Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har søkt studier på uio og ntnu til høsten og lurer på hva man trenger som student, har også noen andre spørsmål jeg håper noen kan svare på :) Det er forskjellige informatikk, historie og økonomistudier jeg har søkt på. 

Må man ha laptop, eller holder det med nettbrett (uten windows os)? Dersom man må ha laptop, velger man en billig og lett bare for å skrive på, eller en som er kraftigere (skal ikke ha mac)? Om noen har gått lignende studier hadde det vært fint å vite hva dere bruker egen pc til på skolen.

Noterer dere for hånd når dere er på forelesninger? Er det lov å filme/ta bilder av forelesers notater? Dersom dere skriver på pc, er det strømuttak eller må man ha bra batteritid på pcen?

Har dere noe favorittutstyr dere ikke klarer dere uten? Er det verdt å kjøpe lesebrett, og isåfall hvilket og hvor får man tak i dette? Hvor selger de billige notatbøker, penner etc? (Har sett de har en del billig på nille og søstrene grene, men det er kanskje andre plasser som har noe også?)

Skriver man for hånd på eksamen?

Kjøper dere bøker med en gang dere får plass på et studie, eller venter dere til litt utover høsten når dere har vært på forelesninger og ser hva de anbefaler? Studiene jeg har søkt har lagt ut boklister, men dette er kanskje noe de endrer etterhvert?

Bruker dere sekk eller veske? Med eller uten plass til pc? Anbefal gjerne en som er god!

Pynter man seg til første dag? Eller er jeans og en fin topp helt ok?

Bør man være med på fadderuka? Jeg har i utgangspunktet ikke lyst til å bruke tid og penger på å dra på byen og være med på rare opplegg, men vil gjerne være med på omvisninger, få en fadder jeg kan spørre om studierelaterte ting og bli kjent med noen av de andre - men mange av emnene jeg skal ha er gruppearbeid, så regner med jeg blir kjent med noen uansett? Vil gjerne høre deres erfaringer fra fadderuka.

Har lest at det lønner seg å lese og notere før forelesninger, får man vite på forhånd hva tema er?

Anonymkode: 5bd12...46c

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1116524-ting-og-tang-til-studier/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må man ha laptop, eller holder det med nettbrett (uten windows os)? Dersom man må ha laptop, velger man en billig og lett bare for å skrive på, eller en som er kraftigere (skal ikke ha mac)? Om noen har gått lignende studier hadde det vært fint å vite hva dere bruker egen pc til på skolen.

Du kommer til å skrive  mye og de færreste nettbrett har gode tastatur. I tillegg er de vel heller ikke egnet til å redigere lange tekster.

Noterer dere for hånd når dere er på forelesninger? Er det lov å filme/ta bilder av forelesers notater? Dersom dere skriver på pc, er det strømuttak eller må man ha bra batteritid på pcen?

Smak og behag. Prøv ut litt forskjellig. De fleste forelesere gjør forelesningsnotater tilgjengelig sånn at du slipper å tenke på å ta  bilder.

Har dere noe favorittutstyr dere ikke klarer dere uten? Er det verdt å kjøpe lesebrett, og isåfall hvilket og hvor får man tak i dette? Hvor selger de billige notatbøker, penner etc? (Har sett de har en del billig på nille og søstrene grene, men det er kanskje andre plasser som har noe også?)

De fleste er så digitale nå at de ikke trenger så mange notatbøker.

Det varierer mellom studiesteder og studieretninger. Vet om en som hadde håndskreven eksamen i mai i år.

Kjøper dere bøker med en gang dere får plass på et studie, eller venter dere til litt utover høsten når dere har vært på forelesninger og ser hva de anbefaler? Studiene jeg har søkt har lagt ut boklister, men dette er kanskje noe de endrer etterhvert?

Det lureste er å kjøpe bruktbøker fra forrige kull, og da må man være litt tidlig ute. Bruktbøker kan av og til være fra et annet opplag og med litt andre sidetall, men det er det verdt for sparte penger.

Bruker dere sekk eller veske? Med eller uten plass til pc? Anbefal gjerne en som er god!

