AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #1 Skrevet 28. juni 2017 Mannen og jeg skal ned ganske mange kilo. Vi har prøvd å være flinke i perioder, men en del hendelser rundt oss, stress osv, har gjort at store livsstilsendringer har vært veeeeeldig motbakke. Nå har vi bestemt oss for å ta noen grep, men må ha litt drahjelp, så vi har fått et slikt matkasse-abonnement med sunn mat - så er i hvert fall ett måltid om dagen (det vi krangler mest om ) fikset og ute av kabalen vi må legge. Det gjenstår frokost og lunsj. Mannen spiser begge deler på jobb, så det orker ikke jeg å legge meg opp i, men jeg skulle gjerne hatt tips til en type mat som er idiotenkelt å lage til bare en person. Smoothier metter kanskje ikke over mange timer? Vi skal få fruktkasse også levert, så jeg skal prøve meg litt frem med frukt og bær-smoothier, men siden det inneholder mer sukker vil jeg gjerne ha fokus på mer grønnsaker. Oppskrifter på grønnsakssmoothier, for eksempel. Noen som har klart å gå ned mange kilo, som kan tipse om sunne, enkle måltider som kan lages til en person? Anonymkode: a0766...d20
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #2 Skrevet 28. juni 2017 Til lunsj er det godt og enkelt å lage salat som du "stabler" i en boks eller et glass med dressingen nederst. Du kan lage for 2-3 dager om gangen. https://www.buzzfeed.com/carolynkylstra/mason-jar-salads?utm_term=.naDNOdXQW#.mtRAo65w4 Til frokost kan du for eksempel spise havregrøt, eller smoothie med avokado, et rått egg (smaker ingenting, altså), banan og frosne bær. Kokosmelk er også godt og mettende. Selv dropper jeg frokosten fordi jeg ikke er sulten så tidlig på dagen. Anonymkode: 943e6...5c8 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #3 Skrevet 28. juni 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: et rått egg (smaker ingenting, altså) Man kan vel like gjerne spise et kokt? Anonymkode: 9f965...d7b
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #4 Skrevet 28. juni 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man kan vel like gjerne spise et kokt? Anonymkode: 9f965...d7b Ikke oppi smoothien. Anonymkode: 943e6...5c8 1
Pringle Skrevet 29. juni 2017 #5 Skrevet 29. juni 2017 Jeg har gått ned 25 kilo og bor alene, spiser sunt og elsker enkelt, så jeg føler meg kallet til å svare Jeg spiser til frokost og lunsj ett av disse alternativene: 2 knekkebrød med pålegg (kjøtt, fisk, ost). 1 dl helmelk. 1 porsjon frukt. 1 porsjon rå grønnsaker. Grøt (havre, hirse, semule eller polenta) med smørøye. 1 porsjon frukt. 1 porsjon rå grønnsaker. 1 kokt egg, 1 knekkebrød med pålegg (ofte kaviar). 1 dl helmelk. 1 porsjon frukt. 1 porsjon rå grønnsaker. 1 skive pumpernickel, pålegg som passer til, evt ørlite smør hvis pålegget er tørt. 1 dl helmelk. 1 porsjon frukt. 1 porsjon rå grønnsaker. Til lunsj har jeg enten noe annet enn det jeg valgte til frokost, eller noe av dette: Omelett med fyll (løk, kjøtt, ost, couscous osv). Evt melk. 1 porsjon frukt. 1 porsjon rå grønnsaker. Smoothie laget på melk og banan + annen frukt/bær eller nøtter og evt kakao. 1 porsjon rå grønnsaker. Gresk yoghurt med nøtter og honning. 1 porsjon frukt. 1 porsjon rå grønnsaker. 2 knekkebrød med pålegg (kjøtt, fisk, ost). Kakao laget på helmelk. 1 porsjon frukt. 1 porsjon rå grønnsaker. Et pitabrød med fyll. 1 dl helmelk. 1 porsjon frukt. 1 porsjon rå grønnsaker. En pakke nudler. 1 dl helmelk. 1 porsjon frukt. 1 porsjon rå grønnsaker. Uplanlagte middagsrester. 1 porsjon frukt. Salat med kjøtt/fisk/ost/pasta osv. 1 porsjon frukt. Makaronivelling laget på helmelk, med litt smør, sukker og kanel. 1 porsjon frukt. 1 porsjon rå grønnsaker. Dette er hva det går mest i. Hvis jeg snubler over noe annet som jeg har mer lyst på, spiser jeg det isteden. Men dette er vanligst. Du kan google grønnssakssmoothier hvis du er interessert i det. Hva du liker, må du uansett finne ut selv. Tenk også etter om livsstilsendringer er mest gjennomførbare i form av noen få store omveltninger eller i mange små, umerkelige grep. Mange bekker små, som det heter.
Luckiness Skrevet 29. juni 2017 #6 Skrevet 29. juni 2017 Her kommer jeg med litt andre tips som kan være nyttig utenom forslag til mat: - Ha fast måltidsrytme. Unngå småspising! (som ofte blir å ta det beste som er tilgjengelig, som også ofte er usunt) Legg heller inn et mellommåltid som er planlagt. F.eks. en liten håndfull nøtter, en yoghurt med mindre sukker, en gulrot, et eple, et egg e.l. - Lag ukeplan for middager. Bestem middag annenhver dag dersom dere ofte er uenig. - Planlegg dagen før hva du skal spise dagen etter. Middagen er da allerede planlagt pga ukeplan. Frokost og lunsj kan du lage kvelden i forveien dersom det er behov for det. Knekkebrød med pålegg o.l. som ikke tåler å stå en natt lages selvsagt samme dag. Det er lettere å følge en plan og holde seg til den for å unngå fristelser. - Handle en dag i uken og gå ikke på butikken utenom. Fort gjort å kjøpe med annet man har lyst på om man går flere ganger i uken. Dersom dere må innom butikken igjen for noe dere har glemt, gått tom for e.l. vær snill med kroppen og kun kjøp akkurat det og ikke annet dere blir fristet på i tillegg. - Spis alltid litt mindre enn det du tror du orker. Magen blir fortere mett enn øynene (er det ikke slik det sies?) - Ha kun sunne matvarer i hus. Kast all usunn mat som godteri, snacks, kjeks o.l. Så kan dere begynne fra start. - På greteroede.no kan dere finne oppskrifter på alt fra frokost og middag til tilbehør. Dette er sunne oppskrifter med mindre kalorier. Dere trenger ikke selvsagt ikke å følge greteroede-metoden for å bruke disse oppskriftene Mye er gjort dersom dere klarer å holde dere til et slikt kosthold. - Slanking går selvsagt mest på hva man putter i seg av mat. Dere bør likevel få inn mer aktivitet i hverdagen for helsen sin del. Økt muskelmasse bidrar til større fettforbrenning blant annet. Finn aktiviteter dere liker. - Bruk appen lifesum for å holde oversikt over kaloriinntaket. Dette kan selvsagt oppleves som slitsomt. Dere må ikke...Men det kan være lurt å bruke det en periode for å få oversikten. Ofte får man i seg mer kalorier enn man tror. Da kan det være greit å se hva det er som gjør det og hvor man bør stramme inn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå