Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ingen skoler i Norge er høystatus. 

Svært få er lavstatus.

BI er som de aller aller fleste skoler i Norge, mellomstatus.

Anonymkode: 0f15d...709

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
På 30.6.2017 den 9.24, Fashionistaen skrev:

På integrert master i siv.øk. trengs 45 konkurransepoeng for førstegangsøkere og 50 for ordinærsøkere.

Noe som er vesentlig lavere enn for NHH. I hvilken grad hensyntar denne FT-rangeringen dette, siden dette påvirker studentmassen?

Gode karakterer fra VGS gir et bedre utgangspunkt for senere læring ved universiteter og høyskoler.

På 30.6.2017 den 9.24, Fashionistaen skrev:

Forøvrig ranket BI som nummer 35 i år på Financial Times sin liste over beste busineshøyskoler i Europa. NHH ranket som nr. 38. På kåringen over beste master in management programmene i verden fra det anerkjente magasinet «The Economist» kom BI som nummer 17 og NHH som nummer 26. Jeg tror jeg heller ville sett på slike lister enn å høre på hva tilfeldige KG-brukere tenker og tror om skolen.

Jeg ville heller tatt slike rangeringer med en god dose klype salt. Disse rangeringene baseres på et sammensurium av kriterier, med ulik vekting. Noen av disse kriteriene kan også institusjonene i stor grad påvirke selv. Det interessante for arbeidsgivere er ikke nødvendigvis plasseringen på disse rangeringene, men kvaliteten på økonomene som kommer ut. Hva sier disse rangeringene egentlig om dette?

Endret av Veum
AnonymBruker
Skrevet

BI har blitt mye mer anerkjent de siste årene, og mastergradene inne finans og samfunnsøkonomi er faktisk regnet som kvantitativt tøffere enn NHH. NHH har vel alltid vært foretrukket av arbeidsgivere (med mindre de har gått på BI selv), men jeg tror dette kommer til å forandre seg de neste årene. Jeg hørte om en gjeng som hadde tatt bachelor på en ukjent høyskole, noen av de dro til NHH og noen dro til BI. Alle sammen hadde like godt utgangspunkt, og de som valgte BI kom også inn på NHH. Overraskende nok syntes de som startet på NHH at det egentlig var ganske ok, og ikke så altfor intenst. De som startet på BI var nesten overarbeidet i oktober. Alle sammen valgte finans som fordypning. 

Anonymkode: 9f8e0...ae0

Gjest Sisti
Skrevet
9 timer siden, Veum skrev:

Noe som er vesentlig lavere enn for NHH. I hvilken grad hensyntar denne FT-rangeringen dette, siden dette påvirker studentmassen?

Gode karakterer fra VGS gir et bedre utgangspunkt for senere læring ved universiteter og høyskoler.

Jeg ville heller tatt slike rangeringer med en god dose klype salt. Disse rangeringene baseres på et sammensurium av kriterier, med ulik vekting. Noen av disse kriteriene kan også institusjonene i stor grad påvirke selv. Det interessante for arbeidsgivere er ikke nødvendigvis plasseringen på disse rangeringene, men kvaliteten på økonomene som kommer ut. Hva sier disse rangeringene egentlig om dette?

Men hvordan tenker du å måle denne kvaliteten...? 

Jeg har hatt mye å gjøre med både NHH og BI, og kan bare signere på at begge har god kvalitet på studentene som fullfører med gode resultater. Jeg liker ikke begreper om status, i lille Norge er det tullete, men begge står for kvalitet. Om noen prøver å si at den ene er mye bedre enn den andre tar jeg det bare som et sikkert tegn på at vedkommende ikke aner hva de snakker, og ikke har særlig objektiv erfaring. Det finnes jo mange av de da, så de kan jo påvirke inntrykket en arbeidsgiver har, men hvis vi objektivt skal prøve å se på kvaliteten, er begge veldig gode studiesteder for siviløkonomer. 

Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

... mastergradene inne finans og samfunnsøkonomi er faktisk regnet som kvantitativt tøffere enn NHH.

Hva baserer du dette på?