Gjør det som fungerer for deg.

Studenter har kanskje den mest avslappede kleskoden i samfunnet. Ingen reagerer på joggebukser med mindre du går på BI.

Bør man være med på fadderuka? Jeg har i utgangspunktet ikke lyst til å bruke tid og penger på å dra på byen og være med på rare opplegg, men vil gjerne være med på omvisninger, få en fadder jeg kan spørre om studierelaterte ting og bli kjent med noen av de andre - men mange av emnene jeg skal ha er gruppearbeid, så regner med jeg blir kjent med noen uansett? Vil gjerne høre deres erfaringer fra fadderuka.

Fadderuka er essensiell for å bli kjent med folk og finne seg en kollokviegruppe. Du trenger ikke være med på alt, men vær med de første dagene og legg deg i selen for å bli kjent med folk da.

Har lest at det lønner seg å lese og notere før forelesninger, får man vite på forhånd hva tema er?

Du stryker hvis du bare leser det som foreleser går gjennom. Du skal komme deg gjennom pensumslista i løpet av semesteret og da må du lage deg en leseplan. Det er veldig lurt å legge opp leseplanen etter forelesningstema, men det er ikke sikkert du får en sånn oversikt. Hvis du får det bør du lese på tema både før og etter forelesningen. Du bør ogås lese mesteparten av pensum flere ganger og jobbe med tidligere eksamensoppgaver.

Anonymkode: eb104...9df

• Liker 1
Gjest Solsmil

På mange studier er det krav om egen PC, men jeg vet ikke om det er det på alle. Noen studier har krav om at du skal installere spesifikke programmer som krever litt mer enn den billigste maskinen, blant annet flere ingeniørstudier, men jeg har ikke oversikt om hvordan det er på de du har søkt. Uansett skal du sansynligvis skrive en del innleveringsoppgaver, så det er utvilsomt en fordel med egen laptop.

om jeg noterer for hånd eller ikke, varierer etter hvilket fag det er. Om det er et fag der foreleseren forklarer ting med tegninger og formler, er det enklest å notere for hånd. Ellers bruker jeg PC. Jeg har av og til tatt bilde av foreleserens notater uten at noen  har reagert, og andre har gjort det samme. Men har aldri opplevd at noen filmer. Det hender derimot at skolen filmer selv, slik at forelesningene kan legges ut på nett. Jeg tror ikke det bruker ikke å være strømuttak i vanlige forelesningssaler, men jeg vil tro dette kan variere. Har du undervisning i klasserom, vil det være strømuttak (av og til har man det). Jeg ser du ikke vil ha Mac, men jeg nevner likevel at jeg synes det har vært en fordel mtp batteritiden. Min Mac har alltid vart gjennom en hel skoledag, og da har det aldri vært noe styr med strømuttak.

Jeg har ikke noe favorittutstyr, og er heller ingen fan av lesebrett personlig. Jeg kjøper notatbøker og penner i bokhandlen på skolen. Synes det er helt greit, de har så mye dritt på søsterens grene. 

Jeg har skrevet for hånd på alle mine eksamener, men har sett at skolen min (NTNU) stadig har flere fag der de skriver på PC på eksamen, så det er vel i den retningen utviklingen går. Da må man forøvrig ha egen PC.

Jeg bruker som oftest sekk. Veske kan være veldig fint, men sekk er 100 ganger bedre når du faktisk er på skolen, og skal ha både mat, drikke, laptop og bøker. Hvis det er dager jeg ikke trenger laptop eller bøker (kun skrivebok) bruker jeg veske.

Første gangen jeg skulle begynne å studere, var jeg kjempeivrig og ville gjerne kjøpe masse bøker før skolestart. Så jeg kjenner følelsen. Men mitt tips er: ikke gjør det. Listene kan endres, og du kan få beskjed on at du kanskje ikke trenger alle. 

Jeans og fin topp er bra. Du trenger ikke pynte deg noe mer enn det, det er det ingen andre som gjør.

