Gå til innhold

hvor syk er du før du er hjeme fra jobb?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Det er ikke slik at man tror at alle som sjekker hvor mange egenmeldinger de har igjen automatisk utnytter dem, men når mange sier rett ut at de vil vite det fordi de vil passe på å bruke det opp, da er det ikke lenger noen tvil.

det er jeg med på, jeg vet at det er folk som mener de har krav på fire ganger tre arbeidsdager liksom.... :roll: uansett om de trenger dem eller ikke.

synes man det, så synes man jo at de faste betingelsene en har ikke er bra nok, da får en ta ett fair oppgjør med sjefen istedenfor da, og forklare at man faktisk ikke synes en har gode nok betingelser for den jobben man gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous
Jeg er hjemme når jeg er syk, går jeg på jobben tar det lenger tid før jeg blir frisk. Nå mener jeg ikke om jeg har litt vondt i hodet eller en skulder, men om jeg kjenner at allmenntilstanden er redusert og alt er tungt og vondt. Jeg bryr meg virkelig ikke om hva folk måtte mene om mine sykedager, jeg syns man bør være hjemme når man er syk. Jeg blir forøvrig ganske fort smittet, så når kollegaen sitter ved siden av meg med 40 paracet, nesespray, vekk i morgen og hostesaft for ikke å være borte fra jobben så syns jeg det er direkte tåpelig. Greit at man ikke vil ha sykedager, men det får da være grenser!! Det er greit å være borte fra jobben selv om man kun har 38,5 i feber, man må ikke vente til over 40.

Helt enig! Jeg liker ikke å være borte fra jobb, med tanke på at de trenger meg der, men er jeg syk så er jeg syk!

Jeg synes man skal være hjemme og pleie kroppen når man er syk! Man skal da være slitt snill mot seg selv også? Hvor behagelig er det å sitte på jobb når man føler at man nesten faller av stolen??

Noe helt annet er det å bruke egenmeldinger som "ferie", men heller ikke dette behøver å foraktes dersom man føler at man holder på å bukke under av stress! Det er HARDT i arbeidslivet idag. Man har vanligvis 4 ganger 3 dager egenmelding iløpet av året, og dette er ikke så mye.

Man skal selvsagt ikke gå på shopping eller kafè når man er syk og hjemme fra jobb, men før - da jeg bodde alene - hendte det at jeg måtte på butikken for å kjøpe mat eller på apoteket for å hente medisin eller kjøpe smertestillende eller hostesaft når jeg var syk. Bor man alene så har man ikke noe valg. Men dette må begrense seg til nærbutikken og nærmeste apotek - og så er det rett hjem etterpå. Tror de fleste sjefer ville reagert sterkt på å se en av sine syke medarbeidere på shopping eller på kafè :roll:

Her gjelder imidlertid andre "regler" dersom man er langtidssykmeldt, mener jeg. Da må man få lov å vise seg ute og ha et sosialt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig! Jeg liker ikke å være borte fra jobb, med tanke på at de trenger meg der, men er jeg syk så er jeg syk!

Jeg synes man skal være hjemme og pleie kroppen når man er syk! Man skal da være slitt snill mot seg selv også? Hvor behagelig er det å sitte på jobb når man føler at man nesten faller av stolen??

Noe helt annet er det å bruke egenmeldinger som "ferie", men heller ikke dette behøver å foraktes dersom man føler at man holder på å bukke under av stress! Det er HARDT i arbeidslivet idag. Man har vanligvis 4 ganger 3 dager egenmelding iløpet av året, og dette er ikke så mye.

Man skal selvsagt ikke gå på shopping eller kafè når man er syk og hjemme fra jobb, men før - da jeg bodde alene - hendte det at jeg måtte på butikken for å kjøpe mat eller på apoteket for å hente medisin eller kjøpe smertestillende eller hostesaft når jeg var syk. Bor man alene så har man ikke noe valg. Men dette må begrense seg til nærbutikken og nærmeste apotek - og så er det rett hjem etterpå. Tror de fleste sjefer ville reagert sterkt på å se en av sine syke medarbeidere på shopping eller på kafè :roll:

Her gjelder imidlertid andre "regler" dersom man er langtidssykmeldt, mener jeg. Da må man få lov å vise seg ute og ha et sosialt liv.

Dette var meg :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var meg :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest the imp

Jeg blir hjemme hvis jeg har feber og/eller noe smittsomt noe ledelsen har gitt uttrykk for at de er glad for. De vil ikke ha smittefare på jobb, det er bedre at én person er syk noen dager i stedet for at personen går på jobb og smitter noen som igjen smitter noen også har man det gående. Jeg har også vært hjemme kun pga at jeg ikke har stemme, uten at jeg føler meg spesielt dårlig ellers. Jeg jobber med telefonsupport, og uten stemme kan jeg ikke gjøre jobben min. Har også blitt sendt hjem fra jobb fordi jeg gikk på paralgin forte etter en operasjon og ikke virket konsentrert nok med kundene.

Jeg er lært opp til at man går på jobb selv om man er litt småsyk, så det skal mere til enn en antydning til en liten forkjølelse før jeg blir hjemme. Men jeg er enig med andre her som har påpekt at føler man at man ikke kan gjøre jobben sin så er det like greit å være hjemme. Det er jo også avhengig av jobben hva man kan klare hvis man er syk. Jobber man med telefonsalg eller telefonsupport hjelper det ikke om man føler seg aldri så frisk og rask eller hvis stemmen svikter, jobber man på et bakeri er det ikke veldig hygienisk å være på jobb når nesa renner i et kjør og man nyser og hoster hele tida osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å være borte 12 dager i løpet av ett år er mye! Jeg har inntrykk av at mange av mine kollegaer er syke 1 dag og er hjemme 2 til fordi de mener det er noe de har rett på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg jobber enten jeg er dårlig eller ei. Jeg mener at det er bedre at jeg er der og jobber litt redusert, enn at jeg ikke er der i det hele tatt!!! da må jo de andre ta over min jobb...