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hørte om en gjeng som hadde tatt bachelor på en ukjent høyskole, noen av de dro til NHH og noen dro til BI. Alle sammen hadde like godt utgangspunkt, og de som valgte BI kom også inn på NHH. Overraskende nok syntes de som startet på NHH at det egentlig var ganske ok, og ikke så altfor intenst. De som startet på BI var nesten overarbeidet i oktober. Alle sammen valgte finans som fordypning. 

En god skrøne starter aldri med: "Jeg hørte om en gjeng..." :)

• Liker 2
Skrevet (endret)

.

Endret av Fashionistaen
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner noen som jobber med rekruttering i økonomi-jobber. Og høye stillinger i store selskap. De sa at dersom alt annet var likt mellom kandidater ville de valgt den med NHH utdannelse først, BI  som nr 2, og andre skoler kom etter det. 

Anonymkode: 1e46d...c54

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 29.6.2017 den 13.16, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner en som studerte i Oslo, men ikke ved BI. 

Noe av det aller første en professor der skal ha sagt var at:

"Dette kurset er veldig vanskelig, og dette SKAL være veldig vanskelig. Dersom noen mener at dette kurset blir for vanskelig for dem, så er det velidg kort vei til Nydalen!" :fnise:   

Anonymkode: 45130...272

Dette sier så sinnsykt mye mer om foreleseren på denne skolen enn studentene på BI.

Anonymkode: 751a2...bb6

• Liker 3
Skrevet

BI, eller "pappa betaler"som det også kalles har vel det stempelet/kjælenavnet for en grunn ;) En gjeng pappagutter i merkeklær som kjøper seg fram i livet på pappas kredittkort... Det er i hvert fall klisjeen... derfor har ikke BI særlig høy status i mange kretser.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, altflyter skrev:

BI, eller "pappa betaler"som det også kalles har vel det stempelet/kjælenavnet for en grunn ;) En gjeng pappagutter i merkeklær som kjøper seg fram i livet på pappas kredittkort... Det er i hvert fall klisjeen... derfor har ikke BI særlig høy status i mange kretser.

Anonymkode: 60950...444

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, altflyter skrev:

Som sagt tidligere i tråden: Det er lettere å komme inn, men det er ikke lettere å komme ut i den andre enden med graden i hånden.

Mye av det som luftes i denne tråden er tydeligvis de gamle fordommene og forestillingene fra 80-tallet. Den gang BI var nærmest den eneste private institusjon som utdannet økonomer. Det var ikke billig dengang, det har blitt rimeligere nå, og dermed var grobunnen for definisjonen 'pappagutter med Lacoste skjorte' skapt.

Har selv tatt enkeltfag på BI og vært svært godt fornøyd med forelesere og opplegg.

Anonymkode: 9857b...e02

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, altflyter skrev:

Disse kretsene er heldigvis svært sjeldent de som sitter i posisjoner som ansetter disse tidligere BI-studentene. Dessuten er dette en gammel klisje, som på ingen måte stemmer lenger. Det er bare å gå i gangene i Nydalen det, så ser du hvor forskjellige alle studentene er.

De som fremdeles tror på denne klisjeen er som regele uopplyste mennesker som ikke vet hva BI faktisk er. En tøff handelshøyskole med dyktige forelsere, som siler ut useriøse studenter ila ett år. (Ref sagt over: lett å komme inn, men vanskelig å gå ut med en grad). BI rangeres nå i Financial Times høyere enn NHH. BI-studentene er også studentene som jobber mest ved siden av studiene, så den tanken om at "pappa betaler" er direkte feil. BI-studenter betaler for seg selv.

Det er synd det er så mange med feil inntrykk av BI. Men jeg vil jo tro at det går mer utover dem selv, enn BI-studentene de liker å se ned på.

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Disse kretsene er heldigvis svært sjeldent de som sitter i posisjoner som ansetter disse tidligere BI-studentene. Dessuten er dette en gammel klisje, som på ingen måte stemmer lenger. Det er bare å gå i gangene i Nydalen det, så ser du hvor forskjellige alle studentene er.