Du bør være med på fadderuka, og jeg sier ikke mer om det. Du trenger ikke å være med på alt, eller bruke masse penger, men du bør være med. Det er mye lettere å bli kjent med folk. Kanskje får du ikke venner for livet, men du får hilst på folk, du vet hvem det er du studerer sammen med. Og kanskje får du nye venner også.

Du får vite før forelesningene hva tema er, det er vanlig at dere får en forelesningsplan i begynnelsen av semesteret, med tema over alle forelesningene. Men personlig har jeg aldri hatt noe utbytte av å forberede meg til forelesningene, da blir det gjerne "dobbelt opp" med arbeid, uten at jeg får noe mer ut av det. Det må du nesten finne ut hva som passer til deg :)

AnonymBruker

En laptop for hjemmeeksamen og innleveringer er greit å ha. Jeg har tastatur til iPad nå, men har ikke testet å skrive lange oppgaver på den. Kan være kronglete å levere ting på fronter fra iPad og. Vet ikke hvordan det er med andre nettbrett da. 

Ikke noe problem å ta bilde av forelesers undervisning. Men hos oss la de ut fremvisningene på fronter uansett. 

Jeg noterte alt for hånd. 

Sekk er greit å ha. Jeg kjøpte en laptopsekk fra Clas ohlson. Kjempestygg, men god å bruke! Jeg tok med meg laptopen på skolen noen ganger, i tillegg til tunge bøker, så da måtte jeg ha en sekk som funket til det. Billig var den og.

De har notatbøker til en billig pris på Clas ohlson også. Jeg hadde også en ringperm for hvert fag. 

Vi hadde eksamen for hånd. 4 timers skriftlig. Huff, det var fælt :P Spør om det på skolen!

Bli med på fadderuka! Du må ikke bli med på alt, ta det som virker ålreit. 

Trenger ikke pynte seg noe særlig. Bare så man ser ålreit ut. Vent med ugredd hår og joggebukse til eksamenstider :D 

Anonymkode: 6f2ad...e81

• Liker 1
AnonymBruker

Bokstativ og printer er de tingene jeg er mest glad for at jeg kjøpte (foruten det mest essensielle og vanlige skolemateriellet). Printer trenger du strengt tatt ikke om du bare skal sitte på lesesalen eller biblioteket. Jeg bruker sekk, noe som de aller fleste andre studenter også gjør. 

Alle på mitt studium noterer på PC (OneNote). Her kan man legge inn forelesningene i programmet og notere ved siden av hver slide. Det er lurt å bruke de første ukene på å prøve ut litt forskjellig og velge det som passer best for deg. 

Eksamener går mer og mer over til å bli elektroniske, men alle har ikke kommet dit enda. Dersom eksamen er elektronisk må du ha din egen PC. Derfor er det greit å ha noe som er lett å bruke som også er behagelig å skrive på. 

Det er mange nye studenter som går i fellen og kjøper flere bøker enn nødvendig i starten av semesteret. Her er fadderne uvurderlig. Hør på hva studenter fra eldre kull anbefaler. 

Fadderuken varierer fra studium til studium. På noen studier er det en ren fyllekule, men på andre studier er det en god balanse mellom fest og ikke-alkoholrelaterte arrangementer. På mitt studium var det en 50/50-fordeling. Jeg er ikke begeistret for fyll, men uansett hvordan man stiller seg til det er det lurt å gå på fadderuken. Man trenger ikke å gå på alt. Ved å gå på fadderuken er å få en litt ukomfortabel uke det verste du risikerer. Ved å ikke delta risikerer du å havne utenfor det sosiale miljøet, samt å gå glipp av nyttige tips til den nye studiesituasjonen. 

Og det er ikke nødvendig å pynte seg til første dag. Helt OK å gå med skjørt eller kjole, men det er også helt OK å gå med bukse og en vanlig overdel. Det er det sistnevnte de fleste går med. 

