Gå til innhold

Hvor mye olje er det i maten din?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Når du steker kjøtt, hvor mye olje er det? Eller bruker du papir for å få ut oljen?

Litt usikker på om det er bra å ha for mye olivenolje..

Anonymkode: 73f73...022

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Så vidt jeg vet er ikke olivenolje egnet til steking, så jeg bruker rapsolje. Når jeg steker pleier jeg å bruke kanskje 1-2 ss olje. Måler aldri opp, bare heller litt i panna. Hvis du er redd for å få i deg for mye olje gjennom steking kan du for eksempel kjøpe en sånn stekepanne der man ikke trenger olje eller smør

Anonymkode: 82521...e54

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så vidt jeg vet er ikke olivenolje egnet til steking, så jeg bruker rapsolje. Når jeg steker pleier jeg å bruke kanskje 1-2 ss olje. Måler aldri opp, bare heller litt i panna. Hvis du er redd for å få i deg for mye olje gjennom steking kan du for eksempel kjøpe en sånn stekepanne der man ikke trenger olje eller smør

Anonymkode: 82521...e54

Er det farlig med for mye rapsolje?

Anonymkode: 73f73...022

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker nok olje til å dekke panna. Jeg bruker raps- eller solsikkeolje til å steke i. Olivenolje til salater. Jeg tørker ikke av oljen, jeg spiser det opp. "For mye" betyr at det er mer enn den mengden som er bra. Det skal ofte ganske mye til av noe før det blir skadelig. Du får ikke i deg for mye olje hvis du får i deg nok av annen mat og ikke er overvektig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor lurer du på om det er farlig? Tenker du på kaloriene? 
Dersom du slanker deg så kan du kjøpe stekepanne som ikke behøver olje/smør under steking. Eller du kan bruke bittelitt olje (1ts) og smøre utover overflaten med bakepapir eller slik bakepensel. 

Ellers så inneholder mange matoljer (bla. olivenolje og rapsolje) sunne fettsyrer som kroppen trenger. Du kan lese mer om hva de ulike oljene inneholder her: http://www.bramat.no/kosthold/matvarer/887-hvorfor-er-rapsolje-sa-sunt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Bruker veldig sjeldent olje. Bruker stort sett smør her, og da er det snakk om 1-2 ss. Samme mengde de ytterst få gangene jeg bruker olje. 

Anonymkode: 55cc0...ecc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...