Gjest Anonymous Skrevet 6. januar 2005 #1 Del Skrevet 6. januar 2005 jeg hater simpelten å være hjemme fra jobb men 1 dag hver måned når mensen setter inn blir jeg skikkelig dårlig. jeg får migrene og kaster opp og klarer ikke annet enn å krype langt under dyna med fryktelig dårlig samvittighet over å måtte være hjemme hva med dere andre? hvor mye skal til før dere holder dere hjemme fra jobb? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 6. januar 2005 #2 Del Skrevet 6. januar 2005 Migrene får jeg stort sett bare på ettermiddag/kveld så det er sjelden jeg må være hjemme av den grunn. En lett forkjølelse er ikke nok, jeg må ha ganske redusert allmenntilstand for at jeg skal være hjemme fra jobb, noe som heldigvis ikke har skjedd mer enn kanskje én gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Titti72 Skrevet 6. januar 2005 #3 Del Skrevet 6. januar 2005 Jeg har mitt eget kontor så jeg smitter ingen når jeg er syk på jobben. Jeg jobber uansett, bortsett fra de gangene jeg har hatt omgangsyken. Streptokokker hadde jeg 2 ganger forrige vinter, legen vet jeg ikke bruker sykemelding, så hun har sluttet å spørre meg. Gir meg bare resepten. Jeg har kollegaer som er borte for den minste ting. De er så syke at de ikke klarer å stå på beina, rakk nesten ikke bort til telefonen, men orket å reise å spise pizza ute om kvelden og var borte fra jobben de påfølgende dagene. Andre ganger møter jeg noen på kjøpesenteret med div. handleposer, og de var like slappe og dårlige om morgenen. Jeg syns mange er veldig glad i disse 3-dagersene. Det er liksom noe som skal "brukes" opp?!? Dårlig arbeidsmoral spør du meg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lene* Skrevet 6. januar 2005 #4 Del Skrevet 6. januar 2005 Jeg må nok være veldig syk for å holde meg hjemme gitt.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Catwoman Skrevet 6. januar 2005 #5 Del Skrevet 6. januar 2005 Det skal en del til. Har ikke vært borte på de tre månedene jeg har vært i jobben min nå. (Og da har jeg jobbet med både litt feber og brukket ribben.) SÅ det finner jeg vel ut når den dagen kommer at jeg ikke greier å gå på jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 6. januar 2005 #6 Del Skrevet 6. januar 2005 Jeg holder meg hjemme når jeg er for syk til å være aktivt oppe og det er heldigvis ikke så ofte! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
maiia Skrevet 6. januar 2005 #7 Del Skrevet 6. januar 2005 Det skal ganske mye til før jeg er hjemme fra jobb. Da må jeg ha minst 40 i feber og knapt nok klare å stå på bena. Har bare vært sykemeldt en gang pga operasjon i en tå. Måtte sitte i ro med beinet på en stol i tre dager og jeg trodde jeg skulle bli GAL! Er så utrolig rastløs og kjeder meg etter to minutter hvis jeg må holde meg i ro. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 6. januar 2005 #8 Del Skrevet 6. januar 2005 når jeg er så syk at jeg ikke klarer å utføre jobben slik jeg må, så holder jeg meg hjemme! jeg har blitt mye flinkere til å faktisk være hjemme når jeg er syk, da blir jeg også mye fortere frisk igjen. trenger verken ha feber eller kaste opp for å holde meg hjemme, vondt i muskler og hode og kropp gjør at jeg ikke funker særlig godt på jobb, så da holder jeg meg hjemme. det skjer ikke så ofte, så jeg tar vare på meg selv og fokuserer på meg selv når jeg er syk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest StoreSky Skrevet 6. januar 2005 #9 Del Skrevet 6. januar 2005 Jøsse navn så flittige og arbeidsomme mennesker på KG da. HVEM bruker egentlig egemelding/sykemelding? (10 % av arbeidsstyrken er borte fra jobb hver dag -ca.) JEG bruker noen ganger opp egenmelding, som regel ikke. Noen ganger er jeg sykemeldt - særlig ved smittsome ting. (kraftig forkjølelse, halsbetennelse, omgangsyke. Føler jeg at jeg ikke kan yte en reletivt god jobb, så holder jeg meg heller hjemme. (Er ped.leder i barnehage) Har hent at jeg utover dagen går i butikken/kafè, men "shopping" er jeg for syk til når jeg er hjemme. (men jeg skal være ekstremt pigg for å orke å fyke fra butikk til butikk!!