Bare når ungene er syke, og jeg ikke får tak i barnevakt må jeg holde meg hjemme.. med veldig dårlig samvittighet :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en "tommefingerregel" om at hvis jeg når jeg er ferdig med å dusje og kle på meg om morgenen er så sliten og svett (ved f.eks forkjølelse) at jeg bare føler for en ny dusj, da er det greit å ta det med ro en dag eller to.

Nå har jeg dessverre fått en sykdom som gjør at jeg har vært mye sykmeldt. Kjempe kjedelig, og jeg føler meg noen ganger som verdenst største hypokonder, enda jeg vet at jeg ikke hadde orket å sitte på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sjelden jeg får influensa og slikt, så det er gjerne den :kjempesinna: migrenen som gjør at jeg må bli hjemme. Lærerjobb (mye musikkundervisning) og migrene går ikke bra sammen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg jobber i en bedrift hvor det er 24 sykedager i løpet av 12 måneder, dvs. at er du syk bare en dag så må du ikke skrive egenmelding for tre dager. Da har du 23 dager igjen, og jeg kan levere egenmelding for opptil 8 dager av gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
jeg jobber enten jeg er dårlig eller ei. Jeg mener at det er bedre at jeg er der og jobber litt redusert, enn at jeg ikke er der i det hele tatt!!! da må jo de andre ta over min jobb...

Bare når ungene er syke, og jeg ikke får tak i barnevakt må jeg holde meg hjemme.. med veldig dårlig samvittighet :cry:

Og, det er akkurat sånne som deg som smitter alle rundt deg så flere må være hjemme. Det er så irriterende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og, det er akkurat sånne som deg som smitter alle rundt deg så flere må være hjemme. Det er så irriterende!

Ingen som er blitt smittet av meg skal jeg si deg!! Og jeg blir sjelden smittet av andre. forebygging heter det. God håndhygiene, masse lufting av rom etc.etc...

jeg har faktisk ikke vært syk på lenge, enda ungene er syke minst en gang i mnd! klarer også å unngå at søsken blir smittet.

Men immunforsvaret har jo bare godt av å være syk en gang i blant :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok innrømme at eg ikkje er like samvittighetsfull som dei fleste her...

Eg er på ingen måte dødssjuk før eg blir heime frå jobb.

Og det har nok hendt at eg har vore ganske sjuk en dag, og blitt heime dei to andre dagane, sjølv om eg egentlig kunne gått på jobb... :oops:

Men dei gongane det har skjedd, så har eg ringt/skrive sms til sjefen og sagt frå om at eg ikkje er kjempesjuk, berre ikkje heilt i form, og at eg kjem viss det er behov for det. Men eg jobbar på ei stor bedrift, så det går alltid greit om nokon er vekke. Alltid nokon som kan "ta over" der du skulle vore...

Og sist, men ikkje minst: Eg får ikkje dårlig samvittighet engong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous
Må nok innrømme at eg ikkje er like samvittighetsfull som dei fleste her...

Eg er på ingen måte dødssjuk før eg blir heime frå jobb.

Og det har nok hendt at eg har vore ganske sjuk en dag, og blitt heime dei to andre dagane, sjølv om eg egentlig kunne gått på jobb... :oops:

Men dei gongane det har skjedd, så har eg ringt/skrive sms til sjefen og sagt frå om at eg ikkje er kjempesjuk, berre ikkje heilt i form, og at eg kjem viss det er behov for det. Men eg jobbar på ei stor bedrift, så det går alltid greit om nokon er vekke. Alltid nokon som kan "ta over" der du skulle vore...

Og sist, men ikkje minst: Eg får ikkje dårlig samvittighet engong.

hei fru mening. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved feber, influensa og omgangssyke er jeg hjemme. Jobber i bhg. og er ikke intressert i å smitte andre. Samtidig er det veldig sjelden jeg har dette.

Sykemeldinger har det vært lite av på meg gjennom 11 år i yrket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LoisLane

Jeg blir vanvittig provosert av folk som mener de har rett på egenmeldingsdagene som fridager. Slikt misbruk gjør at sykelønnsordningen står i fare!

Når det er sagt, piner jeg meg ikke på jobb om jeg er syk. Jeg er lærer, og har ingen mulighet for å ta det litt med ro i løpet av arbeidsdagen. Heller ikke bra å være syk når jeg jobber på skolekjøkkenet, så klabert. Jeg er heldigvis sjelden syk - bank i bordet!

Det har hendt at jeg har blitt sett ute om jeg har vært syk. Ikke på kafe, men ungene må hentes og det må mat på bordet selv om jeg har syk. Føler meg ikke så høy i hatten når jeg kjører gjennom sentrum da!

Synes av og til at folk som drar seg på jobb med feber, uten stemme, med betennelser her og der påberoper seg en aldri så liten helgenglorie. Alt for jobben, liksom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Heldigvis, og bank i bordet, jeg er sjelden syk. Borte fra jobb er jeg hvis jeg er syk, ikke bare sånn småtufs.

Er jeg sliten og lei, eller stresset, tar jeg meg gjerne en fridag, men da enten ved å bruke av ferien eller avspasering.

På jobben min er arbeidsmoralen høy - tror ikke noen har for vane å være vekke mer enn de må, og opplever ikke at folk er vekke i tre dager hvis de bare trenger en sykedag.

Og sjuke folk bør holde seg hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...