Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk for en tid tilbake vite at en kollega av meg er dømt for en _svært_ grov og alvorlig handling. Jeg fikk altså vite dette gjennom jobben. Har jeg lov til å fortelle om dette til andre, eller har jeg taushetsplikt om dette? 

Nå tenker jeg ikke på det rent etiske, men på om det egentlig er lov, rettslig sett.

Anonymkode: 42a89...08f

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har jeg lov til å fortelle om dette til andre, eller har jeg taushetsplikt om dette? 

Nei, dette skal du ikke spre videre.

Anonymkode: ca50c...67c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke ulovlig å sladre om andre, når sladderet er sant så vidt jeg vet?

Anonymkode: 8fcd1...c88

• Liker 1
Skrevet

Fortalte kollegaen din det selv? Hvis ikke kan man diskutere taushetsplikten utover det etiske.

Om h*n har fortalt det selv er det i gråsonen spør du meg. Mest etisk og kollegialt sett. Vet ikke hva det står i kontrakten din om taushetsplikt i forhold til informasjon som er ervervet i arbeidstiden forøvrig.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ønsker du egentlig å preike om slike ting til andre ? 

Er du bekymret for at dette lovbruddet, på en eller annen måte, skal hindre deg eller denne kollegaen din fra å gjøre en ordentlig jobb? 

Anonymkode: 41d5d...2d3

AnonymBruker
Skrevet

Du må oppgi mer informasjon, som for eksempel hvilken stilling du har, og om dette er informasjon du har fått i kraft av stillingen din.

Anonymkode: e4922...4ca

AnonymBruker
Skrevet

Har det betydning for jobben? Siden personen er dømt,så er vel straffen sonet. Må dere ha politiattest for å jobbe der,kanskje en glipp ved ansettelse? Du vet jo ikke om personen har vært ærlig og fortalt ledelsen om dette. Er noe med å komme seg videre i livet også. Hva oppnår du med å fortelle dette? Og hva vil du oppnå?

Anonymkode: 0f885...49d

AnonymBruker
Skrevet

Med mindre det lovbruddet hans går utover arbeodsplassen, kollegaene eller noe sånn. så skjønner jeg egentlig ikke hvorfor du skal diskutere denne saken med noen?     

Hvis du hadde vært i hans sko. Ville du synes at det var greit dersom dine kollegaer begynte å slarve om deg (og ditt privatliv!) kanskje? 

Anonymkode: 41d5d...2d3

Skrevet

Hva er motivet ditt for å ønske å fortelle det til andre? Utgjør han en fare for dem på noen måte? Eller er det sensasjonslysten som driver deg? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...