De som fremdeles tror på denne klisjeen er som regele uopplyste mennesker som ikke vet hva BI faktisk er. En tøff handelshøyskole med dyktige forelsere, som siler ut useriøse studenter ila ett år. (Ref sagt over: lett å komme inn, men vanskelig å gå ut med en grad). BI rangeres nå i Financial Times høyere enn NHH. BI-studentene er også studentene som jobber mest ved siden av studiene, så den tanken om at "pappa betaler" er direkte feil. BI-studenter betaler for seg selv.

Det er synd det er så mange med feil inntrykk av BI. Men jeg vil jo tro at det går mer utover dem selv, enn BI-studentene de liker å se ned på.

TS spurte om hvilken status BI har og jeg svarte basert på generelle fordommer (som dessverre ofte fører til et stempel i positiv eller negativ retning).

Ut ifra det jeg har hørt/lest så har ikke BI særlig høy status. Blandt annet en som jobber innen økonomi og som alltid gjør et nummer ut av søkere fra BI når det er snakk om utlyste stillinger i firmaet hans... eller som han sier "papirsøppel"... 

Spørsmålet var hvilken status BI har, og det går ofte på generell oppfatning, og den generelle oppfatningen er ut ifra min erfaring "bortskjemte pappagutter". Mitt personlige syn på BI er forholdsvis nøytralt, men det er uinteressant i denne sammenhengen.

Har du kilde på det med at BI-studentene  jobber mest ved siden av studiene? Kan ikke det også indikere at de har minst å gjøre når de har så mye tid til å jobbe? ;) 

Skrevet
På 29.6.2017 den 13.30, AnonymBruker skrev:

Har alltid tenkt at studiene man kan kjøpe seg inn på er lavstatus. Tror ikke man trenger gode karakterer fra VGS for å komme inn på BI (tror ikke de ser på karakterer engang?). Samme med markedshøyskolen. 

Anonymkode: d757a...867

Gitt at det er enkelt å komme inn, så betyr ikke at det er enkelt å komme ut derfra. Det er avgangskarakterene som er viktige, ikke opptakkarakterene. Det er ikke enklere å få A på BI enn NHH.

Kravene til høgskolekandidat i øk.adm (de to første årene) er de samme for NHH, BI og alle de andre som gir denne utdanningen. 

• Liker 1
Gjest Sisti
Skrevet
3 timer siden, altflyter skrev:

TS spurte om hvilken status BI har og jeg svarte basert på generelle fordommer (som dessverre ofte fører til et stempel i positiv eller negativ retning).

Ut ifra det jeg har hørt/lest så har ikke BI særlig høy status. Blandt annet en som jobber innen økonomi og som alltid gjør et nummer ut av søkere fra BI når det er snakk om utlyste stillinger i firmaet hans... eller som han sier "papirsøppel"... 

Spørsmålet var hvilken status BI har, og det går ofte på generell oppfatning, og den generelle oppfatningen er ut ifra min erfaring "bortskjemte pappagutter". Mitt personlige syn på BI er forholdsvis nøytralt, men det er uinteressant i denne sammenhengen.

Har du kilde på det med at BI-studentene  jobber mest ved siden av studiene? Kan ikke det også indikere at de har minst å gjøre når de har så mye tid til å jobbe? ;) 

(Jeg er ikke AB du svarer) 

Her viser du jo hvorfor det er idiotisk å bry seg om "status"i lille Norge. Det finnes mange feiloppfatninger blant folk som egentlig ikke kan en døyt om temaet uansett, de baserer seg på fordommer som igjen bare baserer seg på rykter. I Norge elsker vi å hate privatskoler, selv om BI er et eksempel på en privatskole som virkelig har fått til noe bra - bare se på akkrediteringen, rankingen og forskningen de får utgitt. De hadde ikke fått dette til hadde de hatt lav status i fagmiljøet - og det er det som er viktig! Ikke hva sykepleie Kari tror, eller økonomkompisen din som tydeligvis har mistet (eller aldri hatt) kontakt med det gode fagmiljøet. Og det gjør jo ingenting for hans del, de fleste greier å gjøre en ok jobb uten å vite hva som beveger seg i toppen av fagmiljøet, de fleste greier å gjøre det bra selv om de har huet stappet fullt av fordommer. 