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 6. januar 2005 #10 Del Skrevet 6. januar 2005 Jeg er hjemme om jeg ikke kan utføre jobben min tilfredsstillende. Jeg er ikke nødt til å ha noe med andre å gjøre - så det har ikke noe å si om jeg er "smittefarlig", men jeg har etterhvert lært meg at innimellom er det like greit å være syk - og la kroppen få litt ro til å bli bra - da slipper jeg å gå å hangle lenge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*M* Skrevet 6. januar 2005 #11 Del Skrevet 6. januar 2005 Jeg er hjemme når jeg ikke føler jeg ville fått gjort noe. Dersom jeg er usikker på om jeg orker pleier jeg gå på jobb og heller gå hjem dersom jeg ikke klarer å arbeide. Har en kropp som sier fra når det blir for mye og når jeg føler huset snurrer rundt når jeg går, da har jeg høy feber og blir hjemme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 6. januar 2005 #12 Del Skrevet 6. januar 2005 Det skal ganske mye til før jeg er hjemme fra jobb. Da må jeg ha minst 40 i feber og knapt nok klare å stå på bena. Må si meg enig i det. Jeg tror jeg har vært borte fra arbeid 1.5 dag siden jeg var ferdig å studere for ti år siden. Nå er jeg nok heldig også da det værste som skjer meg er en eller to runder med forkjørelse i løpet at et år. Har aldri hatt influensa eller vært syk på noen annen måte. Jeg har aldri skrevet egenmelding. Jeg sitter ved en dataskjerm hele tiden. Jeg kan forstå at de som har en tyngre arbeide kanskje ikke strekker helt til med en skikkelig sår hals eller lignene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 6. januar 2005 #13 Del Skrevet 6. januar 2005 Har hent at jeg utover dagen går i butikken/kafè, men "shopping" er jeg for syk til når jeg er hjemme. (men jeg skal være ekstremt pigg for å orke å fyke fra butikk til butikk!!) mmm, dersom du orker å gå på kafé utover dagen så orker du nok også å dra på jobben. Ser ingen grunn til ikke å komme senere på jobb om en føler seg bedre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde K S Skrevet 6. januar 2005 #14 Del Skrevet 6. januar 2005 Dersom man selv føler at man ikke orker en dag på jobb, synes jeg det er ok å være hjemme. Terskelen er forskjellig fra menneske til menneske. Noen ganger er man sliten av jobben og kan godt klare å gjøre koselige ting selv om man ikke har vært på jobb. Et eksempel; jeg jobber med utviklingshemmede. Det er ugunstig at jeg kommer på jobb når jeg er forkjølet eller har mavesyke. Det smitter, dessuten er jeg ikke spesielt oppegående da i forhold til å følge med alt som skal følges med eller å gi nok positiv oppmerksomhet til tjenestemottakerene. Da er det bedre at det taes inn en vikar som gjør jobben på en tilfredsstillende måte. Som oftes kan man bare ta ut fire egenmeldinger på tre dager pr år. Det er ikke så lett og misbruke det da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 6. januar 2005 #15 Del Skrevet 6. januar 2005 Jeg syns mange er veldig glad i disse 3-dagersene. Det er liksom noe som skal "brukes" opp?!? Dårlig arbeidsmoral spør du meg! En jeg kjenner jobber innen personal i et stort firma og opplever at de siste månedene av året ringer folk