Gå til innhold

Studenter fra livets harde skole

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jo sett flere ha dette som utdanning på fb. Men kommer på to foreløpig som jeg har møtt og vet hvem er.

Hun ene har høyskoleutdannelse og er en grei person. Jeg vet at oppveksten ikke var så grei dor henne. Så kanskje hun synes livets skole veier litt mer enn bare en skoleutdannelse. At hun vet ting om selve livet også. Det er jo folk som er så flinke teoretisk at de kan klare utdannelse uten noe særlig praksis. Og disse blir ofte ikke så flinke i praksisen.

Så har vi han andre. Som jeg vet er godt oppi åra og ikke har utdannelse. Virker generelt litt negativ . Det må være dårlig selvtillit som ligger i bakgrunnen. Han legger ut så masse bileee av kun seg selv, den samme vinkelen og samme ansiktsuttrykket. Tror kanskje han rett og slett har stagnert litt og tenkte det var bedre å i det minste ha en utd på fbn sin enn bare vgs.

Anonymkode: 152eb...fba

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så omvendt snobberi altså. Du tror ikke at de som faktisk har en utdanning også kan ha hadt harde liv med topper og bunner, men flyter avgårde på vindstille vann? Til informasjon, livets bølgedaler treffer faktisk alle ganske så tilfeldig, det er ikke slik at man blir forskånet av å ha en Mastergrad. Eller mener du at man må ha oppnådd en viss alder før man skryte på seg å ha levd litt? 

Anonymkode: 18262...af6

Jeg sier at for å kunne påstå at du har gått livets harde skole...ja, så må du nettopp ha gjort det. Vært med på det meste av enorme opp og nedturer. Det er totalen som teller. Spennet i alt du har vært med på. Dette tar ofte mer enn et halvt liv å erfare.

Sjokoladegutter fra Bærum med BMW og årevis på Blindern med "psykiske plager" har definitivt ikke gått livets harde skole, nei.

Man kan selvfølgelig ha utdanning også. Men livets harde skole er summen av alt du har erfart. Og det bør være mye, for å kunne påstå du har gått der. Ellers er du bare en wannabee.

Anonymkode: 2e365...f72

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sier at for å kunne påstå at du har gått livets harde skole...ja, så må du nettopp ha gjort det. Vært med på det meste av enorme opp og nedturer. Det er totalen som teller. Spennet i alt du har vært med på. Dette tar ofte mer enn et halvt liv å erfare.

Sjokoladegutter fra Bærum med BMW og årevis på Blindern med "psykiske plager" har definitivt ikke gått livets harde skole, nei.

Man kan selvfølgelig ha utdanning også. Men livets harde skole er summen av alt du har erfart. Og det bør være mye, for å kunne påstå du har gått der. Ellers er du bare en wannabee.

Men det er ingen krav for å ha gått der, det er vel litt av problemet,  hvem som helst kan fylle det inn under utdanning for alle føler selv de kvalifiserer.

Anonymkode: a7496...069

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har studert ved livets myke skole så jeg lurer på om harde skole er noe mer krevende 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 28.6.2017 den 22.16, AnonymBruker skrev:

Jeg ber dere stoppe å skrive det på Facebook. Ser gang på gang at det er aldrende mennesker som er bitre på systemet og innvandrere som presterer å skrive noe så flaut ut på Facebook. Jeg vet at dere ikke er de mest intelligente menneskene som lever, men dere trenger da ikke å bekrefte det.

Anonymkode: 61e1d...b67

"Livets hare skole"

Anonymkode: c0109...25e

Skrevet
På 6/28/2017 den 22.32, Skywalker skrev:

Egentlig synes jeg det er litt småfrekt å bestemme hvilken skole jeg har gått på..

Livrts harde skole er jo ikke en faktisk skole

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Livets hare skole"

Anonymkode: c0109...25e

Å jeg gikk på livets jervskole 😜🤣

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
På 3.7.2017 den 19.48, Maleficenta skrev:

Livrts harde skole er jo ikke en faktisk skole

Nei, det er mer som et opplevelsessenter. Men litt lettere å si Livets harde skole.

Gjest lurven
Skrevet

alle har vel gått livets harde skole....ikke noe spes med det vel

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er mer som et opplevelsessenter. Men litt lettere å si Livets harde skole.

Men utrolig klisjeaktig å si da

Gjest NotNaomi
Skrevet
På 7/3/2017 den 18.55, AnonymBruker skrev:

Jeg har studert ved livets myke skole så jeg lurer på om harde skole er noe mer krevende 

Litt kanskje? Åh.

AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, lurven skrev:

alle har vel gått livets harde skole....ikke noe spes med det vel

Alle går livets skole, og "skolen" er tøff for de aller fleste til en viss grad, men alle med en viss selvinnsikt innser at den skolen er hardere for noen enn den er for andre.
Noen sliter med lærevansker/forståelsen, noen vil ikke lære av erfaringer, noen har fysiske, psykiske, og sosiale handikap som gjør det vanskeligere ...
Og de som sier at alle har hatt det like tøft igjennom livet sliter nok litt med å se utenfor egen nesetipp.

Når det er sagt, jeg tror ikke at de som har en slik status er de som har slitt mest, de som har slitt mest er ikke de som hyler høyest om det.
Min mening er at de som har en slik status vil ha oppmerksomhet og sympati - "se hvor vanskelig jeg har hatt det".
I stedet for å være takknemlig for at de har klart seg greit såpass langt, virker det som om det har blitt en konkurranse om å ha det vanskeligst mulig, og de har meldt seg på løpet. 