Men kloke mennesker bør være forsiktige med å fore fordommene sine basert på den type rykter. Du blir bare dummere av sånt. 

Går man i gangene på BI og NHH vil man se at studentene er ganske like begge steder. Og joda, økonomistudiene tiltrekker seg nok en del småsnobber og rikmannsbarn - men det gjelder på NHH også! Det er ikke rart, en interesse for penger og business er jo en grei forutsetning for å studere økonomi/business. Hvorfor mange ser på disse som pappagutter vet jeg ikke, igjen er det fordommer. 

Du kaller det generell oppfatning, men på hvilket grunnlag mener du den er generell? Fordi DU er i et miljø hvor oppfatningen er sånn? Jeg er i et miljø hvor oppfatningen er helt annerledes. Nå vanker jeg i et fagmiljø som VET hva NHH og BI driver med, så de/vi vet nok mer enn det din økonomikamerat gjør, men mitt miljø kan heller ikke sies å representere generell oppfatning blant folk flest. Men det er hvertfall RELEVANT om ikke annet, for folk her vet hvertfall hva det er snakk om, og baserer seg ikke på fordommer. 

Så igjen, det blir litt rart å diskutere status, for status varierer utifra hvilket perspektiv man har. Verken NHH eller BI er veldig, veldig krevende å komme inn på, heller ikke å fullføre med rette forutsetninger, så sånn sett fortjener de ikke noe mer status enn andre fornuftige studier. 

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, altflyter skrev:

Men hvis du svarer med generelle fordommer som ikke er sanne, så vil jo svaret ditt ikke være riktig(eller sagt på en annen måte: svaret ditt blir feil av å svare med grunnlag på generelle fordommer)), og da kan man jo like gjerne bare la være å svare. :klo:  

Ut fra det du har hørt har BI lav status, javel. At du har en kompis som kaller BI-studenter for "papirsøppel" sier jo utrolig mye mer om kompisen din, enn BI-studentene som søker hos han. Makan til ufin oppførsel fra en utdannet person! Han hadde jeg ikke lyttet til ett sekund en gang. Snakk om å ikke ha peiling på hva slags utdanning dette er - og ikke minst for et ufint menneskesyn som kommer til overflaten. Han ville jeg revurdert å ha i livet mitt i større grad.

I mange mange år har siviløkonom-studentene vært de som jobber mest ved siden av studiene - halvparten opp mot 40%-stillinger. Det er vanskelig å vise til skriftlig kilde, da jeg lærte dette på et seminar med blant annet finansforbundet... Hvis du ikke tror på meg får du bare la være. :Nikke:  (Det er jo bevist at man ofte vil avfeie informasjon som går i strid med det man tror på, og bekrefte informasjon som man tror på. Anbefales deg å lese blant annet Tenke, fort og langsomt hvis du er interessert. Utrolig interessant bok!)

At du i tillegg later til å tro de jobber mye fordi de har for lite å gjøre på studiet, det må du ta på din kappe. Studiestøtten er lav, og utgiftene høye. Dette gjelder for alle studenter - men kanskje BI-studente har jobb fordi det ser viktigheten i det, og de ikke har lyst til å havne på Luksusfellen ila et par år. De lærer jo om økonomi, så er vel kun et sunnhetstegn at de jobber? Mange har også relevante jobber, som bidrar til å øke kunnskapen de tar med seg til studiet. Jeg er dødsglad for at jeg har hatt jobb ved siden av (har jobbet opp mott 40% selv) BI-studiet mitt, for jeg har lært masse av det. Temmelig sikker på at min jobbing bidro til mitt B-snitt.