Anonymkode: 28ec2...17b

• Liker 2

Annonse

AnonymBruker

Er ikke på et lignende studie og kanskje forskjellige ting som er praktisk da men:

Jeg synes det er best å notere for hånd på forelesning. får ikke noe ut av å notere på laptop, føler jeg bare skriver av Powerpointen da. Kjøp en god/dyrere penn/blyant. Notatbøker kan du kjøpe sånn 5pakning, jeg kjøper bare på bokhandelen, det er ikke så dyrt uansett. 

Ville hatt laptop, ikke nettbrett, i tilfelle du skal skrive lengre ting på skolen. Vi har gruppeoppgaver og sånt som vi gjør på skolen, da trenger man PC. Jeg har en billig som er god å skrive på og ikke for tung, men du bør jo ha en bedre hvis du trenger tekniske programmer. Det du neppe trenger er i alle fall en Mac til 15 000 som du bruker kun til Facebook og Word, selv om jeg ser at det er en greie :P

Har en sånn type sekk https://www.zalando.no/herschel-little-america-ryggsekk-gra-h1554a007-c11.html de har plass til laptop og masse annet, gode å ha på. Har ikke sånn belte på da hvis du skal ha PC hver dag og mye bøker bør du kanskje ta en med det. Veske er ikke bra for ryggen når man skal bære litt tungt, ville ikke brukt det! 

Anonymkode: e3318...4d2

• Liker 1
AnonymBruker

Hvis det blir informatikk, er du nesten nødt til å ha egen laptop. Du kan ikke drive med programmering via nettbrett. 

Jeg har studert informatikk, men tok ikke noe særlig med notater. Men laptop er absolutt nødvendig for å teste egne programmer, o.l. Jeg så heller aldri poenget med å videotape-e eller lydopptak-e forelesninger. ¨

Vi skrev eksamen for hånd. Mulig det er endringer på gang, men jeg vet ikke. 

På mine informatikkstudier (UiO) var boklister noe som endret seg, så det lønte seg som regel å vente (lenge!).

Jeg brukte sekk eller veske, alt etter som hva som passet seg for den aktuelle dagen. Fint å ha begge deler, uansett.

Jeans og "fin topp" var helt ok på mitt studium.

Fadderuka: gjør som du vil. Jeg deltok, men fikk ikke venner via "uka". Fikk meg venner etterhvert.  Var ikke særlig "sosial" i selve fadderuka, men tvang meg igjennom den.

Du virker noe nevrotisk, som spør så mange og detaljerte spørsmål i forkant. Jeg kjenner meg igjen. Det går bra, uansett. Det finnes ikke noen mal du MÅ følge. Bare vær deg selv.

Anonymkode: 738bd...ef4

• Liker 1
AnonymBruker

TS her, tusen takk for mange nyttige svar :)

Sitat

Du virker noe nevrotisk, som spør så mange og detaljerte spørsmål i forkant. Jeg kjenner meg igjen. Det går bra, uansett. Det finnes ikke noen mal du MÅ følge. Bare vær deg selv.

Nevrotisk er kanskje litt å ta i? :fnise: Jeg tok hele vgs som privatist, så har ikke gått på skolen siden ungdomsskolen, og på den tiden var det ikke pc i skolen, mange hadde ikke pc hjemme en gang (føler meg veldig gammel nå!), så da er det supert å ha et forum som kg til å spørre alle slags dumme og rare spørsmål.

Gleder meg veldig til å studere, så da er det lett å bli revet med i butikkene, da er det nyttig å vite hva erfarne studenter synes før man sprenger hele budsjettet:) 

• Liker 2

Jeg har både laptop og iPad. Hvis jeg skulle valgt bare én, ville det blitt laptop. Noen deler av undervisningen har krevt laptop, og jeg har også brukt den til å skrive rapporter og prosjektoppgaver. Alle studiene du har valgt har vel noe sånt? Historie har å skrive tekster, økonomi å bruke excel og informatikk må du programmere.

På UiO får vi microsoft office pakka, og jeg bruker OneNote mye. Det som er bra med onenote er at man kan dele sin "bok" med andre og det synkroniseres raskt. Her legger jeg inn masse greier fra meg selv, skolen, litt copypaste fra internett og youtube videoer om temaene.

