Gå til innhold

Migrene av skjerm-lys

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg får migrene av skjerm-lys, tvskjerm, mobilskjerm, skjermen på laptop`en. Ikke hver gang og alltid, men veldig ofte. Ja, jeg vet jeg kan skrue ned på lys/baklys på skjermene, men ja, det hjelper litt, men redder meg ikke, migrenen trigges lett tydeligvis. Nå har jeg hatt en runde på 8 dager, og orker ikke mer, måtte ha en god dag, så i går brukte jeg ingen skjermer, og våknet med litt migrene, men forsvant utpå formiddagen når jeg var ute hele dagen å bare var sosial. Ja, er ufør av annen grunn. Ja, bruker ofte solbriller inne som ute. Ja, har migrenemedisin på resept, men ønsker ikke å bruke piller hver dag liksom, man skal jo prøve å unngå det som trigger en.

Nå er verden slik at vi bruker mye skjermer, og jeg som er en nyhetsjunkie, ser mye på... Hadde vi levd på 1940 tallet eller før, så var det ikke noe problem, men nå går det ikke an å leve uten noen å se på noen skjermer i løpet av dagene. Er det noen som har noe tips, hva nå enn det skulle være?

Anonymkode: 11486...abc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Føler med deg, jeg er også lysømfintlig og får migrene av skarpt lys, som sollys, spotlights og blinkende sjø.  Skjermer går fint for meg heldigvis. Vet ikke helt hvordan jeg skulle taklet det om det også trigget, for jobben min er å sitte foran en skjerm 8 timer om dagen.  Har justert brightness etc. på skjermene mine, og det hjelper godt. 

Men tilbake til deg: Har du sjekket opp hva som finnes av fargede/filtrerte kontaktlinser? Utviklingen innen optometri har også gått fremover de siste årene, så kanskje det er noe å teste for deg der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
23 timer siden, Kalevala skrev:

Føler med deg, jeg er også lysømfintlig og får migrene av skarpt lys, som sollys, spotlights og blinkende sjø.  Skjermer går fint for meg heldigvis. Vet ikke helt hvordan jeg skulle taklet det om det også trigget, for jobben min er å sitte foran en skjerm 8 timer om dagen.  Har justert brightness etc. på skjermene mine, og det hjelper godt. 

Men tilbake til deg: Har du sjekket opp hva som finnes av fargede/filtrerte kontaktlinser? Utviklingen innen optometri har også gått fremover de siste årene, så kanskje det er noe å teste for deg der

Takk for svar :) Det er nok migrenen min som har utviklet seg, jeg arbeidet med regnskap å satt mye foran pc skjerm tidligere. Det gikk greit da, men vondt i hodet nå og da som kunne fikses med vanlig hodepinetablett. Kjenner også igjen dine triggere, Er noe forbaska herk med hele migrenen! 

Men takk for tips, jeg skal gå innom en optikerbutikk å høre med dem :) 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 29.6.2017 den 10.39, Kalevala skrev:

Har du sjekket opp hva som finnes av fargede/filtrerte kontaktlinser? Utviklingen innen optometri har også gått fremover de siste årene, så kanskje det er noe å teste for deg der. 

Hei igjen :) Var innom type seriøs optikerforettning i dag, og de mente en mulig løsning var briller med filter som mykner det blå lyset fra skjermer, men måtte i så tilfelle ta en ordentlig optikersjekk etc så jeg får vurdere å gjøre det. Hun hadde også en søster med migrene, der botox var god hjelp. 

Angående dine triggere,skarpt lys, som sollys og blinkende sjø, så hjelper polariserte solbriller godt. De koster litt mer, men helt fantastisk for meg iallefall for de triggerene. Polariserte solbrilleglass gjør at opptil 99% av det sjenerende reflekterte lyset stoppes i solbrilleglasset før det treffer øyet. Anbefales virkelig! 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, blabla1 skrev:

Kontakt fastlegen din og vurder muligheten for forebyggende medisiner :-)

Jeg har Maxalt, men den skal tas ved anfall. Er det alså forebyggende medisin også?