Nå klarer jeg heldigvis å returnere til BI til høsten uten større problemer med at noen "der ute" anser BI som lavstatus. Det er ikke så farlig for meg. Jeg lærer så utrolig mye på den skolen, mye mer enn jeg lærte på både Blindern og NTNU. (nå skal vi ikke se bort i fra at et par år på baken, i arbeidslivet og generelt hadde gjort meg hakket mer moden da jeg begynte på BI, enn da jeg gikk på universitetet....... :plystre::fnise:

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis du svarer med generelle fordommer som ikke er sanne, så vil jo svaret ditt ikke være riktig(eller sagt på en annen måte: svaret ditt blir feil av å svare med grunnlag på generelle fordommer)), og da kan man jo like gjerne bare la være å svare. :klo:  

Ut fra det du har hørt har BI lav status, javel. At du har en kompis som kaller BI-studenter for "papirsøppel" sier jo utrolig mye mer om kompisen din, enn BI-studentene som søker hos han. Makan til ufin oppførsel fra en utdannet person! Han hadde jeg ikke lyttet til ett sekund en gang. Snakk om å ikke ha peiling på hva slags utdanning dette er - og ikke minst for et ufint menneskesyn som kommer til overflaten. Han ville jeg revurdert å ha i livet mitt i større grad.

I mange mange år har siviløkonom-studentene vært de som jobber mest ved siden av studiene - halvparten opp mot 40%-stillinger. Det er vanskelig å vise til skriftlig kilde, da jeg lærte dette på et seminar med blant annet finansforbundet... Hvis du ikke tror på meg får du bare la være. :Nikke:  (Det er jo bevist at man ofte vil avfeie informasjon som går i strid med det man tror på, og bekrefte informasjon som man tror på. Anbefales deg å lese blant annet Tenke, fort og langsomt hvis du er interessert. Utrolig interessant bok!)

At du i tillegg later til å tro de jobber mye fordi de har for lite å gjøre på studiet, det må du ta på din kappe. Studiestøtten er lav, og utgiftene høye. Dette gjelder for alle studenter - men kanskje BI-studente har jobb fordi det ser viktigheten i det, og de ikke har lyst til å havne på Luksusfellen ila et par år. De lærer jo om økonomi, så er vel kun et sunnhetstegn at de jobber? Mange har også relevante jobber, som bidrar til å øke kunnskapen de tar med seg til studiet. Jeg er dødsglad for at jeg har hatt jobb ved siden av (har jobbet opp mott 40% selv) BI-studiet mitt, for jeg har lært masse av det. Temmelig sikker på at min jobbing bidro til mitt B-snitt.

Nå klarer jeg heldigvis å returnere til BI til høsten uten større problemer med at noen "der ute" anser BI som lavstatus. Det er ikke så farlig for meg. Jeg lærer så utrolig mye på den skolen, mye mer enn jeg lærte på både Blindern og NTNU. (nå skal vi ikke se bort i fra at et par år på baken, i arbeidslivet og generelt hadde gjort meg hakket mer moden da jeg begynte på BI, enn da jeg gikk på universitetet....... :plystre::fnise:

Få ingeniørstudenter hadde klart å jobbe nærmere 40% ved siden av studiet. Selvsagt er BI enklere enn å studere f.eks til å bli sivilingeniør 

Anonymkode: 9f739...d70

Skrevet
6 timer siden, Grylet skrev:

Det er avgangskarakterene som er viktige, ikke opptakkarakterene. Det er ikke enklere å få A på BI enn NHH.

Nja, dette er ikke nødvendigvis riktig. Karakterene skal i utgangspunktet være normalfordelte over tid. Med vesentlig høyere inntakskrav på NHH, vil dette unektelig gjøre konkurransen om de gode karakterene hardere. Det er flere faglig sterke studenter på NHH relativt til noen annen handelshøyskole i Norge. Dette er et faktum. Det innebærer selvfølgelig ikke at du ikke finner mange svært dyktige siviløkonomer fra BI også.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå bor jeg i Bergen, hvor NHH ligger, og her er vel det en ganske vanlig oppfatning at BI er for folk som hadde for dårlige karakterer til å komme inn på NHH. 

Anonymkode: 852b1...e09

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 6/29/2017 den 13.10, AnonymBruker skrev:

Bør man heller velge utlandet eller NHH?

Anonymkode: 9f739...d70

Vet du hva som er lavstatus? Å rangere folk opp mot status basert på lengde av utdanning. Faglig tyngde og årslønn. Latterlig

Anonymkode: 26eb2...bf7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...