Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest lurerpåmasse
Skrevet

Hei. Jeg lurer på om det er noen som har noen meninger om dette.

Vi driver et spisested hvor det er mye å gjøre, og spesielt nå i sommer. Så jeg søkte etter ansatte. Det er ansatte hos i alderen 17-26 pluss oss som  jobber i ledelsen. Jeg fikk mange kvalifiserte og da de var på intervju hos oss så var jeg veldig soleklar og fokusert på at de måtte sjekke om de skulle noe i den perioden som de satte seg opp på jobbing. 

I går kom den ene og sa at foreldrene hadde bestilt reise til hele familien, og at hun måtte være med.  Jeg sa at jeg hadde et problem da fordi de allerede ved intervjuet fikk beskjed å sjekke slike ting før de satte seg opp. Jeg skal selv ut å reise og den reisen er bestilt og betalt så det går ikke for meg å endre. Og vi er en familiebedrevet sted så for oss betyr det at vi må mulig sette vårt feriebehov til side da jeg ikke har tid til å lære opp nye. Egentlig mener jeg at dette er oppsigelses grunn. Jeg er ganske så fortvilt.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er din ansatte som må avlyse sin ferie, ikke du. Man har ikke rett til å ta fri når man selv vil. Det er det sjefen som bestemmer. Så hun har å dukke opp på jobb,  ellers er det jo klar grunn til å gi henne fyken.

Anonymkode: 7f6f7...da7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke ditt problem. Du bør be personen velge, ferie eller jobben.

Anonymkode: 4319e...d7b

• Liker 2
Skrevet

Altså som leder så må du være streng her. Vedkommande har noe å lære, ikke la han komme unna med den slags oppførsel. Det er ikke sånn arbeidslivet fungerer. Takker man ja til en jobb på de premisser at man kan jobbe bestemte perioder, så kan man ikke komme senere og kreve ferie. 

Jeg er ganske sikker på at du har loven på din side og kan si han opp fordi han bryter de premissene med avtalen ble inngått. Ganske sikker på at du kan finne noe juridisk rådgivning som kan hjelpe deg mer konkret om hvordan du skal gå frem. I dit tilfelle ville jeg ha gitt han en valg: Si at han enten må ta jobben og jobbe den perioden som du spesifikt ba om, eller så er du nødt til sparke han. 

AnonymBruker
Skrevet

Dette er en komplisert sak. 
Den ansatte har ikke rett til å ta ferie når den selv ønsker. 
Men dette er noe du faktisk bør søke juridisk hjelp for å løse. 
Det at du sparker denne personen vil jo strengt tatt ikke hjelpe deg, om du ikke har tid til opplæring av nye. 
Men dersom personen bare uteblir fra jobben, kan det gi arbeidsgiver økonomiske konsekvenser som kan medføre erstatningsansvar fra arbeidstaker. 
Om du ber den ansatte velge mellom ferie eller jobb, og den velger jobben, vil du da kunne slappe av og nyte ferien og stole på at den ansatte faktisk gjør sitt ytterste på jobben?
Det er såpass mye om og men, at jeg synes du skal prøve snakke med den ansatte igjen, og kontakte arbeidstilsynet for rådgivning om hva du kan/bør gjøre. 

Anonymkode: c01c0...da7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...