På forelesninger foretrekker jeg å ta notater for hånd. Jeg liker å bruke penner som kan viskes ut. FriXion fra pilot og de viskbare pennene fra muji. Av "vanlige" penner liker jeg zebra sarasa best, men disse kjøper jeg på ebay. Av penner liker jeg å ha en variasjon av tykkelser, 0.4mm, 0.5mm og 0.7mm. Jeg er litt sær kanskje når det gjelder penner o.l, siden jeg importerer ting fra Japan via eBay, og har en over gjennomsnitt interesse for slike ting :P

Jeg foretrekker å bruke ulinjerte ark til å skrive, da kan jeg legge opp siden slik jeg vil. Synes bare streker og ruter er distraherende. Men jeg ser mange andre bruker linjerte. Det er vel en personlig ting mye av dette som man utvikler selv i løpet av studiet.

Min studieteknikk når jeg leser går mye ut på å highlighte og køle i pensumbøkene mens jeg leser, slik at jeg leser det raskere neste gang og setter det i kontekst. Jeg har mange forskjellige farger og typer som jeg fargekoder med. Jeg bruker nevnte viskbare penner til å skrive/tegne litt selv.:ac:

Jeg bruker sekk med godt bæresystem, merket fort at jansporten min ikke var så bra for ryggen min:p  Jeg har også noen vesker fra fjällreven og osprey. Har en variasjon av sekker og vesker pga varierende mengde ting jeg trenger og ikke alle tåler regn så bra.

På mitt studium er det mange forelesere som tar opp forelesningene sine og legger de ut på fronter. Ikke alle gjør dette så folk setter seg foran og tar lydopptak( kanskje ikke "lov" men... :P )  Uansett så legger alle slides ut på fronter, så ikke noe vits i å ta fotografier ( det er også litt distraherende hvis alle skulle drive med det)

Jeg prøver å skaffe pensumbøker så tidlig som mulig. Nå var det nylig 50% på adlibris så jeg kjøpte masse for resterende år på studiet :P Alltid lurt å følge med på sånne % rabatter, pleier å være 10% og 20% der av og til. Selv om de ofte har tilbud på akademika er det oftest billigst på adlibris og ark.

Ikke noe særlig vits å pynte seg så veldig tror jeg, med mindre du går på en skole/linje det er spesiell kultur for det. UiO er ganske avslappa.

Jeg er ikke student enda, men har allerede lagt en slags plan. Har skaffet meg en laptop (Asus) til skriving og skolebruk og har også kjøpt en ekstern harddisk til å lagre alt på. Skal også kjøpe en stasjonær til å ha på rommet (har hatt laptop siden jeg var 17, som er ti år siden, og har hatt lyst på en stasjonær til gode programmer veldig lenge), har både pc-veske og en god ryggsekk fra før som skal brukes, har tenkt å pynte meg LITT for første dagene og deretter.

Om jeg trenger store programmer på laptop får jeg ta den sorgen når den tiden kommer.

Har et nettbrett, men det brukes mest til Netflix, da det er greit å bære på når jeg skal på tur eller noe og ikke gidder å ta med laptopen. :fnise:

Jeg skal vente med innkjøp/lån av bøker til jeg vet hva vi må ha. Har et par venner som har gått to av studiene jeg har søkt på, så mulig jeg får låne/kjøpe bøker av dem om jeg kommer inn på et av disse studiene.

Kommer nok til å lese gjennom bøkene så fort som mulig da jeg vil kjenne stoffet og ikke sitte å slite rett før eksamen.

Kommer til å bli med på fadderuka, selv om jeg ikke føler jeg egentlig trenger en fadder. Det virker bare smart å by litt på seg selv og ikke bli en som stenger seg inne hele dagen. Være litt sosial og kanskje få noen nye venner :D 

Kjøper nok notatbøkene på Clas Ohlson eller Nille, da jeg har kjøpt dem der før, de koster ikke så mye og er gode å skrive i.

