Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og mannen har fornavn på samme bokstav. La oss si Else og Even. Sønnen vår heter Emil. Egentlig tilfeldig at han også har et navn på E. Nå venter vi nr 2 og alle forventer et nytt navn på E og vi får forslag fra alle kanter. Jeg har saumfart ALLE navn på E og jeg og mannen finner ikke et vi begge liker. Favorittnavnet er derfor nå på en annen bokstav. La oss si Thomas.

Burde vi ha funnet et greit navn på E eller gå få det vi liker best? Jeg bryr meg egentlig ikke om hva andre tenker, bortsett fra barnet, Thomas. Vil han med tiden føle seg utenfor med et annet navn enn e-navn? Eller lager jeg problem av ingenting?

Synes jo selv det hadde vært artig å finne et e-navn og fortsette å være e-gjengen, men man skal jo trives med navnet og..

Bokstaven e er kun et eksempel. Vi har navn på en annen bokstav, så trenger ikke e-forslag :)

Anonymkode: 1ba85...cc4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Nope. 

Vår første sønn har en navn som har gjort at folk spør om han er oppkalt etter faren sin. Feks faren heter Johannes og eldste barnet heter Hans. Da vi ventet gutt nr to spurte folk om det blir Johan eller Jens... :P

Men det ble Kurt. 

Navnene er fiktive. Dere kan gjerne ha en Emil og en Thomas. 

Kjenner til en familie som har samme bokstav på mor,  far og to eldste. Attpåklatten fikk en annen bokstav. 

Endret av Havrekjeksen
AnonymBruker
Skrevet

Helt innafor å droppe bokstavtema. Det viktigste er jo at dere finner et navn som dere liker og mener at passer.

Navnet skal jo bæres hele livet, så at navnet er fint i seg selv trumfer at det skal passe med søsken. 

Anonymkode: 7e9dc...206

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner en familie der mor og far har navn på T. De fikk først en sønn som fikk navn på E. Nå har de fått en datter, og hun har fått navn på T. Vi humret litt av at de valgte et navn på T til minste, men det er ikke egentlig et tema. 

Anonymkode: ac230...bd3

AnonymBruker
Skrevet

Pappa heter Espen Olai

Mamma heter Ida Eline

Storebror Even Andre

Storesøster Elin Marte

Storesøster 2 Elise Oline

og jeg Margrethe.

Alle utenom meg har en bokstav felles og dobbeltnavn. Jeg stussa litt på det da jeg var liten men fikk forklart at de ikke fant et navn på E som de likte og derfor valgte det navnte de likte best på en annen bokstav. Og det syns jeg var greit.

Disse navnene er ikke de egentlige navnene altså, bare for å illustrere, de høres bedre ut sammen i virkeligheten 😄 

Anonymkode: 89ad4...cf2

• Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig må dere ikke det. Velg det navnet dere vil. :)

Jeg kjenner en søskenflokk på fire jenter hvor de tre eldste har navn som begynner på samme bokstav og yngste har navn som begynner på en annen bokstav. Jeg innrømmer at jeg synes det er bittelitt rart når de først har holdt seg til et mønster med tre barn, men det har jo virkelig ingenting å si. 

AnonymBruker
Skrevet

Nå ser det jo ut som om dere har satt dere ut et E-tema på navn, uten at dette er gjort med vilje - så hvorfor ikke bryte opp noe som kan bli en OCD-tendes? E alle veier. En T i alle E-ne vil virkelig bli stort. Hadde definitivt ikke gått etter navn på E, utelukkende for å bryte rekken av E-er. Hvis jeg ikke fant et navn på E som jeg likte, da. Så mye betyr det ikke. Lykke til med navnevalg.

Anonymkode: 54ea1...0d6

Gjest Catalina Culès
Skrevet

Selvfølgelig ikke. Mine foreldre begynner på samme bokstav, men jeg og søsknene mine begynner på forskjellige bokstaver. Velg navn dere liker, ikke tenk på at navnet må begynne på samme bokstav som dere.

AnonymBruker
Skrevet

Hos meg er det 

M, J, N og den i magen M. Aldri tenkt over at bokstavene de skal passe sammen😀

Anonymkode: 76bd9...dd5

AnonymBruker
Skrevet

Hos oss er det egentlig bare vanen med dobbeltnavn som ligger i slekta. Ingen likhet på navnet, bortsett fra at søstera mi er oppkalt etter bestemor og ene søskenbarnet mitt etter bestefar. Skjønner ikke hvorfor folk gidder å ha navnedrama jeg altså. Plukk et navn du liker, og bruk det. 

Anonymkode: 37264...3b0

Skrevet

Bedre å bryte med "e-rekka" allerede på nr.2, så slipper du problemet seinere om det kommer en nr.3 og 4 etterhvert. 

• Liker 5
Skrevet

Hos oss heter tilfeldigvis jeg og jenta noe på samme bokstav og mannen og gutten noe på samme bokstav. Tredjemann får noe helt annet, vanskelig nok å finne navn om vi ikke skal låse oss til en bokstav.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, hva tror du liksom? :klaske:

Anonymkode: bd21e...8a7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg, moren og faren min har navn som begynner på B. Helt tilfeldig såvidt jeg vet. Broren min har et navn på T. Aldri tenkt over at han "burde" hatt et navn på B. 

Anonymkode: c4216...98a

Skrevet

Jeg synes det er litt teit med søsken med samme forbokstav. Ville ha unngått det.. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde ikke brydd meg om det, ta ett navn dere begge liker - selv om det ikke starter på E 😉

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og mannen har fornavn på samme bokstav. La oss si Else og Even. Sønnen vår heter Emil. Egentlig tilfeldig at han også har et navn på E. Nå venter vi nr 2 og alle forventer et nytt navn på E og vi får forslag fra alle kanter. Jeg har saumfart ALLE navn på E og jeg og mannen finner ikke et vi begge liker. Favorittnavnet er derfor nå på en annen bokstav. La oss si Thomas.

Burde vi ha funnet et greit navn på E eller gå få det vi liker best? Jeg bryr meg egentlig ikke om hva andre tenker, bortsett fra barnet, Thomas. Vil han med tiden føle seg utenfor med et annet navn enn e-navn? Eller lager jeg problem av ingenting?

Synes jo selv det hadde vært artig å finne et e-navn og fortsette å være e-gjengen, men man skal jo trives med navnet og..

Bokstaven e er kun et eksempel. Vi har navn på en annen bokstav, så trenger ikke e-forslag :)

Anonymkode: 1ba85...cc4

Svart er nei, ingen av mine har samme forbokstav

AnonymBruker
Skrevet

I min familie heter brorparten noe på M, mens jeg har brutt den rekka og valgt navn som begynner på noe helt annet til begge mine barn. Velg et navn dere liker, og ferdig med det :)

Anonymkode: 71668...59c

AnonymBruker
Skrevet

Så klart det ikke må være samme forbokstav. Dessuten syns i alle fall jeg det er enklere om barna har forskjellig forbokstav om de har samme leke - som for eksempel spinnere (bare for å ta noe som er populært nå), da kan de merkes med forbokstav for å vite hvem som er hvem sin.

Anonymkode: 8c0b1...ac4

Skrevet

Ta det dere liker ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...