Anonymkode: 1fa2f...36d

• Liker 3
Skrevet
På 30.6.2017 den 2.24, AnonymBruker skrev:

Jada, de ønsker å tro dette. Men jeg snakker om de som har vært nede på den dypeste bunnen og sette seg rundt der nede, samt vært på toppene og kjent vinden der oppe også. Disse kan titulere seg som elever på livets skole.

Dette tar noen gode år å bli utdannet i...

Dagens ungdom er ikke i nærheten av å bli tatt opp på livets harde skole engang. Samfunnet er alt for godt til det i dag.

Si det til alle som har tatt selvmord på grunn av vanskelige år, som kunne vært ungvoksne i dag. Sikkert fint :)

Mange ungdommer i dag, har gått livets harde skole. Jobbet for å hjelpe til hjemme, samtidig med skole. Tatt vare på småsøsken gjennom omsorgssvikt. Vært gjennom mobbing. Sett mor og far dø. Ha alkoholisert hjemmemiljø. 

Sier vel litt om deg når du skriver dette, gjør det ikke? Du har kanskje ikke gått livets harde skole selv, og derfor ikke fått se de ulike nyansene i menneskers liv. 

Nei, det tar ikke nødvendigvis så langt tid å oppleve livets harde skole. Selv var jeg svært bevisst på hva livet hadde å by på, både gjennom godt og vondt(men mest vondt) i en alder av 13. Men aldri i verden om jeg hadde satt livets harde skole som utdanning for det om. Jævlige perioder og lykkelige perioder er bare et biprodukt av det livet man har fått sjenket, og dette vet de aller fleste. Å måtte fortelle alle og enhver om at livet har vært den lengste, og vanskeligste utdanningen, syns jeg blir mer eller mindre bortlastet og teit. 

• Liker 1
Gjest MizBiz
Skrevet

Jeg vil definitivt si jeg har gått Livets  Harde skole. Men, pga de type folk man forbinder med det (bitre, hatefulle folk med elendig rettskriving, utstrakt bruk av caps lock og frp-sympatier - sånn grovt forenklet), skriver jeg ikke det på Facebook. Opplyser heller ikke at jeg har en bachelor. Syns det er kjipt at "livets harde skole" er blitt et begrep man forbinder med "livets tapere" fremfor folk som har kjempa seg opp og fram i livet til tross for beinharde odds.

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, MizBiz skrev:

Syns det er kjipt at "livets harde skole" er blitt et begrep man forbinder med "livets tapere" fremfor folk som har kjempa seg opp og fram i livet til tross for beinharde odds.

Jeg tror ikke det er så mange som tenker slik, men som sagt, jeg tenker at de som virkelig har gått livets harde skole, og kjempet seg opp og frem til tross for all motgang, ikke ville hatt en slik status på FB.
Min erfaring er at de fleste av de som har en slik status enten bruker den ironisk, eller fordi de føler seg berettiget til litt ekstra sympati.

AnonymBruker
Skrevet

Det eneste som er verre enn de som har gått "Livets harde skole" er de som har gått "Livets knallharde skole".

Anonymkode: ab0a2...43a

Gjest MizBiz
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke det er så mange som tenker slik, men som sagt, jeg tenker at de som virkelig har gått livets harde skole, og kjempet seg opp og frem til tross for all motgang, ikke ville hatt en slik status på FB.
Min erfaring er at de fleste av de som har en slik status enten bruker den ironisk, eller fordi de føler seg berettiget til litt ekstra sympati.

Jeg må innrømme at jeg tenker slik. Og jeg vil distansere meg fra de som er sånn som jeg beskrev i forrige innlegg. 

Kjenner meg igjen i å ville bruke det ironisk. Er lenge siden jeg prøvde, men prøvde å skrive inn" Livets superduper harde skole" eller noe sånt tull på Facebook, men fikk det ikke til å virke. Nå bryr det meg ikke. De som kjenner meg vet at jeg har både doktorgrad fra Livets Harde skole og en påbegynt master fra en høyskole.

Gjest lurven
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle går livets skole, og "skolen" er tøff for de aller fleste til en viss grad, men alle med en viss selvinnsikt innser at den skolen er hardere for noen enn den er for andre.
Noen sliter med lærevansker/forståelsen, noen vil ikke lære av erfaringer, noen har fysiske, psykiske, og sosiale handikap som gjør det vanskeligere ...
Og de som sier at alle har hatt det like tøft igjennom livet sliter nok litt med å se utenfor egen nesetipp.

Når det er sagt, jeg tror ikke at de som har en slik status er de som har slitt mest, de som har slitt mest er ikke de som hyler høyest om det.
Min mening er at de som har en slik status vil ha oppmerksomhet og sympati - "se hvor vanskelig jeg har hatt det".
I stedet for å være takknemlig for at de har klart seg greit såpass langt, virker det som om det har blitt en konkurranse om å ha det vanskeligst mulig, og de har meldt seg på løpet. 

folk har forskjellig ting å stri med, livet er tøft for de fleste, kanskje den er hardere for noen enn for andre, men hvordan måler man det, folk reagerer jo også ulikt på ting som skjer..

AnonymBruker
Skrevet

Samtlige av mine Facebook venner som har oppgitt livets harde skole som utdanning er folk jeg vet har slitt med rus eller psykiske lidelser. Det er lov å la dette feltet stå tomt dersom man ikke har noe skolegang å vise til. 

Anonymkode: 05e1c...a89

AnonymBruker
Skrevet

Det paret jeg vet om som har oppgitt Livets harde skole under utdanning, har mistet ungene til barnevernet, de klarer ikke holde på en jobb, og de har null økonomisk forståelse. Og alt dette mener de er alle andres feil.

Anonymkode: 50735...636

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...