Endret av TinyBean
På 29.6.2017 den 4.50, AnonymBruker skrev:

Nettbrett hadde aldri holdt for meg, mye innleveringer, presentasjoner og lange oppgaver (f.eks. hjemmeeksamen) gjør at jeg trenger en god maskin å skrive på. Nettbrett med tastatur blir for klønete for meg. PCene jeg har hatt som student har vært midt på treet-maskiner økonomisk, men det er fordi jeg liker å bruke dem til andre ting enn studier også. 

Ja, jeg noterer for hånd fordi det gjør at jeg husker bedre. Hos oss var ikke lydopptak eller filming lov (jeg har vært innom tre ulike skoler, så kan se ut til at det er en relativt vanlig praksis), aldri hørt noe om forbud mot bilder, men PPene har blitt lagt ut av de aller fleste foreleserne jeg har hatt. Varierende om det er tilgang på uttak, der det ikke er det har jeg vært bevisst på strømsparing, og så har det holdt likevel, men for dem med 8-timers dager kan det kanskje bli litt snaut. 

Bokstativene mine er det beste jeg har kjøpt, i tillegg til sånne "minipostits" man bruker som markører i bøkene. Jeg hadde ikke brukt penger på lesebrett, fordi veldig lite av pensumet mitt er tilgjengelig digitalt. Ved studiestart får du tak i billige penner og notatbøker nesten overalt, det handler mer om hvilke produkter du velger enn om hvilke butikker du går i. Mange selger studiepakker, de inneholder ofte masse vissvass man ikke har bruk for. Kjøp det du vet du trenger for å lese og skrive, og suppler heller etter hvert. 

Ja, de aller fleste steder gjør man fremdeles det. Det er forøvrig enda en grunn til å skrive for hånd under forelesninger, det gjør at bevegelsen er kjent for hånden før den skal "levere" i 4-8 timer på en skoleeksamen, mange får skrivekrampe. 

Jeg kjøper alltid på forhånd fordi jeg liker å være litt i forkant. Dersom det IKKE står antall sider fra de ulike bøkene ville jeg ventet litt. Alle bøker som er oppgitt med 50 sider eller mindre har jeg lånt fra biblioteket eller kjøpt sammen med andre i en slags byttesirkel. 

Litt begge deler, men hadde ikke klart meg gjennom studiene uten en sekk med plass til pc. Veske fungerer superfint, helt til man har behov for mer enn en bok av gangen. 

Ta på deg det du føler for selv, men spar både finkjolen og joggebuksen til en annen anledning. 

JA. Du trenger ikke å være med på alle utestedene osv. Jeg er som deg og liker hverken byen eller rare opplegg, men det å bli kjent med noen og knytte et par løse bånd i fadderuken er kjempeviktig. Min erfaring er at det å "bli kjent med noen på gruppearbeid uansett" ikke er så lett når de andre som er på gruppearbeid allerede har blitt kjent under fadderuken. Mitt tips er å bli med de første dagene, gå hjem tidlig (når folk blir fulle nok så husker de uansett ikke om du ble der til tolv eller tre), og så se hva du har behov for og ønske om, rett og slett fordi fadderuken er det som gjør at du finner et kjent fjes i forelesningssalen som det er trygt å sitte ved siden av, og hilser på nok folk til å kunne sette sammen en kollokviegruppe om det er obigatorisk i noen av emnene du skal ha. 

95% av gangene har jeg visst tema på forhånd, omtrent 75% hvilke sider som bør leses. Min erfaring med å lese på forhånd er noe delt. Med en god foreleser er det kjempelurt, med en foreleser som stort sett repeterer pensum føles det nesten som en straff, også fordi hjernen skrur seg såpass av at jeg går glipp av de nye poengene den eventuelt måtte komme med en og annen gang. Mitt tips er å gjøre det til å begynne med i hvert nye emne, og så vurdere behovet når du begynner å kjenne foreleserens stil. 