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har Maxalt, men den skal tas ved anfall. Er det alså forebyggende medisin også?

TS

Ja, f.eks. betablokkere som metoprolol. Finnes også noe som heter Atacand.

Anonymkode: 52129...6c8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke f.lux og justere lyset varmere på PCen.

Du kan bruke spesielle briller som er gule/varme.

Endret av Cavia
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes programmer/apper som ordner filter for tv, data og mobiler. Har dessverre ikke personlig erfaring, men ei venninne har det på alt av sine enheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Ja, det finnes en flere medisiner som kan virke forebyggende på migrene.  Regelen er at om du har 3 eller flere migreneanfall i måneden skal du få tilbud om å prøve en slik.

Disse medisinene har det felles at de egentlig er laget for andre tilstander, men har også vist forebyggende effekt mot migrene.

Hjertemedisin:

• Betablokkere
  • Kandesartan (Atacand)

Epilepsimedisin

• Topimax

Antidepressiva

• Sarotex
  • Lacmital

Botox (ved 15 eller flere hodepinedager pr mnd. og har prøvd de andre uten nok effekt)
Settes i bestemte punkter i panne, nakke, tinning, bakhode, skuldre 

Endret av Kalevala
Tilleggsinfo om Botox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For noen år siden kunne man, hvis man var lysømfintlig, få spesielle briller til skjermbruk fra Hjelpemiddelsentralen. Jeg er usikker på hvordan reglene er nå. Den gang måtte jeg ha legeerklæring om min lysømfintlighet, og så fikk jeg en time hos en spesial-optiker som testet ut forskjellige lys og brilleglass på meg. Det er en helt annet type glass enn det man får kjøpt hos vanlig optiker. Du kan også få spesialglass til solbriller, de er mye bedre for lysømfintlige enn vanlige solbriller. Du kan prøve å ringe Hjelpemiddelsentralen i ditt fylke og spørre hvordan reglene er nå, eventuelt kan du høre med ergoterapeuten eller fastlegen din. 

Anonymkode: 65c45...426

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også en del som sier de har hatt stor bedring av piercing ett spesielt sted i øret. Denne bør settes av en piercer med erfaring akupunktur om jeg har forstått det riktig. Speiltvillingene skriver litt om det på bloggen sin.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Anbefaler deg F.lux til Pc og iphone eller Twilight til android! Jeg er lysømfintlig og hadde ikke greid meg uten :)

Anonymkode: cee30...dac

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg gikk inn i tråden for å foreslå f.lux til deg, og ser jeg har støtte av minst to andre som kom hit før meg. Beste lille programmet som noen gang er laget!

Anonymkode: 1a8a0...aa9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei på jobb har et fysisk filter montert utenpå dataskjermen sin og påstår det funker. Mulig det er like greit med programmene som er foreslått her, har ikke erfaring med disse. 

Jeg jobber mye foran pc, har migreneplager uten at det nødvendigvis skyldes lys fra skjermer. Jeg merker imidlertid at hodestillingen blir noe statisk og nakke/skuldre stive. Fikk et tips hos legen min da jeg nevnte at jeg selv syntes jeg brukte for mye migrenemedisin. Hun sa at for migrenepasienter kunne hodepinen ofte starte som spenningshodepine, og så utvikle seg til et migreneanfall. Hun sa jeg kunne prøve å ta ibux med en gang jeg kjente antydning til hodepine. Dette har hjulpet meg iallefall 

Flere jeg kjenner går på betablokkere som forebyggende migrenemedisin. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.7.2017 den 7.26, blabla1 skrev:

Det er også en del som sier de har hatt stor bedring av piercing ett spesielt sted i øret. Denne bør settes av en piercer med erfaring akupunktur om jeg har forstått det riktig. Speiltvillingene skriver litt om det på bloggen sin.  

Her er det nok dessverre placeboeffekten som gjør seg gjeldende. 

Dette er resultater fra en undersøkelse blant 380 migrenepasienter med Daith-piercing i øret.  

Over+a+year+with+a+daith+piercing+for+mi

Her er flere detaljer 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...