Skrevet

Å kjøpe seg inn i ei leiligheit/hus som ein annan har eigd ei stund, er ein komplisert sak. De bør kontakte advokat, for det er mykje papirarbeid og vanskeleg å få allt riktig. Det er i alle fall heilt klart at han skal betale halvparten av det eigedomen er verdt i dag, problemet er berre å finne riktig pris. Om du får ein takst av ein taksmann, eller får nokon fra Notar e.l. til å sette ein sum, er det jo slett ikkje sikkert at det er dette beløpet du hadde fått for leiligheita dersom du faktisk hadde lagt den ut for salg. Realiteten er vel at dei fleste egedomar blir seld for eit beløp høgare enn taksten.

Kva med ditt lån? Skal han ha lån i samme bank som deg? Du har vel leiligheita som sikkertheit for ditt lån? Dersom sambuaren din skal eige halvparten av leiligheita, vil jo din bank måtte gi slepp på halvparten av sikkerheita du har stillt, det er slett ikkje sikkert at dei vil. Har du anna sikkerheit du kan stille i staden for den halvparten?

De bør også snakke om kva som skal skje dersom den eine av dykk ikkje klarer å betale på lånet, skal den andre stille opp? Eller skal du evt selge din halvpart til han for å kunne betale lånet ditt?

Nei, kontakt advokat, dei har greie på korleis dette må gjerast!

Eg og min sambuar har bestemt oss for at han skal eige leiligheita (som han eigde frå før), til vi treng ein større stad å bu, då kjøper vi saman. Å kjøpe meg inn i hans leiligheit, orkar eg ikkje, det er for komplisert og mest sannsynleg dyrt også!

Gjest Anonymous
Skrevet
Men vi klarer ikke å bli helt enig om til hvilken sum....

Jeg mener vi bør ha en eiendomsmegler/takstmann her for å taksere leieligheten og så kan han kjøpe seg inn for halve summen, altså markedsverdi. Kjærsten min mener han skal kjøpe seg inn for 1/2 av det jeg ga for leieligheten. Jeg synes det er uretferdig, skal han få kjøpe uten verdistigning også når vi selger skal han ha samme gevinst som meg???

Hva? enten er han smart, eller så er han dum (spøk)

Jeg ga 60.000 for min leilighet i min tid. I dag går de for 800.000. Så da skal altså min kjæreste betale seg inn med 30.000??? så blir det slutt om to år sier vi....da går de kansje for 900.000. Skal jeg da sette meg i gjeld for å betale han ut?

Hallo, hvor har han den ideen fra? Det er jo helt vilt.

Så lenge dere bare bor sammen vil jeg råde deg til å vente.....del heller på utgiftene. Skaff dere samboerkontrakt.

Gjest uhggabugga
Skrevet

For det første, når han kjøper seg inn i leiligheten blir jeg sittende uten lån, evnt. så lite at jeg ikke tror banken vil ha problemer med å ha 2. prioritet for sitt lån.

Jeg mener jo at han skal betale en markedspris, basert på takst/verdivurdering evnt. et gjennomsnitt av det og hva tilsavrende leileigheter i området går for om dagen.

Han er vel enig i det etterhvert. Men nå lurer han på om siden vi skal pusse opp badet, så kan han betale det og trekke det fra kjøpssummen, slik får han laver dok. avgift å betale. Det er vel greit???

Gjest Kaffegjesten
Skrevet

Nå kommer trådstarter med en "smart" vri for samboeren sin - han skal pusse opp badet osv for å slippe en avgift.

Du bør kontakte en advokat for å få dette riktig. Dette har jo nesten alle sagt til deg. Skal dette foregå riktig - slik at dere slipper noe tull i fremtiden bør en avtale lages riktig og ikke slik som du selv foreslår i siste linje: "Det er vel greit" Antagelig er det ikke greit, men kontakt advokat, lag en avtale og så får dere se hva som står der. Da kan dere fikse og mikse så mye dere vil etterpå - og dere vet hva den ene eller andre kanskje taper.

Kan ikke tro det er noe problem for banken om dere har lån i samme bank. Banken får jo ikke endret sin sikkerhet ettersom pantet er i samme leilighet, bare splittet på to forskjellige eiere, og da må en slik endring tinglyses.

Skrevet
Han er vel enig i det etterhvert. Men nå lurer han på om siden vi skal pusse opp badet, så kan han betale det og trekke det fra kjøpssummen, slik får han laver dok. avgift å betale. Det er vel greit???

Synes det høres ryddigst ut at han kjøper halve leiligheta av deg for dagens takst og at dere deler utgiftene til oppussing av bad etterpå. :klø:

Men skjønner jo ønsket om å krympe dokumentavgifta, da.

Gjest Anonymous
Skrevet

Del på utgifter til badet.

Om dere skal pusse opp andre rom etterhvert, da vil han ha betalt ned sin gjeld med det?

dette høres utspekulert ut spør du meg.

gå til advokat og få til samboerkontrakt og ordne det på rett vis.

har du tenkt over hvordan det blir for deg ved eventuellt brudd?

Alt kan virke fint nå, men du kan komme i en lei klemme den dagen

Markedspris er det vanligste man betaler.

Gjest ugghabuggha
Skrevet

Nei nei nei. Om vi pusser opp andre rom etterhvert, så deler vi selfølgelig på det. Det han mener er om vi sier at leileigheten er verdt 1.600.000, så skal ha egentlig betale 800.000 + omkostninger. Vi har fått et anbud på å pusse opp badet på ca. 150.000. Han vil da trekke fra sin andel på 75.000 ut av kjøpesummen... Er dette vedlig probelematisk??

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvor lenge skal du få ulike råd her inne?har du tenkt å søke proff hjelp?Samboerkontrakt?

Hva med brudd. da får du takst på leilighet og da betaler du ele lånet.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hør på det folk sier!! Det er en grunn til at ALLE her inne er enige!!

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er så altfor mange som har dårlig erfaring med slike saker.

Mane har kjøpt seg inn/køpt bolig i forelskelsens rus. Da er man enig om det meste.

Man tenker ikke i de baner at det kan bli brudd og vanskelig å enes. Man sitter hemme og tror at vi skal da bl gamle sammen....

Tror ikke du ska lure å mye lengre...skaff deg proff hjelp.

det vil vel koste noen kroner, me det er til help for dere begge to.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...