Har søkt studier på uio og ntnu til høsten og lurer på hva man trenger som student, har også noen andre spørsmål jeg håper noen kan svare på :) Det er forskjellige informatikk, historie og økonomistudier jeg har søkt på. 

jeg har mac, men har ikke kjøpt den på grunn av studiene. bruker macen veldig mye i hverdagen. hadde ikke klart meg uten mac/pc tror jeg :fnise: jeg har ikke nettbrett, men vil tro det er enklere å navigere på fronter o.l. på mac/pc. vi må også ha egen mac/pc på skoleeksamen (men kan jo alltids låne av noen) og det er vel lettere å skrive oppgaver på en mac/pc enn på et nettbrett. bruker også macen på skolen til å lage power point presentasjoner. du trenger ikke kjøpe den dyreste pcen, men kanskje heller ikke den billigste? det er greit å ha en som varer i noen år...

noterer for hånd av og til, men blir som regel på macen da det går fortere. vi får lov å filme og/eller ta bilder av forelesers notater, men de legger det alltid ut på fronter før eller etter forelesningen uansett. det er god tilgang på strømuttak både i auditorium og i klasserom på skolen min

jeg kjøper som regel penner, notatbøker osv. på søstrene grene eller clas ohlson

vi skriver på mac/pc, men kan godt være det er noen skoler som fortsatt skriver for hånd

jeg hadde aldri kjøpt hele pensumlista før studiet har begynt. hadde aldri kjøpt hele pensumlista uansett når jeg tenker meg om :fnise: jeg pleier å låne bøkene på biblioteket. om det er noen bøker som er virkelig gode og jeg føler jeg vil få bruk for seinere så kjøper jeg dem, men da kjøper jeg dem brukt om det er mulig

jeg bruker sekk med plass til macen. de fleste bruker sekk der jeg studerer

jeg hadde på meg helt vanlige klær på første skoledag. jeans og topp er helt innafor

vi hadde ikke fadderuke (jeg studerer deltid), men har vært med på det på tidligere studier. du velger jo selv hva du vil være med på - trenger ikke være med på alt. jeg var ikke ute hver kveld i fadderuka

vi får en timeplan hvor det står hvilke bøker og sider man bør lese til hver forelesning

Annonse

AnonymBruker
På 29.6.2017 den 4.50, AnonymBruker skrev:

Har søkt studier på uio og ntnu til høsten og lurer på hva man trenger som student, har også noen andre spørsmål jeg håper noen kan svare på :) Det er forskjellige informatikk, historie og økonomistudier jeg har søkt på. 

gikk ut fra HiST(nå NTNU) for 3 år siden. 
Jeg hadde aldri klart å skrive alle oppgavene på nettbrett, pc var helt nødvendig. Vi hadde mange innleveringer på 15-20 sider. 
Jeg noterte bare for hånd i forelesningene. Noen forelesningssaler har strømuttak, andre ikke. Noen campuser har gode datarom, andre ikke. 
Alle eksamener ble skrevet for hånd, utenom hjemmeeksamen. 
Jeg kjøpte ikke alle bøkene, men nesten alle de jeg kjøpte var brukt. 
Jeg brukte sekk, det gjorde alle andre jeg kjenner også, utenom de som kjørte til skolen.  
For meg er jeans og en fin topp å pynte seg. Noen går i jeans, noen i skjørt, noen i kjole, noen i joggebukse, noen i shorts, noen i finskjorte, noen går i treningstights. Gå i det du vil, men velg litt ok sko, på inmatrikuleringen kan det hende du må stå ganske lenge. 
Det er gjerne i fadderukene man blir kjent og danner grupper som man jobber med videre i studiet. Det kan bli vanskelig finne grupper uten å bli kjent med noen først. Du trenger ikke være med på alt. Jeg var med på vors, og dro ikke ut på byen. Da ble jeg kjent med folk og brukte ikke så mye penger. 
Jeg forberedte meg aldri til forelesninger... noen gjør det, andre ikke. 

Anonymkode: 40b1e...4c7

På 29.6.2017 den 5.50, AnonymBruker skrev:

For informatikk og økonomi så kjøp en kraftig laptop, multicom er bra og fornuftig priset. Historie så trenger du en måte å levere oppgaver på, hva som helst fungerer.

For oppgaveskriving skriver jeg i google docs (om det er det det heter) så slipper jeg tap om pc/laptop havarerer. 