og lurer på hvor mange egenmeldinger de har igjen og legger ikke skjul på at de ser på det som deres rett å ta dem ut nærmest som en ekstra ferie, og 90% av disse er kvinner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde K S Skrevet 6. januar 2005 #16 Del Skrevet 6. januar 2005 En jeg kjenner jobber innen personal i et stort firma og opplever at de siste månedene av året ringer folk og lurer på hvor mange egenmeldinger de har igjen og legger ikke skjul på at de ser på det som deres rett å ta dem ut nærmest som en ekstra ferie, og 90% av disse er kvinner. Egenmeldinger føleg ikke året fra januar til januar, men et år fra første egenmelding til siste. Altså; om du startet i en jobb 1 mars, tar ut en egenmelding 12-15 juni, vil du kunne bruke fire egenmeldinger fram til 15. juni året etter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 6. januar 2005 #17 Del Skrevet 6. januar 2005 Ja, jeg er klar over det. Kanskje er det noe med julen som gjør at folk vil ha litt ekstra "fri" akkurat da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 6. januar 2005 #18 Del Skrevet 6. januar 2005 jeg har faktisk også spurt personalansvarlig om hvor mange egenmeldinger jeg har brukt og hvor mange jeg har igjen. Det har ingenting med at jeg har planer om å bruke dem opp dersom jeg har noen igjen, men mye med å gjøre at jeg ikke går rundt å husker slikt og dersom jeg føler meg hanglete og jeg ikke husker når "året" mitt starter, så er det viktig å vite om jeg kan ta en egenmelding eller om jeg faktisk må til legen. kan godt hende at personalansvarlig oppfatter det som at jeg har tenkt å bruke opp egenmeldingene, for jeg forklarer jo ikke henne hvordan jeg tenker. ikke vær så negativ til alle, det er greit at mange utnytter det, men det er faktisk mange som ikke gjør det også, men som bare er flinke til å ta vare på seg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 6. januar 2005 #19 Del Skrevet 6. januar 2005 jeg har faktisk også spurt personalansvarlig om hvor mange egenmeldinger jeg har brukt og hvor mange jeg har igjen. Det har ingenting med at jeg har planer om å bruke dem opp dersom jeg har noen igjen, men mye med å gjøre at jeg ikke går rundt å husker slikt og dersom jeg føler meg hanglete og jeg ikke husker når "året" mitt starter, så er det viktig å vite om jeg kan ta en egenmelding eller om jeg faktisk må til legen. kan godt hende at personalansvarlig oppfatter det som at jeg har tenkt å bruke opp egenmeldingene, for jeg forklarer jo ikke henne hvordan jeg tenker. Det er ikke slik at man tror at alle som sjekker hvor mange egenmeldinger de har igjen automatisk utnytter dem, men når mange sier rett ut at de vil vite det fordi de vil passe på å bruke det opp, da er det ikke lenger noen tvil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 6. januar 2005 #20 Del Skrevet 6. januar 2005 Jeg er hjemme når jeg er syk, går jeg på jobben tar det lenger tid før jeg blir frisk. Nå mener jeg ikke om jeg har litt vondt i hodet eller en skulder, men om jeg kjenner at allmenntilstanden er redusert og alt er tungt og vondt. Jeg bryr meg virkelig ikke om hva folk måtte mene om mine sykedager, jeg syns man bør være hjemme når man er syk. Jeg blir forøvrig ganske fort smittet, så når kollegaen sitter ved siden av meg med 40 paracet, nesespray, vekk i morgen og hostesaft for ikke å være borte fra jobben så syns jeg det er direkte tåpelig. Greit at man ikke vil ha sykedager, men det får da være grenser!! Det er greit å være borte fra jobben selv om man kun har 38,5 i feber, man må ikke vente til over 40. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå