Gå til innhold

Jobbe redusert for en lengre periode

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som jobber redusert? Har et ønske om å ha mer tid og energi til familien. Vil gjerne høre fra dere som jobber redusert og hvilke endringer i økonomien dere eventuelt innførte. Når jeg legger inn tall fra SIFO har vi ikke mye å gå på pr i dag, men mannen min har mulighet for å tjene mye mer hvis han får seg ny jobb, og da er det kanskje mulig for meg å jobbe 70-80 prosent.

Ser for meg at vi kan spare mest på mat, klær og fritid. Men må jo spare ekstra til pensjon hvis jeg jobber redusert, anbefalinger til hvordan jeg bør spare?

Hva har dere eventuelt valgt bort for å klare det økonomisk, og hva synes barna om det?

Anonymkode: 448f3...151

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi har vurdert det, men valgt det bort nettopp pga økonomi. Vi kunne godt ha kuttet i unødvendig forbruk, men opplever ikke egentlig at det er så mye handlingsrom. For eksempel kunne vi kuttet en ferietur nummer to i året, utsatt å kjøpe bil et par år, latt være å pusse opp, men det ble slik at vi knapt ville hatt råd til fritidsaktiviteter for barna, en moderat ferie i året og en kinotur uten å snu på krona... så da droppet vi det. Min lønn er det som gir oss rom for all unødvendig kos, så da må det dessverre bli sånn. Trøster meg med at det bare blir lettere med årene.

Anonymkode: b188d...18c

Skrevet

Jeg jobber ikke redusert nå, men jobbet 90% i min forrige jobb. Da begynte jeg også tidligere om morgenen, sånn at jeg med begge disse tiltakene kunne gå 14.30 hver dag og da hente i barnehagen kl 15.00. Nå var ikke økonomien vår spesielt trang, men det var mange diskusjoner på hjemmebane i forkant, fordi mannen min ikke så behovet og han ønsket alle midler vi kunne få til diverse oppussingsprosjekter o.l. Men det viste seg å utgjøre en stor forskjell for familien, for barna var klart mindre slitne når de ble hentet en time før, og ettermiddagene var generelt roligere og vi kunne spise middag med en gang mannen kom hjem. Og jeg merker at det å spise middag tidligere var veldig bra for barna, framfor at de går og sutrer og venter veldig på at middagen skal bli klar.

Jeg skulle gjerne fortsatt jobbet sånn, men jeg valgte å bytte jobb for å komme meg videre i en videreutdanning, hvor det av ulike grunner var vanskeligere å be om å jobbe redusert. Men jeg har det stadig i bakhodet, for jeg syns barna har lange dager. Det er klart det ble litt mer stress på jobb da jeg jobbet redusert, siden jeg hadde de samme arbeidsoppgavene som skulle gjøres på kortere tid, og jeg tror mange føler litt på akkurat det, avhengig av hvilken jobb man har. Men jeg syns altså vi oppnådde mye ved å redusere med bare 10% og starte dagen før, og økonomisk har det jo litt å si sammenlignet med 70 eller 80%, dersom dere er usikre på om dere ville klare det. Personlig er jeg ganske god på å handle på tilbud, gjenbruk, tenke økonomisk i matbutikken, og vi har aldri dyre ferier, men jeg ville syns det var stusselig hvis jeg følte at vi ikke kunne kjøpe ny sykkelhjelm til barnet den måneden f.eks. og måtte vri og vende på krona på alt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet redusert siden jeg gikk tilbake i jobb etter permisjon med førstemann. Jobber 80% og har da korte dager. Jeg har en jobb hvor det lett lar seg gjøre uten at det blir for mye stress (i noen jobber må man gjøre samme jobb på mindre tid), og vi har romslig økonomi, så vi har ikke tatt noen spesielle grep som familie, men for meg personlig merkes det godt på kontoen da. 20% redusert stilling høres ikke så mye ut, men det merkes godt på lønna altså. Jeg har kuttet i sløsing på klær. Har aldri hatt luksuriøse vaner, men har handlet en del i billigkjeder og veldig mye til ungene (fortsatt i billigkjeder, men mange plagg). Nå tenker jeg i større grad over hva vi virkelig trenger. For eksempel trenger jentene kanskje ikke 10 sommerkjoler hver, for man kan jo vaske dem litt oftere isteden. Sånne ting...Når det er sagt, kunne jeg ikke tenkt meg å jobbe full stilling mens barna er små. Nå har vi roligere ettermiddager og har litt å gå på om morgenen. Men jeg har full forståelse for at ikke alle har denne muligheten.

Anonymkode: de603...26d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...