Tar notater for hånd på ulinjert forelesningshefte ol. For det resterende; det varierer.

Kindle ol. er bortkasta, bokstativ er nok fint å ha. Notatbøker har de brukbare på chlas olson. Kjøper noen "bedre" penner.

Varierer fra emne til emne og studiested til studiested.

Kjøper ofte de større bøkene hvor mesteparten av boken er pensum. Hvor troverdige boklistene er varierer nok.

Sekk, kjøp vanntett pakksekk til bøker og laptop! Spesiellt om du har vannflaske/termos med!

Så lenge du er påkledd går det fint

Endret av Gjøksuppe
Annonse
AnonymBruker

Ts her

Sitat

Bokstativene mine er det beste jeg har kjøpt

Ja det var bokstativ jeg mente, skjønner ikke hvorfor jeg skrev lesebrett :ac: Hvor kjøper man det og hva koster det, om du har et du synes er bra? (Har googlet men finner alt fra 150-800 kr)

Sitat

For informatikk og økonomi så kjøp en kraftig laptop, multicom er bra og fornuftig priset. Historie så trenger du en måte å levere oppgaver på, hva som helst fungerer.

For oppgaveskriving skriver jeg i google docs (om det er det det heter) så slipper jeg tap om pc/laptop havarerer.

Hjemme har jeg en stasjonær pc til spill, men det er kanskje vanlig å skrive oppgavene på skolen? De laptopene jeg har lyst på koster fort 10-12000, men om dette er en god investering får det bli sånn. Nettbrettet har tastatur og mus, men skjønner at det kan bli knotete, og det blir for mye stress på eksamen om man må ha egen. Google docs er et knallbra tips, det skal jeg helt klart bruke. Har gamle versjoner av office, men aldri i verden om jeg betaler i måneden for å leie nytt :fnise:

Vanntett sekk er heller noe jeg aldri hadde tenkt på, er de fleste sekker vanntette eller?

Så er det bare å vente å se hva man kommer inn på da, blir helt tullete av denne ventinga!

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ts her

Ja det var bokstativ jeg mente, skjønner ikke hvorfor jeg skrev lesebrett :ac: Hvor kjøper man det og hva koster det, om du har et du synes er bra? (Har googlet men finner alt fra 150-800 kr)

Hjemme har jeg en stasjonær pc til spill, men det er kanskje vanlig å skrive oppgavene på skolen? De laptopene jeg har lyst på koster fort 10-12000, men om dette er en god investering får det bli sånn. Nettbrettet har tastatur og mus, men skjønner at det kan bli knotete, og det blir for mye stress på eksamen om man må ha egen. Google docs er et knallbra tips, det skal jeg helt klart bruke. Har gamle versjoner av office, men aldri i verden om jeg betaler i måneden for å leie nytt :fnise:

Vanntett sekk er heller noe jeg aldri hadde tenkt på, er de fleste sekker vanntette eller?

Så er det bare å vente å se hva man kommer inn på da, blir helt tullete av denne ventinga!

De fleste sekker er like vanntette som en tennissokk, så regntrekk OG pakksek (fås i sportbutikk) oppi er lurt om vannflasken skulle lekke eller det høljer nes og du må gå et stykke. Om du kjøper en kraftig laptop, kjøp vifteløs med passiv kjøling. Lite morro når laptopen skriker vrooooom på forelesning, lesesal eller eksamen :) 

AnonymBruker

Kjekk tråd å lese og mange gode tips. Jeg ser for meg å kjøpe Fjellräven ryggsekk. Jeg kjøpte ny Mac Pro i fjor, og kommer til å bruke den. Der har jeg office-pakken også. Ellers kjøpte jeg kladdebøker på bokhandel da jeg gikk som privatist for å få generell studiekompetanse. 

Anonymkode: fb038...5b4

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her

Jeg har "the brilliant reading rest" som funker bra. Man kan kjøpe den på akademika. Fant den litt billigere på eBay da jeg kjøpte den.

IMG_0272.JPG

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...